hoe laat ik mijn paard van zich afbijten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gioyy

hoe laat ik mijn paard van zich afbijten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 09:57

haaai bokkers,
ja het klinkt miss een beetje weird, maar mijn paard bijt niet van zich af!
ze is net een jaar nieuw op de manege, en dit jaar werd het eerste jaar bij onze paarden op het land, toen ze op een lekker groen land stonden was er niks aan de hand, toen het land wat minder groen werd werden ze overgeplaatst naar een ander land, maar met deze regen wil de boer het land niet vertrappen dus zette hij ze weer terug op het afgetrapte en minder groene land, en zet daar elke dag een baal hooi op.
maar nou het leuke, ahum, mijn paard mag daar van de 'kuddeleiders' niet eten.. haar hele kont zit onder de bijtwondjes, en ze wordt steeds dunner, ik kom elke dag en heb elke dag twee paarden om te rijden, dus zet ik mijn paard op stal met een lekker stukkie hooi en ga ik het andere paard rijden, dit gaat zo prima, maar ik ga volgende week op vakantie en ben doodsbang dat ze superdun is als ik terug ben !
HELLLP!
weet iemand tips? :)*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:08

voeren ze daar maar op 1 plek?

vraag of ze op 2 of meer plekken willen voeren zodat de paarden die er niet bij mogen ook meer kans op eten hebben.
eigenlijk vind ik wel dat jouw stalhouder zich daar verantwoordelijk voor moet voelen omdat hij degene is die voert :j
zou dus gaan overleggen of het mogelijk is dat hij op meer plekken voert

Gioyy

Re: hoe laat ik mijn paard van zich afbijten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 10:09

goed idee :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:59

Ik denk dat je paard op den duur wel meer van zich af zal gaan bijten, ik heb met mijn Haflingerruin ook gemerkt gedurende hij ouder werd en vaker in een groep stond dat hij zich meer begon te verdedigen en hoger kwam in de rangorde. Ik denk dat een paard die lager is in rang zich ook sneller weg zal laten jagen uit angst of onzekerheid, en ze dus vaak vanzelf wat sterker worden. Daar kun je als eigenaar denk ik niks aan veranderen, dit is normaal onderling gedrag in een kudde en daar moeten wij ons als mensen niet mee bemoeien. Natuurlijk is het wel een goed idee om op meerdere plekken te voeren, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat zij staat te verhongeren. Verder vind ik het zelf ook heel goed werken als er gescheiden merrie en ruinenkuddes zijn, dat is bij mij op stal zo. De rangorde hou je natuurlijk wel, maar die is veel sneller bepaald en het is snel rustig in de kudde doordat er geen gedoe is om de merries, dat scheelt een hoop gevechten. Bij ons gaat het gewoonlijk op de eerste dag al prima als er een nieuwe bij komt. Je zou het eens voor kunnen stellen aan je staleigenaar, het zal zeker niet tegen vallen !

Rosalie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:22

Inderdaad, je kan vragen of er op 2 plekken gevoerd kan worden

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:06

Als je paard onderaan de rangorde staat zal ze gewoon rustig afwachten tot ze mag eten helaas. De enige oplossing is inderdaad vragen of ze op verschillende plaatsen op het weiland voerplekken maken. Liever zelfs meer dan twee... Zelf maak ik in kuddes met dominante paarden altijd één voerplek meer dan dat er paarden staan. Ze blijven dan rondwandelen en iedereen heeft eten.. ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:11

Ik verdeel het voer over de 4 paarden, anders komt mijn fries ook niet aan de beurt om te eten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:55

Ik zou ook vragen of er meerdere voerplekken gemaakt kunnen worden, dat zal een hoop onrust schelen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:21

Ik heb zelf 4 pony's die hun hooi in de wei eten en ik zorg er altijd voor dat er voor elke pony een bultje hooi ligt. Zo hoeven ze niet te ruziën en hoef ik niet bang te zijn dat mijn wat onderdanige ruintje, die toch al wat lichamelijke probleempjes heeft, te weinig krijgt. In boeken wordt zelfs vaak aangeraden om altijd één bultje voer meer als het aantal paarden te doen (dus bij 4 paarden 5 bultjes hooi). Bij mij is dat niet nodig omdat er toch vaak meerdere samen van één bultje staan te eten.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:47

Ook ik heb dit probleem, heb 4 paarden, mijn haf delft het onderspit helaas. Ook van mij krijgen ze meerdere bulten, zodat ook hij kan eten. Helaas heeft hij altijd in welke kudde dan ook onderin de rangorde gestaan, vrees dat dat ook niet meer zal veranderen.