Is dit fair?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Is dit fair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:40

Om diverse redenen heb ik besloten een vriendje te kopen voor mijn Welsh A pony. Idee is om een (mini)Shetlander te kopen, iig geen grote maat.
Mn pony staat in een bijzonder ruime stal met uitloop, heeft 2 eigen stukken wei en qua ruimte is er echt niks in de weg.

Ik sta heel kleinschalig gestald. 3 paarden, de mijne meegerekend. 1 paard (kwpn van toch echt wel 1,75m) staat in pension, andere paard (grote Fries) is van de boer zodat de eerste niet alleen zou komen te staan en intussen is de Fries maar gewoon gebleven. Ik sta er nog maar kort. Stalletje ligt overigens niet aan de boerderij, ligt er een eindje vanaf, allemaal doe-het-zelf :)

Ik betaal 135 kale huur (dat betaalt de andere in pension ook) en daar komt dus hooi en stro bij, dat wordt nu door 3 gedeeld. Nu eet mijn ukje wel wat minder hooi en hij is erg netjes en verbuikt ook minder stro dan de andere 2 smeerkezen, maar daar kan ik me allemaal niet zo druk om maken. Om nou alles uit te gaan rekenen terwijl het in kosten wss niet eens zo heel veel scheelt...

Anyway, ik had een mailtje gestuurd over mijn idee om er een Shetje bij te zetten met de vraag hoe zij daar tegenover staan. Nu kreeg ik vandaag een mail terug dat dat prima was.
De kale huur zou dan 200 worden (waar ik eerst een beetje van schrok := Maar ok, is best logisch, prima). De voerkosten zouden dan door 4 gedeeld worden.

Dat laatste val ik nu eigenlijk een beetje over.. Het houdt in dat ik voor een miniShet en een pony van 1,20m even veel betaal aan hooi als dat de andere pensionklant en de boer (die betaalt natuurlijk niet aan zichzelf, dat moge duidelijk zijn) betalen voor 2 echt grote paarden. Natuurlijk eet een Shetje ook hooi, das mn punt helemaal niet. Maar ik vraag me af hoe eerlijk het is.. Ik ''koop'' dan een halve baal hooi terwijl ze die helemaal niet zullen verbruiken en ik aan t slot van t liedje dus aan het betalen ben voor hooi dat naar de andere paarden gaat.

Ik had wel al het idee om terug te mailen met het verzoek even aan te kijken hoe veel die Shet erbij nou werkelijk zou verbruiken, maar wil dan wel eerst een beetje een globaal idee hebben van wat er waarschijnlijk aan verbruikt wordt en of hun voorstel inderdaad eerlijk is of iig een goede richtlijn is.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:48

Ik weet niet wat je van plan bent om met je shetje te gaan doen?
Misschien voor het karretje of anders?
Als je het shetje namelijk niet aan het werk zet zouhij namelijk voldoende hebben aan alleen hooi.
Dus als de hooi prijs door vieren gaat, vind ik het wel eerlijk.
Er van uitgaande dat hij dan net zoveel hooi krijgt als de grote paarden.

Mocht je hem een keer aan het werk zetten kun je altijd een zak musli brok kopen en hem daar dan een handje van geven.

amyz

Re: Is dit fair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:51

Oh vergeten er bij te zetten dat we krachtvoer zelf halen, dus dat is niet aan de orde :)

Wat ik er mee van plan ben, tsja, ben ik nog niet helemaal uit := Iig niet om gewoon maar te laten staan, miss een verzorgstertje oid ervoor vinden..

Gaat mij er dus puur om of het eerlijk is als ik voor 2 kleine pony's even veel betaal aan hooi als dat er betaald wordt voor 2 grote paarden, terwijl ik dus ook al flink extra ga betalen voor de stalling.. Vind het een beetje dubbel op zeg maar, als ik er een Shire in had gezet (feit dat t plafond dat niet haalt even buiten beschouwing gelaten := ) had ik evengoed 135 en 1/3e betaald..
Maar jij vindt het dus wel een fair deal? :) Hooi geven we zelf dus ik kan heel makkelijk even veel geven, maar ik denk dat ze aan de hoeveelheid die de 2 grote bij elkaar krijgen echt te veel zullen hebben.. Al ben ik sowieso wel altijd erg voor ''onbeperkt'' hooi (dus meer dan ze op kunnen zeg maar) :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:35

