Advies gevraagt ; Pony verkopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luckyboy5

Advies gevraagt ; Pony verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:02

Ik heb mijn pony nu denk ik 3 jaar, en vanaf het begin af heb ik twijfels gehad of deze pony geschikt voor me is.
Aangezien ik het type ben van : als je een dier koopt doe je m nooit meer weg, baal ik nu vreselijk, want eigenlijk gaat het niet echt.

Dus : ADVIES GEVRAAGT!!!!

Eerst wat uitleg. Ik heb lucky (6 jaar , fell pony) gekocht omdat mijn man arabieren had en ik die te eng vind. Een koudbloed, perfecte keuze , zou je zeggen.
Nou had lucky net 8 winter maanden in een loopstal gestaan met meerdere hengsten dus toen we bij hem keken was hij erg vervelend, steigeren, wild . Logisch in onze ogen want hij was lang niet buiten geweest.

Toen we hem gekocht hebben , was hij in het begin giga dominant:
-steigerde
-"krabde"met zijn voor hoef over de buik van mijn man omdat hij ongeduldig was en door wilde lopen
- liep door je heen en trok zich los .
-trapte een paard dat achter hem liep toen we in het bos wandelden
Weer logisch, hij was erg jong. We hebben hem laten castreren. Omdat hij toch redelijk dominant bleef hebben we hem direct op zijn 3 de verjaardag in laten rijden.

het rijden gaag perfect, je kunt hem een maand stil laten staan en dan er gelijk weer op, het maakt hem niet uit. ik heb iedere week 1,2, a 3 keer les gehad en hij doet alles super lief, hij heeft geloof ik in 3 jaar 1 keer een klein bokje gegeven.

toch blijf ik angstig voor hem, en het lukt me niet om daar van af te komen.
En ik baal daar als een stekker van, want hij is nu gewoon hartstikke lief. Als ik aan kom rijden gallopeerd hij naar me toe, zo blij is hij.
Maar op de ene of andere manier heb ik gewoon het gevoel dat ik geen controle over hem heb. En dat is dan niet met het rijden, maar vooral in de omgang.
En dat heeft als gevolg dat ik niet vaak bij hem kom en gewoon blij ben als mijn lesmens de les afzegt!!!!!

Nu zit ik op het moment niet lekker in mn vel, dus dat zal er vast mee te maken hebben.
Kennissen waaraan ik advies gevraagd heb, zeggen : dan laat je hem toch een poosje staan en als je dan over een jaar weer goed in je vel zit ga je er dan toch weer op.
maar eigenlijk denk ik : ik wil JUIST nu lekker knuffelen, wandelen en rijden met mijn paardje !!!

Door dat ik zoveel angst heb , heb ik eigenlijk ook nog niet echt een band met mn pony, dus vandaar mijn twijfel : zal ik hem verkopen , en een oude,brave pony of paard kopen?

Wie kan mij adviseren???

Klis

Re: Advies gevraagt ; Pony verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:12

Jij voelt je duidelijk niet prettig als je bij hem bent, de klik is er niet. Als jij geen plezier hebt met je paardje om welke reden dan ook, lijkt het me voor jullie allebei wel zo eerlijk om hem te verkopen en eentje te kopen waar je wél een klik mee hebt en waar je je wél prettig bij voelt.
Wat die kennissen zeggen over een jaar laten staan en het later nog eens proberen ben ik het ook wel mee eens, maar jij geeft zelf aan dat je dat eigenlijk geen goede oplossing vind. Geen mogelijkheid om voor hem misschien een bijrijder/verzorger te vinden en zelf nog een paardje bij te kopen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:15

Wat mij te binnen schiet is, dat je probleem een beetje ontstaat door je gevoel geen controle te hebben.
Misschien is grondwerken dan wel leuk om te doen (ik adviseer je wel om lessen te nemen)
Enerzijds omdat je 'er niet op zit'
En anderzijds omdat je leert je paard te besturen vanaf de grond (controle op afstand dus!)

Ik herken het probleem bij een kennisje, die angst had voor een manegepaard.
Zij heeft toen een paar keer grondwerken met hem gedaan. Dat heeft haar veel vertrouwen gegeven.
Waardoor ze weer met veel meer zekerheid op het paard stapte.

Maarre: verkopen of niet is je eigen keuze, volgens mij kan niemand daar in adviseren :)
Veel succes met je afwegingen!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:17

Nou ik heb een klein beetje hetzelfde gehad.
Ik ben zelf ook zo van: een dier heb je voor het leven.

