Je lesgeefster en jij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Je lesgeefster en jij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:55

Ik had vandaag een leuke discussie met een collega van mij op een stalwaar ik werk.
Hoe belangrijk een goede instructrice(teur) wel niet is en hoe erg dat eigenlijk onderschat wordt..

Ik zie vaak topics met: Gezocht, instructeur omg: **** niveau *** en dressuur/western/spring etc.

Maar ik zat me eens te denken hoe goed MIJN instructrice mij eigenlijk wel niet kent, en ook mijn paard!

Want een instructrice is iemand die jou begeleid vanaf de grond en dus een heel ander oogpunt als jijzelf.
Het kan dus heel makkelijk zijn als jou instructrice eens op je paard gaat zitten om te voelen wat jii nou voelt en waar eventuele problemen zijn.

Ik ben bijvoorbeeld een persoon dat als mijn paard ineens een eng hoekje heeft ik dat rustig aan wilt doen. Mijn instructrice laat mij dat dus doen, maar als dat niet werkt en/of zij vanuit haar punt merkt dat mijn paard zich aanstelt, kan zij mij heel goed sturen en vertellen dat hij nu gewoon een opdonder nodig heeft en er gewoon langs moet zonder gezijk.

Wat ik vooral gek vind, is dat mensen hun instructeur of trice kiezen zonder eerst naar de rijstyle van hunzelf te kijken.
Ik probeer zelf alles op zit te doen, en zo min mogelijk aan zijn mond te komen.
Ik weet dat mijn lesgeefster zo zelf ook rijdt en dat maakt het veel makkelijker om les te geven.

Ik ben van mening dat het praktisch onmogelijk is om iemand die totaal gericht is op het rijden met de handen les te laten geven aan iemand die alles op zit doet.

Het valt me soms op hoe goed mijn lesgeefster mij eigenlijk kent.

Hoevaak ik wel niet heb moeten stappen onder de les omdat ik bij te veel stress en druk gefrustreerd raak. (en mijn paard dus ook)
Ook ben ik blij dat ik dan Prive les heb omdat ik dus totaal niet in een groep kan rijden.
Ik ben gewoon een heel druk kind en kan mijn concentratie maar bij 1 punt houden. (Net een veulentje niet? :D )
Ik heb dus 100aandacht nodig en continu begeleiding omdat ik anders de mist in ga.

Kort samengevat: Denk goed na voordat jii je lesgever(ster) kiest. Sommige mensen onderschatten echt hoe belangrijk het is en dat kan me vies tegenvallen...

mika11

Re: Je lesgeefster en jij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:12

Ik heb een hele fijne instructrice.
Mijn paard was behoorlijk verreden toen ik haar kocht.
Maar met behulp van haar, is het nu een fijn rijpaard geworden.
Ik heb verschillende lesgevers gehad.
Maar ik merk dat ik nu zelf ook fijner ga rijden.
Haar manier van omgaan/rijden spreekt mij ook erg aan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:32

Heel fijn dat jij je instructrice hebt die exact bij je past. Maar niet iedereen heeft die al gevonden en ze komen ook niet altijd maar opeens op je pad. :)

Ik snap heel goed dat mensen dus via internet zoeken en dan toch met bepaalde richtlijnen. En dan nog als je iemand vindt is er altidj wel een les als proef om uit te proberen of het wat gaat worden. Als het niet goed voelt is het (aan beide) nog de keus om te besluiten niet door te gaan. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:41

ik denk dat er soms te licht over goede instructie gegaan wordt. En wat voor de ene een super instructeur/trice is, hoeft dat voor iemand anders of voor een ander paard helemaal niet te zijn.

ik heb menig intructeurs gehad, van sommigen had ik onmiddellijk mijn buik vol, in anderen hu manier van werken en redeneren kon ik me wel vinden, maar mijn paard absoluut niet, tja daar ben je ook weinig mee verder...

Nu heb ik een instructrice die de zwakke punten van mijn type paard beter herkend dan ikzelf, eentje die het maximale eruit weet te halen zonder mij en mijn paard het gevoel te geven van te fel te pushen, die mij ook de kans en vrijheid geeft om op kleine akefietjes zoals schrikken, wegspringen etc te anticiperen zoals ik dat altijd zou doen, maar tevens bijstuurd indien nodig. Ikzelf en mijn paard zijn, ondanks dat ze niet wekelijks tijd heeft voor ons, met grote sprongen vooruit gegaan sinds we bij haar trainen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:36

