bulten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne97

bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:07

mijn lievelingspaard zit zomers helemaal onder de bulten. hetlijken net mugenbulten maar ze zitten overal op zijn lijf. van hoofd tot staart. het lijken net vocht bulten. soms zijn de wel net so groot als een vuist en dan spatten ze uit elkaar en komt er vocht en wat bloed uit.
hij is al een paar keer gechekt door verschillende dierenartsen maar die zeiden dat het niks was(geen muggenbulten) en ik kreeg er ook geen zalf voor ofzoo. maar hij heeft er superveel last van dus is vertrouw het niet helemaal.
kennen jullie misschien een ziekte die deze bulten veroorzaakt?

anne97

Re: bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:21

weet iemand wat dit kan zijn??

kkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:52

Geen flauw idee, maar zou je het niet msischien bij een andere DA kunnen checken? Wie weet kan die wel iets vinden? Succes ermee :s

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:54

Kunnen het geen dazen/horzel steken zijn? Daar kunnen ze ook behoorlijke bulten van krijgen.
Dazen zitten voornamelijk in bos/boomrijke omgeving en komen bij warm weer met hordes tegelijk op je paard af.

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:07

er zijn al 3 DA bij geweest.
nee het zijn geen dazen of horzel steken want hij heeft het het hele jaar door alleen in de zomer is het echt extreem

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:12

Evt. regenschurft, is een vervelende huidaandoening die voorkomt bij paarden met een verminderde weerstand/slechte verzorging die bij nat weer gewoon buiten staan.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:12

Ze kunnen ook bulten krijgen van teveel eitwit in gras of kuil..

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:14

Een andere DA om raad vragen is een goed idee, denk ik. Als ze er last van heeft zal het toch niet zomaar 'niks' zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:21

Lijkt het hier op?

Afbeelding

mijn vorige paard had dit eens, het begon met kleine bultjes en grote plekken. Na een paar dagen
gingen ze zakken en smolten ze samen tot grote bulten.
sommigen barsten open door de druk van de huid en dan kwam er vocht uit.

Het kan door heel veel dingen komen maar het is vooral vaak een allergie op iets, een insect,
een plantje of iets dergelijks.

Hij had wel vaker last van kleine haverbultjes als er teveel eiwit in het kuil zat of als er een
bepaald plantje in het hooi zat. (hij en ik waren beiden allergisch voor hetzelfde plantje := )

Bij die van mij was het al snel weg toen ik hem van kuil op hooi overzette :) dus vandaar dat
ik denk dat t bij die van mij daardoor kwam. Maar zoals ik al zei.. het kan verschillen.. ze weten
niet precies waar het vandaan komt en de paarden die het hebben zullen het wel niet allemaal
van eiwit hebben. Kan ook van insecten komen.

De naam is trouwens "Urticaria"

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 18:25

ja daar ljkt het wel op alleen heeft hij het veel erger. hij is ook allergisch voor stro dus hij staat in zaagsel. misschien is hij voor meer dingen allergisch maar hij is al erg oud duss.. ik zal het tegen de eigenaar zeggen en vragen of ze kuil krijgt. super bedankt. ik maakte me erg zorgen!

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:34

Lijkt op allergie, mijn paard kreeg een keer dit nadat ik hem had ingespoten met vliegenspray. Leek precies zo op bovenstaand plaatje. En inderdaad braken sommige open.

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 18:41

okee kan ook hij word ook inderdaad wel es ingespoten met vliegenspray ik ga het allemaal ff doorgeven@!