Help mijn paard heeft verlatingsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patrouska256

Help mijn paard heeft verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 10:26

hoi iedereen,

Mijn paard is echt een super braaf dier, staat stil zonder hem vast te binden, volgt je overal waar je maar wil, braaf in de stal, ... dit allemaal zolang hij zijn vriendjes ziet.

Vanaf het moment dat hij 'alleen' komt te staan wordt hij heel onrustig, begint te hinniken, te draaien, steekt zijn hoofd hoog in de lucht (wat best lastig is als je een paard van 1m78 hebt en zelf maar een dikke 1m64 bent). En hier blijft het dan ook niet bij, als je er dan naartoe gaat en het touw wilt vastnemen en hem wilt kalmeren denkt hij meteen dat hij geslagen wordt en wordt dus nog onrustiger. Door deze tekenen begon ik eigenlijk al te denken dat hij ooit geslagen geweest is of iets dergelijks. Hij staat altijd met mijn merrie samen in de weide, en andere paarden in de aangrenzende weides. Maar ik ga er vanuit dat hij echt alleen mijn merrie wil zien want op de poetsplek kan hij andere paarden zien (die in andere weides staan die hij vanuit zijn weide niet kan zien) maar ook dat helpt niet.

Hier heb ik het alleen over het poetsen, ... maar ook tijdens het rijden is het geen pretje. Als alle paarden buiten staan en ik wil met hem in de binnenpiste gaan rijden zit hij heel zenuwachtige, korte pasjes te maken, heel de tijd aan het hinniken en de ontspanning is dan vaak ver te zoeken (soms loopt hij nog wel iets of wat naar beneden) en vanaf het moment dat je hem dan in galop wil zetten begint hij nog eens te bokken. Dit doet hij normaal nooit, enkel als hij zijn vriendinnetje niet ziet. Ik heb ook al eens binnen gereden als er 1 paard binnenstond en die hij kon zien, dit had geen effect op hem, hij bleef gewoon doorgaan met hinniken.

Ook buiten gaan wandelen is geen optie, vanaf dat hij de oprit ziet gaat hij gewoon stilstaan. Aan de hand gaat hij wel gewoon mee, maar begint dan ook weer heel nerveus te doen en dergelijke.

Is er iemand die dit herkend en een oplossing weet?
alvast bedankt ! :)

peppert

Re: Help mijn paard heeft verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:37

Mijn vroegere pony had ook last van verlatingsangst, het ging idd gewoon goed zolang ze haar weide maatjes zag maar eenmaal op de poetsplaats werd ze heel onrustig, bleef niet stilstaan, hinnikte histerisch enz. Ik heb dit toen opgelost door haar af te leiden met iets wat ze erg leuk vond, en daarna was t meestal wel over, want was t eigenlijk net zo leuk als met haar weide maatjes :) Maar ik ken een ander verhaal, met een paard dat zich niet eens liet afleiden.. dan word t al een stuk lastiger.

Succes!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:41

Ik heb er eentje met verlatingsangst staan.
Inmiddels kan ik met hem aan het werk zonder dat hij panisch wordt, maar dat was in het begin ook wel anders.
Als zijn maatje de stal verlaat staat hij te hinneken, maar dat wordt met de loop van de tijd ook minder.
Hij heeft steeds meer door dat zijn maatje echt wel weer terug komt, het is alleen even wennen :)

Zorg ervoor dat ze niet meer naast elkaar gestald staan. (als dat mogelijk is)
Zo zien ze elkaar alleen op de wei & op stal ziet hij andere paarden.
Op die manier gaat hij minder aan je merrie hangen.
In het begin zal hij wel panisch zijn op stal, maar dat trekt wel bij :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:43

Vreselijk lastig... Ik heb om die reden mijn paard in een groep gezet, in de hoop dat hij niet meer zo zou hangen aan slechts één ander paard. Mijn ruin dacht ook nog dat hij weer hengst was geworden, doordat hij samenstond met slechts één merrie. Dat hielp ook niet erg veel.
Bij hem was het opgelost toen hij tussen de ruinen stond.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:44

