help; obsessief gedrag na aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ebakker

help; obsessief gedrag na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 07:29

Bij fokker XX. hebben wij een C pony (ruin) gekocht, deze stond daar alleen en in de wei. Na alle vragen die je rondom een koop stelt, stalondeugden, gezondheid e.d. is de pony hier sinds bijna een week. Er is geen houden aan.. ik snap dat een pony moet wennen, maar hij blijft maar rondlopen in de stal heen en weer, slaand met zijn hoofd. Volgens de fokker is er niks aan de hand, en moet de pony wennen. Volgens de waarneming van de paardenarts is dit obsessief gedrag wat neigt naar weven, dit heb ik op schrift. Zelfs nu wil de verkoper hier niks van horen. De andere ponies drijft hij tot waanzin en mij inmiddels ook. Alles word verstoort. Plukjes hooi geven helpt niet, het enige wat lijkt te helpen is naar buiten, maar dat kan helaas niet constant. Ik wil de koop ontbinden, maar verkoper wil hier niks van weten, ja hij wil hem terugkopen voor de helft van de aankoopprijs. Ik vraag mij nu dus ook af waarom de pony afgezonderd van de rest van de ponies in de wei stond, ik vermoed dat verkoper hierover meer wist. Zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen en met tips kunnen komen, ik ben bijna de hele dag bezig met het welzijn van mijn ponies maar dit drijft mij nu tot waanzin..

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:36

Volgens mij, moet hij de pony terugnemen als jij kunt aantonen dat hij afwijkend gedrag heeft. Lijkt me dat ie na een week niet meer zo tekeer gaat. Doet ie het ook buiten?Wanneer dit zo blijft dan valt dat toch onder de de categorie verborgen gebreken. Misschien zou je je juridisch even moeten laten informeren maar dit gedrag wat jij beschrijft lijkt mij zeker niet normaal. als ook de dierenarts dit bevestigd zou ik hier zo snel mogelijk juridisch advies over inwinnen. Lijkt me erg vevrelend voor je, omdat dit gedrag ook de andere paarden beinvloed.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:38

nah....daar ben je ook lekker mee zeg....
als ik het goed heb (verbeter me als ik het fout zeg) valt dit echt wel onder een verborgen gebrek.
Zou je het dier gewoon terug moeten kunnen brengen en je geld terug krijgen.

Ik heb dit gedrag ooit eens gezien toen ik een pony voor mijn dochter wilde kopen.
1 van de verzorgers zette de pony per ongeluk in stal, het dier werd helemaal gestoord.
de handelsvrouw was hier duidelijk niet blij mee en ik wist gelijk dat ik daar beter niets kon kopen.
sindsdien waarschuw ik andere kopers ook het stalgedrag te zien voor ze tot koop over gaan.
Helaas valt dit onder het zomer verkooptrucje.
Dingen als eczeem etc vallen weer onder het winter verkooptrucje.

Beetje raar trouwens dat de verkoper niet meer dan de helft van de aankoopsom terug wil betalen >;)
dat zegt eigenlijk al meer dan genoeg he?

succes, ik hoop dat je het opgelost krijgt

ebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 07:49

bedankt voor de reactie, leoenpat. Je gaat aan jezelf twijfelen.. maar ik kan wel normaal (lees heimwee) gedrag zien of afwijkend.. Het is niet de eerste keer dat wij een nieuwe of jonge pony op stal kregen. Buiten met andere ponies is het prima, maar op stal veranderd hij in een neuroot. Ik heb ook juridisch advies ingewonnen en heb daarom ook direct de paardenarts (bevoegd keuringsarts) laten kijken, die vind het erg obsessief en dus geen normaal gedrag. Je zou dus denken dat ik in mijn recht sta, maar recht hebben en krijgen is weer een ander verhaal. Maar aan de andere kant is je gezondheid je ook wat waard.. de andere ponies lijden eronder en ik zelf slaap al 2 nachten niet meer, door alle frustraties en onmacht.. moet ik heb dan toch maar voor minder geld weer terugverkopen?

