M1 debuut met mijn pony bij de paarden! Tips en trucs?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZappaSupreme

M1 debuut met mijn pony bij de paarden! Tips en trucs?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:58

Aankomende oktober is het dan zover! Samen met de knapste pown van de hele wereld (trots zijn mag toch := ) ga ik M1 starten! Voor zowel hem als mij is dit de eerste keer dat we op dit niveau aan de start verschijnen. Thuis hebben we in de les alwel aan de verschillende onderdelen gewerkt. Uiteraard ook samen met onze instructrices!

Ik weet dat het in het M vooral meer gefocused is op het opgerichte en gedragen gaande paard. Nou heb ik natuurlijk een pony en dat zal bij een aantal jury's toch een minder "spectaculair" beeld geven. Hoe kan ik nou toch zorgen dat ik netjes mijn winstpunten rij en vooral een mooie/goede proef neer zet?

Alle tips en trucs zijn dus van harte welkom! Mocht je meer info willen... Vragen staat vrij!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:21

Let op de kleine dingetjes, daar moet je op scoren :)

Rij goed de hoeken in en rij je figuren en onderdelen secuur op de letter, dan kan je daar geen punten op mislopen :)
Je zal minder snel 7ens en 8en krijgen voor spektakel en gangwerk onderaan dus moet je super netjes rijden.
Een sympathieke rijstijl helpt ook...bij de paarden zijn ze een stuk minder mild ;)
Train op een nette en ongedwongen houding van jezelf en een vriendelijke rijstijl :)

edit: vooral gewoon lekker plezier hebben en je er niet te veel mee bezig houden! Als je goed rijdt krijg je goede punten, net als bij de pony's ;)

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:34

Bedankt voor de tips!

Ik ben alleen begonnen in de B-paarden met mijn pony en zo uiteindelijk tussen de paarden M1 startgerechtigd. (geen pony wedstrijd ervaring dus want ben 24 ;)) Mijn proeven probeer ik altijd zo goed mogelijk af te werken en denk ook dat ik daardoor zover ben gekomen. Mijn vraag is alleen wat meer M1 specifiek (tips voor de verschillende onderdelen als schouderbinnenwaarts en contra bijv) omdat we hier nog geen ervaring in hebben.

Snoevie

Re: M1 debuut met mijn pony bij de paarden! Tips en trucs?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:18

zowieso niet anders gaan rijden omdat je denkt; oeh,met mijn pony tussen al die paarden,spannend,de eerste keer M.

je moet je pony niet anders rijden als dat je een paard zou rijden. wat je doet is al goed,je proeven heel precies afwerken.

ik ben van mening dat je er niet te zwaar aan moet tillen verder.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:01

Gewoon zo blijven rijden als in het L2 :+

Verder gewoon echt netjes op de letter blijven rijden, alles goed voorbereiden en afwerken. Maar dat zijn punten die je met een paard ook moet doen.

Voor je SB goed de hoek inrijden en vanuit de hoek, je stelling en buiging goed meenemen in je oefening. Daarna netjes recht stellen zonder slinger ;) Probeer er wel op te letten bij het uitrijden dat je niet opeens harder gaat rijden.
Je contragalop zeker in het begin niet te scherp rijden met oog op eventueel verspringen, blijf zelf zo stil mogelijk zitten en neem niet te veel stelling naar buiten aan.

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 09:31

Thanks *D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:34

Tip: Vooral niet denken: wat zouden de mensen van ons denken? Rijd ik wel goed?
Twijfel niet aan jezelf, want als je het niet had gekunt, had je de punten er ook niet voor gekregen.

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:28

Ik heb hier ervaring mee! Ik heb zelf een pony van 1.51 meter en start daarmee bij de paarden. Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen en kreeg altijd wel gewoon winstpunten. Dacht dat naarmate ik hoger zou komen, de jury's wel negatiever zouden worden, want dat zei iedereen immers altijd tegen me. Niets is minder waar, ook in de hogere dressuur waardeert de jury een goede proef met goede punten of je nu een pony of paard hebt! Inmiddels start ik mijn pony met succes tussen de paarden in de klasse Z1. Mijn advies is dus: als je altijd lekker winstpunten gereden heb, gewoon jezelf blijven en niets forceren. Als je een goede proef rijdt, dan komen de punten vanzelf. En vooral niet naar de mensen om je heen kijken en luisteren, maar lekker voor je eigen gevoel rijden. Komt vast goed!

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:44

Bedankt voor de tips! Me instructrices geven me ook het vertrouwen dat het goed moet komen als ik zo blijf rijden, maar ben zelf altijd zo een stresskip! We gaan er gewoon 100% voor!

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:58

Gewoon rijden, het maakt niet uit of het een paard of pony is. Ik heb een arabier van 1.47 en wij zijn nu Z1 dressuur met 2 winstpunten (in korte tijd gedaan). Wij hebben altijd winstpunten gereden en prijzen gewonnen. Als je gewoon goed rijd, kunnen ze niet om je heen!!!!.

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:57

AMEN!