Lastige enter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatchana

Lastige enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:46

Beste Lezer(s),

Ik heb een enter (new forest) die bij mij geboren is en ik heb eigenlijk een hele bijzondere klik met haar.
Toch is het een paardje met heel veel pit.
Veel mensen kunnen niet bij haar komen en het is soms ook echt heel gevaarlijk om in het land te lopen als ze los is.
Het ene moment sta ik zo met haar te kroelen en kan ik tussen haar benen hangen en is ze super lief en het andere moment bijt ze en trapt ze, maar dan ook echt hard.
Toch volgt ze me wel overal op een lieve manier en als ik haar roep komt ze zo.
Ik vraag me af of het wel echt 'dwars' gedrag is, want ik krijg de indruk dat ze juist heel bang is.
Zodra ik namelijk met haar train en de longeerzweep in mijn handen heb, gaat ze in de hoeken heel hard trappen, maar met haar staart helemaal tussen haar benen en dan geeft ze me de indruk dat ze echt bang is.
Ook als ik bijvoorbeeld met de kruiwagen door het land ga, gaat ze op een angsitge manier trappen.
Maar zodra ik alleen (dus met niks of niemand bij me) in het land loop lijkt het wel of ze met me wil spelen en gaat ze de hele tijd heel hard rennen en komt ze soms ook echt op een aanvallende manier ook echt met het doel om je te raken op me afgerent.
Ik ben gelukkig niet zo heel bang waardoor ik vaak op haar af stap zodra ze naar me toe gerent komt, maar het haalt eigenlijk niks uit.
Hoe zou ik haar kunnen 'africhten' en haar wat rustiger krijgen zodat ze altijd die lieve kant laat zien?

Alvast bedankt!!

Groetjes, Deess

FriesWytske

Re: Lastige enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:48

Staat ze wel bij andere leeftijdsgenootjes of ouder, waarmee ze kan spelen. Zo niet zou ik dit toch zo snel mogelijk doen.

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:50

FriesWytske schreef:
Staat ze wel bij andere leeftijdsgenootjes of ouder, waarmee ze kan spelen. Zo niet zou ik dit toch zo snel mogelijk doen.

Ze staat wel met een merrie die 20 mei 16 jaar geworden is op het land, maar voor de rest niet echt jonge speelmaatjes, zou dit kunnen helpen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:51

Ja, daar voeden ze elkaar op. En kunnen dan ook met elkaar spelen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:53

heel veel geduld hebben en veel wandelen met haar en lekker kriebelen pas als ze echt vertroued is met volgende dingen beginnen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:55

Tatchana schreef:
Beste Lezer(s),
Zodra ik namelijk met haar train en de longeerzweep in mijn handen heb, gaat ze in de hoeken heel hard trappen, maar met haar staart helemaal tussen haar benen en dan geeft ze me de indruk dat ze echt bang is.

Ik ben vooral benieuwd naar dit stukje. In wat voor zin train je haar? Ze is een enter en zou in mijn ogen niets anders moeten kunnen dan met soortgenoten kunnen staan en indien erom wordt gevraagd braaf haar voetjes optillen.

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:00

Anoeska27 schreef:
Tatchana schreef:
Beste Lezer(s),

Ik ben vooral benieuwd naar dit stukje. In wat voor zin train je haar? Ze is een enter en zou in mijn ogen niets anders moeten kunnen dan met soortgenoten kunnen staan en indien erom wordt gevraagd braaf haar voetjes optillen.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
nou, wij hebben een hoefsmid en die traint ook paarden inaustralie en die helpt ons bij het trainen van onze merrie.
Ze kan namelijk voor haar leeftijd al heel veel.
Ze wordt gelongeerd, heeft al zadel opgehad (niemand opgezeten hoor, daar is ze echt nog te jonge voor.), ze heeft al aan de teugel gelopen met een longeersingel en eigenlijk allemaal van dat soort dingen en druk uitoefenen, dus dat als we een stap naar voren doen dat we dan 'drijven' dus ze naar achteren moet en als ze druk van de zijkant krijgt, ze opzij moet enzo :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:01

Waarom train je een eenjarig paard met een longeerzweep? Je bedoelt dat je haar longeert, al dan niet aan een longe?
Ze geeft duidelijk aan dat ze daar niet van gediend is, en terecht. Een paard dat jonger dan 3 is moet je niet willen trainen. Ze snapt dat gewoon nog niet, is ze veel te jong voor. Een peuter van 3 laat je ook geen sommen maken.

Edit: oh dear.. ik lees het al. Hou daar alsjeblieft zo snel mogelijk mee op. Een zadel op een eenjarige... ;( Geen wonder dat ze bang voor je is.

Laat maar lekker opgroeien tussen soortgenoten (oudere paarden zijn juist prima, kinderen kunnen elkaar niet opvoeden!), en bemoei je er gewoon zo min mogelijk mee. Zet haar op haar plek als ze op je af komt rennen, meer niet. Accepteer niet dat ze jou uitdaagt alsof je een paard bent om mee te spelen, en ga daar ook niet op in, want dan geef je het verkeerde signaal af.