Ik zou niet weten hoe mijn instructrice zelf rijdt, heb haar nog nooit op een paard zien zitten.
Ik ben afgegaan op haar advertentie op marktplaats en via die advertentie op de link van haar website geklikt. Dat sprak me aan, ik heb wat heen en weer gemaild en daarna een afspraak gemaakt voor een eerste les.
Die eerste les heel veel gepraat over mijn pony, over mij, over ons verleden, over de reden waarom we les wilden en waarom nu.
Zij heeft wat oefeningen laten rijden, uitgelegd hoe ze werkt, wat ze bedoelde. Dat leek wel te klikken.
Inmiddels 3 lessen verder en merk al heel duidelijk vooruitgang.
Leuke is dat zij in de tweede les een probleem van mij aan de kaak gesteld heeft (blokkerende rechterheup) waardoor ik niet evenwichtig mee ga in de beweging van mijn paard.
Deze blokkade zag zij en daarmee is ineens verklaard waarom ik op al mijn zadels in de afgelopen jaren steeds onder mijn rechter zitbeenknobbel zoveel slijtage had, opvallend veel meer dan onder mijn linkerzitbeenknobbel.
Ze heeft me naar een fysio gestuurd en die heeft ook daadwerkelijk gevonden wat er voor probleem zit in mijn bekkengebied.
Heb al jaren les gehad en er is niemand die dit gezien heeft.
Ik heb dus veel vertrouwen in deze instructrice en hoop nog veel van haar op te steken.

Maar mijn selectiecriteria was dus zeker niet hoe ze zelf rijdt. Er zijn doeners en er zijn uitleggers. Er zijn mensen die perfect kunnen zien dat je paard niet recht is, je ook kunnen vertellen wat je moet doen, maar als ze het zelf moeten uitvoeren het ook niet gemakkelijk voor elkaar krijgen. Voor mij is uitleggen en mij verder kunnen helpen belangrijker dan het zelf kunnen.

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:19

Bienotje schreef:
Heel fijn dat jij je instructrice hebt die exact bij je past. Maar niet iedereen heeft die al gevonden en ze komen ook niet altijd maar opeens op je pad. :)

Ik snap heel goed dat mensen dus via internet zoeken en dan toch met bepaalde richtlijnen. En dan nog als je iemand vindt is er altidj wel een les als proef om uit te proberen of het wat gaat worden. Als het niet goed voelt is het (aan beide) nog de keus om te besluiten niet door te gaan. ;)

Helemaal mee eens, zo'n instructrice heb je niet zomaar gevonden :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:23

Giolli schreef:
Ik ben van mening dat het praktisch onmogelijk is om iemand die totaal gericht is op het rijden met de handen les te laten geven aan iemand die alles op zit doet.

Een goede instructeur/trice past zich aan jouw paard aan, dus niet of zij zelf meer op de zit of handen doet. Die ziet wel waar het paard goed op reageert.
En voelen en dus erop rijden om het te weten, nee. Je instructeur/trice ziet dat en heeft meerdere opties openstaan.

Ik zit nu al enkele jaren bij dezelfde en wil niks anders want vind super fijn les en mn paard is al zoveel verbeterd en ik ook. :)
Maar het is best lastig om iemand te vinden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:25

nou mijn lesgeefmeis, is 16 met een hele berg ervaring. Ze helpt mij om de puntjes op de i te zetten. Weet hoever ze kan gaan, kent het paard. En het ras, want dat is ook belangrijk, teminste dat vind ik. Ben heel tevreden met haar. En met ons 3 komen wij er wel. :j

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:42

Ik had voor mij de "perfecte" instructeur gevonden, ik heb spierreuma, zijn vrouw ook, zag hoe mijn paarden in elkaar zaten en hoe ik zelf, helaas is mijn instructeur nog niet heel lang geleden plots overleden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:28

Wat erg zeg! Das wel heel heftig! :oo

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:36

Ik had een fijne instructrice :) Ze kende de truucjes van mijn paard en had hier goede opties voor (ervaring). Ook wist ze precies wat mijn paard wel en niet aan kon en wanneer het teveel werd. Nu ik van stal ben veranderd ben ik op zoek naar een andere instructrice, ben benieuwd hoe dat gaat en of deze vanuit een ander punt les geeft. Vorige instructrice vond het vooral belangrijk dat de zijgangen snel bevestigd zouden worden en het brave. Dit is trouwens privé les.
In groepsles heb ik een totaal andere instructrice, hierbij geld vooral het woord: GAS!! Elke les krijgen we dit wel te horen :') Zij houdt zich vooral bezig met het voorwaartse en het rond rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:45

Ik heb bij mijn instructrise leren rijden. Daarvoor wel wat rondgereden, maar dat was zonder ook maar enige les. Ze geeft op alle niveau's les, en past zich ook fijn aan aan het paard dat je hebt. Een jong paard heeft immers een andere aanpak nodig als een paard dat al Z+ loopt en daar tegen een probleem aanloopt.