Nu was ik van mijn paard afgevallen helemaal aan het begin. Ze is zeer sensibel. Ik durfde er niet meer op te rijden. Nu na een jaar heb ik knoop door gehakt en haar verkocht. Heb echt een super baasje gevonden voor dr. Beter kan niet. En ik heb nu een paard dat wel geschikt is voor me. Het is de beste keuze die ik heb kunnen maken. Zoals ik het lees moet bij jou je paardje ook voor ontspanning zorgen en niet voor spanning ivm niet lekker in je vel (heb ik dus ook, dus weet wel hoe je je voelt). En mijn nieuwe paardje zorgt voor die ontspanning en lol nu. En het scheelt ook heel erg dat ik echt het perfecte huisje voor mn andere paard heb kunnen vinden.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:18

Wat Rumpleteaser inderdaad zegt was ik nog vergeten :P
Grondwerken kan je zeker heel goed helpen vertrouwen op te bouwen tussen jullie twee :j !

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:20

Ik denk idd dat grondwerk een hoop kan veranderen.

Julie verhoudingen zijn scheef, hij is jullie leider en niet andersom. En dit is omdat hij de kans krijgt en uiteraard grijpt. Je moet weer vertrouwen kweken door middel van grondwerk. Je begint dan met de bassis, julie verstandhouding. Op het moment dat jij zelfverzekerder bent, en hij weet dat jij hem leidt en niet andersom heb je denk ik een heel leuk paardje waar je heel gelukkig mee kan zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:23

Ik zou je aanraden eens iemand te zoeken bij jou in de buurt die grondwerklessen geeft. Met zo iemand kun je bespreken op welke momenten je het gevoel hebt dat je wel of geen controle hebt en kan je achterhalen wat de kern van het probleem is. Een pony waarmee je fijn onder het zadel op pad kan zou ik niet zomaar verkopen.
Ik geloof bij paarden ook neit echt in een klik, maar meer in een grotere of kleinere uitdaging van het karakter van je paard ten opzichte van dat van jou en soms kan als die uitdaging niet het juiste niveau heeft een stuk maar inzicht in de situatie een groot verschil maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:37

Als deze pony zo braaf is als je zegt, dan heeft het geen zin om een ander paard te kopen.
Die angst zit er dan in en heeft denk ik niets met deze pony te maken.
Heb je wel eens op iemand anders zijn paard gereden en zo ja, was je dan ook bang.
En...waar ben je bang voor?? Zijn gedrag is duidelijk verschrikkelijk veranderd met in het begin, dat heb JIJ gedaan he!!! Hij is gek op je, anders komt hij op het land echt niet naar je toe galopperen en blijft veel liever in het uiterste hoekje van het land staan.
Je hebt dus duidelijk een band met de pony.
Ik denk dat je er verschrikkelijk veel spijt van gaat krijgen als je hem om ruilt!
Probeer eens bij jezelf na te gaan waar die angst vandaan komt...je komt in je verhaal over als iemand die weinig zelfvertrouwen heeft en al snel denkt dat het jou schuld is allemaal. Zit ik er dan heel ver naast?
Mijn advies is dus...zoek iemand die jou weer het vertrouwen kan geven in je pony en haal jezelf niet te veel naar beneden! Ga maar lekker wandelen met je pony en ga hem maar lekker poetsen en knuffelen.
Je zal zien dat het je heel veel zal helpen met het verwerken van het niet lekker in je vel zitten!
Vertel je pony alles waar je mee zit, het is een gewillig oor om tegen te praten.

Sterkte meid!!!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:44

Tamadine schreef:
Nou ik heb een klein beetje hetzelfde gehad.
Ik ben zelf ook zo van: een dier heb je voor het leven.

Nu was ik van mijn paard afgevallen helemaal aan het begin. Ze is zeer sensibel. Ik durfde er niet meer op te rijden. Nu na een jaar heb ik knoop door gehakt en haar verkocht. Heb echt een super baasje gevonden voor dr. Beter kan niet. En ik heb nu een paard dat wel geschikt is voor me. Het is de beste keuze die ik heb kunnen maken. Zoals ik het lees moet bij jou je paardje ook voor ontspanning zorgen en niet voor spanning ivm niet lekker in je vel (heb ik dus ook, dus weet wel hoe je je voelt). En mijn nieuwe paardje zorgt voor die ontspanning en lol nu. En het scheelt ook heel erg dat ik echt het perfecte huisje voor mn andere paard heb kunnen vinden.

