Kopen van een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magali_

Kopen van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:55

Hallo,

Aangezien ik binnenkort ga kijken naar een paar jaarlingen en tweejarigen en eventueel overweeg om tot kopen over te gaan wou ik graag even de hulp van Bokt.
De paarden staan samen op de wei, zowel overdag als 's nachts.
Waarop letten jullie specifiek op? Wat zouden jullie zeker vragen of doen bij een eerste keer kijken?
Ik ga niet alleen kijken, maar neem een paar personen met ervaring mee. Paard zou bij eventuele koop trouwens ook gekeurd worden.
Aangezien ik geen overhaaste beslissingen wil nemen en helemaal zeker wil zijn voor eventuele koop wil ik zoveel mogelijk raad krijgen, het kan alleen helpen denk ik dan.

Alvast bedankt!
Groetjes!

opisop_shop

Re: Kopen van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:57

je moet denk ik sowieso goed voor ogen houden waar je ze voor koopt, en dan kijken of het exterieur en de beweging bijvoorbeeld daar bij passen.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:57

Is er een mogelijkheid het paard in een stal te zien, ivm stalondeugden? Zou zelf het paard ook apart van de groep willen zien als dit mogelijk is.

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:04

Prisjee91 schreef:
Is er een mogelijkheid het paard in een stal te zien, ivm stalondeugden? Zou zelf het paard ook apart van de groep willen zien als dit mogelijk is.

Dat is zeker mogelijk en ga ik ook vragen. Dan heb ik ook de mogelijkheid om hem overal eens aan te raken en hem van dichtbij te bekijken. Ik ga zowiezo meerde keren gaan kijken. Maar de eerste keer kijken zal gewoon op de wei zijn, in een groep van een 10-tal paarden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:16

De eerste keer dat ik bij mijn paard ging kijken, toen nog jaarling, kreeg ik een halster mee en heb ik hem zelf uit de groep gehaald (uiteraard kende fokker/verkoper haar paarden en wist dat dit vertrouwd was), heb een stukje met hem aan de hand gestapt, gepoetst, losgelaten in de buitenbak en weer gepakt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:33

Beenwerk is erg belangrijk. Mooie dune benen zonder verdikkingen.
4 gelijke hoeven
Geen weke rug
Overbouwd/dik/dun is niet zo erg (extreme daar gelaten)
Regelmatige gangen
Redelijk handmak (een hele bange is ook niet goed)
En of hij gewend is met andere paarden (anders is hij ooit sociaal gestoord ALS ze 3jaar alleen staan)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:38

Tja, lastig hoor als ze in de opfok staan, heeft dit paard al wat geleerd voordat hij in de groep ging (ontwormen/hoefsmid)? Je zou kunnen proberen of je hem van de groep af kan leiden, overal kan aanraken, voetje geven? Maar dan is het wel belangrijk of hij het ooit heeft geleerd, als dat niet zo is kun je dat natuurlijk niet van een paard verwachten dat hij dat vanzelf kan. Wat wellicht in dat laatste geval nog een puntje is wat voor karakter hij laat zien, eerder wat brutaal of eerder angstig, eerlijk (dus niet happen/slaan etc) open of eerder gesloten. En dan natuurlijk ook wat past hierin bij jouw karakter het beste.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:48

Als ik je verhaal zo lees zou ik die eerste keer kijken daar in die groep vooral op m'n gevoel afgaan, kijk ze allemaal even apart (tussen de groep dan, maar gewoon even de anderen eromheen 'vergeten' en even focussen op de 1, hoe gedraagt ie zich? e.d.), ga lekker tussen de groep in staan mits dit wel vertrouwd is natuurlijk! (Ik weet dat ik zonder problemen altijd gewoon het land in kon lopen en tussen de hengstengroep in kon gaan staan (waren twenters), mijn {toen nog} hengst liep daar toen bij in) En ga dan vooral op je gevoel af, welke spreken je aan? Passen ze een beetje (voor zover je dat zo kan beoordelen) bij jou doel e.d.?

De keren dat je erna gaat kijken ervaren personen echt ook laten kijken als je er zelf minder verstand van hebt. Kritisch kijken naar bouw, beweging en alle dingen. Zo maak je elke keer een 'selectie', en uiteindelijk heb je er 1 of 2 wellicht "reserve" over en die laat je keuren, neem dan aan dat je uiteindelijk gaat voor de gene die ook helemaal goed door de keuring komt. ;)

Succes!