Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar88

Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 12:32

Ik heb zelf meegemaakt en hoor/lees links en recht steeds meer negatieve verhalen over pensionstallen, met name de particulire stallen die zich zelf "pensionstal" noemen.

Let wel, ik ga niet alle pensionstallen over 1 kam scheren!!! Er lijken alleen de laaste 15 jaar steeds meer rotte appels bij te komen. En ja, pension klanten kunnen er ook wat van.

Enkele voorbeelden:
Afspraken 1 zijdig veranderen
Afspraken niet na komen
Meten met meerdere maten, die mag dit wel die niet enz.
Paarden te weinig voeren (al dan niet moet willig of uit onkunden)
Paarden beschimmelt voer geven (al dan niet moet willig of uit onkunden)
De klant zelf voer laten aanschaffen en andere klanten hier hun paarden van laten voeren
Ineens weide gang ontzeggen
Regel na regel opstellen en zich er zelf niet aanhouden wel klagen dat andere het ook niet doen
Kinder straffen omdat ze de stallen niet goed hebben uitgemest (op een natte handdoek laten zitten)
Niet meer dan 1 pak stro per week geven
Ongevraagt voer veanderen, op kosten van klant
Paard dat vast ligt mooi laten liggen
Opfok stallen zo smerig als varkens hokken
En zo kan ik nog wel even door gaan

Dus waar is men mee bezig? Is dit meer een teken van onkunde?
Ik ken mensen die lopen te "pochen" dat ze bij die en die stallen hebben gewerkt zoveel jaar en het dus wel weten hoe het moet. Je moet deze mensen niet gaan zeggen dat je paard er mager (lees ribben/ruggengraat duidelijk zichtbaar) bij staat, ze zien er goed uit volgens hun. Want je hoort de ribben te kunnen zien :o? :o?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:34

Ik heb ook al goede en slechte pensionstallen tegengekomen..
Vaak is het gewoon onkunde en onwetendheid en halsstarrig vasthouden aan eigen principes.

Pensionstallen waarbij paarden maar 1 uur per dag buiten komen of helemaal niet zouden ze van mij sito presto een verbod mogen geven..

MarliesV

Re: Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:37

Nou ik weet niet waar jij dit mee hebt gemaakt maar sommige dingen zijn erg persoonlijk (vooral van die kinderen), daar schrik ik wel van.
Wat doe je zelf als je dit tegen komt en zijn dit persoonlijke ervaringen of is dit van horen zeggen?

Ik moet eerlijk zeggen, de pensionstal waar ik sta is geen van de dingen ooit voorgekomen en verwacht dit ook niet. Meeste stallen waar ik kom ken ik alleen van het zien dus dat is lastig oordelen maar die liggen er prima bij, de paarden ook!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:39

Ik ken helaas ook meerdere stallen die dit soort geintjes flikken. Combinatie van onkunde en niet willen luisteren, etc.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:43

Ik ben ook ooit bij een stal terecht gekomen waarbij de helft van het lijstje van TS aanwezig was, heb daar ook maar een jaartje gestaan uiteindelijk.. (alsnog veel te lang, maargoed, in het begin leek het allemaal zo goed).

Dit was een combi van mensen die niet helemaal 100% zijn en waarbij alles draaide om voor zo min mogelijk werk / kosten zoveel mogelijk geld verdienen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:57

Tsja, komt dit ook vaak niet omdat pensionklanten zo goedkoop mogelijk willen staan? Het weinig belangrijk vinden of de pensionhouder paardenmens is of een mens met paarden? Een goede stal heeft een duidelijk stalmanagement en wijkt daar ook niet van af. Als pensionpaard/klant pas je daar of niet. Ik vind het raar dat mensen denken dat je er voor elk paard individueel stalmanagement op na kunt houden. Dat kan in werkelijkheid namelijk niet en dat blijkt wel uit de post van TS.

