Waar pony kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje13g

Waar pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:17

Hallo bokkers,

Nou als het goed is krijgen ik en mijn zusje allebei een pony. Maar nou weten we dus niet waar je precies het beste pony's kunt kopen. Want op marktplaats staat wel heel veel maar misschien moeten we dat maar beter niet doen. Zijn er speciale site's of moeten we gewoon naar een handelstal gaan?

:D

xRosanna1998

Re: Waar pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:17

op bokt staan ook hele leuke ponys

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:22

Wat leuk! Veel plezier met zoeken :D
Ik heb mijn paardje ook gewoon via marktplaats gevonden hoor, kan prima. kijk gewoon of je wat leuks tegen komt en ga kijken/rijden. Als je de pony leuk vind gewoon nog een keer gaan kijken, ik heb mijn paardje 3 keer gereden voordat ik haar kocht. De eerste keer is altijd spannend en het blijft een momentopname. Hier via bokt kan natuurlijk ook;)
Ik heb zelf geen ervaring met handelsstallen dus daar kan ik niet echt wat zinnigs over zeggen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 06:50

Een particulier zal vaak via marktplaats aangeven dat een paard te koop is. Kijk anders ook op andere soortgelijke verkoopsites.
Gewoon rustig de tijd nemen en de advertenties doorspitten bij je zoektocht naar een geschikt paard.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 07:32

friesiszwart schreef:
Een particulier zal vaak via marktplaats aangeven dat een paard te koop is. Kijk anders ook op andere soortgelijke verkoopsites.
Gewoon rustig de tijd nemen en de advertenties doorspitten bij je zoektocht naar een geschikt paard.

Inderdaad: mijn paard stond te koop op Speurders.nl. Het waren keurige verkopers en een goed paardje.

Vaak kun je aan de tekst van de advertentie en aan de foto's al een beetje zien of het de moeite waard is om te reageren: Is de tekst netjes geschreven, of staat deze vol met taalfouten? Wordt er veel informatie gegeven over het paard, of is de advertentie hier vaag over? Staat er duidelijke contact-informatie van de verkoper in, voor het geval je een afspraak wilt maken?
Staan er meerdere en duidelijke foto's van de pony bij de advertentie? Foto's waarop de pony helemaal te zien is, van verschillende kanten en eventueel ook foto's onder het zadel...

Je hebt ook verkoopsites speciaal voor paarden, zoals Sporthorses.nl en Paardonline.nl, maar ook hier op Bokt kun je een pony zoeken!
Let wel op dat zulke 'specifieke' websites niet per definitie meer betrouwbaar zijn als een algemene verkoopsite zoals Marktplaats: Je moet gewoon altijd zelf per adres beoordelen of het betrouwbaar is, dus stel veel vragen wanneer je eenmaal contact met iemand hebt opgenomen.
Je kunt hiervoor ook hulp vragen van iemand met veel verstand van paarden en ervaring met het kopen van paarden; misschien je instructrice?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:01

Ik denk dat het handig is voor jullie om dit even door te lezen http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_kopen

Op marktplaats staan prima paarden en pony's, maar er staan ook pony's op met gebreken. Er zijn eerlijke en oneerlijke verkopers. Houd dus goed je ogen open, stel een heleboel vragen en neem iemand mee (instructie bijvoorbeeld) die er wat objectiever naar kijkt :)
En vooral, bedenk van te voren goed wat je wil :) Stel je bent 160 lang en je wil een D-pony omdat je daar goed op past (of een E omdat je daar niet meer uit groeit). Ga dan niet kijken bij een kleine B pony omdat ie zo lief op de foto staat, je bent daar óf nu al te groot voor of je zal het snel worden. Niet handig dus. Probeer dus echt om niet op een foto verliefd te worden maar te kijken naar pony's die qua maat (maar ook ervaring, leeftijd etc) bij te passen. Als je dan met kijken/proefrijden helemaal verliefd wordt op een pony, dan wordt je dat tenminste op een pony die bij je past :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:32

hierboven staan al goede tips. neem aub ook iemand mee die heel veel verstand heeft van paarden en die met je mee wil gaan om je te adviseren. betaal er desnoods voor, paardenhandel is heel vaak geen eerlijke handel.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:09

Mijn pony is uitgezocht door mijn instructeur, hij heeft veel connecties en het bleek een hele goede pony voor de sport.

Dus als het kan, laat een heel ervaren iemand voor je zoeken, ik vind zelf via internet kopen wel riskant.

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:12

Natuurlijk erg afhankelijk van waar je woont.