Meestal zit het probleem bij de ruiter zelf (als het niet zo is dat het paard aan zijn max. kunnen zit), en ze is een kei in het uitvinden wat er bij de ruiter anders moet om het paard beter te laten lopen. Ik vind het vooral fijn dat ze erop is gericht om de ruiter te verbeteren, en daardoor het paard.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:37

Ik ben er 25 jaar tussenuit geweest en heb opnieuw leren paardrijden bij mijn huidige instructrice. (toevallig dezelfde als Angela hierboven :D ) Erg lastig om ingesleten gewoontes te veranderen, maar het is haar gelukt en ik merk gewoon dat mijn paarden beter lopen waardoor ik weer beter zit en omdat ik beter zit mijn paarden weer beter lopen, een beetje de kip en het ei-verhaal :D
Anne hamert op kleine details maar die maken wel een groots verschil!! Ik ben voorlopig nog niet uitgeleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:14

Mijn intructrise kende ik al voor dat zei mij kende.
Had haar wel eens ooit zien rijden bij haar thuis, en op wetstrijden.
Toen zag ik een advertentie op marktplaats van haar staan en heb daar samen met de eigenaar van het paard waar ik op rijd gereageerd. Binnen 2dagen had ik iets terug en was de afspraak al snel gemaakt. Eerste les ging goed, en nu heb ik al z'n 3 maanden les van haar wat me zeer goed bevalt. Ik merk ook dat we met sprongen vooruit gaan, en ondanks ik een ander paard heb als de gemiddelde amazone ( ijslander ) is het nog steeds erg leerzaam. En komen we ook steeds stukjes verder. En ja, zei heeft zei heeft ooit op mijn paard gezeten. 2x zelfs. Maar dat was puur om te kijken hoe het nu echt ''voelde'' als er iets niet goed ging. Of het aan mij lag of aan de pony.
Maar voor de rest ben ik erg blij met haar en zou niet veel anders willen :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:30

Ik ben ook super blij met mijn nu instructrice. Helaas mijn buren niet zo. Ze vinden haar een beetje te snel gaan. maar het paard wat ik rijd is nu zeven jaar oud. Dus die kan ook al veel meer aan. Het is echt een paard wat je mee moet nemen en die zich moet concentreren op het werk van de ruiter.

mijn vorige instructeur vond ik goed maar je ging heel langzaam vooruit en weer snel achteruit. Ik ben dus wel vooruit gegaan maar niet veel.

Nou heb ik een andere en die komt thuis en ze neemt de tijd met je, gewoon zo lang als je nodig hebt. Als het klaar is, is het klaar. Anders gaan we door. Dat is heel fijn en ik zag gelijk vooruitgang!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:05

Op zich was mijn laatste instructrice echt geen onaardig mens, maar ik had totaal geen vertrouwen in haar kennis van paarden of in haar kennis van het rijden meer. Wat ze zei was soms gewoon echt onzin. En als ik het waagde iets tegen haar beweringen in te brengen bleef ze stug volhouden dat wat ze zei klopte.

Binnenkort op zoek naar een nieuwe.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:51

Ik ben ook heel blij met mijn instructrice. Ik ben sinds oktober bij haar gaan lessen en sindsdien is het zo enorm veel beter gegaan. Dit is de eerste winter geweest dat ik een keer niet van Mika afviel, en dat ik der wel kon houden. Daarvoor heb ik heel kort bij iemand anders gereden, vond ik persoonlijk ook niet zo fijn. En daarvoor ongeveer een jaar bij nog iemand anders, maar daar ben ik bij gestopt omdat ik gewoon voor geen meter voro uit kwam. Ik reed dan gewoon groepslessen bij ons op stal, maar ik kreeg amper hulp. En ik heb het even aan gekeken, maar toen was ik het echt gewoon zat. Bij de instructrice waar ik nu rijd heb ik al zoveel meer geleerd.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:31

Je snijdt een goed punt aan, ik verbaas me daar ook regelmatig over.

Ik rij met mijn paarden priveles bij een instructeur die ik eigenlijk nog nooit te paard heb gezien. Het niveau wat hij rijdt (GP) en het "systeem" spreken mij bijzonder aan.
Daarnaast vind ik het belangrijker dat ik veel bij hem leer, mijn paarden daardoor vooruit gaan en ik thuis ook fijn kan door trainen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:04

Ik ken mijn instructeur van kenissen die ook bij hem lesten. Veel ruiters die
hij lesgeeft rijden goed, en ook redelijk hoog. (Basissport hoor, maar voor mij
als fjorden ruiter is Z2 best heel hoog) Hij heeft zelf GP gereden en is ook actief
jurylid. Eerst een keer in zijn groepsles gereden, dat beviel heel goed en toen
gevraagd voor prive-les :) Ben nog steeds super tevreden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:16

Ik ben ook ontzettend blij met mijn instructrice. Ik heb nu ongeveer 3 jaar les van en ze is een topmeid! Haar heb ik maar een paar keer zien rijden maar haar manier past bij mij en de paarden. Als ik eens gefrustreerd raak omdat het niet lukt (ik ben maar een klein beetje perfectionistisch) dan weet zij me weer op mijn plaats te zetten en zo heb ik nog tal van andere voorbeelden. Zij kent mij, zij kent Lor en Vel, "wij" kennen haar en het plaatje klopt zo.