Als je zo angstig bent dat je blij bent dat een les word afgezegd zou mij genoeg zeggen...
Hoe lief ook, ik zou dan een ander baasje zoeken.
Als ik een nieuw paardje zou kopen, eerst op proef vragen, of lease of zo.
Ik was bang om te rijden op de manege na een paar x vallen , en steeds opgelucht als ik de les met de meest onmogelijke smoesjes afgebeld had.
Na een half jaartje "pauze"weer wat moed verzamelt en weer gaan lessen, wel nog met bibbers, maar daar moet ik maar even doorheen...

Sterke met je beslissing!!!!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:55

Allereerst bedankt voor de reactie's.

met grondwerk ben ik wel een beetje bezig geweest, maar weet er eigenlijk te weinig vanaf.

aerdenhout ;
ik heb weleens les gehad op een ijslander manege , en daar stap ik zo op een ander paard, eigenlijk sta ik daar heel open voor, zonder angst. ik had idd ook al bedacht om ipv mijn prive lessen een poosje op een ander paard te gaan rijden, maar of dat helpt?
Het paardje heeft idd meer band met mij dan ik met hem.
Het is misschien ook een kwestie van karakter : wat lomp . voor 2 weken terug begon hij naar achter te huppen om mij bij zijn veor weg te krijgen .
Ik moet hem dan weer terrecht wijzen en dat vind ik a. eng en b. vind ik het niet leuk. ik wil een vriendje en niet een paard wat af en toe echt op zn donder moet hebben om te luisteren.
Mijn hond heeft eigenlijk hetzelfde karakter. Ik ben daar eigenlijk best wel goed in , bijvoorbeeld ik kan hem op 100 meter afstand het commando lig geven en dat doet hij. en ik leg hem rustig los voor de supermarkt, hij blijft echt wel. maar dat heeft heel lang heel veel opvoeden gekost, en nog steeds... En dat is nu juist iets waar ik (misschien heel egoistisch) geen energie én geen puf voor heb.

ik heb idd nu weinig zelfvertrouwen , en daarom lukt het me nu niet en levert het alleen maar spanning op ipv plezier .
Maarja , moet ik nu dan met alle stress en spanning met hem aan het werk gaan ? Als ik eerlijk ben denk ik bij de grondadviezen gelijk : stress, oh help en er ook nog mee wandelen, dat is pas eng, dan nog liever erop....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:58

Kijk daar zeg je t al: je wilt een vriendje. Er zijn paarden die daar geschikter voor zijn dan andere paarden. Ik heb namelijk precies hetzelfde!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:01

Ik weet niet waar je woont maar ik heb hetzelfde gehad. Ik ben ook niet iemand die zomaar een dier weg doet voordat ik er alles aan gedaan heb. Ik heb contact opgenomen met Elge Paauwe (http://www.arua.nl). Zij heeft me met 1 les heel erg geholpen om van mijn angst af te komen en heb nu heel veel plezier met mijn paardje. Hij sloeg ook met zijn voorbeen, vertoonde echt hengstengedrag.

Maar als je voor jezelf zoiets hebt dat je er alles al aan gedaan hebt dan zou ik hem verkopen als ik jou was. Je hebt een paard wel voor je plezier en als je er geen plezier meer in hebt word het een lastig verhaal. Jij kan dan op zoek naar een paard waarmee je de klikt wel hebt en paard ik ook vast gelukkig als je een goed baasje voor hem zoekt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:03

-> OPG

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:03

Tamadine, ik las een stukeje van jouw verhaal, maar mis je jou oude paard niet?
bij jou is de overgang wel heel snel,ga je dan niet telkens vergelijken?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:13

Grondwerk kan jou zoveel verder helpen. Niet alleen met je gevoel van controle, maar ook met het leren hoe je je paard kunt corrigeren zonder het gevoel te hebben dat je daarin écht boos moet zijn, maar op een manier die past bij wat jij ziet als vriendjes zijn.
Natuurlijk hoort consquent zijn daarbij, maar daarin zijn inderdaad gradaties. Als je meer leert over de manieren waarop je je eigen ruimte kan afbakenen, hem duidelijk kunt vertellen hoe en wat enz. op een manier die voor jou nog passend is ook, verwacht ik eerlijk gezegd dat je echt een gouden band krijgt met dit paard.
Want hij vindt jou blijkbaar wel übercool ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:21

