Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tatchana schreef:Beste Lezer(s),
Zodra ik namelijk met haar train en de longeerzweep in mijn handen heb, gaat ze in de hoeken heel hard trappen, maar met haar staart helemaal tussen haar benen en dan geeft ze me de indruk dat ze echt bang is.
Anoeska27 schreef:Tatchana schreef:Beste Lezer(s),
Zodra ik namelijk met haar train en de longeerzweep in mijn handen heb, gaat ze in de hoeken heel hard trappen, maar met haar staart helemaal tussen haar benen en dan geeft ze me de indruk dat ze echt bang is.
Ik ben vooral benieuwd naar dit stukje. In wat voor zin train je haar? Ze is een enter en zou in mijn ogen niets anders moeten kunnen dan met soortgenoten kunnen staan en indien erom wordt gevraagd braaf haar voetjes optillen.
Geen wonder dat ze bang voor je is.Ibbel schreef:Waarom train je een eenjarig paard met een longeerzweep? Je bedoelt dat je haar longeert, al dan niet aan een longe?
Ze geeft duidelijk aan dat ze daar niet van gediend is, en terecht. Een paard dat jonger dan 3 is moet je niet willen trainen. Ze snapt dat gewoon nog niet, is ze veel te jong voor. Een peuter van 3 laat je ook geen sommen maken.
Edit: oh dear.. ik lees het al. Hou daar alsjeblieft zo snel mogelijk mee op. Een zadel op een eenjarige...![]()
Laat maar lekker opgroeien tussen soortgenoten (oudere paarden zijn juist prima, kinderen kunnen elkaar niet opvoeden!), en bemoei je er gewoon zo min mogelijk mee. Zet haar op haar plek als ze op je af komt rennen, meer niet. Accepteer niet dat ze jou uitdaagt alsof je een paard bent om mee te spelen, en ga daar ook niet op in, want dan geef je het verkeerde signaal af.
Wat betreft knuffelen: zij moet initiatief nemen (doen paarden ook naar ranghogeren), en wijs haar maar eens af, dan bevestig jij haar dat jij ranghogere bent. Jij bent ook degene die de knuffelsessie beeindigt. Dus ophouden voordat zij het zat is.
WAAAAT???Jacimatho schreef:En alweer eentje die zich blijkbaar verveelt in de vakantie, regen enzo.![]()
Fijn aan het rellen achter de pc en kijken hoeveel bokkertjes dit serieus nemen...![]()
Snap werkelijk niet dat er nog serieus op gereageerd wordt.

Tatchana schreef:Dankje, dat zijn echt hele goede tips en kan ik zeker wat mee.
Alleen hoezo is het niet goed om haar nu al dingen te leren?
Aangezien we juist worden geholpen door een trainer...
Ibbel schreef:Tatchana schreef:Dankje, dat zijn echt hele goede tips en kan ik zeker wat mee.
Alleen hoezo is het niet goed om haar nu al dingen te leren?
Aangezien we juist worden geholpen door een trainer...
Misschien is jouw trainer Engelse volbloeden/renpaarden gewend? Voor de renbaan wordt wél met 1-jarigen gestart, omdat die als 2-jarige al moeten rennen. Het zal je niet verbazen dat die paarden soms niet erg oud worden, en vaak ook na hun rencarriere niet meer als rijpaard gebruikt (kunnen) worden.
Engelse volbloeden worden bovendien al jarenlang geselecteerd op vroegrijp zijn en kúnnen rennen als 2-jarigen - de paarden die dat niet konden eindigden in de soep, dus er werd alleen gefokt met paarden die wel (relatief goed) zo'n belasting op jonge leeftijd konden doorstaan. Dat kan je dus echt niet vergelijken met een doorsnee paard of pony.
Dat zou jouw trainer echter ook moeten weten, dus als ik jou was zou ik toch enige vraagtekens bij de kennis en kunde van deze trainer stellen...