Vraag eens bij een dichtbijzijnde manege of pension stal welke handelplaats zij aanraden. Bij een handelstal heb je het voordeel dat je de pony meestal op proef mee mag nemen. Zo kan je kijken of de pony je thuis nog steeds bevalt.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:11

Ik zou eerst in de buurt kijken, ik heb mijn pony via de baas van mijn verzorgpony gekocht.

ilanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:14

marktplaats, paardenmarkt, in de buurt
maar paardenmarkt: neem iemand mee die veel versand heeft van paarde

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:25

bij een goede handelaar in de buurt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:29

Als je weet welk ras je wil dan kun je het beste naar een echte fokker gaan. Waar jullie ook gaan kijken, het is altijd verstandig iemand mee te nemen die een goede kijk heeft op paarden.
Zorg er in ieder geval voor dat je gevoel bij de mensen en het paard goed is, laat je niets opdringen en neem de tijd. Er zijn er genoeg te koop.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:10

Ik heb mijn paardje gewoon via marktplaats gevonden. Je kunt altijd gaan kijken en een persoon meenemen die er verstand van heeft. Sowieso minstens 2x gaan kijken. Je kunt ook een keer niet op afspraak gaan kijken zonder dat je het paard echt aanraakt enzo. Dan kun je kijken of hij echt zo lief is als dat hij is met een afspraak. Veel succes!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:27

hier op bokt worden hele leuke paarden en pony's aangeboden, ook op marktplaats en bij handelsstallen kan je een leuke pony vinden, ik heb mijn pony ook van marktplaats. Als je naar de advertentie kijkt kan je daar al een hoop uit halen; ziet de pony er gezond uit, nette (meerdere) verkoopfoto's, een telefoonnummer van de eigenaar en wat achtergrond informatie van wat er met de pony gedaan is (heeft hij een jaar op de wei gestaan, of komt hij zo uit de sport, en zo ja, welk niveau) en het niveau van de pony heeft ook weer invloed op de prijs, een Z dressuur- en springpony is duurder dan eentje die ooit eens een B proefje gelopen heeft, maar dat maakt een pony die nog geen wedstrijden gereden heeft niet minder leuk!

ook kunnen de advertenties je iets zeggen over de eerlijkheid va de verkoper; mag de pony niet gekeurd worden? dan niet gaan kijken, waarschijnlijk heeft de pony een gebrek. Is de advertentie vreemd geschreven met veel taal- en spellingsfouten? dan is de advertentie waarschijnlijk nep.
Ik zou je aanraden om een paardenkenner (bijvoorbeeld je instructrice) mee te nemen, die kijkt verder dan de lieve snoet van de pony, en kan zien of de pony echt op niveau is, eventueel kan die er ook even een rondje op rijden om te kijken wat hij/zij allemaal kan. Zelf moet je minstens 2x gaan kijken en rijden, en ook een keer zelf de pony uit de stal halen en zelf poetsen en opzadelen.
als het je eerste pony is voor jou en je zusje, moet je er op letten dat je de pony niet te klein koopt, als je een pony koopt waar jij nu nog wel op past, kan het zijn dat die over 2 jaar weer weg moet omdat jullie er te groot voor geworden zijn.
En ik ben er voor om altijd de pony voor de aankoop te laten keuren, zo weet je waar je aan toe bent :j

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:15

Mijn paard heb ik ook via marktplaats gekocht, was echt een hele aardig vrouw die me alles verteld heeft over haar! Mijn pony heb ik via mijn hoefsmid gekocht, die hem te koop had voor anderen.

Als je een pony ziet die aan je eisen voldoet, zou ik gewoon gaan kijken. Stel aan de telefoon wel een paar vragen over waar hij voor jou allemaal aan moet voldoen, anders heb je kans dat je voor niks gaat kijken.

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:01

op bokt zelf en op marktplaatst staan leuke ;)

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:10

bij een paardenmarkt, op marktplaats staan ook wel leuke maar dat is wel een groot risico dus neem altijd iemand mee. vraag op stallen in de buurt of er nog leuke paarden te koop zijn of kijk eens rond. maar neem er de tijd voor en denk rustig na over wat je precies wilt. bijvoorbeeld een drukke pony is leuk, maar waarschijnlijk moeilijker met wedstrijden als je die wilt gaan rijden enzovoorts.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:16

op marktplaats staan leuke pony's ik koop
ook mijn paarden daar nooit geen probleem gehad ik
heb er een halflinger gekocht leuk beesje :D