Probeer het idd met grondwerklessen :j

Wat jij beschrijft ben ik laatst ook doorheen gegaan met mijn pony... Wel iets anders hoor, had geen angst oid voor hem, maar ik wilde óók een vriendje, een gezellige knuffel.. En das mn 2-jarige hengst niet. Ben met veel tranen door een diep dal gegaan, verkoopadvertentie in mn hoofd al aan het schrijven.. En zomaar ineens.. Uit het niets.. Waren we erdoor. Ben nu vreselijk blij dat ik even heb doorgezet want stiekem knuffelt mn uk wel degelijk. Geen idee wat het was waar we door moesten maar t is gelukt en ben nu helemaal blij met hem, echt verliefd op mn vriendje :)

Dus mijn advies; neem grondwerkles, geef het nog wat tijd. Negeer aan de andere kant je twijfels niet, geef ze de ruimte, bekijk alle mogelijke situaties in je hoofd alsof je ze gaat doorvoeren.

Misschien moeten jullie er ook even doorheen, en misschien zijn jullie uiteindelijk inderdaad geen match, kan ook en is geen schande.

*vraag me alleen wel af waarom je Arabs eng vindt, zijn juist zulke fijne paarden, mja, das mijn mening natuurlijk :) *

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:11

Haha dat klopt , ik durf eigenlijk alles wel met de arabieren , ik sta liever achter de arabs dan achter mn eigen fell pony :o
Alleen deze zijn "renbaan gefokt" en er is ook zo een poos op gereden :D , Inmiddels worden ze niet regelmatig gereden en zijn ze mij wat te heftig en ook nog schrikkerig.

maar ... qua karakter (gevoeligheid, lief altijd rekening met je houdend) vind ik ze wel super .
Klein voorbeeld: onze hond rende altijd achter de paarden aan, de arabier beurde 4 benen in de lucht om de hond niet te raken, mijn fell pony schopt hem de wei uit......

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:15

luckyboy5 schreef:
Allereerst bedankt voor de reactie's.

met grondwerk ben ik wel een beetje bezig geweest, maar weet er eigenlijk te weinig vanaf.

aerdenhout ;
ik heb weleens les gehad op een ijslander manege , en daar stap ik zo op een ander paard, eigenlijk sta ik daar heel open voor, zonder angst. ik had idd ook al bedacht om ipv mijn prive lessen een poosje op een ander paard te gaan rijden, maar of dat helpt?
Het paardje heeft idd meer band met mij dan ik met hem.
Het is misschien ook een kwestie van karakter : wat lomp . voor 2 weken terug begon hij naar achter te huppen om mij bij zijn veor weg te krijgen .
Ik moet hem dan weer terrecht wijzen en dat vind ik a. eng en b. vind ik het niet leuk. ik wil een vriendje en niet een paard wat af en toe echt op zn donder moet hebben om te luisteren.
Mijn hond heeft eigenlijk hetzelfde karakter. Ik ben daar eigenlijk best wel goed in , bijvoorbeeld ik kan hem op 100 meter afstand het commando lig geven en dat doet hij. en ik leg hem rustig los voor de supermarkt, hij blijft echt wel. maar dat heeft heel lang heel veel opvoeden gekost, en nog steeds... En dat is nu juist iets waar ik (misschien heel egoistisch) geen energie én geen puf voor heb.
ik heb idd nu weinig zelfvertrouwen , en daarom lukt het me nu niet en levert het alleen maar spanning op ipv plezier .
Maarja , moet ik nu dan met alle stress en spanning met hem aan het werk gaan ? Als ik eerlijk ben denk ik bij de grondadviezen gelijk : stress, oh help en er ook nog mee wandelen, dat is pas eng, dan nog liever erop....

Dat vind ik idd egoistisch, dan moet je niet aan dieren beginnen.. Die moet je regels aanleren anders denderen ze door je heen.. Ik denk dan ook dat het meer aan jouw zelfvertrouwen en gebrek aan discipline ligt dan aan het paardje. Dat is niet rottig bedoeld hoor. Maar ik vind het jammer dat je er zo over denkt. Hij heeft zoals je zegt meer band met jou dan jij met hem. Maak daar gebruik van! Dat is al stap 1 in het proces van jouw zelfvertrouwen omhoog krikken en een betere band met hem op te bouwen. Wil je er geen tijd in steken zou ik zeker zeggen verkoop die pony en houd je lekker bezig met je hond. Is ook beter voor de ponie lijkt mij dan dat hij bij iemand is die hem helemaal niet wil hebben, of tijd in hem wil steken..

