Veulen van 1 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

raoufboef

Veulen van 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:50

Hallo!

Ik heb mijn veulen al, sinds hij 7 maanden was.
Hij is nu 1 jaar en een paar maanden,
Het is een arabier, hij was hengst maar ik heb hem (gelukkig) al laten helpen.
Hij is in die tijd, superveel verandert, veel rustiger geworden.
Maar ik had een vraag,
Ik doe (vind ik) al best veel met hem.
Heb al bereikt dat ik met hem het terrein op kan lopen, hij schrikt nog af en toe van de auto's en scooters, maar voor de rest gaat alles goed. ! :)
Nu ben ik bezig met op het fietspad te gaan lopen, dit vindt hij natuurlijk nog hartstikke eng (het fietspad is ook gelegen naast een autoweg) Ik doe dit samen met een volwassene vrouw dit met zijn moeder meeloopt, hij reageert goed, gaat er alleen af en toe vandoor, maar staat dan meteen weer stil ( een schrikreactie)
Ik ben ook al bezig met vrijlongeren, dus zonder touw, Mag dit eigenlijk al?? hij reageert hier ook goed op, maar is alleen supersnel afgeleid. :P heeft er iemand nog tips?

Ik ben ook al bezig met hem af te spoelen, alleen vindt hij het water of de slang, onwijs eng! hebben jullie hier ook nog tips voor, heb het al geprobeerd met biks, maar hier trapt de slimmerik niet in!

verder ben ik veel bij hem, niet alleen werken, maar ook lekker bij hem zitten terwijl hij lekker zit te eten!

rienne

Re: Veulen van 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:52

Dat je wandelt is geen probleem maar ga AUB nog niet longeren ook niet zonder touw! Slecht voor de groeischijven en gewrichten

raoufboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:56

@ rienne.

Ik hoor juist van veel mensen dat je daar al mee moet beginnen? Zodat hij al de basisstappen weet?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:02

Tja dat kan ook als hij 2.5 is hoor

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:04

Naar mijn weet is longeren ook niet goed. Hij zou genoeg beweging moeten krijgen door gewoon op de weide te kunnen spelen met vriendjes. De basis daarvan pikken ze ook goed op op latere leeftijd hoor! ;)

Leren voetjes geven en tijdje omhoog kunnen houden, vast staan, borstelen, netjes meelopen, wormenspuit krijgen (lege vullen met appelmoes en dat oefenen, vinden ze het op een gegeven moment heerlijk!), omgaan met water(door plassen lopen, of als je een meertje in de buurt hebt, pootje baden) en zoveel dingen meer! Maak je sessies niet te lang per dag (lees 15-30 min) want het blijven baby's. En die zijn gewoon snel afgeleid. Daar kan je niets aan doen en voorkomt dat je zelf in de stress schiet.

Je kan ook zoeken met de zoekfunctie naar wat andere bokkers allemaal met hun jonkie doen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:04

Ben akkoord met rienne..

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:06

Je paard is net 1,
Ik vind dat al vrij jong om te castreren(zie het liever later gebeuren) en vind zelf ook te vroeg dat je al bezig wilt zijn met longeren!
Laat hem lekker paard zijn en wandelen is prima, je kunt naar mijn mening niet vroeg genoeg beginnen met verkeersmak maken enz, omdat ze als ze jong zijn er makkelijker aan wennen.
Het is echt niet goed voor zijn gewrichten etc om nu al daarmee te beginnen, onthoud: gemiddeld is een paard pas volledig volgroeid op zijn 6e!

raoufboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:09

@ Cream_1986 en @ rienne

Bedankt voor jullie reactie! Hij staat helaas niet met andere vriendjes op de weide, dit komt doordat dit niet mogelijk is op onze stal. Er zijn wel oudere jaarlingen (tussen 2 en 3) Maar die stoten hem af, dus staat hij alleen. wat ik wel doe, is hem met andere paarden in de paddock laten staan, dit gaat heel goed, maar spelen doet hij niet echt, omdat deze paarden ouder zijn. voetje optillen kan hij al zeer goed! Eerst was dit een drama, maar nou heeft hij het goed onder de knie.

dat is dus het probeelm, door plassen lopen durfde hij ook niet, maar dit heb (met veel geduld) proberen af te leren, dat is gelukt hij loopt nu zonder moeite door plassen heen, alleen vindt hij de slang waarschijnlijk heel eng, en wil hij steeds wegrennen, waardoor ik niet verder kom dan zijn voetjes.

raoufboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:13

@ laraax

De dierenarts had mij geadviseerd, de castratie nu al te doen. Want het bijten werd steeds erger, en hij zei ook dat je het beter vroeg kon doen dan te laat, want als hij eenmaal weet hoe het is om hengst te zijn, dat je daar moeilijk van afkomt.

