Paard hangt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dromy16

Paard hangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 19:43

Mijn paard gaat hangen als je hem vastzet.
Hoe kan ik haar leren dat dit niet mag?

Dani_

Re: Paard hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:43

Leer je paard wijken voor druk (even googlen).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:43

Is het nou een hem of een haar :+

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:57

Een binnenband van een fiets! Zet hem daar maar is aan ;) Werk echt perfect!
Als hij gaat hangen rekt het mee, en heeft hangen dus geen enkele zin! Deed ik ook bij een jong paard, binnen een maand was het hangen over ;)

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:00

Ze moeten gewoon leren dat het geen nut heeft om te hangen. Heeft jou paard zich weleens los weten te trekken tijdens het hangen dan zal hij het blijven proberen. Ik heb ooit ook eens een pony gehad die niet vast kon staan. Zet ze vast met een heel stevig halster en een heel stevig touw (liefst zonder gesp) wat ze met geen mogelijkheid kapot kunnen trekken aan iets wat ze niet om/kapot kunnen trekken (een lekkere dikke boom bijvoorbeeld) Met daar omheen geen dingen waar ze zich aan kunnen bezeren. Dus het liefst een dikke boom midden in de wei. Zet ze vast en laat ze maar een uurtje staan. Het eerste kwartier gaan ze trekken en hangen en draaien en keren en daarna is het rust.Ze leren het vaststaan en geduld te hebben. Je doet het 1 keer en je heb er de rest van het paard zijn leven plezier van.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:02

danique00 schreef:
Ze moeten gewoon leren dat het geen nut heeft om te hangen. Heeft jou paard zich weleens los weten te trekken tijdens het hangen dan zal hij het blijven proberen. Ik heb ooit ook eens een pony gehad die niet vast kon staan. Zet ze vast met een heel stevig halster en een heel stevig touw (liefst zonder gesp) wat ze met geen mogelijkheid kapot kunnen trekken aan iets wat ze niet om/kapot kunnen trekken (een lekkere dikke boom bijvoorbeeld) Met daar omheen geen dingen waar ze zich aan kunnen bezeren. Dus het liefst een dikke boom midden in de wei. Zet ze vast en laat ze maar een uurtje staan. Het eerste kwartier gaan ze trekken en hangen en draaien en keren en daarna is het rust.Ze leren het vaststaan en geduld te hebben. Je doet het 1 keer en je heb er de rest van het paard zijn leven plezier van.

en hoe breek je een paard. :(

TS probeer eerst eens met een lang touw maar dan niet aanbinden maar vasthouden.
Gaat het paard hangen geef dan iets meer duk. staat ze weer gewoon haal de druk dan weg en beloon haar.

Cinderella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:08

Daks schreef:
danique00 schreef:

TS probeer eerst eens met een lang touw maar dan niet aanbinden maar vasthouden.
Gaat het paard hangen geef dan iets meer duk. staat ze weer gewoon haal de druk dan weg en beloon haar.

Helemaal mee eens. Voor het zelfde geldt hangt het dier zichzelf op. Rustig, vanaf het 'begin' beginnen werkt het meest effectief. Inderdaad zoals Daks beschreef. Zo zal je paardje ook inzien dat er niets 'engs' of 'vervelends' is aan vast staan, alleen op een veel vriendelijkere en rustigere manier. Daar bereik je wat mij betreft het meest mee!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:09

danique00 schreef:

Of je paard trekt zo hard dat zijn hele kop open ligt :roll:

Zet het paard vast aan een lijn van zo'n 6 meter. Hij wil los en gaat achteruit maar voor de lijn "op" is heeft ie genoeg van het achteruit lopen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:12

ligt en beetje aan de oorzaak waarom het paard hangt.
is het ooit los geraakt na het hangen, is het eens flink geschrokken tijdens het vaststaan, is het bang voor bewegingen/aanrakingen bij het hoofd?
soms helpt het om met een lang touw te werken, soms helpt het om het paard maar te laten hangen totdat ze er zelf achterkomen dat het geen nut heeft, en soms gewoon een flinke schop onder z'n kont geven zodat hij naar voren gaat.
er is natuurlijk een verschil tussen hangen en hangen: staat het paard gewoon te staan met een strak gespannen touw, of gaat het echt vechten om los te komen?
Laatst bijgewerkt door different1 op 14-07-11 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:13

