Ik heb nu drie jaar een eigen paard, Wiseguy.
Eerst stond hij op een stal in het bos, erg rustige omgeving en altijd alleen in een weilandje voor maar 2 uurtjes per dag ofzo. Het rijden ging daar van begin af aan al niet denderent maar soms wel goeie momenten. Mijn zus reed er eerst ook op maar die is gestopt door zijn gedrag, opzich was het toen echt duidelijk uitproberen. vb: de hoeken inrennen, zijn nek zo vastzetten dat je niet meer kon sturen, keihard rennen, soms bokken.
Nu staat hij ongeveer 2 maanden op een nieuwe stal. midden tussen een snelweg en een kruispunt, elke dag van 9 tot 7 op het weiland, in een kudde.
Dat het meer problemen ging veroorzaken had ik ook wel verwacht, maar nu weet ik niet meer wat ik moet doen.
Hij is binnen twee maanden de leider van de kudde, terwijl ik nooit het idee had dat het een dominant paard is. Nu dus echt wel.
Aan de hand is ie buiten lompe acties gewoon lief en rustig.
Met rijden doet hij heel raar. Als ik opstap gaat ie heel snel lopen, longeren van te voren heeft geen effect. Hij zet zich dan helemaal vast op rechts waardoor hij recht de hoeken doorloopt en gewoon echt nietwil buigen. Of ik nou heel de tijd sluiten los doe en bijdrijf of wat dan ook, hij reageert der bijna nooit op. In stap meestal na een halfuur wel, maar zodra ik ga draven of galloperen, gaat hij heel hard en zet ie zich vast. Als ik dan eindelijk een beetje fijn aan het rijden ben, gaat hij meestal achterin de bak, ineens omkeren. Dan wil hij hoe dan ook niet meer naar links. Echt uit het niks.
Hij rent dan heel hard achteruit, stijgert, rent tegen het hek aan, plet me tegen het hek, laat zichzelf op de grond vallen maar hij wil hoe dan ook niet linksaf. Laatst had hij die allemaal achter elkaar gedaan, hoe hard ik ook bijdrijf hem linksom stuur, of steeds een boogje maak waardoor hij toch was ruimte krijgt hij wil gewoon niet. daarna ging hij ineens stilstaan, en wilde hij niet meer lopen wat ik ook deed hoe hard ik ook bijdreef, ik trok hem om probeerde achterwaarts maar nee hij wilde echt niets. Toen gaf ik lange teugel, en wilde hij ineens wel. Daarna pakte ik de teugels weer op maat en stond hij weer roerloos stil. Ik raak daar echt heel erg gefrustreerd van, omdat ik het echt al heel lang probeer en er echt nooit vooruitgang in zit of hij bedenkt weer iets. Nu weet ik echt niet wat ik fout doe, of dat hij ergens pijn heeft ofzo want ik denk wel dat het aan mij ligt. Hij doet het trouwens bij andere ook, alleen bij mij erger.
Sorry als het heel langdradig is, maar heeft iemand hetzelfde? of tips? want ik weet het echt niet meer.
Op de zweep reageert hij trouwens erg slecht, dan flipt hij helemaal.( hij sprong bijna over de bakrand heen)
alvast heel erg bedankt
xxps, mijn instructrice heeft zelfs al voorgesteld dat het misschien beter is hem te verkopen, alleen ik heb niet het gevoel dat ik alles geprobeerd heb. Ik ben ergens toch echt gek op hem, en het moet toch ergens gewoon goed kunnen komen denk ik zo.
er is altijd een rede dat je paard iets doet. (zoek eerste de rede dan pas kun je het probleem oplossen).