Help nerveus paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iloveThommy

Help nerveus paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:05

Hallo,

Ik heb sinds 4 maandjes een paardje. Toen we gingen rijden bij de mensen waar hij stond was hij super rustig echt Bomproof binnen en buiten, hij is getest en heeft dus ook geen gekken dingen toe gedient gekregen die hem "bomproof" zouden kunnen maken. Maar sinds hij bij ons staat is hij nog al nerveus en schrikkerig. Ik weet niet meer wat ik moet doen en het kan zijn dat het maar tijdelijk is wat veel mensen beweren bij ons op stal maar toch iemand tips wat we eraan kunnen doen ? =) om hem weer zo rustig te "trainen" =)

alvast bedankt

_Kaira_

Re: Help nerveus paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:28

Waarschijnlijk is het gewoon dat hij een nieuw huis heeft. Stel jij bent een paard en je staat rustig veilig op een stalletje waar je elk grassprietje kent, iedereen en alles. Dan komt er een vreemde op je rijden, nou vind je allemaal prima. Maar dan zonder dat je wordt ingelicht (want paarden verstaan nou eenmaal geen mensengebrabbel :+) ben jij weg van al jouw vriendjes! Ben je bij vreemde mensen, vreemde paarden, elk grassprietje is weer nieuw.. Nou daar raak je heel nerveus van. En elk pionnetje dat opeens anders staat dan een half uur geleden is dan super eng. Alle paarden zijn meestal wel wat schrikkerig en nerveus als ze op een nieuwe stal komen te staan ;) Das een hele normale reactie. Hij moet nog een beetje ontdekken dat het allemaal veilig en oke is. Veel plezier met je paardje :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:31

Laat hem maar een tijdje met rust en geef hem tijd om te wennen.
Beetje wandelen,poetsen en op het land laten.
Geef hem even lekker de tijd om hem daarna goed op te pakken.
Zeker als hij goed de tijd heeft gehad om te wennen, geen raar gedrag tolereren en duidelijk zijn wat je verwacht van hem.
Consequent en duidelijkheid is altijd belangrijk.

natural11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:10

Dat is vaak het geval met nieuwe paarden. Het duurt meestal even voordat ze goed gewend zijn, dus moet je niet te hard van start lopen. En inderdaad zoals MiniBoots zegt is consequentie en duidelijkheid heel belangrijk bij een nerveus paard.
Zorg ervoor dat als je naar buiten wilt met hem, je met andere paarden samen gaat (indien mogelijk). Jouw paard kent zijn nieuwe omgeving nog niet zo goed en zal het prettiger vinden om met soortgenoten samen te zijn, want om in z'n uppie in een onbekend gebied te gaan lopen staat voor hem gelijk aan zichzelf in onnodig gevaar brengen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:22

Je hebt hem al vier maanden zeg je. Dan lijkt het me aannemelijk dat je stalmanagement niet bij je paard past in vergelijk zoals hij gewend was. Staat hij net zolang en veel buiten als daar? Wordt hij net zo vaak en zo intensief gereden? Krijgt hij hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid, enzovoorts enzovoorts. Bovendien kan het zijn dat je zelf zenuwachtig van aard bent en dat je paard dat overneemt? Genoeg om te onderzoeken zou ik zeggen. Succes.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:30

Vertrouwen en liefde geven. Als jij rustig bent is hij dat ook.

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:03

dit paard heeft duidelijk meer tijd nodig, en paard word gekocht en moet het maar gewoon doen, en ja sommige paarden doen en kunnen dat, jou paard blijkbaar niet, heeft meer tijd nodig, gun hem die tijd, de meningen zijn verdeelt over dat paarden zich aan mensen of omgeving kunnen hechten, maar uit onderzoek blijkt echt dat paarden echt heel veel moeite met verandering kunnen hebben.
mocht het niet over gaan, zou je kunnen kijken of de stal van je paard niet op aardstralen staan.
dit lijkt zweverig, en zelf weet ik het ook niet maar heb hele goed verhalen gehoord van paarden die hierdoor echt veranderd zijn.
succes

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:07

Hoe werd hij daar gehouden? En bij jou?
Mijn eigen paard is van stressvollen spring en steigermerrie naar een hele rustige/schrikt nergens meer van meid gegaan omdat ze van "veel op stal" naar "bijna altijd in de wei" ging..

iloveThommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:42

Sorry dat ik even geen tijd had om op jullie berichten te reageren.
Super bedankt voor alle tips. Ik ben erg duidelijk met hem met alles wat hij wel en wat hij niet mag.
Hij heeft al een vriendinnetje bij ons op stal hier mee gaat hij als het kan elke dag op de wei en ook in de bak gaat hij een beetje macho doen. Ik heb misschien aangenomen dat hij zich oké voelde bij ons omdat hij na één week enorme glans kreeg en appeltjes :) Voer en alles hebben we na gezocht of het hier aan kon liggen maar als het goed is niet. Nou hebben ik al te horen gekregen dat hij te snel afgeleid is en dan "spoken" gaat zoeken :D
Springen gaat super en dan is hij stukken minder nerveus dus hier ligt een beetje ons probleem :) Ik rij hem 5 dagen in de week en andere dagen komt hij op de wei of gaat hij los in de bak of lekker wat longeren. Net als bij zijn oude thuis. mischien nog meer tips maar ik zal deze zeker gebruiken en al helemaal in mijn achterhoofd houden :)