kweet niet als dit hier juist staat , dus gelieve te verplaatsen indien nie juist .. ik verzorg sinds kort 2 halfinger merries & de ene is nogal bang als we naar haar gaan & ze proberen pakken om te kuisen enzo .. is verder in de omgang ook heel bang van vanalles. weet iemand hoe ze ons leert vertrouwen ? & kzie het ni zitten om al die boeken enzo van NH en parelli te gaan kopen , gelieve hier wat te zeggen (;
Navidad
Geplaatst: 18-07-11 19:35
Mag ik vragen wat kuisen is?
Neem eens een paar snoepjes mee en veel belonen, dan komt het vanzelf goed.
een paardje kuisen = poetsen (: & we hebben altijd wortels bij en dit helpt niet , is altijd een grote opgave om haar te pakken te krijgen & we zitten er niet achter! meestal neemt ze snel de wortel en lukt het echt niet om haar nog aan te kunnen raken ..
cha_biske
Geplaatst: 18-07-11 19:44
ik zou er gewoon veel mee bezig zijn en veel knuffelen geef haar wat tijd vertrouwen komt wel
different1
Geplaatst: 18-07-11 19:44
Tja, gewoon rustig aan stapje voor stapje. Kunnen pakken is al braaf, vooral veel met je stem werken aangezien ze nogal angstig is. Begin niet gelijk met poetsen, maar pak haar vast en geef een aai of kroel door de manen. Is ze braaf, belonen met stem en weer los laten. Eventueel kun je met voer werken, maar dan heb je kans op een happerig paard. Is ze erg gehecht aan de andere pony? Misschien kun je ze samen in een kleine ruimte krijgen, en de makke pony veel aandacht geven en Tussendoor de bange pony toespreken en een aai geven. Ze moet eerst leren dat mensen leuk zijn, dan pas kun je verder gaan met poetsen en de rest. Verder heel rustig zijn in je bewegingen en met je stem, niet te hard gillen/lachen etc. NH is in dit stadium naar mijn mening nog te vroeg.
veulens
Geplaatst: 18-07-11 19:49
probeer eens gewoon op je knieen voor te gaan zitten, dan ben je kleiner in de pony's ogen. en laat de haflinger rustig naar je toe komen, en praat tegen haar. dat iederedag doen. je wortel mee en gewoon landzaam opbouwen, ( of met een stoel en ga er opzitten) en als ze naar je toe komt met je stem praten en zeggen dat het goed is en geef dan de wortel. houd het even vol tot ze je hier in vertrouwd en dan weer een stap veder.
knuffelen is moeilijk als je haar nog nie kan aaien he .. en vanaf we ze hebben kunnen we ze wel goed kuisen & rijden hebben we ook al geprobeerd. ze is redelijk gehecht aan de andere pony , maar haar angst gaat hierboven .. vanaf we ze vasthebben is er geen probleem meer , we gaan ermee op straat enzo , heel braaf alleen wil ze alles gezien hebben en durft ze springen als we van de baan op de stoep gaan :p op straat is ze braver dan op de wei , mijn vriendin rijdt er meestal mee en ze durft bokken .. & schiet soms ineens weg .. daarmee dat we meer op straat gaan , aangezien ze daar veel rustiger zijn ..
Gewoon veel aandacht geven aan het paardje en laten zien dat alles vertrouwt is zodat ze niet meer bang hoef te zijn. Ze vertrouwt haar omgeving nog niet zo goed of het kan mischien ook wel zijn dat ze vroeger iets meegemaakt heeft waar ze nu angstig door is geworden.
Probeer gewoon zoveel mogelijk aandacht te geven en zachtjes gerustellend tegen haar te praten zodat ze je begint te vertrouwen.
Je zou ook eventueel een poos in de stal kunnen zitten en rustig aaien.
Met veel tijd kom je ook ver.
Zetta
Geplaatst: 19-07-11 13:37
Gewoon veel bij haar zijn, ookal is het maar gewoon wat in de wei rondlopen of wat in het gras zitten. Dat is bij mij ook gelukt. Mijn merrie stond de eerste tijd eigenlijk op een klein stukje aan huis waardoor ze wel constant iemand zag en regelmatig gaven we dan iets lekkers en na een tijdje wist ze het al en stond ze zo op ons te wachten of kwam ze af als we riepen.
Neem er vooral de tijd voor. Trek er een dag voor uit en ga gewoon lekker in de wij zitten (neem desnoods een boek mee). Neem wat lekkers mee en vooral niks forceren. Misscien lukt het niet dezelfde dag direct, neem daar dan genoegen. Elk pasje is weer vooruitgang zullen we maar zeggen.
als ze zich niet laat vangen ga dan ook veel het land in, geef haar een snoepje, en later ook een aai of hou der even vast, en laat haar dan weer gaan. dan krijgt ze door dat je niet alleen komt om haar te pakken, en ze dus niet weg hoeft te rennen omdat ze anders weer aan het werk moet. blijf rustig en hou het leuk!