Verder helemaal niemand met een mening hierover? -O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:46

jawel hoor ;)
Ik zou het eerlijker vinden als de kosten voor hooi door 3en gedeeld blijven, die 2 kleintjes samen eten ongeveer net zo veel als die groten alleen. (200kg shet, 300kg welshje, is 500kg paard ;) en Fries en paard van 1,75 wegen zo'n 600kg. )

Als ze wel het hooi door 4en willen delen (omdat het lastiger uitrekenen is), zou het eerlijker zijn dat de kale prijs naar beneden gaat. Heb je voor de shet een stal apart of komen ze samen in 1 stal of hebben ze alleen een inloopstal? Dat kan ook uitmaken voor de prijs. Als je een aparte stal hebt, kan de boer daar niet een ander groter paard in zetten wat wel de volle prijs betaald.

Ik zou zeker in gesprek gaan, maar wel van te voren om je heen vragen bij andere stallingen wat je bij hun zou betalen en of ze plek hebben... (voor het geval je weg gestuurd wordt omdat je "moeilijk" doet)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:06

Komen inderdaad samen in 1 stal, dus geen misgelopen inkomsten.. Is een heel grote stal met ruime uitloop (omheind, op steen, dus geen schuilstal zeg maar).

Het leek mij ook dat ze samen ongeveer even veel eten als 1 groot paard, en om nou heel veel hooi te gaan geven om ''waar voor mn geld'' te krijgen vind ik ook niks natuurlijk :=

Andere stal is lastig te vinden, heb een hengst, dit is verder echt een super plekje in een heel mooie omgeving, echt helemaal goed. Enige nadeel is dus dat mijn stal een stukje weg is van de andere 2 stallen en mn pony 's nachts uitbreekt en bij de anderen gaat staan.. Hij heeft dat nooit gedaan dus denk dat het eenzaamheid is en dat wil ik niet voor hem.. Ik weet wel een andere stal (heb daar lang gestaan maar was me veeeeel te druk daar) waar je 200 betaalt all-in voor een soortgelijke stal, en of je daar 1 of 2 in zet maakt niks uit. Vandaar ook dat ik het wat dubbel op vind, hogere kale huur én hogere hooikosten.

Bedankt voor je mening iig!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:30

hm ik lastig..
ene kant zeg ik, stalling moet gelijk blijven.. want je betaald voor het stalletje 135 en toch niet per pony?
Dus als je dan 200 in totaal moet betalen en dus 65 euro erbij betaald vind ik dat hooi gewoon door 3en gedeeld moet blijven.
Leuk dag Bis een vriendje krijgt, zal hem goed doen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:37

Mijn idee idd ook Mir :j Of t een, of t ander..

Tsja, overdag gaat het prima maar 's nachts vindt ie t gewoon écht niet gezellig := Dus vriendje zal wel helemaal super zijn :D

Heb inmiddels een mail terug gestuurd met het verhaal dat 2 pony's even veel zullen eten als 1 paard... Wel wat uitgebreider dan dat natuurlijk hihi. Iig gevraagd of het een optie zou zijn om het even aan te kijken en na te rekenen wat het verbruik is :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:39

ik zou ook zeggen 200 euro voor de stal en dan hooi gewoon door 3e blijven delen.
dat is meer dan genoeg verdient lijkt mij.

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:45

Wat leuk een shetje erbij! Zal bis inderdaad goed doen! Heeft ie iemand om mee te klooien hihi!
Ik vind de afspraak voor de prijs niet fair. Ik vind gewoon dat het door 3en gedeelt moet blijven. Of ze moeten zeggen dan houden we het op 135 voor het stalletje... Ben zeer benieuwd hoe dit afloopt!!
Jou 2 ukjes eten hetzelfde denk ik als 1 grote fries etc. En het landje is ook voor hun samen neem ik aan?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:53

Komen gewoon op 1 van Bis zn landjes te staan inderdaad :j In feite verandert er weinig, alleen komt er een pony'tje bij te staan. Geen ander landje of andere stal oid, alleen maar een pony erbij..

