Paard gaat voluit, rem kwijt (!!!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Paard gaat voluit, rem kwijt (!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:15

Ik rijd weleens een weiland in of een leuk pad op. En dan mag hij best voluit even crossen. En vroeg genoeg begin ik al rustig met afremmen.
Maar als hij het idee heeft dat ik wil gaan remmen, dat heeft hij daar schijt aan of probeert in hoeverre dat nog lukt nog harder te gaan.
Soms is dat best frustrerend, omdat het aardige ongeluk(jes) kan veroorzaken.
En de standaard dingen van optijd beginnen met remmen, diep gaan zitten, dat weet ik allemaal wel.
En sommige mensen zeggen, (ik ben er nooit helemaal voor) haal een keer goed het bit door zijn mond heen. Dat heb ik één keer gedaan, maar daar reageert hij dan ook niet op. Dus ik vind het dan niet nuttig hem onnodig lastig te vallen in zijn mond.
Hem omtrekken of een volte opsturen haalt ook niet uit. En als het lukt en ik heb die volte gehad gaat hij er met een goeie sprint weer op hetzelfde tempo ervandoor.
Het is een lief betrouwbaar paard, met af en toe iets teveel enthousiasme. :j
Dus, tips?

*(Hou het een gezellig topic)*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:37

Wat voor hoofdstel gebruik je? Als je een hoofdstel hebt met een lage neusriem kun je een extra setje teugels aan de ringetjes van die neusriem maken en kijken of hij beter reageert op zijn neus. Veel paarden vinden druk op de neus logischer als "rem".
Daarnaast moet je misschien wat meer gevoel erbij gebruiken, het echt menen, zeg maar. ;)

Seine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:39

Wat voor zadel gebruik je??

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:41

Seine schreef:
Wat voor zadel gebruik je??

Wintec vzh.
Hij heeft geen rugproblemen en het zadel ligt goed.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:42

niet meer voluit laten crossen en zorgen dat je je paard fatsoenlijk africht voor je aan zulke gevaarlijke stunts begint. Overigens zou ik als boer dood ongelukkg zijn als er iemand met een paard mijn weiland om kwam ploegen, dat doe je gewoon niet :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:48

Qimm schreef:
niet meer voluit laten crossen en zorgen dat je je paard fatsoenlijk africht voor je aan zulke gevaarlijke stunts begint. Overigens zou ik als boer dood ongelukkg zijn als er iemand met een paard mijn weiland om kwam ploegen, dat doe je gewoon niet :n

Uhm die had ik over het hoofd gezien, inderdaad niet zomaar in andermans weiland (of akker) gaan crossen, daar heb je niets te zoeken. Voluit laten gaan kun je gewoon niet altijd en overal realiseren, als dat niet kan, dan heb je pech.
Wij hebben hier genoeg tankbanen enzo waar het veilig kan, voldoende lengte in het pad, voldoende overzicht ook en eventueel ook nog heuvel op om het remmen gemakkelijker te maken. Daar ben ik zo aan gewend dat ik me niet altijd realiseer dat niet iedereen zulke omstandigheden heeft :o

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:51

Waratje schreef:
Wat voor hoofdstel gebruik je? Als je een hoofdstel hebt met een lage neusriem kun je een extra setje teugels aan de ringetjes van die neusriem maken en kijken of hij beter reageert op zijn neus. Veel paarden vinden druk op de neus logischer als "rem".
Daarnaast moet je misschien wat meer gevoel erbij gebruiken, het echt menen, zeg maar. ;)

Tja, af en toe hihi..
Nee heb engelse neusriem.
Zoiets: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 24&bih=380
( ik weet niet of het lukt ben er niet zo handig in.)
Tja, op bitloos loopt hij ook heel goed.
Maar daar ga ik niet mee crossen, ben bang dat ik hem dan helemaal kwijt raak als hij dat helemaal door heeft.
Het is een heerlijk paard, met ook een heerlijke gebruiksaanwijzing. :)
Er zit een enkel gebroken bitje in, nog best dik.
Mijn andere paard loopt op dubbelgebroken wat aardig scherp is.
Maar daar ben ik helemaal niet voor!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:53

Qimm schreef:

Een paard heeft ook een eigen wil. Ik heb een hekel aan van die robotjes. :P Ik vind dat hij wel plezier mag hebben, en dat hij na 2 keer vragen of hij aub wil remmen vind ik wel dat dat onderhand moet gaan gebeuren.