Wat betreft knuffelen: zij moet initiatief nemen (doen paarden ook naar ranghogeren), en wijs haar maar eens af, dan bevestig jij haar dat jij ranghogere bent. Jij bent ook degene die de knuffelsessie beeindigt. Dus ophouden voordat zij het zat is.

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:04

Ibbel schreef:
Waarom train je een eenjarig paard met een longeerzweep? Je bedoelt dat je haar longeert, al dan niet aan een longe?
Ze geeft duidelijk aan dat ze daar niet van gediend is, en terecht. Een paard dat jonger dan 3 is moet je niet willen trainen. Ze snapt dat gewoon nog niet, is ze veel te jong voor. Een peuter van 3 laat je ook geen sommen maken.

Edit: oh dear.. ik lees het al. Hou daar alsjeblieft zo snel mogelijk mee op. Een zadel op een eenjarige... ;(

Laat maar lekker opgroeien tussen soortgenoten (oudere paarden zijn juist prima, kinderen kunnen elkaar niet opvoeden!), en bemoei je er gewoon zo min mogelijk mee. Zet haar op haar plek als ze op je af komt rennen, meer niet. Accepteer niet dat ze jou uitdaagt alsof je een paard bent om mee te spelen, en ga daar ook niet op in, want dan geef je het verkeerde signaal af.

Wat betreft knuffelen: zij moet initiatief nemen (doen paarden ook naar ranghogeren), en wijs haar maar eens af, dan bevestig jij haar dat jij ranghogere bent. Jij bent ook degene die de knuffelsessie beeindigt. Dus ophouden voordat zij het zat is.

Dankje, dat zijn echt hele goede tips en kan ik zeker wat mee.
Alleen hoezo is het niet goed om haar nu al dingen te leren?
Aangezien we juist worden geholpen door een trainer...

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:05

%) WAAAAT???

Een hoefsmid die zo gek is jou met een entertje te laten longeren? Dat meen je niet?????
Heb je zelf al eens informatie gezocht over wat te doen met een jong paardje? Wanneer ze wat kunnen doen? Hoe de bouw in elkaar zit en de groei verloopt?

Jeetje... meid... zoek een plek voor haar met soortgenootjes en begin met de rest als ze een jaar of 3 is.
Of het gedragsproblemen zijn die ze nu ontwikkeld heeft, durf ik niet te zeggen, maar geheel onwaarschijnlijk is dat echt niet.
Je gaat toch ook geen kleuter laten autorijden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:06

Helemaal mee eens! Ze heeft al aan de teugel gelopen met een longeersingel??? Hemeltje lief, laat dat dier aljeblieft nog een jaar kind zijn!

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:14

Aaaw wist niet dat het zo erg was...:(
voel me nu vet schuldig aangezien ik echt een klik voel met die pony...
hoop niet dat ik haar nu verpest heb...
in ieder geval bedankt voor het reageren ;)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:40

En alweer eentje die zich blijkbaar verveelt in de vakantie, regen enzo. :roll:
Fijn aan het rellen achter de pc en kijken hoeveel bokkertjes dit serieus nemen... *\o/*
Snap werkelijk niet dat er nog serieus op gereageerd wordt.

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:42

Jacimatho schreef:
En alweer eentje die zich blijkbaar verveelt in de vakantie, regen enzo. :roll:
Fijn aan het rellen achter de pc en kijken hoeveel bokkertjes dit serieus nemen... *\o/*
Snap werkelijk niet dat er nog serieus op gereageerd wordt.

Huh??
hoezo dat :O
ik wil gwn graag hulp en dit leek me een makkelijke en snelle oplossing om wat meer antwoord op wat vragen te krijgen, wat is daar mis mee....??

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:53

Stiekem hoop ik maar dat dit verhaal verzonnen is...

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:54

Bix schreef:
Stiekem hoop ik maar dat dit verhaal verzonnen is...

Hoezo?!?
en nee, het is niet verzonnen...
waarom krijg ik zulke reacties terwijl andere hier toch ook met zulke vragen komen??

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:58

Ik hoop ook dat dit verzonnen is. Een éénjarige aan de longeerlijn? Een éénjarige die al een zadel opgehad heeft? Wanneer wil je erop gaan rijden? Als ze anderhalf is?

Mijn advies, zoek een goede plaats voor haar waar ze met leeftijdsgenootjes of in een gemengde kudde kan staan, waar ze nog paard kan zijn.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:29

Hm oké, ik geef je het voordeel van de twijfel, maar luister alsjeblieft naar de adviezen die al gegeven zijn. Een éénjarige is (bij lange na!) nog niet toe aan de dingen die jullie nu al met haar doen. Laat haar opgroeien met soortgenoten en breng haar de basis bij, maar laat het daar voorlopig lekker bij. Ik heb zelf ook een jaarling, waar ik enkel en alleen eens een borstel overheen haal, voetjes laat geven en soms eens een rondje mee wandel - That's it. Waarom nu al van alles met haar willen doen? Daar heb je je andere paardje voor toch? Ik ben bang dat je voor een heel groot deel zelf schuldig bent aan haar 'gedrag'.

