Hoefijzer vaak verzliezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rikkybergy

Hoefijzer vaak verzliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:07

Hoi allemaal,

In een maand tijd ben ik nu 3 keer het hoefijzer verloren van mijn pony.
Mijn hoefsmid zet datzelfde ijzer er wel gratis weer op maar omdat ik wel elke keer een paar dagen zonder hoefijzer zit wordt ik het toch een beetje zat.

Nu is mijn vraag kan ik hierzelf ook iets aan doen om dit te voorkomen of is dit een fout van de hoefsmid of doe ik zelf iets fout?

Groetjes

mariposa

Re: Hoefijzer vaak verzliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:08

het ijzer achter korter laten maken,
neem aan dat het je voor ijzer is?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:58

Waardoor verliest je pony het ijzer? Gaat 'ie er op staan, gooi je hem met nieuwe ijzers direct in een modderig weiland, etc...
Ik heb een periode gehad dat mijn paard zo'n beetje om de week haar ijzers spontaan verloor. De hoefsmid zei dat het kwam doordat ze drachtig was en daarom een andere hoefstructuur had (?). Uiteindelijk was ik het zat, ik betaalde 90 euro per 4 weken om alles op orde te houden. Toen heb ik een ander gebeld en sindsdien bleven de ijzers er weer netjes onder.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:00

Ik denk dat dit inderdaad in de weide gebeurt maar het is ook al een keer bij het rijden gebeurt tijdens het uitstrekken. Ijzer korter maken is niet echt een oplossing aangezien de hoefsmid zegt dat is heel normaal is.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:01

ik heb het ook heel lang gehad ik heb toen een andere hoefsmid gebeld en sinds dien blijven ze gewoon zitten

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:01

ik had dit ook bij mijn vorige smit. op den duur zagen mijn paard zijn hoeven er erg gehavend uit. nu ik een (betere) nieiwe hoefsmit heb is dit nooit meer voorgevallen. dus ik denk echt dat het aan de werkstijl van de smit ligt

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:02

Oke bedankt allemaal. Dan toch maar opzoek naar een andere smid.

Heeft iemand ook nog een idee voor de tijdelijke oplossing?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:48

rikkybergy schreef:
Ik denk dat dit inderdaad in de weide gebeurt maar het is ook al een keer bij het rijden gebeurt tijdens het uitstrekken. Ijzer korter maken is niet echt een oplossing aangezien de hoefsmid zegt dat is heel normaal is.

Bedoelt hij de lengte van het ijzer? Maar je pony trapt dus wel steeds het ijzer eraf, dus heeft hij er vat op, dus is het te lang. Er zijn ijzers met kortere takken, ook kunnen takken wat worden ingedraaid.
Maar als jouw smid niet iets wil aanpassen aan jouw pony, dan zou ik gewoon heel snel een andere smid zoeken om het wel goed te doen, voordat de hoeven van je pony kapot gaan van alle nagels die erin moeten.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:58

Persoonlijk denk ik dat je op zoek moet naar een andere smid, het is namelijk niet echt gebruikelijk dat het zo vaak voor komt! je zou springschoentjes om kunnen doen zodat je het risico verkleind...... tijdelijk dan in elk geval.....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:45

Ik ben regelmatig het zelfde ijzer kwijt (nu ijzerloos), bij haar komt het door haar stand en haar lichamelijke problemen. Dit is van de een op de andere dag begonnen, dat we het merkte met het ijzer. Smid maakte niet uit, heb er zat gehad. Lag echt aan mijn paard. Meerdere manieren van het beslaan geprobeerd en korter maken maar helaas. Dus controleer of het niet aan je paard kan liggen. Er is een reden waarom ze het doet. En dan verder zoeken.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:55

mijn paard heeft dit ook gehad (ondanks dat de smid de takken inkorte maar die van mij trapte zich ook open) heb em nu met springschoenen om staan en dat gaat goed

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:07

wennie19 schreef:
mijn paard heeft dit ook gehad (ondanks dat de smid de takken inkorte maar die van mij trapte zich ook open) heb em nu met springschoenen om staan en dat gaat goed

Heb je hem dan ook met springschoenen op de weide staan?

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:17

Ja je kan je pony gewoon met springschoenen in de wei zetten. Verder inderdaad het ijzer laten inkorter en als je smid dat niet wil neem je een andere

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:08

rikkybergy schreef:
wennie19 schreef:

Heb je hem dan ook met springschoenen op de weide staan?
ja hij staat dag en nacht met springschoen ('s nachts omdat ze bij mij op stal niet iedere keer die dingen om en af gaan doen)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:14

wennie19 schreef:

Een springschoon heeft geen nu bij eraf trappen de schoen beweegt en gaat ook omhoog dus het ijzer is alsnog vrij. Enige wat kan is dat je paard anders beweegt door de schoen (voeten beter optilt).

