eczeemdeken minishetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

eczeemdeken minishetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:08

Ik ben op zoek naar een eczeemdeken voor een minishetlander en heb eens rondgekeken op internet, maar zie door de bomen het bos niet.
Hij moet natuurlijk functioneren voor zijn doel, maar vooralsnog wil ik niet met de duurste beginnen omdat het nogal een sloopshet is en het toch even afwachten blijft hoe het functioneert.
Hij heeft nooit eerder een deken opgehad.

Wat is in dit geval een aanrader?

Tooske

Re: eczeemdeken minishetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:07

Ik heb ooit via cuubje op bokt de Rambo Sweetitich hoody gekocht.(Weet niet of ze dat nog doet) Die heb je in hele kleine maatjes.
Die is wel aardig duur maar ja wel een ontzettende fijne deken en tja je doet er waarschijnlijk ook heel lang mee en met een goedkope niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:22

ok bedankt voor je reactie. Momenteel zoek ik echter liever niet meteen een dure deken, gezien het even afwachten is hoe het voor mijn shet werkt. HIj heeft tenslotte zijn leven lang geen deken op gehad en is erg bedreven in slopen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:12

Een goedkopen deken hebben ze vaak ook zo kapot terwijl een dure deken vaak beter bestand is tegen slopen. Als het om een eczeemdeken gaat dan vind ik dat dit onder gezondheidszorg valt en daar moet je niet op bezuinigen.

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:28

Niet bezuinigen op een exceemdeken!!zeker als je een sloper heb kun je beter gelijk een stevige/dure deken aanschaffen dan een goedkope die misschien na 1 nacht al aan flarden ligt!Exceem moet je niet onderschatten,de eerste stap naar verbetering is een goed passende,stevige deken!succes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:19

tja ik had zelf het idee dat ze een dure net zo handig slopen als een goedkopere. Maar dat is dus niet zo?
Hij is nogal een expert in slopen.
De pony heeft een tijdje op een ander adres gestaan op een arme wei omdat hij naast eczeem ook gevoelig was voor bevangenheid. Hij was bij die mensen'ter verzorging' omdat ze gezeldschap nodig hadden voor hun eigen schet die mager moest staan. Ik wilde niet verkopen, maar wel ter 'fodervård' aanbieden. De 'fodervård' neemt dan alle verantwoordelijkheid voor de pony, alsof het de eigen pony is (en de kosten), maar de verzekering en eigendomspapieren blijven bij de eigenaar en het kan altijd ongedaan gemaakt worden. In het begin ging dat super, maar toen ik hem eergisteren weer bezocht had hij al maanden geen hoefsmid meer gezien en werd er nauwelijks meer naar omgekeken.
Reden: De mensen waren al eerder gescheiden, maar nu in een twist geraakt. De vrouw had de verantwoordelijkheid over de pony's, maar kwam geen enkele afspraak na. Hij verzorgde ze wel goed mbt voer en water, maar weigerde om de aanvullende werkzaamheden op zich te nemen omdat de pony en mijn pony haar verantwoordelijkheid waren.
Trieste geschiedenis dus.
Maar goed...
Eerder redde ik het altijd met switch gebruik en af en toe wassen en was een deken niet nodig.
Maar nu zag ik dat hij toch wel behoorlijk had geschuurd (niet meer behandeld met switch en al helemaal niet meer gewassen) en is wellicht een deken noodzaak.
Want ja... uiteraard komt hij nu terug naar huis.
We zijn al een stuk grond aan het afzetten, omdat de gewone wei niet geschikt is voor hem.
Zou eigenlijk nog een vriendje van zijn grootte erbij moeten zetten, maar dat ziet mijn man nog niet zo zitten
(uiteraard staan in de wei, waar het afgezette stuk grond deel van uitmaakt, wel twee paarden)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:24

Kijk eens in mijn profiel voor een foto van de shet (ergens onderaan). De Bucas Buzz Off werkt prima tegen dazen en zomerexceem. In deze kleine maten bij de paardendrogist te krijgen (edit; zie dat je niet in NL woont :+ ). Als ze er aan zitten gewoon even een blanco anti-bijt spray er op. Mijn shet is er zo blij mee (had ook nog nooit een deken op gehad) dat hij er vanaf het begin geen enkele keer aan heeft gezeten.