Succes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:39

Beetje link om zomaar overal te gaan roepen dat het verzonnen is.. TS is al vanaf 2010 lid en haar eerdere berichten zijn ook serieus, dus ik zou niet weten waarom ze nu opeens onzin zou gaan rondbazuinen ;)

TS; Gooi dat paardje lekker de wei op met leeftijdsgenoten en als 'ie 3 is rustig aan beginnen. Het is nog maar een peuter, geef hem de tijd om jong te zijn :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:54

ook vanuit hier het dringende advies om direct te stoppen met de longeeractiviteiten en haar lekker paard te laten zijn tussen de andere paard. Dit het liefst in een gemende kudde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:36

Tatchana schreef:

Misschien is jouw trainer Engelse volbloeden/renpaarden gewend? Voor de renbaan wordt wél met 1-jarigen gestart, omdat die als 2-jarige al moeten rennen. Het zal je niet verbazen dat die paarden soms niet erg oud worden, en vaak ook na hun rencarriere niet meer als rijpaard gebruikt (kunnen) worden.
Engelse volbloeden worden bovendien al jarenlang geselecteerd op vroegrijp zijn en kúnnen rennen als 2-jarigen - de paarden die dat niet konden eindigden in de soep, dus er werd alleen gefokt met paarden die wel (relatief goed) zo'n belasting op jonge leeftijd konden doorstaan. Dat kan je dus echt niet vergelijken met een doorsnee paard of pony.

Dat zou jouw trainer echter ook moeten weten, dus als ik jou was zou ik toch enige vraagtekens bij de kennis en kunde van deze trainer stellen...

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 08:51

Ibbel schreef:
Tatchana schreef:

Misschien is jouw trainer Engelse volbloeden/renpaarden gewend? Voor de renbaan wordt wél met 1-jarigen gestart, omdat die als 2-jarige al moeten rennen. Het zal je niet verbazen dat die paarden soms niet erg oud worden, en vaak ook na hun rencarriere niet meer als rijpaard gebruikt (kunnen) worden.
Engelse volbloeden worden bovendien al jarenlang geselecteerd op vroegrijp zijn en kúnnen rennen als 2-jarigen - de paarden die dat niet konden eindigden in de soep, dus er werd alleen gefokt met paarden die wel (relatief goed) zo'n belasting op jonge leeftijd konden doorstaan. Dat kan je dus echt niet vergelijken met een doorsnee paard of pony.

Dat zou jouw trainer echter ook moeten weten, dus als ik jou was zou ik toch enige vraagtekens bij de kennis en kunde van deze trainer stellen...

Ja klopt, hij traint in Australie renpaarden die als 2-jarige al rennen...
Hij wou mij helpen met me pony nu alles eigenlijk al te leren, alleen er nog niet op zitten en dan gwn een lange periode op het land zetten zodat ze erover na kan denken en dus nog ff een echt jonge paard kan zijn.
Als ze dan 3 jaar is zouden we alles weer oppakken en pas echt beginnen met trainen en dan ook aan gewicht leren wennen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:57

Dat dacht ik al.
Alleen is zijn idee onzin, paarden denken nergens over na, en zeker niet 2 jaar lang, dus dit is nergens goed voor, en maakt je pony bang, dat merk je.

Gewoon mee stoppen, lekker op de wei tot-ie 3 is, dán beginnen met longeren, bit, zadeltje, zadelmak maken, aan ruitergewicht wennen, gas geven en sturen leren, en in de winter weer 6 maanden op de wei. In het voorjaar van z'n vierde jaar heb jij dan een pony waar je zó mee aan de slag kunt, zonder dat je paard niet snapt wat er van 'm verlangt wordt.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:07

Ik ben het met Ibbel eens ,

In een kudde misschien totdat ie inderdaad 3 jaar is ,
en dán pas beginnen met inrijden longeren enz.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:13

:O

Longeren & zadelmak maken van een 1 jarige ?
Dat is nietecht het goede , als je weet wat er gebeurt als je met
zo'n jong paard gaat longeren .

Met longeren is veel zijwaartse g kracht, ga maar eens op een rondje rennen.
Gezien ze nog zo volop in de groei is vind ik dat nietecht een goed idee .

Balkjes draven in rechte lijnen kan wel, daar worden ze wel sterker van en lopen ze niet op een rondje.
Verder kun je doen:
vrijheidsdressuur
clickertraining
agility
vrij werken (liefst op een zo groot mogelijk stuk met zo min mogelijk bochten)

x