heeft mijn paard papieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ferropaard

heeft mijn paard papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 22:53

hoihoi,
ik heb een vraag over het paspoort van mijn paardje want ik snap er zelf niks meer van :+ .
ik wil weten of hij papieren heeft...
ik heb hier een paspoort liggen maar zijn dit ook de papieren?
het is een paspoort van het hackney stamboek.
zijn ouders (tot zijn overgroot oma/opa zegmaar :o ) staan er in.
maar nu zie je ook vaak dat er een 'blaadje' bij zit met de stamboom erop en dit is er dus niet. is dit niet bij alle stamboeken?
ik hoop dat jullie het nog een beetje snappen. ik zelf snap er iig niks van :) .

dankjewel!

(sorry als dit verkeerd staat!)

Amy77

Re: heeft mijn paard papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:00

Heb je het hackneystamboek al gemaild, met de vraag of zijn naam daar bekend is, nav zijn beider ouders? Zij kunnen vast een hoop voor je doen en vertellen of er papier bij zit de ja of nee.
Hoe dat bij de grote paarden werkt weet ik niet, bij de ijslanders is het zo dat je alleen papier krijgt als het DNA van beide ouder sbekend en goedgekeurd is..zonder die goedkeuring, kan je wel de ouders laten vermelden, maar geen papier krijgen, omdat er geen bewijs van is. Zo had ik du svan mijn hengstje destijds, wel paspoort met beide ouders en grootouders etc erbij, maar geen papier. Heb het DNA laten checken en toen kwam het papier..

zou dus even bellen met het stamboek en die kunnen je gelijk vertellen waarom er geen papier bij zit..Het chipnr uit het paspoort komt wel overeen met het chipnr wat in je paard zit?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:03

Voor zover ik weet als de gehele afstammeling is vermeld in het paspoort heeft het paard papieren. De meeste zetten namelijk geen ouders op papier als er verder geen papier bij zit. En je dus ook niet de zekerheid hebt dat het klopt. Maar voor de zekerheid kun je het beste het stamboek even mailen.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:21

op de site van het NHS heb je database waar je paarden kunt opzoeken ik heb dit gedaan en dat klopt allemaal. er staat ook op de site dat alleen raszuivere hackneys worden opgenomen. ik was vooral in verwarring om dat er geen 'blaadje' bij zit. maar dit hoeft dus niet zo te zijn (ook bij andere stamboeken)?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:01

Het NAS kent ook alleen een paspoort en geen 'blaadje' zoals bv het kwpn dat heeft.
Als de afstamming in het paspoort staat, dan is het paspoort gelijk het papier.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 00:18

oké! dankjewel! dat was wat ik wou weten :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:30

Ik weet niet of dat zo is bij het Hackney Stamboek, dan moet je echt even het stamboek bellen. Dat het NAS geen aparte papieren kent zegt niets over Hackneys. Ze kunnen nl. gewoon zoek geraakt zijn, en het is zeker niet zo dat het paspoort automatisch het 'papier' is als je geen papieren hebt.
Of PB Neonlight even, zij rijdt Hackneys op shows en wedstrijden, zij weet vast wel of het Hackney Stamboek aparte afstammingspapieren kent.

Edit: op de NHS site staat onder de tarievenlijst dat er stamboekpapieren en registratiebewijzen worden uitgegeven. Jouw Hackney mist dus z'n papieren, vermoedelijk us ooit ergens in een verkooptraject verdwenen/zoekgeraakt/achtergebleven... Een duplicaat kost 15 euro, lijkt me wel de moeite om 'm aan te vragen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:41

ferropaard schreef:
oké! dankjewel! dat was wat ik wou weten :)

Net wat Ibbel zegt, toch even erachteraan mailen/bellen..als je het papier zelf in handen wilt hebben natuurlijk.
Een paspoort is nl geen eigendomsbewijs en als het inhoud dat je paspoort ook gelijk het papier is, dan moet je er extra zuinig op wezen.
Zover ik weet staat er altijd in een paspoort de ouders vermeld, mits deze bekend zijn..zou er dus niet blindelings op vertrouwen dat het in orde is.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 13:41

ik heb neonlight een pb gestuurd :) .
als zij het niet weet bel/mail ik het NHS.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:45

Een paspoort is geen stamboek registratie papier. Dat zijn totaal verschillende dingen.
Gewoon duplicaat aanvragen en paardje op je naam laten zetten bij het stamboek.