ebakker

Re: help; obsessief gedrag na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 07:57

quartel, bedankt voor de reactie. Dacht zo langzaam aan dat ik veel verkooptrucs en valkuilen wel kende... niet dus. Eigenlijk had ik me al achter mijn oren moeten krabben dat de pony afgezonderd in een wei stond.. de pony stond nl. altijd in een kudde. Het is hoogzomer dus het is niet abnormaal dat ponies buiten lopen. En dat je ze daarom niet op stal ziet. Hij gooit me alle bakken van de wand, blijft maar rondjes lopen en heen en weer, ogen scheef in het hoofd.. Ik vind het ook nog heel zielig, neemt af een toe een zenuwachtig plukje hooi. Wat is dit voor gedrag..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:10

ebakker schreef:
quartel, bedankt voor de reactie. Dacht zo langzaam aan dat ik veel verkooptrucs en valkuilen wel kende... niet dus. Eigenlijk had ik me al achter mijn oren moeten krabben dat de pony afgezonderd in een wei stond.. de pony stond nl. altijd in een kudde. Het is hoogzomer dus het is niet abnormaal dat ponies buiten lopen. En dat je ze daarom niet op stal ziet. Hij gooit me alle bakken van de wand, blijft maar rondjes lopen en heen en weer, ogen scheef in het hoofd.. Ik vind het ook nog heel zielig, neemt af een toe een zenuwachtig plukje hooi. Wat is dit voor gedrag..

het deed mij toen denken aan claustrofobie

ja verkopers zijn niet dom maar als koper moet je altijd zorgen dat je slimmer bent.
Veel met de mensen praten, een slechte verkoper verspreek zich soms wel.
veel vragen stellen en vooral het dier altijd in alle omstandigeheden willen zien voor je tot koop over gaat.
maar daar heb je nu even niets aan.
Mensen doen er alles aan om van hun kneusjes af te komen helaas

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:17

Stress/frustratie , ik wil niet op stal staan .. denk vooral aan zoiets.
wij hebben een hengstje, al vanaf dat hij een enter is.
een zeer rustig braaf dier behalve als hij in de stress schiet.
piaff in stal, tegen de wanden op , rondjes draaien, niet eten.

wel heel vervelend als je dit overkomt als je denkt een leuke pony te hebben gekocht.
ik heb geen idee of je dit eruit krijgt, misschien wat lichtskalmerends proberen zodat hij kan wennen aan op stal staan,
heeft hij contact ( fysiek) met de andere pony's als hij op stal staat of zien ze elkaar alleen maar ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:21

Niet alle paarden zijn op stal te houden, heb je het op stal zetten wel goed opgebouwd? Want als hij daar 24/7 buiten stond en nu opeens veel op stal dan kan ik me zijn reactie voorstellen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:27

Inderdaad FuegoJoy, ik zou even met de dierenarts over leggen of er iets is waardoor hij wat kalmer word.
Ik begrijp volkomen dat je gillend gek word van zo'n dier op je stal! Ik zou ook tegen de muur op vliegen!
Misschien een kleine pony bij hem in de box zetten? In elk geval zorgen dat er een naast staat waar hij contact mee kan hebben en een die koel in z'n kop is en zich weinig aantrekt van het gestoorde gedrag van zijn buurman.
Vaak geeft dat ook al wat rust. En natuurlijk zo veel mogelijk buiten, maar dat doe je al. Werk je al met hem??

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:28

Als ik jou goed begrijp stond hij bij de vorige eigenaar alleen op de wei, maar gaat het ook goed in een kudde op de wei. Alleen op stal draait hij door. Is hij gewend om op stal te staan? dat is dan mijn eerste vraag en als je de mogelijkheid hebt is hij rustig als er een maatje bij hem in de stal staat. Ik heb hier een shet gehad die deed hetzelfde, nu lopen ze hier 24/7 buiten maar ivm een blessure moest hij boxrust, dat ging dus niet, maar met een maatje erbij hield hij zich wel een nacht rustig.
Als de verkoper hem niet terug wilt, zou je natuurlijk ook een baasje voor hem kunnen zoeken die geen last heeft van dit gedrag doordat de paarden daar bijvoorbeeld buiten lopen.

Als de verkoper de helft wil terugbetalen is dat dan met of zonder de pony inleveren, zonder dan kan het een goede deal zijn want dan kun je hem ook voor minder doorverkopen.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:49

aerdenhout1 schreef:
Inderdaad FuegoJoy, ik zou even met de dierenarts over leggen of er iets is waardoor hij wat kalmer word.
Ik begrijp volkomen dat je gillend gek word van zo'n dier op je stal! Ik zou ook tegen de muur op vliegen!
Misschien een kleine pony bij hem in de box zetten? In elk geval zorgen dat er een naast staat waar hij contact mee kan hebben en een die koel in z'n kop is en zich weinig aantrekt van het gestoorde gedrag van zijn buurman.
Vaak geeft dat ook al wat rust. En natuurlijk zo veel mogelijk buiten, maar dat doe je al. Werk je al met hem??