Als ik zie hoe gemakkelijk veel mensen een beslissing nemen bij het kiezen van een stal, krab ik me achter de oren. Als er maar een mooie zadelkast en goede rijbaan is. Als de paarden maar veel en vaak brok krijgen, dan is het een goede stal. Hoe de aanwezige paarden erbij staan, hoe ze zich gedragen, daar kijkt echt bijna niemand naar. Als ik pensionklant was, zou ik daar als eerste naar kijken, want juist dat geeft je meer informatie dan dat geweldige verhaal dat die pensionhouder ophangt. Ik heb 1 keer van iemand die kwam kijken de vraag gehad om te vertellen hoe een dag voor een paard er bij ons uitziet. En juist die vond ik zo goed. Zij redeneerde vooral vanuit het paard en niet vanuit zichzelf. Zij wilde ook zien wat voor strooisel en ruwvoer we hadden. Schudde het uit, rook eraan. Zij beoordeelde de stal en liet zich niet alleen leiden door mijn mooie stallen. Met kritisch zijn is helemaal niks mis, veel ellende kun je daardoor voorkomen (ik schrik ook wel eens van de paarden die bij mij komen van een vorig adres. Vraag me dan altijd af hoe je er zo slecht voor kunt zorgen en hoe kun je het als eigenaar dan zo ver laten komen).

Dagmar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 13:07

Dat van de kinderen heb ik gehoort. Vind het schandalig om kinderen die niet met paarden opgegroeit zijn en graag willen helpen zo te straffen. Middeleeuws is het.

Wat het voer betreft heb ik wel mee gemaakt, zelf bijna een paard aan verloren.
Ik heb ook op meerdere pensoinstallen gestaan waar ik gauw weer vertrokken ben. Er was gewoon weg niet te praten met deze mensen. Stonden niet open voor ideeën en/of hulp. Wel was ik goed genoeg om te betalen, voor meer dan wat ik er voor terug kreeg. Ik heb het geluk een eigen stekkie te hebben na vele jaren.

@marion71, ik ging altijd de stallen lang waar ik zou gaan staan, zag er dan goed verzorgt uit, paarden hadden eten enz... Veel van te voren besproken over hoe en wat afspraken gemaakt. Maar dan sta je er een tijdje en dan begint het. Dan zie je tot je schrik dat je pard alleen maar beschimmelt spul in zijn box heeft, ga je verhaal halen krijg je te horen dat hun paarden het zelfde krijgen en nog nooit ziek geworden zijn, dus ik moet niet zeuren. En dat voor een bedrag van 200,- per maand! Ik ga zeker niet voor het goedkoopste adres.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:08

Iedereen die een paar stalletjes heeft kan zich pensionstal noemen. Vaak hebben de eigenaren totaal geen idee hoe je een paard moet verzorgen.
vooral veel koe boeren gaan over op paarden en denken dat een paard hetzelfde nodig heeft als een koe, niets is minder waar natuurlijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:11

Ik heb op een grotere pensionstal gestaan (30 paarden).
Daar gebeurden ook wel eens dingen uit het lijstje van TS.
Wat nog bij het lijstje kan:
Voordat je komt met je paard word je van alles beloofd, als je er eenmaal staat kan ineens niet alles meer.

Nu sta ik op een boerderij met 8 paarden, en heb van zulke vervelende dingen gelukkig geen last meer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:14

Achja ik heb ook al aardig wat stallen gezien en kan bij elke stal wel dingen aanmerken ;)

Daarom informeer ik nu heel goed en vraag ik ook ervaringen van mensen die er staan
ik zou nu ook nooit meer op een stal gaan staan waar ze in de winter weinig buiten kennen en waar zomers maar beperkt land is..

Komt wel bij dat ik nu in limburg woont en de pensionstallen hier een stuk beter zijn omdat er mee land en mogelijkheden zijn dan bij veel pensionstallen in bv zuidholland...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:15

Heb je in NL niet een papier nodig om een pensionstalling te beginnen? Boxen te verhuren?

Het zou toch veel beter zijn dat je een minimaal basisniveau moet hebben als je boxen verhuurd... hier zie ik het ook veel, kleine privepensionstallingen (verhuren dan 3 boxen op hun boerderij ofzo) waar duidelijk het welzijn van het paard niet op de eerste plaats staat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:17

GamblersCup schreef:
Heb je in NL niet een papier nodig om een pensionstalling te beginnen? Boxen te verhuren?

