1 paard, 2 paards trailer, 4 uur, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

1 paard, 2 paards trailer, 4 uur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 20:42

Beste allemaal,

Morgen ga ik mijn paard naar Duitsland brengen. Via routenet uitgerekend dat het ongeveer 4 uur rijden is met een aanhanger.

Nu hebben wij een 2 paards trailer gehuurd. Zijn er misschien nog tips over aan welke kant het paard het beste kan staan?

Daarnaast nog andere tips voor een rit van 4 uur?

Alvast bedankt.

Caira

Re: 1 paard, 2 paards trailer, 4 uur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:44

je zet het paard aan de kant van de bestuurder, dat geeft de meeste stabiliteit. Gewoon hooinet goed vullen en rijden meis, komt allemaal goed. Je zou na 2 uur even kunnen stoppen en eventueel wat water aanbieden. Maar wat er ook gebeurt,NIET uitladen, je zou niet de eerste zijn die het paard de trailer niet meer in krijgt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:45

Ik heb altijd geleerd het paard links te zetten ivm de bolling van de weg en de stabiliteit van de trailer. Nu zal dat op de snelweg wel loslopen, maar uit gewoonte zijn ze bij ons altijd links als er eentje meegaat.

Verder onderweg het paard niet uitladen, halverwege moet de chauffeur een keer rusten, dan kun je wat water aanbieden. Verder kun je een hooinet in de trailer hangen. En gewoon zorgen dat je chauffeur geleidelijk afremt en optrekt en niet te hard door de bochten rijdt.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:45

Hoi,

Alvast veel succes met de rit maar dat gaat vast helemaal goed komen :)
Mij is altijd geleerd een paard in een 2 paards trailer achter de bestuurder te zetten dus links.
Op die manier geven ze tegengewicht mocht je onverhoopt een keer uitmoeten wijken naar de berm.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:58

Caira schreef:
Je zou na 2 uur even kunnen stoppen en eventueel wat water aanbieden. Maar wat er ook gebeurt,NIET uitladen, je zou niet de eerste zijn die het paard de trailer niet meer in krijgt.

De meeste paarden drinken de eerste 8 tot 12 uur niet als je lange reizen maakt. Op een ritje van 4 uur zou ik me daar niet al te druk om maken, gewoon zorgen voor een goed gevuld hooinet en gaan rijden. Hij drinkt wel weer op de plek van bestemming.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:00

Als het morgen zo warm is als vandaag zou ik het in elk geval aanbieden, als ze er niets mee doet, prima, maar dan heeft ze wel de kans gehad.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:01

gewoon rijden... evt netje hooi voorhangen, niet te moeilijk denken :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:18

Equimotion schreef:
Caira schreef:
Je zou na 2 uur even kunnen stoppen en eventueel wat water aanbieden. Maar wat er ook gebeurt,NIET uitladen, je zou niet de eerste zijn die het paard de trailer niet meer in krijgt.

De meeste paarden drinken de eerste 8 tot 12 uur niet als je lange reizen maakt. Op een ritje van 4 uur zou ik me daar niet al te druk om maken, gewoon zorgen voor een goed gevuld hooinet en gaan rijden. Hij drinkt wel weer op de plek van bestemming.

Hehe, iemand met kennis van zaken.

Je kunt je er beter druk om maken of jij (de chauffeur) wel in staat bent om "smooth" te rijden. Daarmee bepaal je veel meer het comfort van het paard dan stoppen, water aanbieden en andere flauwekul.
Het is belangrijker dat jij (de chauffeur) uitgerust bent en niet gestressed aan de reis begint. Relax, rechterpoot op de vloer en DOOOORRIJDEN!!!!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:30

Ik heb 4 weken geleden mijn 2 jarige merrie opgehaald en die heeft ook 4 uur op de trailer gestaan.
Ze stond links en ik had een hooinet opgehangen. We zijn alleen een keer gestopt omdat ik moest plassen.
Je moet gewoon lekker doorrijden en je niet druk maken. Na de reis even lekker tot rust laten komen en dan drinken ze ook wel weer.
Stoppen onderweg zorgt alleen maar voor eventuele spanning/stress.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:31

succes!! lekker relaxt op weg en het komt goed! hooinetje en je hoort niks onderweg

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:28

Qua links of rechts heb ik er geen verstand van (ik heb 1,5 paards trailer)
Maar dat lijkt me duidelijk genoeg ;)

Wat water geven betreft... Onzin!
Lekker relaxen voordat je op pad gaat, en zoals idd al gezegd is zorg voor een goede chauffeur (of wees zelf een goede ;) ) en gaan met je peerd.

Even de hooinet extra goed volproppen is een must.

Veel plezier!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:31

altijd links laden!(alleen in engeland/australie zal dat dan rechts zijn) als je de berm inkomt.. heb je tegen gewicht.. anders heb je veel sneller gevaarlijker situaties zoals trailer die omvalt..

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:24

Heb een paar weken geleden mijn paard naar Belgie vervoerd, was ook ongeveer 4 uur rijden.
Links in de 2 paards gezet, een vol hooinet er in, en rijden maar.....
Fris en fruitig kwam ze aan.