Aan de teugel op buitenrit!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laaavo

Aan de teugel op buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 10:57

Het valt me echt iets te vaak op hoe mensen als ze op buitenrit zijn, toch grote moeite doen om hun paard aan de teugel te rijden.
Buitenritten zijn toch ook juist voor de paarden leuk, lekker om zich heen kijken???
Ik snap het niet helemaal aangezien je dan zelf ook niet meer ontspannen zit...

Ik kan 2 redenen bedenken waarom je het wel zou doen:
- Jullie komen langs iets wat je paard eng vind en je wilt hem een beetje afleiden\zijn aandacht op iets anders vestigen.
- Je houd je handen gewoon heel netjes waardoor je paard er zonder dat je er iets voor moet doen nageefelijk word.

Volgensmij zijn er verder geen voordelen aan alleen nadelen....

Doen jullie dit ook of weten jullie waarom mensen dit doen??

LesleyB

Re: Aan de teugel op buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:01

Aan de teugel rijden komt toch vanuit een juist ruggebruik. Dus in mijn ogen moet dit zeker mogen. Ik rijd zelf wel niet veel buiten.
Maar juist ruggebruik is zowel in de piste als buiten belangrijk. En natuurlijk mag het paard ook af en toe lange teugel krijgen, maar dit moet in een piste ook kunnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:01

Als je je paard goed rijd kost het geen moeite om hem aan de teugel te laten lopen en gaat dat automatisch. Als je moeite doet gaat er iets fout.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:03

ik zelf rij buiten bijna altijd met lange teugel...
Reden heb ik niet vind het gewoon fijner lekker om me heen kijken enz :P

Waratje

Degene die nogal op de voorhand wil lopen rij ik in het bos regelmatig even bij elkaar, de andere hou ik wel eens bezig als ze te druk is en zich gaat spannen. Maar normaal gesproken rij ik met losse teugel buiten.

suuzepuus

Ik pak mijn pony ook altijd een tijdje op hoor. Eerst lekker lang en laag (in de bak doen we dat net zo) dan eventjes in een correcte houding en vervolgens weer lekekr lang en laag.
Wij rijden eigenlijk altijd buiten dus om haar ruggebruik goed te houden moet dit wel af en toe!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:04

ik rij best veel buiten en laat eerst de teugels gewoon lang zodat ze even om zich heen kunnen kijken, maar als ik dan ga draven gaan de pony's vanzelf aan de teugel lopen. dat is ook beter voor de rug.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:04

galley schreef:
Als je je paard goed rijd kost het geen moeite om hem aan de teugel te laten lopen en gaat dat automatisch. Als je moeite doet gaat er iets fout.

Helemaal mee eens.
Buiten heb ik zelf wel een lange teugel (tenzij we langs de weg rijden)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:05

het is maar een kleine moeite om de rug te vragen, dat is toch wat je doet als ie aan de teugel moet.
Waarom zal je zijn rugspieren niet gebruiken als die er toch zijn?
Tuurlijk is een buitenrit voor de lol
Maar als je de rugspieren al die tijd niet gebruikt en het paard niet een beetje recht laat lopen word hij daar niet beter van.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:06

Ik rij in de zomer eigenlijk altijd buiten omdat onze bak dan bijna niet te doen is, maar om dan de hele zomer mn paard alleen maar met een lang teugeltje te rijden is ook zo iets. Dus als ze goed opgewarmd is pak ik haar altijd een stuk even op om vervolgens de buitenrit weer met een lang teugeltje te eindigen.

Anoeska

Ik denk dat dit meer zegt over jou rijstijl, dan over die van andere mensen. Je stelt dat het voor een paard niet leuk / ontspannen is om aan de teugel te lopen. Dat kan bij jou zo zijn, maar mijn paard loopt ontspannen nageeflijk zodra ik de teugels aanneem. En dat ik zelf niet ontspannen zit als ik m'n paard nageeflijk laat lopen, kan ik helemaal niet plaatsen. Ik zit eigenlijk altijd ontspannen op m'n paard.

Ook op buitenrit heb ik een deel van de tijd m'n paard 'aan de teugel' lopen. Niet in een opgerichte wedstrijdhouding, maar wel netjes nageeflijk in verbinding. Ik wissel dat af. Het is voor mij ook niet zo dat buiten ineens lang leven de lol is. Buiten rij ik soms ook gewoon schouderbinnenwaarts, wijken, gebroken lijnen in galop. Ik train m'n paard net zo makkelijk in het bos als in de bak. Maar soms zijn er ook momenten of hele buitenritten dat ik haar even helemaal los met het hoofd in de lucht laat lopen. Wat ik belangrijk vind is dat ik haar op ieder moment op zou kunnen pakken en nageeflijk kan rijden.