Het zou toch veel beter zijn dat je een minimaal basisniveau moet hebben als je boxen verhuurd... hier zie ik het ook veel, kleine privepensionstallingen (verhuren dan 3 boxen op hun boerderij ofzo) waar duidelijk het welzijn van het paard niet op de eerste plaats staat.

Hier gelukkig wel, de boer heeft zelf 2 paarden waar hij mee ment.
Het scheelt natuurlijk wel of de eigenaar verstand en genoeg kennis heeft van paarden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:21

Idd, Aerdenhout. En voor een koe of schaap is ietsje schimmel niet erg. Voor een paard kan dat zeker wel het geval zijn. Dat er een plukje schimmel tussen zit, is niet zo erg. Als ze ruim voldoende voer krijgen, laten ze dat wel liggen. Maar vaak wordt er zo vreselijk zuinig gevoerd.

@TS, dat ze eten hebben is een momentopname. Hoe zien ze eruit (glanzen ze, mooi in het vlees, zijn ze relaxt en vriendelijk), dat zegt iets over de langere termijn. Hoe ziet het voer eruit dat nog gevoerd moet worden, hoe ruikt het? Hoe zien de stallen eruit, netjes of net precies opgestrooid? Dat laatste zou ik eng vinden. Ik doe juist vaak nog niks aan de stallen die dag, kunnen mensen zien hoe de stallen erbij liggen als de paarden er net uitkomen.

200 euro is eigenlijk een relatief laag stalgeld. In de winter kost een paard mij 120 euro aan hooi, stro en brok. Gewoon kostprijs. Want ze krijgen geen klein plukje hooi, maar een flinke berg en dat tenminste 4x per dag. Slechte balen kuil gaan bij mij op de mestbult. Jammer van die 60 euro (of nu wrs nog meer), maar een ziek paard is erger. Het spijt me, maar ook in dit geval zijn het toch vaak 2 kijven 2 schuld.

Enne, heel eerlijk, ik ben blij dat ik m'n paarden zelf thuis heb. Zou er niet aan moeten denken om de verzorging over te laten aan iemand anders. Die doet het nooit zo goed als ikzelf, al benijd ik m'n pensionklanten wel eens als ik in de stromende regen draadjes sta te verzetten of met een vieze oostenwind in de winter buiten hooi- en waterbakken aan het vullen ben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:23

De laatste 15 jaar komen er sowieso meer stallen, dus ook slechte.
Zelf wat goede voorbereiding doen voor je je paard ergens neerzet betaalt zich altijd terug en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Kwaliteit kost tijd, geld en een bepaalde instelling.
In de bijna 20 jaar dat ik mijn paard heb, heb ik op diverse stallen gestaan en de enige keer dat ik een vervelende situatie had was toen de stal verkocht werd aan een buurman. Die buurman had andere ideeen over hoe een stal moest draaien en we zijn toen met een aantal pensionklanten weg gegaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:24

GamblersCup schreef:

Zou mss idd beter zijn, maar brengt natuurlijk een andere pensionprijs met zich mee. Nu blijft de prijs oneigelijk laag, arbeidskosten worden nauwelijks meegenomen. Als je alleen nog maar gediplomeerde of gecertificeerde bedrijven hebt, is dat ongetwijfeld een ander verhaal. De concurrent van de professionele stallen is immers wel die privépensionstalling. En daar kunnen ook heel goede tussen zitten. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:26

De meeste "gecertificeerde bedrijven" zou ik nog niet dood gevonden willen worden...... }>

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:28

Helaas gebeurd dit de laatste tijd steeds vaker inderdaad.. Met het idee van ' voor jou 10 andere'.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:38

Waratje schreef:
De meeste "gecertificeerde bedrijven" zou ik nog niet dood gevonden willen worden...... }>

Helemaal mee eens. Poepsjiek maar de paarden hebben vaak geen paardenleven meer..

