paard loopt niet mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klervi

paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:07

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden heb een verzorgpaard. Deze is super braaf, en tot nu toe geen problemen mee gehad. <3
Maar waar ik nu wel problemen mee heb is het andere paard van de eigenaresse van mijn verzorgpaard. Omdat zij op vakantie is, verzorg ik nu af en toe ook haar andere paard.
In het begin ging dat goed, ben een keer met hem buiten gaan rijden, aantal keertjes buiten wandelen; ging prima.
Maar ineens na een week wilde hij niet meer mee wandelen of rijden.
Ik heb van alles geprobeerd; rustig praten en beetje mee trekken, duwtje tegen de kont, harder trekken, met snoepjes lokken, etc.
Maar hij loopt maar niet mee, alleen als we omkeren en terug naar de stal gaan.
Ik weet dat hij mij uitprobeert en ik weet van mijzelf dat ik niet streng genoeg ben. Ik heb niet zoveel ervaring met paarden en
weet niet hoe ik dit moet aanpakken.
Ik zat er aan te denken om met hem te gaan longeren. Als ik het goed heb begrepen helpt dit goed om een beter band met het paard
te krijgen. Daarbij ligt er in zijn kastje een halster van Monty Roberts met een hengstenketting, wat misschien wel een optie voor het
buiten wandelen is. En als laatste; gewoon iemand meenemen als we naar buiten gaan, zodat die persoon tegen het paard zijn
kont kan duwen als hij niet mee loopt.

Zijn dit goede opties, of hebben jullie nog toevoegingen?
Ik hoor het maar al te graag, want volgende week ga ik heel de week
voor hem zorgen en word al wanhopig als ik er aan denk |(

Groetjes, Kler

Sassol

Re: paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:15

Wat je terug ziet in je verhaal is dat je verschillende methodes geprobeerd hebt. Het paard heeft dus door dat jij niet weet wat je moet doen, dus vertrouwt je niet als leider. En dat is nou net wat een paard in jou moet zien om met jou mee naar buiten te durven.
Ik zou het buiten wandelen dus gewoon even laten. Ik kan je namelijk zo geen tip geven waarmee je ineens alle kwaliteiten van een leider hebt. Dat kan die eigenaresse je misschien wel leren als ze terug is?

Lekker op het erf laten dus;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:17

Moet je persé wat met dr doen dan? ik ga mee met Sassol.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:42

In dit geval lijkt mij dit een echt 'vakantie' probleem: de eigenaar heeft dit probleem niet, alleen jij maar. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat het paard jou niet kent, en jouw 'taal' niet begrijpt. Ook gewoon meelopen doet een paard omdat hij een combinatie heeft gemaakt van een aantal aanwijzingen die de begeleider onbewust en bewust heeft gemaakt. Als jij maar een van die bewuste of onbewuste aanwijzingen mist in je lichaamstaal, kan het paard al niet meer begrijpen wat je wil en staakt. Dit zie je vaak bij privepaarden gebeuren die niet zoveel in andere handen zijn, die zijn helemaal ingespeeld op de eigenaar en begrijpen dan geen bal van wat een vreemde van ze wil. Je moet wel elkaars Taal spreken voordat je met elkaar om kunt gaan!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:38

Na een join-up (Als we het toch over Monty Robberts hebben) zal dit wel lukken denk ik... Nu is het de vraag of jij kan free-stylen??

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:19

Laaavo schreef:
Na een join-up (Als we het toch over Monty Robberts hebben) zal dit wel lukken denk ik... Nu is het de vraag of jij kan free-stylen??

Weet jij wel waar je het over hebt. :(

TS ik wil je als tip geven het paard eerst lekker in de wei te laten en daar lekker gana poetsen.
Hij moet je eerst als leider zien en ik denk dat je daar het beste hulp bij kan krijgen.

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:55

omdat het eerst goed scheen te gaan, kan het ook zijn dat het paardje een probleem heeft, of zich pijn heeft gedaan, paarden geven namelijk allemaal seintjes, alleen pikken wij ze niet op, ook niet mee willen lopen kan zijn dat hij aangeeft het nu even niet goed te kunnen.
en vergeet niet, een paard is een vluchtdier en zal pijn niet gauw laten zien, maar dit kunnen hints zijn succes

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:06

Daks schreef:
Laaavo schreef:

Weet jij wel waar je het over hebt. :(

Volgens mij wel ja...??? B-)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:12

Leg is uit dan.

een join-up kan je niet op alles toepassen.
En je raad nu een ding aan wat goed uitgevoerd moet worden aan iemand die er misschien helemaal geen verstand van heeft.
Zal dan weer een paard zijn dat verkeerd word behandeld zoals zovele.

En trouwens je bent 14

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:13

Ja, dat klopt. Vandaar dat ik de TS vroeg of ze ervaring heeft met free-stylen.
Anders kan het idd verkeerd uitpakken.
Wel vind ik het heel nuttig om je er wat in te verdiepen.
Als je het free-stylen onder de knie hebt, en een join-up kan krijgen, is de reactie van je paard het bewijs dat jullie goed kunnen communiceren.

Ehhm.. Ja, ik weet dat ik 14 ben... sooo?

Ps: Waar de **** ligt Aardappelveen... _/-\o_

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:27

en join up zal ten allertijden alleen door zeer deskundige mensen uitgeoverd moeten worden. de gevolgen bij een foute join up kunnen soms niet te overzien zijn. en ik vind dat een 14 jarige niet de juiste persoon is en ik ook niet hoor en ben 25.

En aardappelveen ligt bij alphen

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:35

Ik zei niet dat ik de juiste persoon ben, en ik wil al helemaal niet oordelen over jou...
Ik wil wel zeggen dat leeftijd niet alles zegt. I

k heb vorige week een join-up gehad met een 4-jarige (Zijn eerste keer) Ik moet hierbij zeggen dat het een geweldig, zachtaardig, meewerkend paard is.
Toen ik me omdraaide en op mijn hurken ging zitten, kwam hij aandraven...

Ik wil dus niet oordelen over wat jij kan...
Maar ik ben het zeker met je eens dat een join up fout uitvoeren hele slechte gevolgen kan hebben...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:04

Een join-up doe je dus niet met een lief, zachtaardig en meewerkend paard. Een join-up pas je toe op een dominant, overheersend en gevaarlijk paard.
Maar deze discussie is al 1000en keren gevoerd, maar denk dus niet dat jij een échte join-up hebt gedaan met je 4-jarige.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:32

De join-up die ik uitvoerde was om míj te trainen, niet het paard.
Ik handelde en het paard reageerde vrijwel identiek aan hoe Monty Roberts beschrijft dat het zou moeten lopen.
Ik denk niet dat jij kan vertellen wat er precies gebeurd is.
Dit alles was onder profesionele begeleiding. (Ik voerde zelf uit, daarna volgde de bespreking)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:35

Join up om jou te trainen? :oo Dat vind ik helemaal erg, je paard geestelijk de vernieling in helpen omdat jij iets wilt leren. :o

TS kies alsjeblieft niet voor een Join Up.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:43

Srry dat ik het moet zeggen...
Ik doe erg mijn best om goed te communniceren met paarden (en verder te blíjven leren).
Nog een keer wil ik zeggen dat het onder profesionele begeleiding was, als zij ook maar enigszins hadden getwijfeld of dit negatief kon uitpakken voor het paard, hadden zij ons meteen laten stoppen.
Ik ga niet eropin om te vertellen wat een join-up volgensmij in houd, ik wil daar geen discussie over hebben.

Jullie hoeven mij niet te vertellen dat ik geen join-up heb gehad, of dat ik het paard verramponeer. Onder deze begeleiding, en aan het paard te zien (Kalm, geinterreseer, vrijwillig, gebeurde uit rust en respect) deed ik hem geen kwaad.

Ook al zijn jullie mischien 10x zo ver als ik nu ben, 10x zo lang, 10x zo'n hoog niveau, ik heb ook gewoon gezond verstand, en heb er niet voor niets begeleiding bij gehaald.

Overingens was dit paard niet mijn paard.

@ SomeBitch: Geestelijke vernieling? Of een proces dat in de natuur ook plaatsvind tussen 2 paarden die nog niet hebben uitgevogeld wie het hoogste staat?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:45

Je hebt er dan geen goede begeleiding bij gehad, zoek eens hier op bokt op join up. Dan vind je uitgebreid wat een join up nu werkelijk (geestelijk) met je paard doet... Denk dan nog eens na of jij en de professionele mensen goed bezig zijn (geweest). :) Ik doe dit niet om je af te kraken, maar om je iets duidelijk te maken..

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:50

Ik heb 1 serieus probleem...
Alleen het feit dat ik een join-up heb gedaa is slecht???
Voor de rest heb ik nog nauwelijks wat verteld....

Ps: Het is niet dat altijd gelijjk wil hebben.. Als het nodig is betwijfel ik wat ik doe...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:53

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:54

Ik zou niet op eigen houtje zoiets doen. Altijd afstemmen met de eigenaresse paard is van haar dus zij beslist.
Niet aanklooijen dus ;) gewoon op t eigen erf houden.

Aldoussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:49

weet je hoe een join up moet?
ik wil het wel uitleggen, maar je kan beter op internet kijken. het uitvoeren moet met een prof, dus ik zou snoepjes meenemen, werkt bij mij altijd :P