Daks schreef:
danique00 schreef:

op deze manier doe ik het ook :j

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:14

Beide methodes zit wel wat in, vind ik. Een paard moet leren dat vast vast is, maar aan de andere kant, een angstig paard vast=vast leren is erg lastig. Ik heb ook een paard dat niet vast kan staan. Ik werk nu met een lang touw, wat ik inderdaad constant vast moet houden. Niet de handigste methode, maar gezien mijn stresskipje zelfs de spijlen van de box krom trok....(ik wil niet weten wat dat met haar nekwervels doet) heb ik weinig keus. Zolang de situatie 'veilig' is in haar ogen, blijft ze mooi stil staan. Je wordt zelf erg handig met 1 hand :S

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:14

lees even mee. Fabiola befint nu ook een beetje te hangen

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:19

Mijn paarden trekken allebei hun halster stuk als ik ze vast zet (behalve op de wasplaats want daar kunnen ze niet achteruit en doen ze dat dus ook niet). Gewoon omdat ze niet vast willen staan. Ik heb ze geleerd aan een los touwtje te blijven staan. Gaat perfect en er is nog nooit eentje gaan lopen. Ik wil namelijk ook zeker niet dat ze zich ernstig blesseren.

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:52

met zo´n speciale elastieke touw vast zetten

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:02

Mijn pony ging ook eens hangen toen ik wou gaan poetsen.. Hij ging hier echt heel ver in, eerst stond ie 5 minuten naar achter te hangen, daarna begon hij pas echt te drammen door gewoon te gaan liggen (liet zich zo omvallen).. Ik schrok eerst, natuurlijk, want ik had zoiets nog nooit meegemaakt, ik heb m toen omhoog gedwongen te komen, met een flinke tik met de zweep op zn achterste en hij heeft t toen nooit meer gedaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:09

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:13

De mijn is erg angstig bij het hoofd en als die schrikt gaat het hoofd als eerste omhoog.
ik zet hem dus ook niet vast.
In de stal staat die gewoon lekker los en buiten op de wasplaats
staat die wel vast maar met veilligheids gespen.
Als die echt trekt gaan die los en dan blijft die daarna gewoon staan.
Dan zet ik hem gewoon weer vast en ga verder waar ik mee bezig was.
Ik laat hem nooit alleen staan dat niet.
Niet de perfecte oplossing maar heb ook al veel geprobeerd en
heb gewoon even geduld.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:57

Sinds een paar weken staat mijn paard in een nieuwe stal en daar heb ik de mogelijkheid om hem vast te zetten. Helaas ging hij meteen hangen terwijl hij dit nooit eerder deed. Toen heb ik een lang touw gepakt en dus idd zelf steeds vastgehouden. Dit ging steeds beter. Nu kan ik hem gewoon weer vastzetten.
Wel heb ik er een stro-touwtje om de ring gehangen zodat hij met een beetje kracht al los is ipv zichzelf op te hangen of met een harde klap ineens zn touw/ halster/ stal breekt.

Dit deed ik vroeger ook altijd maar hij hangt niet om te hangen zeg maar. Dus met een stro-touwtje werken is afhankelijk van de reden dat je paard gaat hangen. Als je paard het er echt om doet zal hij misschien met een stro-touwtje denken dat hij altijd zomaar los kan komen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:13

herkenbaar probleem.
ik ben eens een keer op internet gaan zoeken en kwam toen een boek tegen van monty roberts ( en ook gekocht) staan hele handige tips in ook onder andere hoe je dit probleem kan oplossen, misschien iets om te lezen ? :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:20

Als het gaat om een dier dat vaststaan kent, en het doet om vervelend te doen en los wil, geef gewoon een mep tegen zijn billen, het is gevaarlijk wat ie doet, kan wel zelfs zijn nek breken als ie zo tekeer gaat of jou in gevaar brengen.