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:40

Ik heb in het verleden wel eens bij een boer gestaan die zich pension eigenaar noemde nou koeienboer was het gewoon te rampzalig voor woorden die wou mijn paard konijnenvoer geven gelukkig kon ik daar ook snel weg.
Verder heb ik eigenlijk altijd op prima stallen gestaan alles ging in goed overleg duidelijke afspraken.
Toen ik een paar maanden terug ging verhuizen van stal heb ik gewoon staan huilen vond het zo erg om weg te gaan voelde me er zo fijn en mijn paarden hadden het ook super enige reden dat ik weg ben gegaan is dan ook dat ik gewoon de tijd niet meer had om zelf te mesten dus ben naar vol pension gegaan.
Nu heb ik ook niks te klagen duidelijke afspraken alles valt te overleggen nee helemaal super.
Ik denk dat het gewoon heel belangrijk is om goede afspraken van te voren te maken en we moeten niet vergeten dat (goede)pensionhouders ook bakken met werk hebben aan al die paarden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:40

gekkiej123 schreef:
Helaas gebeurd dit de laatste tijd steeds vaker inderdaad.. Met het idee van ' voor jou 10 andere'.

Nou, dat valt hier in de regio wel tegen hoor. Of je moet het andersom bedoelen. Een pensionklant heeft de stallen hier voor het uitkiezen, ruimte zat. Heel goed te merken dat veel mensen vanwege financiën paardloos zijn of niet beginnen aan een paard. De markt wordt vast ooit weer beter, maar nu is het echt bedroevend.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:42

Zoiets bedoel ik niet, het moet niet meteen tot een sjiek bedrijf gedwongen worden. Maar dat het voldoet aan een paar basisprincipes, zoals ik eerder beschreef. Ook al verhuur je maar 3 boxen. En als je het geld niet hebt om pensiongeld voor basisbehoeften voor je paard te betalen, dan moet je geen paard nemen. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die hun beest bewust zo slecht neerzetten omdat ze het dan in ieder geval kunnen betalen?!? Huur dan een weitje, paard beter af en goedkoop...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:44

Britt schreef:
Ik ken helaas ook meerdere stallen die dit soort geintjes flikken. Combinatie van onkunde en niet willen luisteren, etc.

Of een combinatie van het denken te weten en niet willen luisteren.

Zo heb ik helaas meegemaakt dat ze mijn Belg 4 kg sportbrok op een dag wilde geven. Want een groot paard moet veel eten. :')

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:54

Marion71 schreef:
Tsja, komt dit ook vaak niet omdat pensionklanten zo goedkoop mogelijk willen staan? Het weinig belangrijk vinden of de pensionhouder paardenmens is of een mens met paarden? Een goede stal heeft een duidelijk stalmanagement en wijkt daar ook niet van af. Als pensionpaard/klant pas je daar of niet. Ik vind het raar dat mensen denken dat je er voor elk paard individueel stalmanagement op na kunt houden. Dat kan in werkelijkheid namelijk niet en dat blijkt wel uit de post van TS.

Als ik zie hoe gemakkelijk veel mensen een beslissing nemen bij het kiezen van een stal, krab ik me achter de oren. Als er maar een mooie zadelkast en goede rijbaan is. Als de paarden maar veel en vaak brok krijgen, dan is het een goede stal. Hoe de aanwezige paarden erbij staan, hoe ze zich gedragen, daar kijkt echt bijna niemand naar. Als ik pensionklant was, zou ik daar als eerste naar kijken, want juist dat geeft je meer informatie dan dat geweldige verhaal dat die pensionhouder ophangt. Ik heb 1 keer van iemand die kwam kijken de vraag gehad om te vertellen hoe een dag voor een paard er bij ons uitziet. En juist die vond ik zo goed. Zij redeneerde vooral vanuit het paard en niet vanuit zichzelf. Zij wilde ook zien wat voor strooisel en ruwvoer we hadden. Schudde het uit, rook eraan. Zij beoordeelde de stal en liet zich niet alleen leiden door mijn mooie stallen. Met kritisch zijn is helemaal niks mis, veel ellende kun je daardoor voorkomen (ik schrik ook wel eens van de paarden die bij mij komen van een vorig adres. Vraag me dan altijd af hoe je er zo slecht voor kunt zorgen en hoe kun je het als eigenaar dan zo ver laten komen).

