paard keuren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephen

paard keuren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 03:09

Hallo iedereen.
Helaas hebben we het weidemaatje van mijn paard vorige week moeten laten inslapen. Nu staat hij dus helemaal alleen op het weiland.
Dit is helemaal niks voor hem en is nog steeds fel aan het rouwen en is redelijk schrikkerig geworden (de pony kalmeerde hem fel). Nu woon ik in een omgeving waar paarden niet dik opeen zitten en slechts hier en daar een paardje staat, dus andere paarden komt hij bijna niet tegen. Nu wou ik eerder een ander paardje een goede kans geven zodat hij de rest van zijn leven nog kan slijten bij mij en mijn paard. Ik kwam testraks een 10 jarige ex-draver tegen waarvan de eigenaar 500 euro vroeg of anders naar de slacht ermee achter een paar dagen. Hij wou er snel vanaf zei hij, maakte niet uit hoe en volgens hem was hij in goede conditie en goede gezondheid etc. Nu zou hij bij ons dienen als weidemaatje voor mijn paard met nu en dan een ritje, wat vrijheidsdressuur etc. dus geen zwaar werk (als je het al werk kan noemen :D ). Nu vroeg mijn pa testraks of het dan wel nodig is om hem te keuren aangezien de keuring voor mijn paard rond de 450 euro zouden zijn geweest vorig jaar, en om dan de aankoopprijs van het paard te verdubbelen door de keuring vond hij wat "zonde". Hij vond dat het al wel voldoende zou zijn om gewoon te kijken of hij goed at, of hij braaf was en geen hoef of huidproblemen had, zijn tanden eens na te kijken, ... zo van die dingen omdat ik sowieso al wat extra kosten ga hebben aan een nieuw zadel, halster, hoofdstel en andere toebehoren. Nu is mijn vraag of het eigenlijk wel nodig is voor een paard van die prijsklasse.
graag heb ik jullie mening hierover en wat julie zouden doen.
groetjes
sorry als het hier verkeerd staat

Thirty

Re: paard keuren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 03:39

Een klinische keuring kan nooit kwaad natuurlijk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 04:00

Inderdaad een klinische keuring zou ik wel laten doen. Dat kost geen 450 euro. Volgens mij zit je dan rond de 100 euro max!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:34

Ik zou wel voor een klinische keuring gaan :j Kost inderdaad iets van 100 euro, en kan je veel leed (en medische kosten) besparen...

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:35

Ik zou inderdaad wel een klinische keuring laten doen, kan nooit kwaad om enige risico's uit te sluiten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:37

Keuren! Zo zonde zijn als je een fortuin kwijt raakt straks aan medische kosten. Juist bij dit soort paardjes zou ik willen weten wat me eventueel te wachten zou staan..

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:42

mijn klinische was 180, maar doe het maar wel, dan weet je in elk geval meer dan nu

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:44

Als ik eerlijk ben vind ik 500 euro voor een draver die anders naar de slager gaat flink betaald!
Probeer de keuring ( inderdaad klinisch) er in elk geval nog af te krijgen!
Bij de slager brengt hij een stuk minder op momenteel!!
Dan nog de vraag of het wel gaat klikken tussen de paarden.En.....als je hem wil rijden, ga er dan vooral nog een keertje op zitten om te kijken hoe hij onder het zadel is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:21

Ik ga hierin mee met Aerdenhout , vindt de 500 euro behoorlijk veel in dit geval !

En je kunt wel hopen dat je er een goedkoop paardje aan hebt waarmee je een rustig ritje kunt maken , en dat is misschien wel zo , maar het kan ook prima zijn dat het dier er veel slechter aan toe is dan je denkt. En dat het inderdaad niet klikt tussen de paarden. Dan zit je dus met de gebakken peren.....

Heb je het diertje überhaupt al gezien ?

Als je hem leuk vindt zou ik regelen dat je hem minimaal een week op proef krijgt , zodat je kunt zien of het klikt tussen de paarden en jou , en in die tijd je DA hem even na laten kijken en hem flink aan het werk zetten zodat je eventuele gezondheidsproblemen wat sneller te zien krijgt.

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:40

wel ik kreeg al een bericht dat hij verkocht was voor ik vertrok dus ik moet nog eventjes doorzoeken.
toch bedankt, nu weet ik dat ik hem zeker door de veearts moet laten keuren en ik zou hem sowieso wel eerst op proef genomen hebben ^^