punt 28

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

punt 28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:32

Ik heb een vraagje over punt 28 rijvaardigheid en effect van de hulpen.
Ik krijg hier altijd een 6 op, maar dit wil ik natuurlijk verbeteren. Maar wat wil een jury daar nou eigenlijk zien?

Alvast bedankt!

MarrieLeen

Re: punt 28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:34

Dat je je proef kunt rijden met zo weinig mogelijk zichtbare hulpen.
Dus dat je paard aandraaft bij één keer been geven, in plaats van dat je moet schoppen of slaan.

Of dat je paard netjes de bocht doorgaat, zonder dat je 'm met de teugels de bocht om moet trekken.

Allemaal even kort door de bocht, maar hoe beter dat allemaal is afgestemd, des te beter dat punt zal worden. :)

suus_pepper

Re: punt 28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:39

Oke, dus eigenlijk zorgen dat je pony heel goed op je hulpen reageert, en je benen zo stil mogelijk houden, zodat je niet per ongeluk hulpen geeft?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:38

heeft er voornamelijk mee te maken hoe jij problemen oplost tijdens het rijden van de proef. Stel: jouw paard is wat kijkerig, springt niet goed aan in de galop, of draaft te langzaam of te hard, dan wilt de jury graag zien hoe jij dit oplost en dit word meegeteld bij rijvaardigheid. Zo heb ik bijvoorbeeld een 8 gehaald voor rijvaardigheid omdat mijn paard stront eigenwijs niet langs het juryhokje wilde (Die was eng, want dat had ze nooit eerder gezien). Ik heb dat uiteindelijk kunnen oplossen en daar kreeg ik dus puntjes voor. Een braaf paard die prima zijn proefje loopt, super. De ruiter heeft dan vaak wel de neiging om minder te gaan rijden (het paard doet het immers toch braaf?). Dan geeft de jury bijvoorbeeld een 6 omdat de proef leeg en inhoudsloos lijkt. Ze vinden dan vaak dat ze iets meer voorwaarts mogen, vaak moeten paard en ruiter dan meer stap, draf, galop en verschil in overgangen laten zien.

Ook kijken ze overigens naar de effect van de hulpen (dus bijvoorbeeld genoeg verschil in overgang zien zonder dat er teveel been gegeven moet worden, de goede oefening word uitgevoerd op de goede beenhulpen, etc.). Maar deze twee punten hebben redelijk verband met elkaar, vandaar dat ze er één punt van hebben gemaakt (nl. punt 28).

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 15:29

Adamootje schreef:
heeft er voornamelijk mee te maken hoe jij problemen oplost tijdens het rijden van de proef. Stel: jouw paard is wat kijkerig, springt niet goed aan in de galop, of draaft te langzaam of te hard, dan wilt de jury graag zien hoe jij dit oplost en dit word meegeteld bij rijvaardigheid. Zo heb ik bijvoorbeeld een 8 gehaald voor rijvaardigheid omdat mijn paard stront eigenwijs niet langs het juryhokje wilde (Die was eng, want dat had ze nooit eerder gezien). Ik heb dat uiteindelijk kunnen oplossen en daar kreeg ik dus puntjes voor. Een braaf paard die prima zijn proefje loopt, super. De ruiter heeft dan vaak wel de neiging om minder te gaan rijden (het paard doet het immers toch braaf?). Dan geeft de jury bijvoorbeeld een 6 omdat de proef leeg en inhoudsloos lijkt. Ze vinden dan vaak dat ze iets meer voorwaarts mogen, vaak moeten paard en ruiter dan meer stap, draf, galop en verschil in overgangen laten zien.

Ook kijken ze overigens naar de effect van de hulpen (dus bijvoorbeeld genoeg verschil in overgang zien zonder dat er teveel been gegeven moet worden, de goede oefening word uitgevoerd op de goede beenhulpen, etc.). Maar deze twee punten hebben redelijk verband met elkaar, vandaar dat ze er één punt van hebben gemaakt (nl. punt 28).

Ah! Jij noemt precies alle punten waardoor ik een 6 krijg :+ Nu ga ik nog beter mijn best doen :j