Ik volg dit even want ik heb hier hetzelfde maar dan met 3 mini's. :D
Wanneer ik 1 uit de groep haal roepen ze de hele buurt doorheen en slaan ze in paniek, nu is het al wat beter maar de oudste heeft het nog erg zitten, bij haar heb ik soms schrik dat ze zal uitbreken om terug naar de andere te kunnen en afleiden helpt echt niet bij haar.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:47

Onze shetlander is in 1 keer van zijn moeder gescheiden en heeft zo ook verlatingsangst gekregen. Als we weg gaan met alleen de andere shetlander zetten we hem op stal met voer (hooi en een beetje bix). Geleerd hebben we dat je iets leuks met iets engs moet combineren en dan is het goed. Het heeft geholpen en als we terugkomen is hij gewoon lekker rustig.

Staat onze haflinger erbij kunnen we ook gewoon met de andere shet weg. Laten wennen met meerdere paarden in een groep zoals eerder gezegd in dit topic is dus ook een goede training.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:49

Een paard is een kudde dier, zijn reactie is heel normaal voor een paard.
Hoe lang heb je hem al en hou oud is hij?
Zo te horen ken je niet zijn hele voorgeschiedenis,
dus misschien hoefde hij wel nooit bij zijn kudde weg en heeft dat nooit geleerd.

Hij zal moeten leren dat hij af en toe zonder zijn vrienden de grote boze wereld in moet,
maar dat er dan niets vreselijks gebeurt en hij na die tijd gewoon weer bij zijn vrienden komt.
Dat kost tijd en geduld en een paard is een gewoonte dier, dus een consequente routine maakt het voor
hem ook duidelijker.

Mijn paard is dat ook nog aan het leren, vorig jaar brak hij nog uit op een concours terein,
gisteren kon ik hem op vreemd terein na buitenrit van 2 uur met vrienden weg sturen en aan de trailer vast zetten.
Leverde wel onrust en hinniken op, maar dat verdween na een tijdje en toen was hij weer heel braaf en rustig.
Ook hij heeft dat moeten leren en leert dat nog steeds... weg bij je kudde.. is voor een paard een hele opgave.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:57

gwn veel aflijden en toch telkens even weg met je paard ookal is het maar een klein wandelingentje dat steeds verder uit breiden zodat hij steeds meer zelf kan !
nou licht het ook aan het karakter want wij hebben hier ook 2 paarden die elkaar wel erg leuk vinden en de leider haal je heel makelijk weg maar die andere word helemaal gestoord ! maar als je eenmaal iets met ze gaat doen gaat het wel goed we rijden gelukkig ook alleen wedstrijden enzo

patrouska256

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:46

Bedankt voor de snelle reacties allemaal :)

@ Partout Z: Het is niet mogelijk om ze niet naast elkaar te zetten, alhoewel ze elkaar ook niet echt kunnen zien als ze dat niet willen en ze kunnen niet rechtstreeks aan elkaar aan.

@ D00R: Ja eigenlijk staan ze ook in groep het is zo dat het eigenlijk 1 grote weide is die in 3 stukken verdeeld zijn, mijn 2 paarden staan in het middelste stukje, en aan beide kanten staan er telkens 3 paarden. Ok ze kunnen niet echt bij elkaar, maar het is ook niet dat ze alleen staan als er 1 van de 2 weg gaat.