Dus ja, voor mij is zij de perfecte instructrice. :j

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:08

Ik ben het helemaal met je eens!
Ik heb al heel wat instructeurs en instructrices versleten. Momenteel les ik bij twee mensen.
Bij de ene (P.) les ik intussen al een drietal jaren. Toen mijn paard naar huis kwam en ik dus bij deze rijvereniging kwam in november 2008 was hij degene die de groepslessen gaf in de winter. Daar kon je je vrijblijvend voor opgeven, zo gezegd zo gedaan en zijn manier van lesgeven beviel me zo goed dat ik hem aangesproken heb voor privéles. Hij geeft me nu nog steeds elke zaterdag les. P. is in wezen echter geen dressuurruiter, maar een eventingruiter en zei van de winter zelf dat hij mij op een bepaald punt niet meer zal kunnen helpen. De basis, geen probleem, maar de puntjes op de i, dat vond hij meer iets "voor een echte dressuurruiter".

Zo gezegd zo gedaan en ik ging op zoek. Dat is moeilijk zeg!!! Ik heb stad en land afgebeld en gezocht, tot ik bij J. uitkwam. Aan de telefoon klonk hij meteen erg sympathiek en ook zijn manier van rijden sprak mij enorm aan. Ik ben nog altijd héél tevreden dat ik nu ook bij hem les.

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:20

Ik ben laatst verhuisd naar een nieuwe manege in Kessel. Dat was echt een nachtmerrie. Met 11 man in een bak van 20x40. Dat kan gewoon niet! voor mij persoonlijk is 4 a 5 de max. Ik kreeg van iedereen te horen dat ze me zo mooi vonden rijden. Alleen van de instructrische mocht ik niet galoperen. :O Mijn houding was niet goed zei ze. Ik rij al sinds mijn 5e, ben nu 21, heb altijd wedstrijden gereden en juist iedereen zegt dat mijn houding en zit mijn sterkste punten zijn. Ik snapte echt niet waar ze het over had. Mijn zus, mijn beste maatje en we rijden Altijd samen, en ik zijn daar dus ook weg gegaan en hebben niks meer van ons laten horen. Ik heb nu nog spijt dat ik niet meteen ben afgestapt op dat moment...

Wat een drama...
Ik ga nu kijken bij de witte vallei in de buurt van asten. Iemand bekend?

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:20

Ik heb ook zo'n instructrice die mij en mijn al heel lang kent en helpt, daardoor weet zij ook precies wat het probleem is en dat mijn pony maar weinig respect voor mij heeft omdat ik meestal te lief voor hem ben, al gaat het de laatste tijd echt goed en dat komt dus door de instructrice, alleen het is wel jammer dat ik maar 3 keer in 2 weken les heb van der omdat ze alleen overdag les kan geven en dan bij haar thuis (uurtje rijden met de auto..)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:35

Ik heb mijn ideale instructrice. Alleen nog 3 week en dan zitten ze in Zweden. Dan gaat les héél erg moeilijk dus ben ik aan het zoeken naar een andere. Of een leuk rijadresje. Maar ik ken haar al zo'n 7 jaar. En ik vind haar lessen zeer goed. Heeft vroeger ook wedstrijden gereden, heeft haar dochter in 1,5 jaar van niks naar Z1 begeleid. En ik kan heerlijk daar rijden. Elke les een ander thema. zeg maar. Bijv. Springen,spring zit oefenen,parcours springen. Meestal aan het eind dingen bespreken die beter kunnen en daar de volgende les mee aan de slag. ook krijg ik de mogelijkheid mijn eigen les in te delen. ik hoef hiervoor maar een kleine 10 minuten te fietsen. Ik baal als een stekker dat ze weggaat.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:05

Ik heb een instructrice waar ik nooit meer weg wil.
Heel prettig omdat ze me goed kent en precies weet hoe mijn pet staat. Ze weet me dan altijd zo te motiveren en te helpen dat ik weer met een goed gevoel van me paard af kom. Tijdens les, maar ook tijdens een wedstrijd.
Vind dat zelf heel belangrijk omdat ik denk dat je op die manier het meest leert en het beste uit de combinatie kan halen.