ik heb een klein paardrijprobleempje. ik ben steeds als ik moet paardrijden de hele dag zenuwwachtig, maar ik weet echt niet waarom.. ik moet straks om 5 uur weer gaan paardrijden en ik ben helemaal misselijk... ik vind paardrijden super leuk.. en ik zie er niet tegen op ofzo.. deze keer is het misschien een heel klein beetje logisch omdat ik de vorige keer voor de 1e keer een uur moest gaan rijden en zo zenuwwachtig was voor niks, en toen moesten we buitenrijden en toen kreeg ik allemaal steken bij het doorzitten. toen we klaar waren moesten we weer naar binnen en we moesten afwenden en afstappen, dat lukte bij mij niet omdat ik heel erg aan het trillen was. even later ging ik een bezem pakken maar toen ineens zag ik niets meer. even later hoorde ik: 'ma, stefany is flauw gevallen!' dat was mijn instructrise die naar haar moeder riep(baas van manege) ik ging daarna gewoon naar huis, maar ik weet nu echt niet wat ik moet doen met die zenuwen. heeft er iemand tips? xxxxxxxxxxxxx stefany2609
o dat is vervelend, ga anders eens vaker naar de manege om te helpen. misschien wen je dan aan de omgeving en aan de paarden en pony's. Hoop dat het over gaat voor je!
Ben je misschien zenuwachtig gewoon om te rijden ? Bang voor op een bepaalde pony te rijden ? Misschien ben je onbewust zenuwachtig dat ze je op een iets pittigere pony zetten ? Als dat zo is , vragen of je een paar keer op een rustige pony mag , en anders net zoals miinynke veel helpen op de manege voor de omgeving enz
weet ik, alleen ik mag nu al 2x achter elkaar op Kelly (paard) en het gaat helemaal geweldig, mijn zenuwen zijn nu ook totaal weg, en ik heb weer zin in de volgende keer:D
qwerty14
Geplaatst: 12-07-11 18:48
Ik heb dat ook maar als ik op de manege ben is het weer over omdat ik altijd op mijn lievelings paard ga. Als ik op een andere moet heb ik de hele tijd zenuwen tot dat de les een poosje bezig is
Gelukkig hebben meer mensen dat, want ik dacht dat ik gewoon raar was. xD ik ben nu weer een beetje gewend op een paard. en ook nog wel op een pony, maar als ik straks weer op een pony moet, komen de kriebels weer:S
Wat vervelend dat je zo zenuwachtig woird. Probeer jezelf gerust te stellen, en een goede ademhaling is ook belangrijk, als jij je daar op concwentreert kan het ook beter gaan.
Wat vervelend dat je er zelfs van flauw valt! Probeer gewoon aan de leuke dingen te denken, ook al val je, wat dan nog! Je stapt er weer op en geniet van de les. Vooral niet snel gaan ademhalen zoals hierboven al is gezegt! Veel plezier en succes!
bedankt voor jullie tips:D ik was eerst ook bang om te vallen, maar toen bedacht ik me, dat kan overal gebeuren dus daar ben ik nu minder bang voor, maar toen viel er iemand voor mij van haar paard af en die lag toen met een gebroken been. maar ik neem wel het risico om te gaan paardrijden:D
ja, de vorige keer ging alles perfect, dus ik hoef me eigelijk nergens zorgen om te maken. en ik mag voor een tijdje op mijn lievelings paard omdat daar het doorzitten nog niet zo heel goed gaat, moet ik op oefenen dus ik hoef me niet zorgen te maken dat ik op een chagerijnige moet xD want die zijn er ook best wel op onze manege. Maar ik mag nu dus voor een aantal weken op Kelly, en die trapt iedereen eraf en bokt elke les wel een keer, maar bij mij niet. ik heb dus een best wel goede band met haar. dus nog een reden minder om zenuwachtig te zijn.
vroeger was ik ook altijd zenuwachtig voor de les, niet omdat ik het eng vond maar juist omdat ik er zoveel zin in had geloof ik.. Hoe meer tijd ik doorbracht bij de paarden, hoe minder ik last had van zenuwen..
tips voor zenuwen op het paard: inderdaad rustig blijven ademen en bij mij hielp het altijd als ik gewoon zachtjes tegen mijn paard ging praten tijdens bepaalde dingen, dan dacht ik niet meer aan mijn zenuwen..
bedankt, ik praat ook heel vaak tegen het paard of pony waar ik op rijd. helpt echt een heleboel. is iedereen stil, hoor je mij fluisteren heel genieaal xD
Misschien kan je eens wat vaker naar de manege om te helpen, want dan leren de paarden jou te kennen. En jij de paarden ook. Dus dan hoef je niet meer bang te zijn
Ik was vroeger ook altijd zenuwachtig voor de les hoor. Zat dan echt met buikpijn en een dichte keel van de zenuwen. Is vanzelf over gegaan na een tijdje. Nu ben ik soms nog wel zenuwachtig, maar niet meer zo erg als eerst.
dus het gaat gelukkig over, dat is een opluchting!
ornament
Geplaatst: 17-07-11 21:57
Daar zijn wel cursussen voor hoor... informeer maar eens.
ElinaSK
Geplaatst: 19-07-11 19:54
ik heb er zelf ook wel last van alleen dan niet op de manege. ik ben ook met iemand gaan praten en het werkt zowaar , ben bijna zenuwvrij maar gewoon altijd rustig blijven hoe moeilijk het ook lijkt en op je ademhaling letten hoe raar het misschien ook klinkt
ik had dat vroeger ook altijd, onderweg naar de manege ging ik in de auto altijd zingen dat hielp heel erg! Ik luister nu als ik onderweg ben op mijn fiets altijd muziek, daar word ik rustig van. Maar misschien helpt het als je ook wat vaker naar de manege gaat?