** Uiteraard vraag ik dat eerst aan de eigenaar of boer.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:55

Waratje schreef:
Qimm schreef:

Uhm die had ik over het hoofd gezien, inderdaad niet zomaar in andermans weiland (of akker) gaan crossen, daar heb je niets te zoeken. Voluit laten gaan kun je gewoon niet altijd en overal realiseren, als dat niet kan, dan heb je pech.
Wij hebben hier genoeg tankbanen enzo waar het veilig kan, voldoende lengte in het pad, voldoende overzicht ook en eventueel ook nog heuvel op om het remmen gemakkelijker te maken. Daar ben ik zo aan gewend dat ik me niet altijd realiseer dat niet iedereen zulke omstandigheden heeft :o

Ja, maar een pleziertje voor je paard en jezelf moet kunnen toch? Hihhi, maar ho blijft ho natuurlijk :)
We hebben hier veel tiendpaadjes die ik door en door ken. Daar ga ik altijd wel even.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:56

Een paard moet toch doen wat jij wil.. Of zie ik dat nou verkeerd? Jouw paard gaat nu gewoon met je aan de haal..

Mijn paard heeft ook het grootste plezier in gras eten onderweg, mag niet, ik wil rijden, mijn tempo. Het enige wat mijn paard mag bepalen is de ondergrond waar hij op stapt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:00

lx3 schreef:
Qimm schreef:

Een paard heeft ook een eigen wil. Ik heb een hekel aan van die robotjes. :P Ik vind dat hij wel plezier mag hebben, en dat hij na 2 keer vragen of hij aub wil remmen vind ik wel dat dat onderhand moet gaan gebeuren.

** Uiteraard vraag ik dat eerst aan de eigenaar of boer.

ja een paard heeft een eigen wil, maar wanneer hij jou negeert wordt het ronduit gevaarlijk. Als je dat zelf nog niet in kan zien... dan vraag ik me af of je je wel met een paard buiten moet begeven...
niks niet 2x aub vragen, daar gaat het dus al fout. Wanneer jij niet consequent streng bent is het paard met jou op stap en niet andersom.

eigen plezier heeft het paard maar de andere 23 uur dat je er niet op zit

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:03

Anne. schreef:
Een paard moet toch doen wat jij wil.. Of zie ik dat nou verkeerd? Jouw paard gaat nu gewoon met je aan de haal..

Mijn paard heeft ook het grootste plezier in gras eten onderweg, mag niet, ik wil rijden, mijn tempo. Het enige wat mijn paard mag bepalen is de ondergrond waar hij op stapt.

Ja tuurlijk, hij moet blijven doen wat ik wil. Dat weet ie ook wel. Ik ben wel lief maar consequent. Alleen als we zoiets doen vind hij het zo leuk, dat zie je gewoon aan hem. Want hij doet niet gemeen. Hij gaat alleen hard.
Hij gaat niet aan de haal, want ik zeg dat hij hard mag. Het gaat mij erom, als ik onderhand wil remmen, dat ie dat rustigaan begint te doen. Ik verwacht echt niet dat ik vanuit zo'n vaart gelijk stil staat, als snap je wat ik bedoel. Alleen soms vergeet hij welleens, dat aan een pleziertje ook een eind kan komen :)

Qimm

Re: Paard gaat voluit, rem kwijt (!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:05

hij gaat wel met je aan de haal want hij remt niet fatsoenlijk af als jij dat wil, is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:10

Je schrijft net dat je paard een eigen wil heeft. Dat als antwoord op yiemand die het onverantwoordelijk vindt. Dan vind ik dat jouw paard met je aan de haal gaat.