Verder dacht ik er helemaaaal niet aan om vrij te longeren, maar een vrouw van stal (die al van vroeger met paarden bezig is) Zei tegen mij, dat ik er al mee moest beginnen, ik doe het zeker niet actief met hem.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:19

Castreren op deze leeftijd...prima! Maar het "longeren" daar is je paard nog veels te jong voor!
Zoek een vriendje voor hem om mee te spelen, dat is nu eigenlijk het allerbelangrijkste voor zijn opvoeding!
Een paard alleen en zeker een van 1 jaar kan echt niet!
Hij moet worden opgevoed door soortgenoten, lukt dat niet op deze stal, zou ik echt gaan nadenken of er niet een andere stal is in de buurt waar de mogelijkheid wel is!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:20

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:44

kan die niet naar de opfok? zo'n pony hoort gewoon in een kudde te zijn. ik zou pas beginnen met 2.5 iets met hem te gaan doen. dan gaat alles vaak veel makkelijker en beter. en leert hij ook meer manieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:47

Aan halster leren meelopen, voetjes geven, hoefsmid en dan opgedonderd de opfok in totdat ie 3 is. Misschien tussendoor eens een week naar huis halen om alles weer te bevestigen, dan weer terug en opgroeien. Snap al dat geprut met die jonge beesten niet.

raoufboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 19:04

Het is een normale stal, en niemand daar zegt dat het raar is, er staan daar wel meer jonkies alleen. en die hebben het prima gered?
En mijn veulen heeft prima manieren, doordat ik zoveel doe, iedereen kan hem gewoon pakken en er normaal mee lopen , zonder dat hij gekke dingen doet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:28

Tja, mijn opa is 90 geworden en heeft flink gerookt dus is het onzin dat roken slecht is? Lijkt me niet..

Maar goed, als jij toch alle wijsheid in pacht hebt zou ik hem zeker niet met leeftijdsgenoten zetten, spelen is toch niet nodig en flink longeren, gezonde pezen heeft hij toch ook niet nodig..

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:39

Tja... wil je tips of niet? Wil je het goed (zo goed mogelijk) doen of niet?
Zo'n jong beestje alleen zetten is niet goed, moet je ook niet willen. Het is echt zwaar zonde. Dat niemand er iets van zegt, kan zijn, maar soms houden mensen ook hun mond omdat wel iets zeggen geen zin heeft (aan jouw reacties hier te zien zou dat wel eens het geval kunnen zijn).
Longeren op deze leeftijd is eveneens niet goed. Moet je ook niet willen. Paarden leren, mits je zelf goed weet wat je doet, snel. Je kunt ook beginnen met longeren als hij ouder is en dan toch goed voorbereid zijn op alles wat er nog komen gaat.

Geniet van wat wel kan. En laat je kleine hummel bij soortgenootjes staan en óók genieten.

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:44

Voor geen één paard is het goed om alleen te staan en al helemaal niet voor jonge paarden. Een jong paard leert van de kudde.
ik vind het ook nog veel te vroeg om je paard te gaan longeren.

raoufboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 20:22

Ik weet vanaf het begin al, dat mijn veulen met andere paardjes moet staan, tuurlijk dat was het eerste waar ik naar ging zoeken, omdat hij wordt opgevoed door de kudde, dat heeft hij nodig. Maar het probleem is, dat hij heel onderdanig is, als ik hem met een andere veulen zet, wordt hij getrapt, en ze houden niet op. met oudere jaarlingen lukt het al helemaal niet, daaarom ben ik overgegaan naar oudere paarden, dan zet ik ze uurtje of 1/2 samen, alleen kunnen ze niet samen op de weide omdat ze de boel slopen...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:45

Een jaarling moet ook leren om de paardentaal te begrijpen. Daar vallen zeker klappen bij. Een jaarling het grootste deel van de dag alleen laten lopen, lijkt mij het ideale ingrediënt voor probleemgedrag.
En longeren: niet doen hoor, 3 jaar is vroeg zat om te beginnen met longeren.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:59

Heel erg jammer dat je niet verder hebt gezocht naar een goede plek voor hem waar hij zijn basisopvoeding kan krijgen van mensen die de kneepjes van "jonge veulens/enters/twenters" opvoeden en waar de mogelijkheid is voor je "kleintje" om op te groeien in kuddeverband met het gehele jaar door veel uren weidegang, het liefst in de zomer 24/7

jij kan wel zeggen en denken dat de "jonkies" bij jou op stal het allemaal hebben gered in hun eentje maar kan me niet voorstellen en weet ook zeker dat het niet gezond is dat je "kleintje" niet 24/7 met vriendjes in de wei gewoon paard kan wezen.
de kracht en sterkte van benen/pezen/botten en spieren worden juist door het samen leven, rennen, grazen, spelen etc ontwikkeld.
heb hier op stal heb ik menig jong dier dat of met maar een vriendje had gestaan, of alsmaar bij de mama of ergens alleen op een stal binnen zien komen als een slappe pannekoek en na enkele maanden zien veranderen in een stoere goedontwikkelde enter/twenterhengst.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:31