En......Farnam Endure of Absorbine Ultra Shield werken ook prima tegen het schuren.

Gezien het feit dat je in het hoge noorden woont heb ik nog een vraag aan je: ik heb me laten vertellen dat ze bij jullie drinkbakken hebben voor de winter, waarin het drinkwater op een mooie temperatuur blijft (10 graden dacht ik). Dat merk hebben ze hier in NL niet. Weet jij welk merk en welke bakken ik bedoel? Er zitten geen stroomdraadjes aan die binnen bereik van de paardenmond zouden kunnen komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:55

Bravura, bedankt. Zeer zinvolle info.

Klopt dat wij zelf een automatische drinkbak hebben voor de winter. Die hebben we bij een vriend besteld die ze weer in nederland besteld. :)
Was vroeger Beljaars schapenbenodigdheden, maar dat is overgegaan in een groot bedrijf. Ik weet niet hoe ze nu heten, maar kan het evt navragen.

Het water blijft inderdaad op een redelijke temp. Het werkt met een transformator, die in de zuil van de bak voor verwarming zorgt. Daarnaast loopt langs het laatste deel van de leiding (zuil naar geisoleerde kop) een draadje. Dat zit dus binnenin en is onmogelijk bereikbaar voor het paard.
In de drinkkop zelf is niets te zien.

Of bedoel je de thermobar? Die hebben wij zelf niet, maar het systeem is volgens mij ongeveer hetzelfde.
Alleen heb je dan een veel grotere drinkbak (geisoleerd)
Die kun je ook aansluiten op de waterleiding, maar het hoeft niet.
(maar ja, dan moet je dus wel weer met water slepen)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:25

Hoi,

Heb gezocht op de ThermoBar. Dat is hetgeen ik bedoelde ja! :j Wat gebruik je zelf dan in de winter voor waterbakken (uit NL)?
Heb wel eea gevonden aan verwarmde bakken, maar ben dus benieuwd wat jullie daar gebruiken.
Bedankt igg!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:11

Wij hebben de 43a onderaan de site, in combi met de kleine thermobuis. (vanwege de mini, die moet er ook aankunnen) en natuurlijk een transformator.
Vorig jaar hadden we geen verwarmingskabel erbij voor de leiding, maar dat willen we dit jaar wel doen, omdat de bak, juist op de overgang naar de drinkkop bevroor.
Maar dat gebeurde pas bij rond de -30 en het heeft maar 1 week in de winter gespeeld.
Als je bedenkt dat afgelopen winter zeer streng was met herhaald tot -25 en dat hij voor het overige perfect heeft gewerkt (en wij dus zeer tevreden zijn) kun je wellicht concluderen dat je die kabel in nl helemaal niet nodig hebt.
http://www.suevia.nl/web-content/drinkbakken.html#warm

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:15

Bedankt voor je info!!!

Ben je er al uit wat vliegendeken betreft?

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:16

ik heb hier nog wel een dken liggen een roze voor een shetlander maat 110

maar ik weet niet of het een is die je zoekt

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:54

Imperial Riding. QHP. Imperial Riding vind ik zelf wel beter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:11

Bravura... op dit moment is het nog goed onder controle te houden met switch en zalf. Als het niet erger wordt, neem ik nog de tijd om op mijn gemak rond te kijken. Hier is het knotjesseizoen bijna afgelopen, dus wellicht is het volgend jaar pas actueel. Voorjaar is altijd het ergste, dus dan wil ik wel voorbereid zijn.

Natasha.. 110 is hoe dan ook te groot en ik haal er liever hier een. Dan kan ik hem op mijn gemak bekijken.

Tinko, bedankt voor de info