Als ik jou was zou ik dit allemaal eerst eens lekker gaan oefenen in stap en draf voor je voluit in galop gaat. Als je je paard niet kan stoppen is dit ronduit gevaarlijk. Ga eens naar dat pad toe waar je dat doet en laat je paard eerst eens rustig stappen (want hij weet vast dat hij op dat pad mag galopperen) als je dat hebt gedaan kun je hem een stukje laten draven en dan weer terug naar stap, herhaal dat dan eens een paar keer.. En als hij eenmaal doorheeft dat hij naar jou moet luisteren, dan kan je een gallopje wagen.

Ik vind het echt heel onverantwoordelijk dat je nogsteeds voluit gaat met een paard waarvan je weet dat hij nauwelijks te remmen is :n

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:15

Qimm schreef:
ja een paard heeft een eigen wil, maar wanneer hij jou negeert wordt het ronduit gevaarlijk. Als je dat zelf nog niet in kan zien... dan vraag ik me af of je je wel met een paard buiten moet begeven...
niks niet 2x aub vragen, daar gaat het dus al fout. Wanneer jij niet consequent streng bent is het paard met jou op stap en niet andersom.

eigen plezier heeft het paard maar de andere 23 uur dat je er niet op zit

Rijden moet ook leuk blijven voor het paard.
Ik vind het een beetje flauw als je zegt dat ik dan maar niet naar buiten moet gaan. (ookal ik snap wel wat je bedoeld hoor), Daar kies ik zelf wel voor, voor dat je zoiets kan zeggen vind ik dat je het gezien moet hebben.. De rest gaat namelijk perfect en doet hij alles wat ik wil. Ik denk ook aan mijn paard. Ik denk ja, lekker even hard. Hij denk ook Yes, ik mag weer. Ik vind dat een ruiten niet alleen eigen belang heeft, maar ook zijn of haar paard wat moet 'gunnen.'
Maar je hebt gelijk een paard moet gewoon luisteren als je hem een commando geeft.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:20

Anne. schreef:
Je schrijft net dat je paard een eigen wil heeft. Dat als antwoord op yiemand die het onverantwoordelijk vindt. Dan vind ik dat jouw paard met je aan de haal gaat.

Als ik jou was zou ik dit allemaal eerst eens lekker gaan oefenen in stap en draf voor je voluit in galop gaat. Als je je paard niet kan stoppen is dit ronduit gevaarlijk. Ga eens naar dat pad toe waar je dat doet en laat je paard eerst eens rustig stappen (want hij weet vast dat hij op dat pad mag galopperen) als je dat hebt gedaan kun je hem een stukje laten draven en dan weer terug naar stap, herhaal dat dan eens een paar keer.. En als hij eenmaal doorheeft dat hij naar jou moet luisteren, dan kan je een gallopje wagen.

Ik vind het echt heel onverantwoordelijk dat je nogsteeds voluit gaat met een paard waarvan je weet dat hij nauwelijks te remmen is :n

Ja, ik snap je. Maar we vinden het allebeis zo leuk :)
Daarom probeer ik er ook een oplossing op te vinden.

Ja, we galloperen niet altijd op dat pad, maar wel regelmatig.
Ik zou het eens proberen, bedankt!

Onverantwoordelijk wil ik het niet noemen, hij stopt wel, maar het duurt effe:P

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:22

Qimm schreef:
hij gaat wel met je aan de haal want hij remt niet fatsoenlijk af als jij dat wil, is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

Nounounou, het kan wel weer. Onderaan mijn topic staat nog wat.. :j
Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik ben echt wel wat gewend.. Ik ben dan ook niet bang ofzo.
Ik vraag alleen om tips.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:22

