Trillend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PhineasFerb

Trillend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 17:59

Heb mijn paard nu sinds een week verhuisd naar een stal waar hij de hele dag naar buiten kan.
Maar nu met de regen trof ik hem om half 5 rillend aan in het weiland.
Een deken had ik nog niet voor hem, omdat ik dus pas net verhuisd ben.
Ik heb hem maar drooggewreven met stro & handdoeken,
het rillen is al wel vrij snel opgehouden.

Toch ben ik er niet helemaal gerust op. Is het goed zo?
Hij is wel droog maar heeft nu dus geen deken op, staat wel binnen.
Is er kans dat hij ziek wordt?

StalNollie

Re: Trillend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:59

trillen is toch juist dat een paard zich op temperatuur aan het houden is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:00

Ziek wordt je bij een verminderde weerstand en vires.Ja trillen is zich zelf warm houden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:00

staat er nog wel genoeg gras?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:01

Wij hadden in een x op de manege dat een paard begon te trillen(soort van kan niet echt uit leggen :o ), die bleek spierbevangen te zijn..
edit; die stond ook een kwartiertje de shaken/trillen
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 14-07-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:02

wat heeft dat nou met gras te maken

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:02

Mijn verzorgpaard mocht vandaag niet op het land, dus had haar even in de bak gezet.
Zij trilde inderdaad ook toen ze weer op stal stond, maar na een kwartiertje stopte ze al. Omdat ze weer warm was.
Ik zou je niet te veel zorgen maken ;)

PhineasFerb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:02

Er staat genoeg gras, al begrijp ik je vraag niet..
In zijn stal ligt nu ook voldoende hooi, en hij heeft ook brok gehad.

PhineasFerb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:04

ninajojo schreef:
Mijn verzorgpaard mocht vandaag niet op het land, dus had haar even in de bak gezet.
Zij trilde inderdaad ook toen ze weer op stal stond, maar na een kwartiertje stopte ze al. Omdat ze weer warm was.
Ik zou je niet te veel zorgen maken ;)

Dankjewel :)
Hier was het inderdaad ook binnen een kwartiertje weer over..
Maar hij is natuurlijk niet gewend om zolang buiten te staan met regen..

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:04

je hebt goed gehandeld, kennelijk had je paard het echt koud
dit gebeurd wel vaker bij regen en harde wind.

mischien toch even een regen dekentje halen voor hem ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:05

StalNollie schreef:
wat heeft dat nou met gras te maken

Omdat een paard voldoende moet eten om zijn spijsvertering op gang te houden en zodoende warm blijft.
helemaal geen gekke vraag ;-)

PhineasFerb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:05

jiperdepip schreef:
je hebt goed gehandeld, kennelijk had je paard het echt koud
dit gebeurd wel vaker bij regen en harde wind.

mischien toch even een regen dekentje halen voor hem ;)

Dat ga ik inderdaad zeker doen, ook een zweetdeken ga ik voor hem halen.
Maargoed dat wordt wel pas morgen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:06

Genoeg gras en dus ruwvoer is erg belangrijk voor je paard. Dat helpt hem warm te houden ;)
En ik zou het dan inderdaad gewoon rustig opbouwen met in de regen buiten staan ;) Na een tijdje went hij er wel aan!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:07

als je het zo bekijkt niet maar de vraag was zo kort door de bocht.

maar ik heb altijd begrepen dat paarden het niet koud hebben als ze rillen maar juist bezig zijn zich op temp te houden.
juist een regendeken of deken kan hierbij juist NIET helpen omdat ze dan de haren plat laten waardoor ze zich minder warm kunnen houden, nu gaan de haren omhoog staan.

mijn pony trilde vanmiddag ook en kan toch echt zelf kiezen of ze naar binnen wil waar het droog en veel warmer is maar hij stond gewoon rillend gras te eten buiten

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:11

zo vond ik de mijne ook vanochtend. Maarja ze hebben natuurlijk maar een dun zomervachtje en met dit weer..

Ik heb haar binnen gezet, drooggemaakt en even een zweetdekentje opgedaan voor een uurtje en toen was het over :)

PhineasFerb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:12

Het probleem is alleen dus, dat ik géén zweetdekentje had..