Dat was mijn eerste gedachte , dier is niet gewend om op stal te staan en schiet in de stress van de beperkte ruimte en misschien het missen van lijfelijk contact.
Er zijn vele soorten kalmeringmiddelen, ook dingen die je dagelijks kan bijvoeren of langere tijd kan geven.
Wat vooral belangrijk is niet reageren op zijn stress, als die van mij in zijn ding ziet versterkt dit alleen maar als mensen naar hem kijken, over of met hem praten of aandacht geven aan zijn gedrag.
Ik loop meestal de stal uit , en kijk na een tijdje stiekum om te kijken of hij zijn rust weer heeft gevonden.
Soms staat hij er doodstil bij maar zodra hij mij ziet begint hij weer.

Succes !!!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:51

Mijn jonge paardje heeft grote aanleg tot neurotisch gedrag. Hij staat om die reden niet in de grote stal, waar 24 paarden staan en dus ook 24 eigenaren rondlopen, maar in een stalletje apart (zonder boventralies) met twee shetties ernaast en in de winter wat koeien aan de overkant.
Hij heeft in zijn stal allemaal afleidingsspullen en een bak waar zijn ruwvoer inzit, waar hij de tijd dat hij op stal is heerlijk aan kan staan plukken om het eruit te krijgen (soort hooinet, maar dan in de vorm van een bak zeg maar). Daar waar andere paarden hun ruwvoer verdeeld krijgen over de dag, heeft mijn paard dit de hele dag tot zijn beschikking.
Is er een dag iets anders dan normaal, dan is het één bonk onrust. Ik móet elke dag met hem werken om zijn geest bezig te houden.

Hoewel de paarden hier in de zomer de hele dag op het land staan en in de winter in de paddocks, is het soms van het ene op het andere moment teveel voor hem. Hij lijkt dat overprikkeld te zijn. Dan kan ik ineens nauwelijks meer weg bij zijn stal zonder hem mee te nemen, omdat hij dan alle kanten opstuitert.

Zelfs bij te grote veranderingen in het weiland raakt hij af en toe volledig in zijn eigen drukke wereldje. Dan mag hij een paar dagen apart, naast de groep, en dan gaat het ineens weer goed.

Opvallend in zijn stal is dat zijn onrust over het algemeen te zien is als er mensen in de buurt zijn. Hij wil alle aandacht, en dus maakt het niet zoveel uit van welk mens, als hij maar gezien wordt :+ Zolang er niemand in de buurt is, valt zijn druktemakerij heel erg mee (gefilmd al meerdere malen).

Afgelopen donderdag was er zoveel regen en wind. Toen zijn alle paarden binnen gebleven. Dit is iets wat hij wel kan, maar niet zomaar ineens. Hij heeft dan dus heel veel extra's nodig en vooral een dichte deur, zodat hij niet ziet wat er buiten allemaal gebeurt. Ik ben uiteindelijk toch maar met hem door de regen gaan wandelen (bij gebrek aan een binnenbak), wat leuke dingen gaan doen, in de andere stal gaan kijken, mijn extra voerspeelbal gaan opsnorren enz. enz. Daarna was het wel weer te doen op stal, zolang er maar niemand in de buurt kwam.

Hij heeft een tijdje druppels gekregen om hem wat rustiger te houden. Dit was toen hij net was verhuisd naar deze stal en later toen er in het weiland te grote veranderingen waren. Dit helpt erg goed. Het blijft een stuiterballetje, dat wel...

Ik moet dus erg nadenken over hoe om te gaan met dit paard en van dag tot dag bekijken wat hem helpt, als hij ineens weer zo'n drukke dag heeft. Alléén... ik was hiervan wél op de hoogte toen ik hem kocht...

ebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:23

bedankt allemaal voor jullie reacties;
om op een aantal dingen terug te komen.. volgens verkoper is pony gewend om op stal te staan, maar toen wij kwamen stond hij alleen op een weilandje (was uit de kudde gehaald). Hebben hem dus niet op stal gezien maar wel onder het zadel e.d. Bij ons thuis stond hij tussen 2 ponies in, dus gewoon contact neuzen e.d. de een werd zo gek ervan dat die tegen de box begon te trappen en de ander begon net zo hysterisch als hem te doen... Ik heb de pony nog maar net en heb van tevoren de situatie zoals wij wonen aan verkoper uitgelegd. Het is ook niet zo dat we geld terug krijgen, maar dat we de HELFT van de aankoopsom terugkrijgen als we de pony retour doen. Dit is natuurlijk heel zuur. Ik snap de adviezen van druppeltjes e.d. wel, maar voor mij is dat eigenlijk geen optie. Ik heb heel sterk het vermoeden dat verkoper precies wist wat hij verkocht en daarom nu ook zo moeilijk doet met terugnemen. Ondanks de bevindingen van de paardenarts.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:20

