tips hengst longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femke599

tips hengst longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 16:41

Wij hebben een probleem:
Wij proberen nou al een tijdje een shetlander hengst van net 3 jaar op de linkerhand te longeren,
als we hem op de rechterhand hebben loopt hij prachtig!
Maar op de linkerhand loopt hij alleen maar wat te steigeren, bokken en alles te doen om maar weer aan de rechterhand te komen als het aan hem ligt loopt hij gewoon over ons heen.
ik heb dus nu een vraag hebben jullie ook tips voor ons die we kunnen gebruiken om hem ook op de linkerhand mooi te krijgen lopen?
alvast bedankt !

Poosje81

Re: tips hengst longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:43

In dit geval? Door een professional laten doen of je daardoor laten begeleiden. Niet omdat het een hengst is, maar een jong paard moet wel vakkundig worden opgeleid. Wij kunnen op afstand niet zien of dit wordt gedaan uit ongemak, ongenoegen of dominantie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:48

Misschien eens een osteopaat bellen?
Mijn merrie had aan de ene kant ook erg veel moeite en toonde veel verzet. Bleek dat ze op verschillende plaatsen vast zat(heup en schouder enzo).

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:55

Hij zit idd duidelijk vast op de L hand. Dat kan een groot probleem zijn, maar ook gewoon een vervelend gevoel, en het ene paard reageert daar heftiger op dan het andere. Probeer met stretch oefeningen zijn spieren op te rekken. Dat doe je met wat lekkers.Op youtube vind je daar wat filmpjes over. En dan eerst kleine stapjes op de linker hand, dus iemand die mee loopt, mee draaft. Verbeterd het niet met een twee weken, dan zou ik ook een osteopaat inschakelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:56

Het is op zich byzonder dat hij links moeilijker is, de meeste paarden gaan nl liever links om. Er kan idd iets lichamelijks aan de hand zijn waarom linksom niet lekker gaat voor hem. Rekken kan hij dan ook pijnlijk vinden en moet voorzichtig en stapsgewijs gedaan worden.

Longeren is niet rondjes laten lopen aan een touw. Er komt meer bij kijken en je moet het goed leren wil je het zelfstandig doen met een jong dier.
Ik zou als ik jou was het idd ook aan iemand overlaten die wel goed kan longeren.

femke599

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 10:59

Tigra_ schreef:
Misschien eens een osteopaat bellen?
Mijn merrie had aan de ene kant ook erg veel moeite en toonde veel verzet. Bleek dat ze op verschillende plaatsen vast zat(heup en schouder enzo).

oke bedankt voor de tip !
ik zal er met de eigenares over hebben

femke599

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:11

Lusitana schreef:
Het is op zich byzonder dat hij links moeilijker is, de meeste paarden gaan nl liever links om. Er kan idd iets lichamelijks aan de hand zijn waarom linksom niet lekker gaat voor hem. Rekken kan hij dan ook pijnlijk vinden en moet voorzichtig en stapsgewijs gedaan worden.

Longeren is niet rondjes laten lopen aan een touw. Er komt meer bij kijken en je moet het goed leren wil je het zelfstandig doen met een jong dier.
Ik zou als ik jou was het idd ook aan iemand overlaten die wel goed kan longeren.

het is niet dat wij niet goed kunnen longeren.
want de eigenares heeft het ook even geprobeerd, en zij kreeg hem ook steeds niet goed lopen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:18

Nee ,maar dat zeggen we ook niet :) ,maar een jong paard vergeet niets wat hem 'geleerd' is (ook onbewust dius) zowel goed als fout.
Een proffesional kan net wat meer en ziet net wat meer dan jullie en de andere ''gewone paardenmensen''
En inderdaad even goed laten nakijken!

Laat het er nou niet bij als de eigenaresee zegt : '' hoeft niet!' ,want jij zou het ook niet fijn vinden als je iets moet doen wat je veel pijn doet :) toch?

Succes!

femke599

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 14:59

Elin_ schreef:
Nee ,maar dat zeggen we ook niet :) ,maar een jong paard vergeet niets wat hem 'geleerd' is (ook onbewust dius) zowel goed als fout.
Een proffesional kan net wat meer en ziet net wat meer dan jullie en de andere ''gewone paardenmensen''
En inderdaad even goed laten nakijken!

Laat het er nou niet bij als de eigenaresee zegt : '' hoeft niet!' ,want jij zou het ook niet fijn vinden als je iets moet doen wat je veel pijn doet :) toch?

Succes!

nee ik snap wat je bedoelt!
volgens mij doet het hem alleen geen pijn want wij zijner vandaag ook weer even bij geweest en toen gingen we er 5 tot 10 minuten gewoon even naast lopen en dat was geen probleem.
zelfs als je er naast liep en hem niet vast had bleef hij rustig doorlopen alleen pas als je er echt helemaal naast weg was begon hij weer vervelend te doen.