Als het voor is korte takken laten maken daar trapte die van hem er altijd af. Nu heb ik een andere smid en heeft de stand achter beter gezet en nu ben ik het ook kwijt :D.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 08:16

Ik zal dan toch ze nog maar eens vaker omdoen.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:28

Citaat:
ja hij staat dag en nacht met springschoen ('s nachts omdat ze bij mij op stal niet iedere keer die dingen om en af gaan doen)

Wat belachelijk... Hoeveel moeite kost t nou op die springschoenen om of af te doen? 8)7

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:44

bij mijn paard helpt het toch, ik heb van die goedkoper rubberen springschoenen, die zijn goed flexibel en krijgt hij geen irritatie van en zitten hem niet in de weg, heb altijd een ruime maat zodat ze ook niet teveel hoog hangen en hij alsnog z'n ijzer eraf kan schoppen.... Als ie wil kan het natuurlijk maar minder snel hoop ik....

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:47

Ik had vroeger een paard die ook continu hetzelfde ijzer eraf trapte, na een paar keer was ik het zat en heb een andere hoefsmid laten komen.
Bleek dat de smid die ik eerst had er steeds een niet passend ijzer onder zette, waardoor ze het er steeds heel makkelijk af kon trappen.

De andere smid zette er een ijzer onder dat wel paste en ijzer is er altijd keurig onder gebleven.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn op 21-07-11 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:50

Beste oplossing is toch op zoek naar een andere smid. Ken je probleem en in bijna alle gevallen is het opgelost met een amdere smid. Succes!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:04

De smid zou een andere opzet in het ijzer moeten smeden, zodat je pony z'n voorbeen vlugger weg kan zetten. Ik heb nu ook een paard op hunterijzers staan, met een goed gesmede opzet. Hunterijzer is wat lichter en korter. Mijn paarden zijn praktisch nooit meer een ijzer kwijt. Ik heb gelukkig een smid die op zoek gaat naar de oorzaak en een oplossing en niet gemakshalve de schuld bij het paard legt.

Het vaak aftrappen is niet alleen funest voor de voeten, maar ook voor de druk die daarmee op de weke delen, zoals pezen komt.

Springschoenen kunnen idd goed werken, maar ook vervelende wondjes geven. En het blijft symtoomstrijding. Door het continu 'schuren' op dezelfde plek, beetje zand erbij en de ellende begint. Kan heel vervelende blessures opleveren. Helemaal als je ze 24/7 omlaat.
Dat een stal ze niet wil omdoen, snap ik wel. Voor die is het de springschoenen, voor weer 1 peesbeschermers, weer een ander een vliegendeken enz. Wat je voor de een doet, moet je in beginsel ook voor de ander doen en daarmee is het eind zoek. Als je wel springschoenen moet omdoen, ga je toch 's morgens zelf ff naar stal.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:13

Ik had dit probleem ook..
Mijn paard staat nu met zegmaar ook achterijzers voor (2 van die dingen aan de zijkant ipv 1 aan de voorkant :+ ) En de smid heeft ze idd achter ook wat korter gemaakt. :)

Daarbij staat mijn paard ook altijd met springschoenen in de wei en rij ik altijd met springschoenen :)

Bij mij gaat het nu prima!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:22

@Lynn: dan zou ik eens zeer snel die HS niet en nooit meer bellen. Wat een prutser, sorry dat ik het zeg. 2 lippen vanvoor dat is nu eens super super slecht voor het hoefmecaisme als-je-daar-ooit-van-hebt-gehoord. En ook nog eens de takken vanachter afvijlen. Jouw paard zijn hoeven hebben nu nergens nog plaats om bij contact met de grond uit te zetten.
Sorry, misschien een beetje direct gezegd, kan voor jou misschien in het verkeerde keelgat terecht komen, maar toch vind ik dat ik verplicht ben om te zeggen hoe sneu het is voor je paard.
Bokt is ook een informatiesite, dus ik vind dat ik dit best mag zeggen :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:58

Mijn paard staat al bijna 2 jaar op deze ijzers en dat gaat prima :)
Daarbij heb ik geen keus van hoefsmid aangezien hij niet helemaal van mij is..

Kun je mij dan uitleggen wat het verschil is tussen 1 of 2 lippen?
Want kan me niet voorstellen dat er verschils zit in mechanisme van voor en achterhoef ;)
Waarom kan hij dit achter dan wel hebben en voor niet?

Daarbij vind ik dat je het best mag zeggen, maar de manier waarop moet je wel ff beetje op letten.
dat als-je-daar-ooit-van-hebt-gehoord is een beetje alsof je verwijt dat ik er helemaal geen verstand van heb. ;)

edit: Google heeft ook nog nooit van hoefmecaisme gehoord.. ;) Bedoel je niet mechanisme?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:54

Er is weer even een tegenslag. Eergisteren is de hoefsmid geweest hij heeft ze er voor de laatste keer onder gezet zei hij omdat het niet mogelijk was om ze in te korten en ik had gewoon een vervelende pony. Want ze had last van de vliegen en ze moest van hem stokstijf stilstaan.
Jammer dus maar je doet er niks aan.