Dani_

Een paard geeft na vanuit ontspanning dus ik snap je opmerking niet helemaal dat je zelf niet meer ontspannen kunt zitten als je je paard aan de teugel rijdt. Als je met je handen zijn hoofdhouding probeert te bepalen lijkt dat me inderdaad niet fijn. Maar dan vooral niet fijn voor het paard. Zou je zelfs in de bak niet moeten doen ;( .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:09

Ik vind juist dat je zelf minder ontspannen zit als je paard niet ontspannen (dus nagefelijk) is. Als die rug gebruikt wordt zit je toch veel lekkerder? Waarbij het paard niet 'in de krul' hoeft te lopen wat mij betreft, maar wel lekker laag. Heb je meteen meer controle over je paard, wat fijn kan zijn in sommige situaties ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:10

Als het paard ontspannen en in balans loopt, vind ik het zelf niet nodig.
Als dat niet het geval is, het paard erg op de voorhand loopt, erg stijf is of enorm loopt te kijkeren, vind ik het wel nodig om er aandacht aan te besteden. Niet elk paard loopt van zichzelf ontspannen en in een correcte beweging. Je moet een paard niet door laten lopen in een duidelijk verkeerde houding, het paard leert dan niet om ontspannen en netjes te lopen. Als het paard eenmaal gewend is om ontspannen en in een juiste houding met de ruiter op zijn rug te lopen, dan zal het die houding zelf ook vaker kiezen, gewoon omdat het veel prettiger is.

Ik ben de expert wat dit betreft ook niet hoor, maar sommige paarden moet je gewoon meer aan rijden en andere paarden lopen uit zichzelf al goed op een buitenrit.

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:13

Als ik voel dat ze wat spanning opbouwt buiten pak ik mijn teugels lichtjes op en vraag haar wat ronder.
Even de aandacht op wat anders en zo kan ik de spanning af laten vloeien :)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:15

Ik snap je punt wel, het is maar net hoe je van een buitenrit gebruik wil maken.

Ik rijd op het moment twee jongen paarden, 4 jarigen.
Soms ga ik met ze naar buiten voor de lol, dus lekker rondkijken, lange teugel etc.

Maar ik pak ze ook dressuurmatig op. Op buitenritten is veel te zien en wanneer je ze hier voor elkaar hebt, ontspanning, goed bij de les etc, kun je
ze bijna overal zo rijden. ( wedstrijden ) Ik heb ze altijd eerst op buitenrit klaar voordat ze mee gaan naar wedstrijdterrein.

Ontspanning en training :) ik ben voor beide.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:16

Als ik op buiten rit ga is het niet teugels los en zitten! ook dan mag mijn paard werken! niet heel de rit tuurlijk stappen we heerlijk met lang teugeltje in en zijn en drafjes met teugels los!

maar vind ook dat mijn paardje op buiten rit mag werken! puur ook om te bevestigen dat we altijd onder welke omstandigheden ook een tam zijn en het aan kunnen!

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:00

Ja, dat zie ik ook altijd. Bij mij op de manege is het denk ik dat mensen hun paard er mooi willen laten uitzien :(:) Echt dom!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:58

Heeey Jongens, bedankt voor de reacties!!
Dit is niet bedoelt als een aanval op sommige mensen, volgens mij komt het soms wel zo aan.. srry, ben gewoon benieuwd

Ik vind trouwens buiten trainen, dus gewoon dezelfde oefennigen die je thuis dresuurt, Heel erg nuttig.
* Dit moet dan wel als een echte trainging beschouwd worden*

ff wat ik kwijt wil:

@LesleyB: Ik ben het helemaal met je eens, dit is een goede reden. Masr ik betwijfel of iedereen die hun paard op een buitenrit aan de teugel rijd met deze gedachte rijdt.

@Gally & @Ridder01: Precies hoe ik erover denk.

@IloveFido: Volgensmij denken de meeste paarden er ook zo over;)

@Waratje: Van het 1e zie ik het nut niet in, maar het kan ook geen kwaad. Het tweede lijkt me een goede oplossing.

@Suuzepuus: Als dit nodig is is het nodig, maar dan doe jij het ook bewust, daar is niks mis mee.

