paarden steekbeest Zuid-Duitsland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

paarden steekbeest Zuid-Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 14:34

Ik was in het Schwartzwald Duitsland op vakantie en daar zaten hele grote steekbeesten op de paarden.
Beesten waren zeker 3 cm of meer, waren geel-zwart van kleur en gaven enorme bulten bij de paarden.
Iemand enig idee hoe ze heten?
Ik ben de Duitse naam vergeten.

Als je ze van de paarden afsloeg waren ze niet eens dood maar je moest er eerst nog met je laars op staan. :r

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:44

Hoornaar? http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/ ... rnaar.html

Citaat:
"De hoornaar is veel minder stekerig dan de gewone wesp, alleen in de buurt van het nest wordt binnen een straal van zo'n vijf meter alles wat beweegt aangevallen. Daar komt ook zijn erg slechte reputatie vandaan: een koe die binnen die straal van 5 meter komt kan behoorlijk worden aangevallen en zelfs gedood, al komt dat meestal meer van de blinde paniekreactie van het beest dan van het wespengif. "
"De jongen eten het dierlijke voedsel dat door de volwassen dieren wordt verzameld"

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 14:49

Deze beesten kwamen echt op de paarden af om te steken, dat schijnt een hoornaar niet te doen.
Het waren er ook behoorlijk wat, niet alleen op het erf bij de paarden maar ook in het bos kwamen we ze tegen en ook dan kwamen ze echt op de paarden af.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:51

Dan zat daar waarschijnlijk een nest in de buurt. Dan vallen ze alles aan wat ook maar beweegt. Andere insecten zou ik zo niet weten eigenlijk....

Horzels zijn ook geel zwart en ze zijn aardig groot, maar die steken niet. Die leggen alleen eitjes op de haren.
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 19-07-11 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 14:54

Nee, het klopt niet.
Ze kwamen niet op mensen af en ook niet op honden, puur op de paarden.
Ik heb er verschillende dood gemaakt, met de hand sloeg je ze vrij gemakkelijk van het paard af maar je moest er op staan om ze echt dood te krijgen.

BiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:55

anders heb je het misschien met "Pferdebremse of Schnaken" te maken, die zijn af en toe best groot en ze vallen echt alles aan...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:16

BiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:51

Ja, vond ik ook, want ik ken ze ook gewoon groter, dan wat google laat zien ;-)...en het doet ontzettend zeer, ze vielen ons ook altijd aan..en het is ook een beetje afhankelijk van de regio waar je bent hoe ze daar genoemd worden ;-)...daarom heb ik Schnake bij gezet, maar toen vond ik niet echt leuke afbeeldingen..

Woody2015

Re: paarden steekbeest Zuid-Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:10

Dat zijn hoornaren,in het dyits HORNISSEN!
Ze zitten neit alleen daar, maar ook hier bij Limburg over de grens waar ik met mijn paard sta.
Ze zijn vooral sávonds actief tussen 20.00 uur en zonsondergang en als je langs een nest komt zullen ze met grotere aantallen aanvallen of iig je proberen te irriteren ;)

Wij blijven er weg, als ze op de paarden zitten in de wei dan staan die gegarandeerd bij een nest in de buurt, bij ons zie je ze op bepalde lekken vlakbij stal, maar niet in en om stal zelf.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:15

Aromena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:21

Ja Loes'sCorner, dat zijn hornissen. Ik zelf woon ook in duitsland, over de grens bij Drenthe en Groningen.
Die beesten zitten hier ook over bij paarden. Vreselijke rot beesten zijn dat.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:24

Die zat pas ook hier op de paarden, naar rotbeest! _-:(

Hij ging telkens op plekjes zitten waar de paarden er niet bij konden, zoals de uier heb m wel 10x moeten slaan en uiteindelijk na een paar flinke trappen op de grond was ie dood, maar o wat is dat beest hardnekkig!