Grotendeels wel denk ik. Ik heb mijn paarden aan huis staan, moet zelf voer, hooi, strooisel halen, mest wegbrengen, weides en stallen bijhouden, en als ik alleen het strooisel, hooi, voer tel zit ik al aan bijna 150 euro per maand per paard. Dan heb ik de kosten voor stroom, water, benzine voor het halen van het voer etc nog niet meegeteld. En alle uren die er dagelijks inzitten qua voeren, binnen- en buitenzetten, uitmesten.
Zeker als een pensionhouder ook nog een fatsoenlijke (binnen-)rijbak erbij heeft (welke ook onderhoud vergt).
Als je uitgaat van een modaal salaris dat de pensionhouder over moet houden (dus echt niet rijk) dan moet hij toch zo'n 15 euro per uur (bruto) hebben.

Wij hebben deze maand een logeetje ("oude" paard van mijn vader die 6 mnd geleden verkocht is, komt tijdens hun vakantie hier logeren). Stel dat ik €200,- zou vragen (gemiddelde pensionkosten) dan hou ik buiten de echte kosten zo'n 40-50 euro over. Houd in dat ik 30 dagen lang het paard 4-5 keer per dag moet voeren, water geven, binnen- en buitenzetten (tot alles bij elkaar zeker een uur per dag) voor zo'n 1,5 euro per dag.
Nou zal een pensionhouder daar minder lang over doen, maar als je voor een dubbeltje op de 1e rang wilt zitten, kan je ook niet verwachten dat alles top is.

Dagmar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 14:21

Is het niet zo dat als pensionhouders het hebben over hoe weinig ze over houden en wat een werk ze er aan hebben dat ze dan maar beter GEEN pensionstalling kunnen aanbieden?

Ik weet heel goed wat een paard per maand kost en wat voor een werk er in zit. Het lijkt mij ook niet dat een pensionhouder die verstand van paarden heeft een paard dat vast ligt maar de hele dag zo laat liggen want "het is zijn paard niet". Ook zou iemand met verstand geen beschimmelt kuil/brood/wortels geven onder het mom van "tja het kost mij ook geld om te kopen, het is zonde om het weg te gooien"

Als je al ergens staat voor 200,- in de maand, met zelf uitmesten en zelf krachtvoer kopen en je moet gezamelijk (pensionklanten) de bak/wei onderhouden. Dan mag ik toch wel verwachten voor deze prijs dat mijn paard schimmelvrij ruwvoer krijgt? Of ben ik nou aan het zeuren?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:28

@Raiza, zo is het idd. Om heel eerlijk te zijn, denken wij er nu over na om die paar stallen die we nu vrij hebben helemaal niet weer vol te willen zetten met een pensionpaard. Bij ons betalen ze 200 euro, zoals ik eerder schreef ben ik al tenminste 120 kwijt aan voer, stro en brok. En dan moet het geen smeerzak of vreetvaat zijn. Dan gaat er nog water en elektra af. Voor maximaal 70 euro moet ik hem/haar bi/bu-zetten, mesten en voeren en krijg ik het baasje tig x per week op het erf. Da's iets meer dan 2 euro per dag. Ik doe over de verzorging geen uur per dag per paard, maar wij brengen ze aan de hand naar de wei of paddock, mesten dagelijks, vullen de hooibakken in de winter in de paddocks en dergelijke. Een paard kost toch gauw een half uur per dag. Dat is dan dus maximaal 4 euro per uur.

@TS, als pensionhouder vind ik dat je daarin gelijk hebt. Als ik lees hoeveel jij zelf doet. Overigens vind ik dat een paard ALTIJD goed voer hoort te krijgen. Voer te duur en opbrengsten te laag, verhoog dan de pensionprijs of stop met pensionstalling. Meer smaken zijn er imo niet.

@Rossebol, maar wees eerlijk. Toen jij ging kijken voor die stal waar de konijnvoer kregen heb jij gevraagd en gezien wat de paarden gevoerd werd? Ongetwijfeld zul je door deze ervaring heel anders naar een pensionstal kijken, maar hierin ligt ook een groot deel verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf.