Artikel PaardenSport; Fit te paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Artikel PaardenSport; Fit te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 13:51

Ik had al een topic hierover gevonden maar daarin werd alleen opgeroepen een enquête in te vullen.

Vorige week viel de Paard en Sport in de bus en zoals gewoonlijk spit ik die gelijk helemaal door. Ik was blij verrast toen ik bij het artikel kwam over "fit te paard" van de gelijknamige website http://www.fittepaard.nl/contact.html.

Voor mij is dat een hot topic omdat ik regelmatig overbelastingsklachten heb in rug, schouders, armen e.d. (stallen mesten, verkeerd bukken, stro sjouwen, etc.). Ik heb naast Paardrijden geen tijd of ruimte om nog andere sporten te beoefenen (geen zin in ook trouwens :D ) en ben daardoor ook echt benieuwd naar oefeningen o.i.d. die puur gericht zijn op ruiters én hun houding (balans, sterke rug/buikspieren etc.). Ik hoop dat dit ook het einde betekent voor mijn lichamelijke pijntjes die me vaak in het dagelijks leven beperken (vooral de nachtrust schiet er dan bij in).

Ik was wel een beetje teleurgesteld na het bezoeken van de website; de data die er vermeld staan onder 'inschrijven' zijn niet meer up to date (laatste datum is 11 februari 2011). Dat is dus wel erg slecht; komt er een promotie-artikel in een landelijk paardenblad en heb je je website niet op orde.

Enfin.. ik ben in ieder geval erg benieuwd naar datgene wat ze gaan aanbieden en vooral; wanneer ze nieuwe data / plaatsen bekend gaan maken.

En wat vinden jullie ervan?

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:56

Ik was het ook al eerder tegengekomen en ben echt blij verrast met deze ontwikkeling! Het is inderdaad zo dat er nog niet echt oefeningen voor ruiters/amazones in een trainingsprogramma gegoten waren en ik vind het goed dat er nu vooruitgang in zit. Nederland als paardenland moet zich wel blijven ontwikkelen!! ;-)

Helaas woon ik in Limburg en het zal nog wel even duren voordat Fit te Paard zover ontwikkeld is dat ik ook mee kan doen :( Dat is wel heel jammer, maar ik hoop dat er iemand het initiatief mee oppakt en het gaat verspreiden! *\o/*

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:06

s6801881

Re: Artikel PaardenSport; Fit te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:09

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:47

MLoeser schreef:
[RT-D] Dikkere mensen te paard
Misschien ook interessant?

Ik ben niet dik hoor :+ Ik heb een gewoon postuur; dit heeft ook niets te maken met dieet of afvallen. Dit geldt voor iedereen. Vaak wordt er gesproken over houding/balans van paarden maar voor ruiters is dit net zo belangrijk.

@Misterylady; thanks voor de link van de website! Heel interessant ;) Ik woon in de buurt van Den Bosch..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:51

Ik snap de vraag stelling niet echt. Ben je hier nu op zoek naar goede oefeningen die je lichamelijk en te paard beter maken? Of wil je het hebben over het fenomeen fit te paard?
Het is inderdaad zonde dat ze de website niet in orde hebben, eigenlijk wel ronduit dom te noemen ;)

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:58

Heb laatst een workshop van Ruud Jacobs gevolgd er interessant (en inspannend, heb wel 3 dagen spier pijn gehad).
Ze willen bij fit te paard volgens mij liever geen "gewone" ruiters hebben, ze richten zich liever op de top... Zo kwam het verhaal van Ruud in iedere geval over.
Zou er ook graag meer mee willen doen, maar momenteel blijft het maar bij thuis oefenen, fysio (ik doe het flex chair training bij fysio-WB) en yoga lessen volgen. Yoga is ook erg goed voor balans en stabiliteit.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:10

@Elpatcho; allebei :-) Zoals gezegd omdat ik enerzijds lichamelijke klachten heb (dus spieren/houding niet goed, op en naast het paard) en anderszijds omdat je soms ruiters als een (sorry) zoutzak op hun paard ziet zitten.. Daarmee zit je jezelf én je paard in de weg wat voor beiden consequenties kan hebben. Ik ben al veel gelezen over Alexandertechniek. Ben het daar best mee eens maar is meer houdingsaspect en niet zozeer op het oefenen van bepaalde spiergriepen. Alleen jammer dat het zo'n 50 euro's per sessie kost én je dit niet vergoed krijgt van je ziektekostenverzekering. En dan zeggen ze nog dat je minimaal 20 x zult moeten komen.. yeah right, dream on.

@Lilly19; Ik hoop niet dat dit alweer een actie is gericht op 'alleen' topruiters. Te meer omdat je vaak leest dat er in de basis zo veel schort aan rijden, lesgeven, etc. Dit is juist een kans om ook de basis (en daarmee ook de doorstroom naar topsport) te helpen.
Ik ben wel geinteresseerd in Flex Chair training.. heb je daar meer informatie over?? En yoga.. tja, daar moet je ook het type voor zijn hoewel ik het met je eens ben dat het wel goed voor je kan zijn.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:27

Tafje, je hebt helemaal gelijk! De basis moet goed zijn en daarvoor heb je goede begeleiding nodig. Ik kom dan zelf van oorsprong uit Duitsland, daar leer je op een heel ander manier paardrijden. Je leert eerst aan de longe goed te zitten en pas daarnaar los. Ik heb tot op het laatst om de week zitles gehad. Ben hier in Nederland ook op zoek gegaan na goede zitles, maar dat is echt niet te vinden. Van mijn instructrice heb ik de tip met het flex-chair training gekregen. Op www.fysio-wb.nl vind je alles wat je moet weten.
Yoga moet je idd wel liggen, ik was ook aan het twijfelen, maar ben nu echt helemaal om :j Het bevalt me echt super goed.

Ik weet niet waar je woont, maar een vriendin van mij is bezig met het opzetten van een soortgelijke trainingsprogramma, is nog wel nog maar in de begin fase. Als je wilt kan ik je erover op de hoogde houden...

Tafje

Re: Artikel PaardenSport; Fit te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 13:32

@Lilly79; bedankt voor de link! +:)+

Ja ik zou het fijn vinden als je me op de hoogte houdt van het trainingsprogramma.. Ik woon in de regio Herpen/Oss.. ik weet niet of dat te ver uit de richting is?