ik heb een snel vraagje: ik heb nu al 2 maal gemerkt dat net als ik het paard z'n korrels gegeven heb, dat ze der voorbeen zowat een voet van de grond optilt, ongeveer gestrekt naar voor. niet in een positie voor de hoeven te krabben, maar precies als een hondje dat bedelde.
wat wil ze daarmee zeggen? ik sta niet vlak bij haar maar aan de andere kant van de schuilstal bezig hooi te pakken.
dit komt omdat ze ongeduldig is dan doen wel meer paarden dat dit kan je eigenlijk heel moeilijk tot eigenlijk niet afleren
the_titan
Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-11 14:49
als ik weet wat het is, dus niet dat ze ergens last van heeft, is het al heel wat voor mij. Ze is een redelijk karaktervol dier. Dat weet ik al. Ik pak het hooi zo snel mogelijk als ik kan, daar zal ze toch op moeten wachten. Ik zal dan proberen wat correcter te zijn als ik het hooi kom aandragen, want laatst begon ze al ervan te eten toen ik het aanbracht. Maar het is moeilijk je te 'verdedigen' als je een mand met hooi vast hebt.
Is idd een teken can ongeduldigheid tijdens het voeren. had mijn paard ook heel erg toen ik 'm net had. Die drukte je ook gewoon tegen de muur om bij het voer te komen. Heb 'm toen gewoon de hoek van z'n box in gedreven en hij mocht z'n eten pas hebben als ie rustig deed en ik toestemming gaf.
Nu kan ik 'm netjes laten wachten voor ie z'n hoofd in de voerbak steekt.
natural11
Geplaatst: 23-07-11 16:16
Klinkt inderdaad als ongeduld. Wel uitkijken dat jij altijd degene blijft die over het voer gaat, en niet je paard. Anders kan het gevaarlijk worden.
Vraagje, doet jouw paard het alleen tijdens het wachten op zijn eten? Want mijn Haflinger doet het ook als hij in de spuitplaats staat en ik bezig ben met zijn benen afspuiten... Iemand een idee of dit ook ongeduldigheid kan zijn?
natural11
Geplaatst: 26-07-11 13:01
@Micheline: terwijl je zijn benen afspuit? dan lijkt me eerder dat hij het afspuiten niet zo fijn vindt en een uitweg zoekt door zn benen op te tillen
ellepel
Geplaatst: 27-07-11 06:47
je paard vind het eten lekker!!! daarom gaat het been omhoog. lekker zo laten hoorl, is helemaal niet erg. je paard vind het eten superlekker en dan gaat dat been omhoog omdat ze wat ongeduldig zijn dat ze het niet sneller kunnen op eten.
Hahaha ja hij doet het echt met benen afspuiten. Tenzij hij het heel warm heeft, dan blijft hij gewoon stilstaan. Was eerst bang dat het misschien kan komen doordat het (te)gevoelig is voor hem? Of het water te koud?
Misschien voortaan eerst wat hooi geven zodat hij al een bodempje heeft, en wat minder ongeduldig is?
joycane
Geplaatst: 31-07-11 21:22
belinda1976 schreef:
dit komt omdat ze ongeduldig is dan doen wel meer paarden dat dit kan je eigenlijk heel moeilijk tot eigenlijk niet afleren
Dat is eigenlijk prima af te leren. Dit komt uit de penny en werkt uitstekend: Hang je voet voor de plek waar je paard z'n hoef optilt. Dan zal z'n hoef tegen jou voet aan botsen en is het niet leuk meer voor hem/haar. Dan stopt het vanzelf
Sassol
Geplaatst: 01-08-11 07:52
the_titan schreef:
Ik zal dan proberen wat correcter te zijn als ik het hooi kom aandragen, want laatst begon ze al ervan te eten toen ik het aanbracht. Maar het is moeilijk je te 'verdedigen' als je een mand met hooi vast hebt.
Bedankt.
Als je je handen al vol hebt, heb je altijd je benen nog!
Haha, ik heb ook zo`n haflinger die met zijn benen raar staat te doen. Geen aandacht aan besteden is het beste, zodat hij het niet ziet als "ik doet dat ...., dus dan krijg ik....". Het is wel belangrijk om het niet te bevestigen. Als mijn paard het tijdens het poetsen doet en ik even weggelopen ben, dan kom ik pas terug als hij netjes op 2 voorbenen staat. Als ik hem eten ga geven, krijgt hij zijn eten pas als hij netjes zijn voorbenen op de grond heb staan. Als ik aan het trainen ben dan doet hij het ook soms, dan ga ik rustig verder en negeer ik het. Dit werkt goed. Ik leer hem eigenlijk dat het prettiger is al hij rustig staat, want dan gebeurd eriets.