Ja hoor nou dat weer........ advies nodig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Ja hoor nou dat weer........ advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:20

Mijn merrie staat al vanaf November op de wei met een andere merrie, dat gaat echt super goed samen.
Er zijn wel wat problemen met de hoeveelheid voer wat gegeven word door de wei eigenaar maar ik heb goede hoop dat hij nu wat meer gaat luisteren.
Maar nu komt het volgende probleem......

Hij heeft nu zonder ook maar iets te vragen of te overleggen een shetlander hengst van een ander meisje bij die twee merries gezet.
Ik heb er niet zo heel veel verstand van hoe dat onderling zou gaan maar ik zit niet te wachten op dekpogingen of vervelend gedrag met wonden tot gevolg.
En al helemaal niet op een kruising shetlander/haflinger!

Ik zou graag van jullie horen wat jullie ervaringen zijn met een hengst bij merries op de wei en wat te doen. Volgens die man kan er niks gebeuren en kan die hengst er onmogelijk bij....
Jaja, en sprookjes bestaan ook natuurlijk.... 8)7
Zie ik het nou te negatief in of gaat dit voor vervelende situaties zorgen?
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 17-07-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Damber

Re: Ja hoor nou dat weer........

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:21

als de merrie het toelaat, kan ze zelfs gaan liggen zodat het hengstje erbij kan... ik zou dus maar even in gesprek gaan

justdiesel

Re: Ja hoor nou dat weer........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:22

Ja dat zei ik dus ook al en dat geloofde meneer niet.......

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:23

Raar dat die hem er zomaar bij zet.Je merrie kan inderdaad gewoon gedekt worden. Ik zou vriendelijk verzoeken de shet eruit te halen en anders een andere stal zoeken, vind dit niet echt normaal zonder te overleggen.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:23

ik denk dat als jij je er niet goed bij voelt, dat je het niet goed moet vinden.
het is tenslotte jouw paard.
een merrie die hengstig is kan echt wel door haar knieën
dus het gaat om wat jij wil
en anders moet je een ander weiland zoeken

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:24

Nee ondanks dat de shet beduidend kleiner is is het prima mogelijk dat die hengst jou merrie dekt... Ik heb verhalen gehoord van merries die nog gaan liggen om gedekt te worden.

En het lijkt me dat je sowieso die kans niet wil lopen lijkt me! Hoe klein die ook is. Dus erg onverantwoordelijk van die persoon om er gewoon een hengst bij te zetten.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:25

Een andere wei ben ik al absoluut aan het zoeken!
Het valt jammer genoeg niet mee om iets te vinden maar ik ga net zolang door totdat ik iets anders heb....
Zowiezo al voordat dat hengstje er bij gezet werd want er zijn meer dingetjes waar ik minder blij mee ben.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:26

Merries gaan inderdaad gewoon liggen als de enige beschikbare hengst korte pootjes heeft en de merrie in kwestie goed hengstig is. Het is dus gewoon of jij weg of de hengst weg en hopen dat er nog niets gebeurt is!

EDIT: Ik heb vorige week nog het resulstaat van een fries en een shet gezien, shet was ook papa door natuurlijke dekking. Het gebeurt dus echt!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:33

Ik zou inderdaad maar even met de beste man in gesprek gaan.
Dit kan ie natuurlijk tegenover jullie niet maken. Mocht hij niet luisteren dan zou ik een ander plekje gaan zoeken.
Maar ja, dan is soms ook makkelijker gezegd dan gedaan ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:39

Volgens de vorige eigenaresse is mijn paard echt een slet die zich door elke hengst laat nemen.....
Vorig jaar op een andere stalling was er zelfs een ruin die haar probeerde te dekken en madam liet het gewoon toe....
Ik zit hier echt niet op te wachten!!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:41

justdiesel schreef:
Volgens de vorige eigenaresse is mijn paard echt een slet die zich door elke hengst laat nemen.....
Vorig jaar op een andere stalling was er zelfs een ruin die haar probeerde te dekken en madam liet het gewoon toe....
Ik zit hier echt niet op te wachten!!

_O- die beschrijving, sorry haha.