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:25

Als je je niet veilig voelt bij hem, is het misschien niet zo'n goed idee, maar uit ervaring heb ik geleerd dat je nooit moet opgeven & blijven oefenen !

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:00

Het advies: niet verkopen. En nu het waarom. Je bent onzeker, weet niet wat je doen moet, hebt geen leiding en dus neemt hij dat. Je zult het je niet kunnen voorstellen, maar jouw probleem kan echt zo zijn opgelost.

Ik ben niet zo nh achtig, maar qua het opstellen van omgangsregels tussen jou en je paard vind ik het echt geweldig. Ik heb geen idee waar je vandaan komt, maar zoek een goede nh instructeur, ga grondwerk en basiswerk met hem doen en je zult zien welke band je eindelijk met je paard kunt hebben.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:02

Marion71 schreef:
Het advies: niet verkopen. En nu het waarom. Je bent onzeker, weet niet wat je doen moet, hebt geen leiding en dus neemt hij dat. Je zult het je niet kunnen voorstellen, maar jouw probleem kan echt zo zijn opgelost.

Ik ben niet zo nh achtig, maar qua het opstellen van omgangsregels tussen jou en je paard vind ik het echt geweldig. Ik heb geen idee waar je vandaan komt, maar zoek een goede nh instructeur, ga grondwerk en basiswerk met hem doen en je zult zien welke band je eindelijk met je paard kunt hebben.

En dat kost niet eens zoveel tijd en moeite. Met één keer in de twee weken les van iemand die echt goed is, kom je al snel heel veel verder.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:55

Dank voor je aanvulling, DOOR. Waarschijnlijk is na 1 les al heel veel veranderd, afhankelijk van hoe snel je hetzelf oppikt. Paarden hebben daar doorgaans niet veel lessen voor nodig. TS, geef het echt deze kans en sta er voor open!

Ik heb ook voor 1 van mijn paarden zo'n eye opener nodig gehad. Een eenkennige merrie, groot en imposant. Beetje zielig ook en ik keurde alles goed want ik had altijd wel een excuus voor haar gedrag. En zag net als jij dan alleen de goede dingen. Ik heb 1 keer een les van Karin Huizer, Emiel Voest instructrice, gehad en ooh, wat moest ik met de billen bloot. Had ik veel eerder moeten doen, want ik heb nu een veel leuker paard die zelfs knuffelen fijn vindt. Niet altijd hoor, want het blijft een aparte. Maar ze ziet me nu als leider en is veel zekerder en relaxter.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:47

Ik sta overal voor open, het boeit me niet of NH in de volksmond nog niet geaccepteerd is en vaak als raar wordt gezien. Ik ben niet iemand die zich wat dat betreft veel aan trekt van wat de rest vd wereld vind.

Het enige is , is dat dat op het moment door prive omstandigheden zooooo veel energie kost.
Ik heb daarbij allergisch astma en soms zegt mijn lesmens na 2 rondjes draven al hou maar op want je hijgt zo. En ben ik vervolgens de hele dag KAPOT.
En dan heeft dat niks met die 2 rondjes draven te maken maar met de energie die het me kost met puur als oorzaak spanning.

Ik zie dus er dus mega bergen tegenop om dat te gaan doen.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:31

Ik zou het eerst proberen met grondwerklessen.
Die pony is duidelijk helemaal gek op jou en vind het super als jij weer naar hem toe komt!
Ik zou dan zo'n beestje echt niet willen/durven verkopen, omdat ik dat niet eerlijk zou vinden tegen het dier zelf. :n
Je zegt ook dat hij superbraaf is met rijden, het ligt dus puur aan de omgang. Dat kan echt verbeteren en vooral met grondwerk.
Grondwerk zorgt trouwens ook voor ontspanning, op die manier krijg jij er weer plezier in en hoeft je pony jou niet te missen.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 23:56

er wordt heel veel gesproken over dat de pony gek op mij is omdat hij aan komt galopperen als ik met mn auto aan kom rijden, maar vergeet niet dat hij alles doet voor eten (zelfs mij wegschoppen) en hij weet dat als de auto eraan komt er ook eten aankomt. Ik vind dat logisch en dus is de reden dat hij eraan komt rennen niet alleen mijn aanwezigheid.