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:58

Hmm, dan vind ik het niet eerlijk. Eigenlijk maak je van bis een Kwpn'er oid. Kwa voer en verbruik.. Dan blijft het bedrag toch ook allemaal t zelfde.. Ben benieuwd hoe hij op je mail reageert!!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:11

Heb je het hier ook met je stalgenoten over gehad, of alleen met de boer?
Ik kan me totaal niet vinden in het ''voorstel'' van de boer. Die 200 euro vind ik eigenlijk ook al een behoorlijke stijging van de prijs, als ze samen een stal delen. Maar het ~dan ook nog door vieren delen van de voer prijs gaat wel ver, voor 2 kleine pony's!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 21:17

Ik heb vandaag pas de boer gemaild, mn stalgenoten er nog niet over gesproken eigenlijk nee..

Ben iig blij dat t niet aan mij lag := Ik schrok echt flink van die stijging, ik bedoel, ze zitten niet bepaald om geld verlegen dus had een iets mindere stijging verwacht.. Maar vond het door 4 delen ook al niet fair nee :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:25

Je hebt de keus om ergens anders te gaan staan, of in hun voorstel mee te gaan, of een tegenvoorstel te doen.

Of het al of niet fair gevonden wordt, maakt geen verschil in de situatie.

Bij de meeste stallen heb je "paard" en "pony, ongeacht de maten van de pony of de paarden. De verschillende maten heffen elkaar op.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-07-11 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 21:27

Inmiddels bericht terug :) (elke bliep van mn tel leidde tot een aderverknettering hihi, word altijd zo nerveus van dat soort dingen).

Ze staan er iig helemaal voor open om te berekenen aan de hand van eerder verbruik (wordt altijd opgeschreven wanneer er een nieuwe baal komt) en op basis daarvan te kijken wat mijn verbruik dan wordt. Ik vermoed dat ze bang waren de andere pensionklant voor het hoofd te stoten oid, dat ze dachten dat zij het miss oneerlijk zouden vinden als ik er iets bij zou zetten en ''niks extra'' zou hoeven betalen?

Nja, hoe dan ook, berekenen was no problem dus dan zal het wel snel duidelijk zijn dat 2 pony's niet even veel eten als 2 paarden := De huurprijsverhoging durf ik eigenlijk niet zo'n punt van te maken.. Ik sta er nog maar zo kort en ken die mensen daar nog niet goed genoeg voor. Op zich kan ik er iig mee leven, mits dan dus idd ik niet ineens een halve baal hooi hoef te gaan betalen voor 2 ukjes :P

Bedankt voor jullie reacties iig!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:56

je verbruik van hooi zal wel hoger worden, maar niet hoger dan die anderen met hun paarden. En daar gaat het om. Eerder heb jij in verhouding teveel betaald met jouw 1/3 deel van het hooi. Nu wordt het een eerlijker verdeling. Jullie kunnen ook gewoon het aantal pakjes verdelen als je kleine pakjes voert. bijvoorbeeld van elke 30 pakjes hooi krijg jij er 10, en dan kun jij er makkelijk jouw 2 pony's mee voeren, en die anderen alleen hun paard, in dezelfde periode.

Nou, hopen dat straks alles goed uit komt en dat je in verhouding niet meer hoeft te betalen aan het hooi.

Ik heb zelf ook kale huur en daarbovenop verbruik van ruwvoer en strooisel en deelde dat ook gewoon door aantal paarden en pony's, maar nu wil ik onderscheid maken in de huur (iets goedkoper voor pony) omdat dat makkelijker is, en dat compenseert dan voor het verschil in hoeveelheid ruwvoer. Hier leven ze als groep, dus dan kun je niet het aantal balen voor een pony of paard apart houden. Ze eten immers allemaal van dezelfde baal en uit alle bakken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:58

We hebben heel grote balen dus verdelen van pakjes wordt lastig, dat was inderdaad ideaal geweest..

Och, gaan het gewoon grofweg berekenen en dan wordt het ongetwijfeld duidelijk dat ik tot dusver inderdaad juist iets te veel betaalde (maar sta er echt nog geen maand, maakte me sowieso ook niet druk om klein verschil).