Maar ik ben nu wel wat gerustgesteld..
Na het eten ga ik nog even bij hem kijken,
en dan hoop ik morgen dat hij niet verkouden ofzo is geworden..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:16

Stond hij in stal toen je hem liet opwarmen? Dan staat hij zonder zweetdeken beter ;)
Het is er windstil en warmer dus zweetdeken is dan niet nodig, dan droogt hij zelfs sneller op zonder deken!
Een zweetdeken is eigenlijk alleen handig als je in een warme binnenbak hebt gereden en hij daarna op een koude stal moet :j

PhineasFerb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:18

ninajojo schreef:
Stond hij in stal toen je hem liet opwarmen? Dan staat hij zonder zweetdeken beter ;)
Het is er windstil en warmer dus zweetdeken is dan niet nodig, dan droogt hij zelfs sneller op zonder deken!
Een zweetdeken is eigenlijk alleen handig als je in een warme binnenbak hebt gereden en hij daarna op een koude stal moet :j

Hij stond inderdaad in een stal, en nu nog :j
Gelukkig, ik ben blij dat het blijkbaar toch juist was..:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:32

StalNollie schreef:
mijn pony trilde vanmiddag ook en kan toch echt zelf kiezen of ze naar binnen wil waar het droog en veel warmer is maar hij stond gewoon rillend gras te eten buiten

Zo zijn die van mij dus ook, liever wegregenen op de open vlakte dan in een warm stalletje gaan staan.

Die behoefte om te schuilen voor slecht weer en wegkruipen in iets warms is vooral een mensen-ding.

Lees hier meer over

Heeft mijn paard het koud???

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:50

Zijn idd mensen die zeggen dat het geen probleem is, je ze lekker buiten moet laten staan. Misschien is dat wel zo, maar i vind dat je dat niet kan maken als je paard als een zielig hoopje flink staat te rillen en ook niet meer de tijd neemt om zich warm te eten. Mijn grote was altijd zo'n hoopje ellende, en die verkrampte na een tijd. Erg leuk en paardvriendelijk, uhum. Die staat nu blij met een dekentje op. Mijn shetlief had het echter vandaag ook! Daar schrok ik wel een beetje van, er is gewoon gras, en toch verroerde ze geen vin meer, was flink koud en rilde ongecontroleerd en was al wat stijvig in de achterbeentjes (verkrampt?) dus huppa, lekker in een warme stal. Als ik naar mijn twee rillende mietjes kijk dan geloof ik niets van wat er op zo'n site staat.... zal best dat sommigen zich met een beetje rillen warm houden en geen problemen geeft, maar dat verkrampen en verpieteren vind ik not done. Is het een tijdelijke flinke bui, ala, maar zoals vandaag FLINK veel regen en daarbij enorm veel wind, daar kunnen die dunnen vachtjes hier iig niet meer tegenop. Als zelfs die van mijn shetje gaat doorlekken is voor mij helemaal de maat vol.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:54

Die van mij heeft z'n hele leven nog geen deken gezien, nu in het zomerseizoen (al vanaf jongs af aan) staat ie 24/7 buiten, die is zeker wel wat gewend. Ook van het winter liepen ze met de groep een paar uur buiten, zonder deken en het maakte echt niet uit of het nou goed vroor hoor. Dan stonden ze wel allemaal bij elkaar of waren lekker aan het stoeien. De net toen ik ze even wat hooi bij ging voeren zag ik dat hij als z'n shettemaatje toch wel iets aan het trillen waren, maar beide zijn evengoed genoeg gewend dat ik ze niet van het land af ga plukken en afzonderlijk op stal ga zetten. Paarden kunnen zichzelf prima redden hoor, het word inderdaad alleen anders als je ze in een warme binnenbak helemaal in het zweet rijd en ze dan in een koude stal zet of buiten ineens op het land. ;)

DIe van mij heeft overigens wel schuilmogelijkheid van bomen, alleen maakt daar maar bar en bar weinig gebruik van. Daarbij ook de mogelijkheid om langs het draad (aan 2 kanten) samen met de andere groep uit het weiland ernaast dus samen te gaan staan. ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:03

Arabesk schreef:
StalNollie schreef:

Zo zijn die van mij dus ook, liever wegregenen op de open vlakte dan in een warm stalletje gaan staan.