Zet je jaarling lekker bij de anderen.. Hoe lang heb je hem er tussen laten staan? Omdat je aangeeft dat het niet ophoudt, maar t kan best even duren..
Mijn pony heeft van begin af aan (heb m sinds half jaar oud) altijd in gemengde groepen gestaan (eerste jaar stond ie tussen de merries/ruinen van alle leeftijden) en is een sociaal wonder, die kan ik echt overal bij zetten zonder problemen. Je moet er gewoon even doorheen. Zorg voor voldoende ruimte zodat hij zich uit de voeten kan maken en laat ze even betijen. Heb met een ander paard (toevallig ook een jaarling arab) ook wel meegemaakt dat het echt veel moeite kostte, maar die wei was vrij onhandig in stukken verdeeld waardoor hij onvoldoende ruimte had om weg te komen (+ dat die kneus een hoekje in dook, zucht), maar in een andere groep waarbij alle ruimte was op de wei is het goed gegaan, al zat ie wel echt ónder de wondjes. Het moet maar even, daarna was ie dikke maatjes :)

Wbt de dingen die je al met hem doet, gaat prima :j Het longeren inderdaad nog lekker mee wachten, maar wandelen en tutten enz is heel goed om te doen. Houd wel zijn concentratie in de gaten, niet te lang doorgaan. Benen afspuiten heb ik aangeleerd met snoepjes, heb m voor het leven snoepjes gevoerd zodat ie netjes stil bleef staan := Zodra het enigszins ging wel afgebouwd, nu krijgt ie soms een snoepje per been maar meestal helemaal niks meer.. Heb voor heel veel dingen met voedselbeloningen gewerkt maar dat ook zo snel mogelijk weer afgebouwd, zo'n bedelaar vind ik niks en dat issie ook niet geworden :) Met buiten wandelen heb ik overigens wel altijd nog wat brokjes op zak, als hij iets echt heel spannend vindt of bijv moeite heeft met stilstaan kan ik hem belonen/afleiden. Hij kan intussen al keurig wachten voor het oversteken zonder dat ik daar brokjes voor nodig heb :)
Als je snoepjes alleen op de goede momenten gebruikt (ik gaf bijv met wachten alleen als hij netjes stil stond) en tegelijk koppelt aan stembeloning/aai heb je ze binnen no time niet meer nodig.

Gewoon lekker over het erf blijven banjeren en wandelen hoor! Mijn uk is 2 en zowat bomproof, das toch wel heel erg fijn :D Maar zorg écht dat ie in een grote groep komt te staan want daar heb je straks gewoon ontzettend veel profijt van.. Andere paarden voeden hem meer op dan jij ooit zal kunnen doen.

raoufboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:16

Bedankt voor jullie tips! Ik zal er zeker wat mee doen...
Ik kan hem wel op het land zetten met een andere arabier, eentje van nu 6 jaar (een ruin). maar ik twijfelde of dit wel kon?? hij kan het wel goed met hem vinden als ik ze in de bak loslaat, maar ben bang hoe dat gaat als ze echt dag en nacht samen staan???

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:38

Dit dier heeft leeftijdsgenoten nodig.. Nu is een 6-jarige zeker beter dan niks maar niet goed genoeg. Gewoon los gooien met een aantal anderen in een grote wei en dan een maand afwachten. Het is normaal dat ze elkaar een aantal weken achterna jagen en bijten en schoppen (ja en ook wondjes oplopen, hoort er allemaal bij!). Dat is de paardenwereld. Na een paar weken dan kennen ze elkaar beter en gaan ze echt een groep vormen. Voor mensen misschien wat lastig aan te zien maar het is niet anders en echt goed voor je paard (hoe gek het ook moge klinken).

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:44

Ik denk dat je je misschien wat beter had moeten verdiepen wat het inhoud om een veulen op te voeden (is mijn mening)...

Mijn nu jaarling staat ook in een gemengde kudde vanaf het begin. Een paard hoort niet alleen te staan het is eenk udde dier. De andere paarden voeden hem ook op, en dat heeft hij nodig. Ik vind het altijd zielig als een paard alleen staat..

Verder is longeren misschien een beetje vroeg, maar je kunt genoeg ander dingen doen. Idd leren stilstaan, poetsen, voetje geven. En lekker wandelen. Dit is ook het enige wat ik mijn nu jaarling doe. Lekkere wandelingen maken, grazen etc. En verder heeeeeel veel kroelen, en duidelijk mijn grenzen aangeven van wat ik niet wil. Verder laat ik de mijne nog lekker kind zijn..

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:48

Sommige veulens staan nou eenmaal onder in rang en krijgen afentoe klappen, maar uiteindelijk zijn
er nooit jaarlingen die door blijven gaan, geef ze een paar weken de tijd.
Mijn merrie is altijd onderste in rang, maar ze ontwijkt ze nu. Heeft altijd met andere gestaan
en de ene vind ze wel leuk en de andere niet.
Mijn jaarlinghengst die is ook mega onderdanig. als ik me merrie eruit haal dan gaat hij al klappertanden
als hij haar ziet. ( mond open en kauwen). Als ze los zijn met elkaar vind ze dat irritant en laat dat weten en daarna is het over.