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:07

Ik vind het niet eerlijk.

Als ik het verschil bij ons zie tussen de shets en de normale paarden (d en e pony's) wat die eten dan is het echt een groot verschil.

Een shet eet bij mij lange na niet zoveel als een pony.
Alles krijgt bij mij flink hooi 's winters, de groters met hun groepie (7) 8 xl hooinetten per dag die op gaan.
En de shets (10 stuks) 2 netjes om de dag, die zijn dan niet leeg...

Shets betalen hier 50 zomers en 100 's winters
Verschil in prijs is omdat ik 's winters veel meer werk ervan heb, voeren, mestten, water etc

Normale paarden / pony's betalen 65 om 150
Dus wel degelijk verschil

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:56

Ik denk dat je het keurig hebt aangepakt.
Netjes een mail sturen met jou gedachten mag altijd.
Ik begrijp uit je verhaal dat je best wat wil betalen voor je nieuwe shettenbeest maar in het reeele.
En dat is toch correct?

Oplossing is ook al gevonden lees ik.
Je kunt altijd netjes vertellen wat jouw ideeen zijn, dat is goed recht.
Of de stalbaas het daar mee eens is ..... hij heeft ook het recht te zeggen wat zijn mening is.
Fijn dat er in ieder geval gekeken wordt naar het verbruik.
En dan komen jullie er vast wel uit.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:24

Had er net al met mn ouders over ook, pony is er natuurlijk nog niet, wie weet kijken ze er anders naar als er ineens zo'n mini van 85cm bij staat := Ze zitten iig niet echt om geld verlegen en zij zijn ook wel van de eerlijke bedragen :j Wil er idd best voor betalen en als het 200 blijft, so be it (probeer nu te stoppen met roken zodat mn maandelijkse kosten gelijk blijven := ) maar t moet wel eerlijk blijven :) Voor nu is de basis er iig, we zien wel waar het schip strandt :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 08:50

Nou, vannacht berichtje gehad van de andere pensionklant.. Had haar een heel verhaal gemaild en langs mn neus weg gevraagd wat zij nu betalen. Zij betalen idd 135 maar hoeven nauwelijks te betalen voor de Fries (alleen helft van ijzers en voer omdat dat door hun gebruik nodig is). Haar ''hebben' ze al een jaar, pas sinds 2 weken voor 2 dagen per week een (betalende) bijrijdster. Feitelijk hebben ze dus 2 paarden voor 135 per maand, en dan zou ik 200 moeten betalen voor 2 kleine pony's -O-

Met mams eea besproken, ik ga denk ik even een mailtje terug sturen dat ik nog even over het bedrag moet nadenken blablabla en hoe fijn het voor iedereen zou zijn als er een vriendje zou komen voor mijn uk.. Was eerst van plan om mijn idee over hoe eerlijk het is te uiten, maar is denk ik toch niet zo wijs := Mn moeder denkt dat als zij wat tijd hebben om erover na te denken ze miss er anders tegenover komen te staan.

Gut, baal hier wel van. Wil gerust extra betalen maar t moet wel eerlijk verdeeld zijn allemaal, voel me hier gewoon echt niet goed bij :n Had ook niet verwacht, dacht dat ze voor de Fries wel iets van huur oid betaalden, niet dus.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:58

Ik begrijp het niet helemaal, de fries is toch van de boer en de kwpn'er van de pensionklant? Waarom zou de pensionklant dan voor de Fries moeten betalen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:02

Omdat de Fries erbij staat zodat de kwpn niet alleen zou zijn. De pensionklant mag de Fries gewoon rijden, ermee lessen, enz enz. Is in gebruik echt ''van hun''. Dus dan zou je zeggen dat ze een soort huur ofzo zouden moeten betalen.. Althans, wel als je je bedenkt dat zij feitelijk 2 paarden ''hebben'' voor 135 en ik 2 pony's zou mogen stallen voor 200..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:11

Maar de fries is feitelijk dus wel van de boer. Dat zij er gratis van gebruik mag maken maakt toch niet uit? Er zijn zoveel mensen die een paard verzorgen en berijden zonder ervoor te hoeven betalen.