@ Zetta: jaa afleiden gaat inderdaad niet, dat ken ik ook ergens van, integendeel hij denkt dat ik hem ga slaan of iets dergelijks

@ Lous: Als ik met mijn merrie wegga is het ook geen probleem, dan staat hij gewoon in de weide (gaat wel niet meteen eten) maar hij wacht als het ware tot ze terug is. Aloewel ze nu weg is om te laten dekken (en vorige maand ook al) dan is hij ook heel rustig en gaat hij gewoon eten (waarschijnlijk omdat hij dan toch nog tussen de anderen staat) het is enkel als hij weggenomen wordt bij de andere dat hij door het lint gaat. En dan ook niet meteen, pas als hij merkt van 'er komt geen ander paard mee, ik moet hier heel de tijd alleen staan'.

@ Sjolvir: Ja ik snap dat het een kuddedier is, en dat hij erop reageerd, maar als je mijn merrie dan bekijkt, die vind het allemaal wel goed, die kijkt wel eens, maar begint niet te draaien, te hinniken, lastig te doen, ... (toch niet meer als anders ;)) maar natuurlijk is niet elk paard hetzelfde hé. Ik heb hem nu 3 jaar denkik en hij is nu 8 jaar. Maar in het begin ging alles redelijk goed, omdat we altijd maar een buitenpiste hadden en de weide er eigenlijk zogoed als naast ligt.
Ik ken inderdaad niet zijn hele voorgeschiedenis, maar ik kan wel enkele dingen afleiden van hoe hij zich gedraagd tegenover bepaalde gebeurtenissen.
Zoals op wedstrijd heeft hij er eigenlijk geen last van. Hij hinnikt wel eens als hij alleen de piste inmoet, maar daar blijft het dan ook bij, hij begint helemaal niet lastig te doen. Laatste keer gaf hij wel een bokje, maar dat was volgens mij niet echt kwaad bedoeld. Het was ook de eerste keer dat ik buiten wedstrijd had met hem waar er 3 pistes vlak naast elkaar lagen.

Het probleem is dat het bij hem niet overgaat, hij blijft zich echt opboeien tot hij terug bij de rest staat (zowel als de rest op de weide staat en hij binnen, als dat hij buiten is en de rest binnen).

En over dat wandelingetje, daar ben ik het helemaal mee eens, en gelukkig staat hij ook in een rustige straat, maar toch blijft dat wel gevaarlijk hoor, omdat hij soms van de meest stomme dingen gaat schrikken, z'n hoofd in de lucht gaat doen, begint te draven naast mij, ... Hij is zowiezo sterker dan mij hé en er komen nog altijd wel auto's in de straat daar natuurlijk.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:10

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn merrie. Wat ik nu doe is altijd een extra paard mee naar binnen nemen, zolang er een ander paard in de buurt is, is het geen probleem. Ook niet echt een super oplossing, maar je moet iets...

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:29

Hoi, ik meld me ook hier. Zelfde probleem, gelukkig gaat ze wel mee op de trailer alleen. Maar in de wei, stal, poetsplaats raakt ze erg in paniek als haar vriendinnetje er niet is. Laatst moest ik de pony erbij halen omdat ze de hoefsmid niet toe liet en zodra het vriendinnetje in het zicht is is het goed. Maar op buitenrit heb ze het dus ook erg lastig. Daarom vind ik het zo vreemd dat ze wel in de trailer gaat alsof ze weet dat ze dan weer bij soortgenoten komt. Nu ga ik binnenkort een middag met het vriendinnetje weg en ik weet dus niet goed wat ik nu moet. Wei of stal zowiezo heel veel hooi ter afleiding maar meestal helpt zelfs dat niet.

patrouska256

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 16:51

@ clara: ja dat is inderdaad een oplossing, maar ik vind dat hij het gewoon zonder moet kunnen, wat als ooit het andere paard verkocht wordt of weet ik veel, gelukkig doet hij niet lastig als we met hem wegzijn of met mijn merrie.
@ RustyK: die van mij gaat ook met de trailer mee en nu mijn merrie weg is, is hij ook niet in paniek, dus ik denk dat als hij weet dat 1 van de 2 op een andere plek is, het wel beter is. Maar ik kan natuurlijk niet voorspellen wat er bij jou gaat gebeuren. Ik kan me gerust voorstellen dat het hooi niet genoeg gaat afleiden. Veel succes ermee ;)

ornament

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:06

D00R schreef:
Vreselijk lastig... Ik heb om die reden mijn paard in een groep gezet, in de hoop dat hij niet meer zo zou hangen aan slechts één ander paard. Mijn ruin dacht ook nog dat hij weer hengst was geworden, doordat hij samenstond met slechts één merrie. Dat hielp ook niet erg veel.
Bij hem was het opgelost toen hij tussen de ruinen stond.