Ehm, gevalletje rechtsbijstandsverzekering.
Zodra bij dat soort gasten een brief van "advokatenkantoor huppeldepul" op de mat ligt, kan er opeens heel veel.........

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:33

Een week is ook wel kort om nu al gewend te zijn vooral met een omschakeling van wei naar stal..Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat een paard zich zomaar en direkt op zijn gemak voelt in een stal!!Probeer hem eens in een andere stal te zetten(misschien voelt hij zich niet goed in die stal) en ga vaak nar buiten om te wandelen zodat hij er even lekker uit is!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:37

TS laat zijn ogen eens nakijken op bindvliesontsteking of iets in die richting. Een paardje bij ons op stal bleek daar erg veel last van te hebben als hij op stal stond. Stof tocht ammoniak en dergelijke kunnen er voor zorgen dat hij veel last heeft en rond gaat lopen. Buiten hebben dit soort paarden weinig last. Van tijd tot tijd is er een witte waas over het oog te zien. Heeft hij dit dan is het wel degelijk een gebrek en dient het volle aankoop bedrag terug betaalt te worden. Edit het paardje bij ons is naar de slager gegaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:31

Het is een fokker en dus zal hij wel vaker paarden verkopen, de wet ziet hem dan waarschijnlijk als professional en dan heb je dus iets meer rechten dan bij koop van een particulier. Ik zou de rechtsbijstand even inschakelen en verzoeken tot ontbinden van verkoop door karakterfouten oid. Niet geschikt voor hetgeen je hem gekocht hebt etc.

En voor de helft van het geld terugkopen....?? klinkt als: misschien heeft ie dat zo al een paar keer gedaan en leuke winst op die pony gehad. Niks helft van het geld, gewoon de volle mep terug graag!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:43

cissy schreef:
Het is een fokker en dus zal hij wel vaker paarden verkopen, de wet ziet hem dan waarschijnlijk als professional en dan heb je dus iets meer rechten dan bij koop van een particulier. Ik zou de rechtsbijstand even inschakelen en verzoeken tot ontbinden van verkoop door karakterfouten oid. Niet geschikt voor hetgeen je hem gekocht hebt etc.

En voor de helft van het geld terugkopen....?? klinkt als: misschien heeft ie dat zo al een paar keer gedaan en leuke winst op die pony gehad. Niks helft van het geld, gewoon de volle mep terug graag!

hier ga ik in mee. als je rechtsbijstand hebt dan die zeker inschakelen. en zeker niet akkkoord gaan met de helft van het geld terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:46

Paard moet wennen aan én een nieuwe omgeving, én nieuwe mensen, én een stal.
Vind het dus niet zo gek ;) Hoe is hij als je hem buiten laat?

ebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 21:53

bedankt allemaal, rechtsbijstand is zeker een goede optie alhoewel dat ook weeeeeeken gaat duren en verkoper gaat zeker de boel rekken ten koste van de pony, ik heb helaas geen weiland waar ik hem dag en nacht kan laten lopen. Maar ook als ik een andere pony dan moet weghalen vervalt hij in dit stereotype gedrag. De pony weer verkopen geeft veel haken en ogen, want ik vind dat ik eerlijk moet zijn over zijn stalgedrag en karakter. De DA heeft dit nl. ook bevestigd. Voor mijn eigen rust neig ik om de pony weer terug te brengen, dan maar voor een lager bedrag.. alles voor rust en slaap.. zowel bij de ponies, de kinderen en in huis. Helaas voor verkoper geeft dit een heel negatief beeld van hem en zijn fokkerij en zoals we weten is de paardenwereld heel klein.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:17

Ik heb iets vergelijkbaars gehad, maar ik was in dat geval de verkoper.