En die oplossing is dus trainen. En dat trainen doe je niet door alleen maar voluit te blijven gaan. Ik zou het zeker oefenen in andere gangen en voordat je keihard gaat eerst een handgalopje doen. En hou in je hoofd.. Je paard moet doen wat jij wilt, desnoods oefen je het met een ander paard erbij ;)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:28

Anne. schreef:
En die oplossing is dus trainen. En dat trainen doe je niet door alleen maar voluit te blijven gaan. Ik zou het zeker oefenen in andere gangen en voordat je keihard gaat eerst een handgalopje doen. En hou in je hoofd.. Je paard moet doen wat jij wilt, desnoods oefen je het met een ander paard erbij ;)

Dat hebben we gedaan vandaag, dat ging super ;)
Het is niet elke buitenrit die ik maak dat ik voluit ga hoor ( of aardig doorgallopeer).. ;) Maar het komt regelmatig voor. :)

( denk aan 1x in de laat maar zeggen 2 weken ofzo.)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:36

Ik heb ook een crossmonster en ben het helemaal met je eens dat je je paard af en toe wat moet gunnen.
Maar een paard dat een bepaald pad ziet en dan spontaan wegscheurt en bijna niet terug te rijden is - liever niet. Zo ver was ik namelijk en ik vond het niet eens erg....totdat ik een keer wilde stappen ivm onverwachte wandelars en mijn merrie zowat ontplofte. Dus ik ga ook voor wat meer discipline.

Ik zou dus de weg van Anne kiezen: jij bepaalt waar en wanneer er wordt gegaloppeerd en ook hoe hard. Dat kost even tijd... je moet even een paar weken de tijd nemen en het net even wat anders doen dan hij verwacht. Dus draven waar je anders galoppeert en misschien wel galopperen waar je anders stapt of draaft. Veel overgangen weet ik eigenlijk niet, mijn merrie wordt daar heel erg gestoord en super-opgewonden van, dus dat doe ik haar (en mezelf) niet aan. Als je paard beter op jou gaat letten krijg je hem ook sneller terug.

Ik gun mijn paard nog steeds een stevige galop, maar ik merk dat ze wacht totdat ik zeg dat het mag en dat ze (ook psychisch :D) wat beter bij me blijft, waardoor ik haar ook wat makkelijker terug kan rijden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:47

Je zegt dat tie betrouwbaar is maar als hij niet stopt als jij dat vraagt cq eist issie dat niet al is hij niet gemeen. stel jij gaat met hem op iets af waarvan jij weet dat het6 gevaarlijk is en hij stopt niet dan heb je toch echt een groot probleem.
je opent dit topic voor goede raad. dus ikz eg trainen op het stoppen als jij dat wilt aan de longe aan de hand en onder je voor dat je weer gaat racen. succes ;)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:51

Kendra schreef:
Ik heb ook een crossmonster en ben het helemaal met je eens dat je je paard af en toe wat moet gunnen.
Maar een paard dat een bepaald pad ziet en dan spontaan wegscheurt en bijna niet terug te rijden is - liever niet. Zo ver was ik namelijk en ik vond het niet eens erg....totdat ik een keer wilde stappen ivm onverwachte wandelars en mijn merrie zowat ontplofte. Dus ik ga ook voor wat meer discipline.

Ik zou dus de weg van Anne kiezen: jij bepaalt waar en wanneer er wordt gegaloppeerd en ook hoe hard. Dat kost even tijd... je moet even een paar weken de tijd nemen en het net even wat anders doen dan hij verwacht. Dus draven waar je anders galoppeert en misschien wel galopperen waar je anders stapt of draaft. Veel overgangen weet ik eigenlijk niet, mijn merrie wordt daar heel erg gestoord en super-opgewonden van, dus dat doe ik haar (en mezelf) niet aan. Als je paard beter op jou gaat letten krijg je hem ook sneller terug.

Ik gun mijn paard nog steeds een stevige galop, maar ik merk dat ze wacht totdat ik zeg dat het mag en dat ze (ook psychisch :D) wat beter bij me blijft, waardoor ik haar ook wat makkelijker terug kan rijden.