Dus dat kan ook nog? Een ruin die denkt dat hij nog hengst is? Komt dit vaak voor?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:09

Mijn ruin voelt zich ook zeer verantwoordelijk over de merries in de kudde. Heeft niet zoveel met hengst-zijn te maken maar met de leiderrol. Best is om de kuddes om zoveel tijd af te wisselen. Levenslang bij 1 bepaald paard staan, daar gaan ze ontzettend van aan elkaar hangen.

darlindixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:58

ik heb er ook een , die denk ik lijd aan verlatingsangst, maar het kan ook zijn dat ze bang is dat er in 'haar' kudde dingen gebeuren zonder dat ze erbij is...
Meenemen en poetsen en rijden en alleen het erf af en het bos in, allemaal geen probleem, maar zet ik haar in de box (ze kan rondom om zich heen kijken in de box) dan staat ze binnen 3 tellen op de achterbenen en steekt ze haar voorhoefjes over de bovenste buizen en rukt ze eraan... Gegarandeerd succes...er is altijd iemend die kijkt, roept, mij gaat halen, etc.
Als ik haar probeer te negeren (ongewenst gedrag niet belonen) gaar ze door tot ze staat te trillen en het zweet van haar af gutst...
Ik ben toch bang dat haar achterbenen een keer onder haar weg glijden en ze iets breekt...
ik weet niet goed wat ik ermee moet...

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:27

dit doen echt super veel paarden, niks om je zorgen te maken.
komt omdat het kudde dieren zijn.
willen graag bij vriendjes zijn.

gewoon laten wennen. sommige paarden wennen nooit :Y)

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:17

vraag aan iemand anders of die met jou en je paard mee gaat op een leuke wandeling je paar dis weg van zn maatjes maar is toch niet alleen.
zorg dat het bos ook een leuke, vertrouwde plek is, dan een keertje alleen gaan met natuurlijk wel iemand om te helpen.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:12

Dit probleem had ik ook.
Mijn vp staat dag en nacht buiten met zijn vriendjes als ik richting stal ga ziet ze haar vriendjes niet meer. Ze raakte toen helemaal in paniek en alles.

Ik heb haar elke dag van het land gehaald en alleen op stal gezet. Daarna weer terug het land in zodat ze weet dat ze weer terug komt. Ik ben dit elke dag gaan oefenen en steeds een paar minuten langer.

Nu staat ze rustig, geen gehinnik en panische gedoe meer *\o/*

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:22

Mijn haflinger heeft er ook last van! Gisteren was ik zijn benen aan het afspuiten en toevallig stond er een vriendinnetje van mijn haflinger er naast. Zij ging uiteindelijk weg en ik kreeg Siem niet meer rustig.. Hij wilde de spuitplaats uit en liep maar te draaien etc.
Ik wilde binnenkort een buitenrit met hem gaan maken, normaal gesproken doe ik dit met anderen erbij, maar aangezien ik in oktober een wedstrijd heb op onbekend terrein, wilde ik dus met hem gaan oefenen dat het niet eng is om alleen te zijn..

Hoe ik dit ga doen, weet ik nog niet, want het kan een echte dwarskont zijn!
Ik volg dit dus ook even :D

anoukie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:52

met rijden vooral door blijven rijden en veel verschillende oefeningen doen zodat hij zijn aandacht op jou vestigt, dit helpt bij mijn paard heel goed.