Ik zou ook per direct een andere weide zoeken. :j Vind het belachelijk dat hij het niet overlegd heeft, of in ieder geval doorgegeven!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:42

Ja sorry hoor maar zo zei ze het :D

Janineb1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:45

Ik zou er ook wat van zeggen, want de shetlander krijgt het echt wel voor elkaar als ze willen.
Sowieso is het fijn als er dingen met je worden overlegd.
Succes!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:47

Zoek per direct een andere stalling/weiland! of je moet volgend jaar een veulen willen?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:48

aerdenhout1 schreef:
Zoek per direct een andere stalling/weiland! of je moet volgend jaar een veulen willen?

Nee absoluut niet! Als ik al een veulen zou willen dan al helemaal niet van een shetlander....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:49

Ach.. bijna alle hengstige merrie's zijn net zo erg als krolse poezen..
Hoe ze het doen doen ze het, maar ze proberen op allerlei mogelijke manieren dan toch gedekt te worden.

En ja,... ook shet is mogelijk....
Dus paard haar koffer laten pakken en verhuizen, lijkt me.

Dat een ruin een merrie dekt is trouwens niet zo raar hoor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:50

Dan zo snel mogelijk weg daar! Duidelijk iemand met een stuk grond die snel wil verdienen, maar totaal geen verstand van paarden heeft!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:52

Ik zou zo snel mogelijk de merrie weghalen of apart zet. Mag je niet een draad zetten, zodat die hengst niet bij je merrie kan komen. Zou die gok echt niet wagen. Wil de eigenaar dat niet, dan toch andere stalling zoeken.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:52

Dat heeft hij zeker niet Aerdenhout...
Voordat ik er stond was hun merrie nog nooit bekapt en had nog nooit een wormkuur gehad....
Paard is ook niet gechipt en heeft geen paspoort.....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:57

jaja mijn merrie biedt zich oook gewillig aan bij mijn ruin. Als hij het zat is van dat krolse gedrang,.. probeert ze zichzelf zelfs aan te bieden aan de kruiwagen.. (je had er bij moeten zijn). Desperate.... }:0

Toen ik dat laatst vertelde aan iemand.. vroeg diegene daarna heel droog: ".. :\ .En gelukt?"
Sjolvir schreef:
Ach.. bijna alle hengstige merrie's zijn net zo erg als krolse poezen..
Hoe ze het doen doen ze het, maar ze proberen op allerlei mogelijke manieren dan toch gedekt te worden.

En ja,... ook shet is mogelijk....
Dus paard haar koffer laten pakken en verhuizen, lijkt me.

Dat een ruin een merrie dekt is trouwens niet zo raar hoor.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 17-07-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:59

het is inderdaad zo dat er vaker is voorgekomen dat een shet een rijpaard/haf/fries of iets dergelijks dekt...
maar ik momenteel ook een shethengst bij mijn merrie lopen... de shet is 83 cm, en mijn merrie is 162 cm ongeveer... ik weet wel, hoe hengstig mijn merrie ook is (en dat is ze geregeld) ze laat zich niet dekken door hem... ze slaat hem altijd! weg als hij te dicht in de buurt komt... maar mijn hengstje springt ook niet,heeft geen dekneigingen, en vind het ook niet bar interessant.. zodra hij dat wel gaat vinden, laat ik hem castreren, maar zolang als hij hengst KAN blijven, laat ik het zo...
het is dus niet altijd zo dat je binnen een dag je merrie dragend hebt, maar goed de kans is er altijd natuurlijk!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:59

Hengstje staat nu op stal, kan hij niet bij de merries.
Hij is al een paar keer uit de wei ontsnapt ook, volgens mij heeft die man er al spijt van dat hij er aan begonnen is....

tinkerfunss

Re: Ja hoor nou dat weer........ advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:11

verhuizen! als die andere merrie nog nooit een hoefsmit heeft gezien hebben hun duidelijk geen verstand van paarden! maar ze denken van wel dus discussie zal wel niet mogelijk zijn in dit soort gevallen?

kiki1976

Re: Ja hoor nou dat weer........ advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:54

MIjn merrie (kruising welsh cob x tinker) staat samen met een shet ruintje in de wei. Maar als zij hengstig is dan duwt ze haar achterwerk zowat eerst in z'n snuit en zakt er gewoon voor door haar achterbenen. Tis dan echt gewoon een .......