Ik heb een paard gefokt, opgefokt, als 3 jarige aangereden en toen verkocht. Een lievere bravere sukkel kan je je niet voorstellen. Er waren zelfs potentiele kopers die ronduit gevraagd hebben of hij soms gedrogeerd was, zó braaf. Ook altijd gewoon met andere paarden op de wei gelopen, geen probleem.
Paard is rondom gekeurd waarbij de veearts ook nog eens aangaf wat een superbraaf dier het was voor zijn leeftijd.
Daarbij was hij bloedmooi, veel sportpotentie. Een droompaardje dus gewoon.

Paard is verkocht aan een zeer ervaren amazone voor een sportcarriere.
Na 5 weken kreeg ik de koopster helemaal over de zeik aan de telefoon.
Hij was inmiddels 2x door de draad gegaan en had daarbij ook 2x een ander paard aangevallen en ernstig verwondt. Hij had de eigenaresse geslagen op stal en ze was er inmiddels doodsbang voor. En als klap op de vuurpijl beet hij zichzelf tot bloedens toe in zijn borst op stal.
Uiteraard wilde ze dat ik hem terugnam, maar dat heb ik geweigerd. Wat er gebeurd is in die 5 weken, geen idee, maar dit had niets te maken met het paard dat ik verkocht had.

Ik vertel het maar even ter illustratie. Het is zeker niet onmogelijk dat jouw pony bij de oude eigenaar totaal ander gedrag vertoonde. Ik heb het zelf mogen ervaren hoe een paard zó kan veranderen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:25

ik zou hier niet mee gaan sleutelen (dingen proberen en DA laten nakijken) want dit is niet de pony die je wilt hebben. Dus; rechtsbijstand inschakelen, brief opstellen waarin je de verkoper op de hoogte stelt van het verborgen gebrek (DA heeft dit ook vastgesteld zeg je toch?) en daarmee moet de kous af zijn, hij moet de pony gewoon terug nemen namelijk. Ga niet akkoord met prijsverminderingen want daar heeft hij geen recht toe!

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:31

Jeetje, wat een afzetters he.
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met een juridisch schrijven (aangetekend) om te laten merken dat je serieus bent en niet te beroerd bent daar werk van te maken.
Daarnaast zou ik niet akkoord gaan met de helft, dan is het hun nog gelukt ook.
Hard aanpakken zulke mensen, want je koopt toch ook in vertrouwen een dier.

ebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 09:46

LDRD schreef:

Ik heb een paard gefokt, opgefokt, als 3 jarige aangereden en toen verkocht. Een lievere bravere sukkel kan je je niet voorstellen. Er waren zelfs potentiele kopers die ronduit gevraagd hebben of hij soms gedrogeerd was, zó braaf. Ook altijd gewoon met andere paarden op de wei gelopen, geen probleem.
Paard is rondom gekeurd waarbij de veearts ook nog eens aangaf wat een superbraaf dier het was voor zijn leeftijd.

Hij was inmiddels 2x door de draad gegaan en had daarbij ook 2x een ander paard aangevallen en ernstig verwondt. Hij had de eigenaresse geslagen op stal en ze was er inmiddels doodsbang voor. En als klap op de vuurpijl beet hij zichzelf tot bloedens toe in zijn borst op stal.
Uiteraard wilde ze dat ik hem terugnam, maar dat heb ik geweigerd. Wat er gebeurd is in die 5 weken, geen idee, maar dit had niets te maken met het paard dat ik verkocht had.

Ik vertel het maar even ter illustratie. Het is zeker niet onmogelijk dat jouw pony bij de oude eigenaar totaal ander gedrag vertoonde. Ik heb het zelf mogen ervaren hoe een paard zó kan veranderen.

Wat een sneu verhaal, zo zullen er altijd excessen zijn voor zowel kopers als verkopers. In dit geval vertoonde de pony direct bij aankomst dit gedrag, dit verminderde niet en was niet onrustig (wat uiteraard normaal is) maar obsessief gedrag, dierenarts erbij met dezelfde conclusie. Ik kan me voorstellen dat je na 5 weken heel anders in zo'n verhaal staat als verkoper, vreemd dat koper niet direct aan de bel heeft getrokken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:51

LDRD schreef:

Wat vreselijk dat een paard zo kan omslaan(vooral voor het paard in dit geval)!!Ik weet zelf ook wel dat het mogelijk is dat dit soort dingen gebeuren,het ligt er maar net aan hoe de mensen ermee omgaan,hoe het paard wordt verzorgd,hoeveel voer en wat voor voer het paard krijgt en of er weidegang is naast dat het heel normaal is dat een paard echt moet wennen aan zijn nieuwe plek en daar de tijd voor moet krijgen en de rust..