Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Plus dat er vaak maar jonge kinderen op passen en tegen de tijd dat ze die pony's in het L2 hebben zijn ze vaak al te groot. Ik denk dus ook niet dat iemand er ooit echt 'last' van zal hebben
Citaat:oke de vraag was:
Mijn dochter van acht rijdt met haar Shetlander zeer verdienstelijk in de L2-dressuur. Deze supershet zou makkelijk een M1 proef kunnen lopen, maar in de reglementen staat dat de categorie A pony's niet mogen promoveren naar de klasse M1 en hoger. Waarom is dat?
Antwoord KNHS:
De KNHS spreekt zeker niet tegen dat het presenterend vermogen van deze categorie pony's te laag zou zijn. Deze niveau grens in de dressuursport is voornamelijk ingesteld vanwege de jonge leeftijd van de kinderen die met de pony's rijden. Bepaalde oefeningen zoals en schouderbinnenwaarts en travers, die gevraagd worden in de hogere proeven, zijn moeilijk uit te leggen aan deze jeugdige ruitertjes. En daarnaast vaak motorisch nog niet correct door hen uit te voeren, uitzonderen natuurlijk daargelaten. Uit onderzoek blijkt tevens dat het rijden van proeven met veel onderdelen niet bij de ontwikkeling van een kind in de leeftijd van 6 tot en met 10 past. De KNHS is dan ook voornemens van start te gaan met een onderzoek naar leeftijd gericht sportaanbod en de mogelijkheden om dit in te voeren in de wedstrijdsport mogelijk per 1 april 2011. Hierbij zal het dus niet meer uitmaken met wat voor een categorie pony deelgenomen wordt, maar gaat het om de leeftijd van de ruiter.
KNHS afdeling Sportontwikkeling.
dit komt uit de P&S maart 2010.
Zou je misschien een link kunnen geven van het topic?
Relaxed schreef:Met een ab-pony tussen de paarden...? Hoe zie je dat voor je bij het springen? B paarden begint op 80-90 cm?
bigone schreef:Ik kan me wel vinden in de uitleg van de KNHS, er zullen tussen de AB pony's en jonge ruiterjes echt wel supertalenten zitten maar in gedachten moest ik toch al lachen om het beeld van een A pony die een uitgestrekte draf over de diagonaal moet laten zien in een Z proef, dier komt niet over en de proeven duren veel te lang
xRambo schreef:Maar anderzijds, zoals Dennis al schreef, er zullen er heus ook wel wat zijn die dit wél voor elkaar krijgen, waarom dan niet in ieder geval de mogelijkheid hiervoor geven, desnoods met aangepaste afmetingen van de bak.
, maar niet onhaalbaar.
Gelukkig niet ook, lijkt mij erg lastig jureren.. Appels met peren vergelijken..
Relaxed schreef:De A/B's moeten gewoon lekker bij elkaar blijven imo.. Ik heb ook wel eens ringen gejureerd met A/B/C en dat is al een groot verschil. Een kind van 8 of een kind van 12 zit ontzettend veel verschil in (over het algemeen dan) Waar een 12 jarige al wat beter een pony door kan pakken of naar beneden kan rijden, zitten de meeste 8 jarigen alleen nog maar mee te liften en rijden een braaf proefje. Ik vind dat al ontzettend lastig te vergelijken.. Bij volwassenen maakt het in feite niet uit, al zit er 40 jaar verschil in..