Dankje! Ja, als hij een pad ziet 'scheurt' hij niet weg.
Dat is juist het punt. Hij doet alles prima, ook tijdens het crossen. TOTDAT we gaan remmen.
Ik kan om zo'n zelfde pad ook gewoon met lang teugeltje rustig galopje doen (zomaar gezegd)
Hij gaat pas harder als ik zeg dat hij harder mag.
Wat ik ook vooral merk als eenmaal gestopt ben, dat hij helemaal opgewonden is en het liefst weer een sprint neemt. Hihi, ik ben helemaal niet bang aangelegd, en ik vind het niet erg. ( ookal doe ik er wel alles aan om hem te stoppen, ookal vind ik het niet zo'n probleem) maar toen ma zei van, ja en als je nou een keer noodgedwongen moet stoppen? Toen dacht ik, ja daar heb je een punt, dus vandaar dit topic.

Dankje, hier had ik wat aan!:)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:54

franka75 schreef:
Je zegt dat tie betrouwbaar is maar als hij niet stopt als jij dat vraagt cq eist issie dat niet al is hij niet gemeen. stel jij gaat met hem op iets af waarvan jij weet dat het6 gevaarlijk is en hij stopt niet dan heb je toch echt een groot probleem.
je opent dit topic voor goede raad. dus ikz eg trainen op het stoppen als jij dat wilt aan de longe aan de hand en onder je voor dat je weer gaat racen. succes ;)

Ja, maar het is echt een manier van spelen.. :) Maar ik snap dat dat niet altijd kan, ookal is het voor hem ontzettend leuk :)

Aan de longe doet hij het ook prima, aan de hand ook. Alleen bij het racen, want dan wordt hij opgewonden, vindt hij het zo leuk.. Tja, ik snap het wel.
Maartoch is het wel handig dat er een rem opzit.:)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:13

Lieve lx3, je zegt al een paar keer 'het geeft niet, ik ben niet bang'. Nou dat is hartstikke fijn voor je, maar niet echt het punt hier… je bent namelijk ook een gevaar voor een ander en je paard…
Een vriendin van mij had precies hetzelfde, vondt het heerlijk om haar merrie voluit te laten gaan, dit deed ze vaak op het strandje hier vlak in de buurt, wat overliep in een grote grasvlakte, aan het einde remde die zelf al zo lang was het…
Nu is de laatste 300 meter van het strand volgezet met tentjes, patatboeren en bootverhuur…
Zij laat haar merrie gaan op het strand en op het moment dat ze wil remmen, (wat nu dus wel nodig is) heeft haar merrie schijt aan haar rem… die schiet aan de andere kant voorbij de gebouwen, rent de weg op en valt over een putdeksel boven op een auto…
Het paard had niks, maar de automobilist is dus verlamd en mijn vriendin zal nooit meer paardrijden…
Het is wel onverantwoord en ik gun jou alle lol van de wereld, maar wel als jij controle kan houden over je paard, óók zijn rem!! Want dat de rest goed gaat is leuk, maar die rem blijkt wel het allerbelangrijkste… vindt die man in de rolstoel ook…
Zou maar eens heel goed gaan oefenen (en nadenken) voor je zegt dat het allemaal niet zo erg is. Als jij paard met zo’n noodgang in een kuil stapt en over de kop slaat kan je hem inslapen… heel verantwoord…

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:29

Controle controle controle.. Dat is wat je moet krijgen over de gangen van jouw paard. Veel op dat pad blijven rijden en oefenen in verschillende tempo's en dan niet 100 meter maar kleine korte stukjes zodat ze controleerbaarder blijven. Gaat ze te hard dan ga je stappen.. klaar voor die dag! Niet altijd maar hard hoeven te rijden, leer een paard ook gewoon normaal te kunnen stappen over een pad waar je ook met 40km p/u over gaat. En die stukjes kun je langzaam weer uitbouwen tot grotere stukken. Maar zorg ervoor dat je controle krijgt!