Vorige week viel de Paard en Sport in de bus en zoals gewoonlijk spit ik die gelijk helemaal door. Ik was blij verrast toen ik bij het artikel kwam over "fit te paard" van de gelijknamige website http://www.fittepaard.nl/contact.html.
Voor mij is dat een hot topic omdat ik regelmatig overbelastingsklachten heb in rug, schouders, armen e.d. (stallen mesten, verkeerd bukken, stro sjouwen, etc.). Ik heb naast Paardrijden geen tijd of ruimte om nog andere sporten te beoefenen (geen zin in ook trouwens
) en ben daardoor ook echt benieuwd naar oefeningen o.i.d. die puur gericht zijn op ruiters én hun houding (balans, sterke rug/buikspieren etc.). Ik hoop dat dit ook het einde betekent voor mijn lichamelijke pijntjes die me vaak in het dagelijks leven beperken (vooral de nachtrust schiet er dan bij in).Ik was wel een beetje teleurgesteld na het bezoeken van de website; de data die er vermeld staan onder 'inschrijven' zijn niet meer up to date (laatste datum is 11 februari 2011). Dat is dus wel erg slecht; komt er een promotie-artikel in een landelijk paardenblad en heb je je website niet op orde.
Enfin.. ik ben in ieder geval erg benieuwd naar datgene wat ze gaan aanbieden en vooral; wanneer ze nieuwe data / plaatsen bekend gaan maken.
En wat vinden jullie ervan?

Dat is wel heel jammer, maar ik hoop dat er iemand het initiatief mee oppakt en het gaat verspreiden!
Ik heb een gewoon postuur; dit heeft ook niets te maken met dieet of afvallen. Dit geldt voor iedereen. Vaak wordt er gesproken over houding/balans van paarden maar voor ruiters is dit net zo belangrijk.
Zoals gezegd omdat ik enerzijds lichamelijke klachten heb (dus spieren/houding niet goed, op en naast het paard) en anderszijds omdat je soms ruiters als een (sorry) zoutzak op hun paard ziet zitten.. Daarmee zit je jezelf én je paard in de weg wat voor beiden consequenties kan hebben. Ik ben al veel gelezen over Alexandertechniek. Ben het daar best mee eens maar is meer houdingsaspect en niet zozeer op het oefenen van bepaalde spiergriepen. Alleen jammer dat het zo'n 50 euro's per sessie kost én je dit niet vergoed krijgt van je ziektekostenverzekering. En dan zeggen ze nog dat je minimaal 20 x zult moeten komen.. yeah right, dream on.
Het bevalt me echt super goed.