Bij mijn paard werkte het, en hij doet t nooit meer.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:06

ik rij een paard van 23, totaal niet leergierig meer dus. die hangt alleen op de buiten poetsplaatsen, in de stallen is er nix aan de hand mits er een eng ding op hem afkomt.
hij hangt tot alles stuk is, maakt niet uit wat! meestal begeeft het halster het.., als ik hem buiten vast zet haal ik het touw een paar keer door de ring maar zet hem niet vast. als hij dan tijdens het poetsen gaat hangen pak ik snel het touw aan zijn kant en ga zelf terughangen tot hij stil staat. dan neem ik hem weer mee naar voor en beginnen we opnieuw. na een paar keer is hij het zat en blijft hij staan. dit is de enige manier die werkt bij hem want hij trekt echt alles stuk!

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:50

mij is verteld dat je dan een stro touwtje in een lusvorm door het neusgedeelte van het halster moet halen en dat dan de knoop van de twee uiteinden onder komt te hangen. het uiteinde met de knoop maak je vast aan de ketting of touw waaraan hij vast staat. Zodra het paard gaat hangen komt dat touwtje heel strak over zijn neus te zitten en snijd dus ( net als werking van slipketting bij honden ) en zodra het paard hoofd omhoog doet valt de druk weg en zit het touwtje gewoon los.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:59

@ nobelwise: maar dan stimuleer je eigenlijk het achterwaarts gaan, aangezien er druk op de neus komt bij het hangen=achterwaarts gaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:45

maikeltje schreef:
danique00 schreef:

Of je paard trekt zo hard dat zijn hele kop open ligt :roll:

Zet het paard vast aan een lijn van zo'n 6 meter. Hij wil los en gaat achteruit maar voor de lijn "op" is heeft ie genoeg van het achteruit lopen.

nee dat werkt lekker :roll:
Dat paard gaat echt niet achteruit lopen, die draait zich om en probeert weg te lopen.....
Of hij gaat in het lange touw staan... Ik begrijp niet hoe je bij zo'n rare oplossing komt.

Ik vind de manier van Danique helemaal niet zo raar, alleen moet je wel goed weten waarom je paard het doet en het ras is toch ook wel handig. De meeste haflingers bijvoorbeeld zijn lomp en kunnen wel een stootje hebben, arabieren schieten sneller in paniek.
Ooit een keer gebeurd bij een haflingerveulen die ik verzorgde. Dat was al een vreselijke etter en toen kwam de hoefsmid tja toen moest ze toch wel een voetje geven. Beest was zo eigenwijs als wat, ze hebben d'r vast gezet, de hoefsmid hield haar voet vast, nou hangen wat ze deed niet normaal, vervolgens viel ze op de grond en bleef liggen hijgen, ja uh ze deed het toch echt zelf. Daarna was het een mak lammetje :D Haha nee hoor ze had nog wel karakter maar ze kon wel gewoon voetje geven :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:24

Saskiakefie, nee lekker vastzetten en veulen op de grond laten stuiteren. Dat is een vele betere oplossing :+ Voor hetzelfde geld breekt ie z'n nek :n Bij een veulen moet je gewoon de tijd uittrekken en eerst zelf oefenen met voetjes geven voor je een hoefsmid erbij haalt. Kwestie van op tijd met de opvoeding beginnen en je hebt nooit een probleem. Maar geduld is tegenwoordig een zeldzaam goed ;)

Natuurlijk gooi je een touw van 6 meter niet zomaar neer. Als je erbij blijft en zorgt dat het touw op spanning blijft dan kan ie er niet in stappen of omdraaien.
opisop_shop schreef:
oplossing voor paarden die snel gaan hangen;

http://www.depaardenverzorger.nl/dekens ... -clip.html

Dit is ook wel een goeie, nooit geweten dat dat bestond :)