@Maaike_Lotte: Als het vanzelf gaat vind ik er niks mis mee. Ik denk alleen niet dat een buitenrit het goede moment is om aan zijn houding te werken.

@Quartel: Is daar de dresuurtraining niet voor? Als je die goed voor mekaar hebt lijkt me een buitenrit niet schadelijk (Uitzonderingen daargelaten)

@Jesuisroors: Helemaal mee eens, hierbij is het dus meer een training die je buiten uitvoert?

@Anouska: Buiten trainen is inderdaad erg nuttig. Alleen vind ik dat dat dan als een serieuze training gezien moet worden (met langeteugel-pauzes tussendoor natuurlijk), maar niet als buitenrit met afentoe een changementje er tussen door.

@Demi: Met dat je zelf niet meer ontspannen zou zitten, heb ik het over de mensen die moeten worstellen omdat ze het hoofd naar beneden willen hebben. Ik heb het alleen over mensen die daar de grootste moeite voor doen. Als je paard bij een constante verbinding meteen in je hand zakt, ben je geweldig bezig volgensmij. Ik zeg niet dat ik dit ben, ik vraag alleen jullie meningen.

@Ffortuna: Ik ben het met je eens, om de controle. Niet om het lekker zitten, staat dat dan tegenover het lekker om zich heen kunnen kijken van je paard?

@HannahFrouk: Voor de controle vind ik het erg nuttig. Niet voor de goede houding. Hiervoor is de dressuurtraining lijkt mij? Ik zou eerst zorgen dat dat goed voor mekaar is, zodat hij ook zonder jouw hulp lekker kan lopen.

@Suprice_Iris: Hiervoor is het idd wel nuttig.

@lalunamyo: Precies! het is erg nuttig. Maar idd ook met duidelijk verschil. Of het is een training of het is voor de lol.

@oOeefjeOo: Zie @Lalunamyo

@NikkiLoves: Idd om deze mensen gaat het mij:(

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:21

dressuur training???
ik rijd western :D

Maakt niet uit wat je rijd, rug gebruik is ALTIJD belangrijk imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:25

Ik gebruik buitenritten ook wisselend. Soms echt voor ontspanning aan een los teugeltje stappen en een galopje in verlichte zit, maar andere keren gebruik ik buitenritten echt als (dressuur) training.
Het is, vind ik, ook belangrijk dat m'n pony buiten ook braaf is en goed aan de hulpen staat, en niet dat buitenrijden altijd betekend dat we een sprintje trekken. We gaan ook heus af en toe wel lekker een stuk galop doen, maar dus niet elke keer, zo blijft het initiatief bij mij en niet bij hem :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-11 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:26

Ach @quartel, da's in de basis toch allemaal 1 pot nat :+
Inderdaad is ruggebruik altijd belangrijk en daarom accepteer ik ook niet dat ons kereltje zwaar op de voorhand door het bos sjouwt. Risico op blessures is dan veel groter, al is het maar dat hij struikelt over een boomwortel en letterlijk op z'n neus gaat. #)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:27

Ik weet wel wat de TS bedoeld. Mensen die hun paard aan de teugel zagen/kneden/spelen. Dat heet eigenlijk geen aan de teugel maar dat wordt natuurlijk wel beweert.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:32

Als ik een buitenrit maak van 3 uur (of langer) dan rij ik hem tussendoor nageeflijk zodat hij toch even zijn rug doet gebruiken. Ik heb dus normaal altijd de teugels hartstikke lang en als ik nageeflijk laat lopen pak ik gewoon de teugels op contact.
Laatst bijgewerkt door Froemel op 16-07-11 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:34

Ik snap even niet helemaal wat je zegt, je zegt; Ik snap het niet helemaal aangezien je dan zelf ook niet meer ontspannen zit...
Ik weet niet hoor, maar aan de teugel komen gebeurt door juist ontspannen te zitten en door ruggebruik. Anders lukt het niet, tenzij je zaagt kneed en dergelijke. Maar dat is hoe het NIET moet. Dus jij gaat ervanuit dat je als je hem aan de teugel rijd niet meer ontspannen word gereden? Als ik op buitenrit ben rij ik net zoals thuis. Ik zit gewoon ontspannen met mn handen en armen en meestal komt ie dan vanzelf aan de teugel maar ik ga er niet te geconcentreerd op rijden.

Deze reactie klinkt bozer als ik bedoel hoor :+!