help, wat is er in mijn wei/over mijn paarden heengespoten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

help, wat is er in mijn wei/over mijn paarden heengespoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:55

Geen idee onder welk forum dit topic te plaatsen, graag verplaatsen wanneer het ergens anders beter past.

Vanmorgen liep ik in mijn 2,5 ha wei waar mijn paarden dag en nacht in lopen.
Op de direct naastgelegen akker was een boer/loonwerker bezig de aardappelplanten te besproeien. Aangezien er aardig wat wind stond richting mijn wei (én de paarden) en de sproeiinstallatie aardig hoog stond zag ik een nevel ver in mijn wei terecht komen. De nevel kwam tevens op mijn paarden terecht aangezien ze niet bang voor de tractor met sproeiinstallatie waren.
Ik heb ze binnengehaald vanwege de dazen, maar vanavond gaan ze weer de wei op.

Maar de hele dag spookt de vraag nu in mijn hoofd rond: WAT voor een goedje is er gesproeit ? Ik neem aan gif !!!! Is er iemand die toevallig wéét wat er op dit moment over de aardappels heengespoten word ?

Het aardappel perceel is dus van een invloedrijke boer hier in de buurt. Ga ik hem bellen en vragen hoe en wat ? Gegarandeert dat dit niet zonder concequenties blijft; dit is geen aangenaam heerschap, daarbij zijn wij 'maar import' in dit durp en dus hebben wij verder maar "onze b*k te houden". Wij klagen nooit en zijn blij tussen de boeren te wonen, maar dit gaat me toch iets te ver. Wat zouden jullie doen ?

wilmatj

Re: help, wat is er in mijn wei/over mijn paarden heengespoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:58

ik denk maar houd me er zeker niet aan vast dat het iets is tegen insecten ofzo

maar ik zou gewoon de boer even vragen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:59

is toch voor de onkruid oftewel vergif wat ze daar spuiten

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:59

Het zal waarschijnlijk tegen het onkruid zijn wat er over de aardappelen gesproeid werd.

Dat is inprincipe niet schadelijk in de kleine hoeveelheid die naar jouw weide gewaaid is. Je zou hem altijd kunnen bellen om het te vragen, dat hoeft geen consequenties te hebben imo.
Of je vraagt het aan een andere boer wat voor goed het zou kunnen zijn zonder je buurman daarbij te noemen.

Mijn buurman besproeit ook naast mijn paarden en zij hebben nog nooit wat gehad. Ik maak mezelf er dus ook niet zo heel druk om. Kan mezelf wel voorstellen dat jij dat wel doet hoor. :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:00

Gewoon netjes vragen en of het kwaad kan bij je paardjes. Gewoon vriendelijk en beleefd blijven... neem aan dattie dan niet zegt dat je je B*k moet houden. Anders is het een lompe boer

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:02

ik zou ook gewoon even vragen hoe dat spul heet wat hij gespoten heeft.
Dan kan je op internet opzoeken of het kwaad zou kunnen.
Je kan de boer toch even uitleggen dat je je zorgen maakt om je paarden???
Als je dat een beetje leuk brengt zal hij heus niet gelijk kwaad worden toch?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:07

Wij hebben ook aardappelen achter het huis van de akkerbouwer en hij spuit met dit weer wekelijks een middeltje tegen fytoftora, een besmettelijke aardappelziekte. Google onder deze naam en je komt heel veel informatie tegen. Mijn paarden en de paarden van de buurman lopen ook in de aangrenzende weide, maar ik heb nog nooit iets aan de paarden gemerkt.
Laatst bijgewerkt door suffie op 19-07-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:08

Rond deze tijd worden van veel aardappels het loof dood gespoten om straks te rooien. Mijn man is ook aardappelboer en de aardappels die bespoten worden staan ook naast mijn weiland maar heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:23

Het is of tegen de fytophtora, dat is een plantenschimmel, en middeltjes tegen planten en hun schimmels zijn niet schadelijk voor hogere dieren. Of het is loofdoodspuiten, en ook dat is een middel tegen planten, en idem niet schadelijk voor hogere dieren.
Insecticiden zijn iets tricky-er, maar ook die kunnen zelden kwaad bij zoogdieren. Anders zouden loonwerkers er ook ziek van worden. Zie je die ooit met mondmaskers en handschoenen aan? Dacht het niet....

BeauNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:38

Ik zou gewoon eventjes langs gaan om te vragen wat het was. Normaal praten zou geen enkel probleem moeten zijn toch? Succes ermee

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:08

Het zal hoogstwaarschijnlijk, zoals Ibbel en Letsdunit en Suffie al zeggen tegen fytophtora en/of loof dood spuiten zijn. Over het algemeen zijn middelen waarmee wordt gespoten zgn. 'selectieve' middelen: ze bestrijden maar een beperkt aantal dingen en niet alles gaat dood waarmee het in aanraking komt (ga maar na: anders gaan de aardappelen ook kapot ;) ).
Dit soort middelen doen in die hoeveelheden (verneveling) geen kwaad aan "hogere" organismen.
Je zult het ook aan je grasland zien: er zullen geen gele plekken in komen.

Maar, wil je het echt zeker weten, dan kun je een loonwerker in de buurt opbellen om te vragen over hoe of wat, om zo de boer in kwestie te omzeilen en problemen uit de weg te gaan.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:16

Heb je al reactie van de boer ontvangen?
Het is wel slordig van de boer dat hij gaat spuiten als het zo waait. Ook lastig voor zijn gewassen, want er zal dan vast een deel van zijn aardappelen niet bespoten zijn....
Maar wat Ibbel zegt kan het idd zijn.
Voor dieren niet gevaarlijk.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:35

Ik denk ook tegen fytoftora.
En tja, slordig van de boer, je moet gewoon spuiten tegen fytoftora, dat kun je niet echt uitstellen..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:38

Ik denk, net als de rest, dat het een middel is tegen fytoftora. Als er echt zoveel wind stond als je zegt, mag er niet gesproeid worden. Dat mag maar tot een bepaalde windkracht (weet even niet zo snel welke, maar veel is het iig niet). Het kan ook zijn geweest dat het pootaardappelen zijn, in dat geval is het waarschijnlijk dat ze zijn doodgespoten. Zijn de aardappelplanten over een dag of 2 a 3 hun kleur aan het verliezen, dan zijn ze doodgespoten.