Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

(geen pittig paardje geven aan een onzeker persoon bijv.) 
Ik was gewoon een manegekindje dat daar op vakantie was en de paardjes waren braaf
Twaalf jaar later was hestejente op Vlie op stap met Tvistur. Dat was ook heel geslaagd. Enige nadeel is de IJslanderverslaving die ik eraan heb overgehouden
) maar dat heeft verder nooit echt voor problemen gezorgd, hoogstens dat we als groep besloten om maar geen galopje meer te doen maar er heeft nog nooit iemand geklaagd en er is in de 4 jaar dat ik er heb gewerkt op buitenrit nog nooit iemand afgevallen.
Als "dagjesklant" dan hè, heb nooit structureel bij een manege die strandritten deed gereden.
Heino schreef:Stoptekens heb ik ook nooit uitgelegd gekregen voor een strandrit (hoewel ik ze wel ken, maar ze worden op het strand amper gebruikt lijkt het)
Ik heb pas ergens een strandrit gemaakt waar je linksom of rechtsom door de duinen kon, over smalle kronkelende paadjes zonder goed zicht op wat er 15 meter gebeurt. Daar gingen wij dus flink galloperen. Toen ik vroeg of er dan ergens aangegeven was dat je alleen links- of rechtsom over die route mocht was het "nee hoor, de paarden stoppen vanzelf als ze elkaar tegen komen"
Lekker verantwoord
Moet zeggen dat ik het bij bosritten heel anders georganiseerd vind, veel verantwoorder. Of ik ben alleen onverantwoorde stallen tegen gekomen
Heino schreef:Stoptekens heb ik ook nooit uitgelegd gekregen voor een strandrit (hoewel ik ze wel ken, maar ze worden op het strand amper gebruikt lijkt het)
Ik heb pas ergens een strandrit gemaakt waar je linksom of rechtsom door de duinen kon, over smalle kronkelende paadjes zonder goed zicht op wat er 15 meter gebeurt. Daar gingen wij dus flink galloperen. Toen ik vroeg of er dan ergens aangegeven was dat je alleen links- of rechtsom over die route mocht was het "nee hoor, de paarden stoppen vanzelf als ze elkaar tegen komen"
Lekker verantwoord
Moet zeggen dat ik het bij bosritten heel anders georganiseerd vind, veel verantwoorder. Of ik ben alleen onverantwoorde stallen tegen gekomen
. Diezelfde groep heeft het ook gepresteerd 1 paard in de vernieling te rijden, door er met een ander paard achterop te rijden. Gevolg been lag zover open dat het paard ter plekke kon worden afgemaakt. Snap niet dat die man toen zijn zaakjes anders is gaan organiseren. Was voor mij iig een van de druppels om daar niet te blijven.
gevolg, wij hingen noodgedwongen in de boom naast het pad. 
)
) of verkeerd opgelegd worden, neusriemen niet goed vastgemaakt worden en ruiters niet weten hoe ze beugels op maat moeten maken krab je jezelf wel alvast achter de oren, zo van 'goed... dat wordt dus een thuisblijver'
) gaat het paard draven waardoor de ruiter bijna boven de bomen uitstuitert!!
Het ja-maar-ik-rijd-thuis-western-smoesje wat dus moet verklaren waarom de ruiter niet kan poetsen, niet kan zadelen, niet rechtop in het zadel kan zitten èn waarom zij niet kunnen lichtrijden... want dat doen westernruiters niet
ashley1 schreef:Geeft verder niet maar klant kan absoluut het ritme niet vinden en zegt dan het magische zinnetje: "Aber ich reite Western zuhause" en jaaa hooor... daar istie weer!!Het ja-maar-ik-rijd-thuis-western-smoesje wat dus moet verklaren waarom de ruiter niet kan poetsen, niet kan zadelen, niet rechtop in het zadel kan zitten èn waarom zij niet kunnen lichtrijden... want dat doen westernruiters niet
ashley1 schreef:De meest gehoorde smoes bij het voorrijden halen mijn collega's en ik nog wel eens lachend aan (altijd door Duitsers gedaan, onze ervaring is dat daar de meeste westernruiters of i.i.g recreatieve zogenaamde westernruiters zijn, het waren i.i.g altijd Duitsers die dit zeiden):
Klanten komen met pijn en moeite met een slecht opgezadeld paard de bak in, wordt allemaal goed gelegd door collega, klant stapt op met veeel te lange beugels en laat de teugels hélemaal los hangen en krijgt vervolgens het paard niet gestuurd, zit in elkaar gedoken/onderuit en trekt de benen enorm op... en probeert zo rond te stappen.
Vervolgens wordt het commando 'draven!' gegeven en de ruiter krijgt het paard niet in draf en gaat heel druk zitten duwen met de zit en met de stem het paard in draf te krijgen... wat natuurlijk niet lukt want het paard denkt: 'uhh nee dus?'![]()
Vervolgens ga ik er met paard achteraan of collega met een lange zweep en door middel van aanwijzingen van ons ('been geven!') gaat het paard draven waardoor de ruiter bijna boven de bomen uitstuitert!!
Geeft verder niet maar klant kan absoluut het ritme niet vinden en zegt dan het magische zinnetje: "Aber ich reite Western zuhause" en jaaa hooor... daar istie weer!!Het ja-maar-ik-rijd-thuis-western-smoesje wat dus moet verklaren waarom de ruiter niet kan poetsen, niet kan zadelen, niet rechtop in het zadel kan zitten èn waarom zij niet kunnen lichtrijden... want dat doen westernruiters niet