Die behoefte om te schuilen voor slecht weer en wegkruipen in iets warms is vooral een mensen-ding.

Lees hier meer over

Heeft mijn paard het koud???

Toch renden die van mij acuut de uitloopstal in toen ik deze openzette :)) Stonden ze met zn 3en weggekropen binnen :+ En ja buiten hadden ze ook beschikking tot ruwvoer ;) oja en het zijn nog eens rasechte Shetlandpony's ook, maar dit weer werd ze toch wat te gortig.

Trillen is bij mensen een laatste stap voor je onderkoeld raakt, vandaar dat wij er slechte associaties mee hebben. Bij paarden is trillen echter nog niet zorgwekkend. Gewoon een van hun (vele) manieren om op temperatuur te blijven. Is je paard het echter totaal niet gewend om in dit soort weersomstandigheden buiten te staan (altijd veel op stal gestaan bijv.) dan is het wel aan te raden ze binnen niet een hele dag in dit weer te zetten. Anders loop je wel het risico dat ze ziek worden :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:07

Tancreda4 schreef:
Zijn idd mensen die zeggen dat het geen probleem is, je ze lekker buiten moet laten staan. Misschien is dat wel zo, maar i vind dat je dat niet kan maken als je paard als een zielig hoopje flink staat te rillen en ook niet meer de tijd neemt om zich warm te eten. Mijn grote was altijd zo'n hoopje ellende, en die verkrampte na een tijd. Erg leuk en paardvriendelijk, uhum. Die staat nu blij met een dekentje op. Mijn shetlief had het echter vandaag ook! Daar schrok ik wel een beetje van, er is gewoon gras, en toch verroerde ze geen vin meer, was flink koud en rilde ongecontroleerd en was al wat stijvig in de achterbeentjes (verkrampt?) dus huppa, lekker in een warme stal. Als ik naar mijn twee rillende mietjes kijk dan geloof ik niets van wat er op zo'n site staat.... zal best dat sommigen zich met een beetje rillen warm houden en geen problemen geeft, maar dat verkrampen en verpieteren vind ik not done. Is het een tijdelijke flinke bui, ala, maar zoals vandaag FLINK veel regen en daarbij enorm veel wind, daar kunnen die dunnen vachtjes hier iig niet meer tegenop. Als zelfs die van mijn shetje gaat doorlekken is voor mij helemaal de maat vol.

Dit klinkt ook meer alsof ze al apathisch waren, en dus niet meer bewust van hun omgeving etc. Dan zou ik ook ingrijpen hoor :j Je hebt trillen, en trillen, en die van jou waren zo te horen al in een wat verder stadium van het koud hebben. Je wilt je paard ook niet spierbevangen hebben :n

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:07

Die van mij stond vanmiddag te tippen voor het hek dat hij naar binnen wilde.. 1 van de andere 2 paarden dito met een sterretje, de 3e was ook blij om dr stal te zien maar was vooral dankbaar en kalm :=
Grootste paard hier stond ook te rillen, was daarbij ook erg druk met rondjes rennen.. Die van mij heeft lekker wat spekkies dus had het niet koud oid, was wel heul erg blij dat ie binnen stond..

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:37

Tancreda4: ik begrijp het. Ik vind het ook een beetje soft om te denken dat paarden naar binnen moeten met dit weer (2 volle dagen en nachten harde regen en harde wind, zonder droge periodes), maar ik voel me er ook totaal niet goed bij om ze buiten te laten staan.

Die van mij trilt ook altijd snel bij zulk weer en heeft volgens mij een hekel aan regen, dan kijkt ze zo boos haha. Het klinkt misschien dom, maar je kunt echt wel zien hoe een paard zich voelt. Nou, die van mij is denk ik nu blij in d'r stalletje :p. En op de wei hebben ze geen schuilmogelijkheid, dus ik voel me hier 100 keer beter bij, ook al is het misschien voor mietjes....