Wat ziet mijn paard toch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Wat ziet mijn paard toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 19:16

Hallo bokkers.

Ik heb sinds 1,5 jaar een super leuke merrie. Erg lief in de omgang, helemaal niks mis mee. In de winter viel het mij al op dat ze steeds naar iets kijkt, ik heb alleen geen idee naar wat. Ze stond eerst in de merrie veulen stal want die had betonnen muren onderaan, en ze wou 's nachts nog wel een tegen de wand aan trappen dus hadden we haar daar in gezet. Boven in de hoek van die stal zit een verlaten vogelnestje, dit vind ze toch wel zo interessant! Ze gaat er recht voor staan, kijkt naar boven, "rolt" met haar ogen, blijft zo een paar minuten staan en dan is het klaar. Maar ze doet het ook naar "niets" , zij ziet blijkbaar wel wat maar ik absoluut niet! Soms is het gewoon bijna eng, dan ik sta haar 's avonds te poetsen en dan kijkt ze weer zo raar. Ze volgt het soms ook wel maar ze blijft er wel rustig onder.

Ik vroeg me af of een meerdere paarden zijn die dit doen (vast wel) want ik vind het best wel apart. Ik heb er geen foto ofzo van, heb wel eens geprobeerd een filmpje te maken maar die is niet duidelijk genoeg.

Sorry als dit verkeerd staat..

elliecuijk

Re: Wat ziet mijn paard toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:19

misschien is ze een beetje aan het dromen,of aan het fantaseren over een lekker ritje?

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:24

ik lees even mee met de antwoorden, precies hetzelfde probleem :=

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:29

Haha ik heb het niet met mijn paard maar mijn vorige hond had het heel eruugg!
Dan keek die telkens naar een plek en er was echt niks te zien soms ging die er
zelfs naar blaffen en echt alsof er iets was maar er was helemaal niks
Heel raar inderdaat!

ursulaxsandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:48

Nou ik weet niet of dit het kan zijn. Maar paarden hebben een heel ander zicht dan mensen en als er maar een klein beetje verandering is dat het licht anders schijnt of 1 plant maakt een net iets andere beweging dan een andere plant, dan merkt een paard dat op.
Terwijl dat voor ons niet eens opvalt, maar paarden zien minder kleur en meer verschil tussen licht en donker.
Maar ik weet niet of dit ook bij jou paard het geval is, of dat er iets anders is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:49

Misschien dat ze eerder iets hoort (muizen die rondklimmen ofzo). Of iets buiten. Iets dat jij niet hoort.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:42

Best wel griezelig := Misschien hoort ze inderdaad dingen die jij niet hoort.. Je kan natuurlijk niet door de ogen van je paard kijken (helaas) dus ik zou het niet weten behalve dat ze dingen misschien anders ziet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:44

Mijn katten doen dat wel eens.
Dan zitten ze heel strak te kijken naar een bepaald punt, waar ik niks zie.
Maar van katten zeggen ze, dat ze 'geesten' kunnen zien :')

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:29

mika11 schreef:

Dat zeggen ze dus ook van honden :')

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:30

Bij een paard moet je niet vergeten die zien een stuk meer als dat wij zien.

Het kan zijn dat er in de verte iets is wat jij niet ziet, maar wat je paard wel ziet ;)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:33

mijn paard zag ook wel s wat,wat ik niet zag :o bleken indd musjes te zijn :D er is vast wat hoor, hij weet vast dat er iets loos is..groetjes deess

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:34

Ik heb ooit voor mijn studie paardengedrag via een camera bestudeerd. Wij zagen dit gedrag ook, en het heeft even geduurd voor we er achter kwamen wat het paard in kwestie deed, maar die luisterde inderdaad. Hij luisterde naar geluid van buiten de box, het geluid kwam over een muur, dus staarde hij naar boven. Zag er best mal uit. Doet jouw paard het buiten ook? Dan zou je het niet verwachten, dan moet je altijd kunnen zien waar het geluid vandaan komt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:37

Mijn pony doet het ook :j

Grote ogen (niet met wit), oortjes iets naar voren alsof ze elk moment iets geweldigs gaat zien :') Maar ze legt wel haar hoofd ondertussen op de muur zodat ze vooral totaal ontspannen kan luisteren.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:38

Misschien ziet ze aura's ofzo :P sommige mensen kunnen dat ook zien!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:43

Misschien ziet je paard niet zo goed, dat ze langer moet kijken om te zien wat ze ziet (staren) ? Het lijkt me dat paarden ook wel slechte ogen kunnen hebben zoals mensen. Mss weet je dierenarts daar iets over te vertellen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:49

Nickyyyy schreef:

Het kan zijn dat er in de verte iets is wat jij niet ziet, maar wat je paard wel ziet ;)

Een paard ziet niet meer als ons, want een paard heeft helemaal niet zulke goede ogen en ziet alleen vage kleuren als bruin, zwart en wit, ze zien vaag. In de theorie dat een paard ''meer of verder'' kan zien dan ons geloof ik daarom dus ook niet. Wss valt een paard bepaalde dingen en geluiden eerder op waarom ze zulk gedrag vertonen, omdat een paard niet alles herkent. Als wij een omgevallen boom in de verte in het bos zien liggen weet je dat die niks doet, een paard kan dat eng vinden omdat die er de dag daarvoor nog niet lag. Ik noem maar wat. Een paard blijft een vluchtdier en moet altijd alert zijn op dingen in zijn omgeving, en vertoont daarom ook snel een schrikreactie of vluchtreactie. Zeker een wat temperamentvol paard zal schrikkeriger zijn, maar dit hangt natuurlijk ook samen met wat ze geleerd hebben en gewend zijn.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:53

Maxielover schreef:
Nickyyyy schreef:

Een paard ziet niet meer als ons, want een paard heeft helemaal niet zulke goede ogen en ziet alleen vage kleuren als bruin, zwart en wit, ze zien vaag. In de theorie dat een paard ''meer of verder'' kan zien dan ons geloof ik daarom dus ook niet. Wss valt een paard bepaalde dingen en geluiden eerder op waarom ze zulk gedrag vertonen, omdat een paard niet alles herkent. Als wij een omgevallen boom in de verte in het bos zien liggen weet je dat die niks doet, een paard kan dat eng vinden omdat die er de dag daarvoor nog niet lag. Ik noem maar wat. Een paard blijft een vluchtdier en moet altijd alert zijn op dingen in zijn omgeving, en vertoont daarom ook snel een schrikreactie of vluchtreactie. Zeker een wat temperamentvol paard zal schrikkeriger zijn, maar dit hangt natuurlijk ook samen met wat ze geleerd hebben en gewend zijn.

Het klopt dat een paard een vluchtdier is en juist daardoor hebben ze ook een beter zicht dan dat wij mensen (Prooidieren) dat hebben. Ze kunnen een stuk verder in de verte kijken als wij dat kunnen. Misschien niet alles even scherp.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:59

Ik geloof niet dat ze beter of scherper zien dan mensen, verder wel.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 01:06

Onze hond doet het altijd als ik alleen thuis ben, dan zit ik op de bank en dan neem ik de honden altijd mee als ''wakers'', 1 maakt me alleen gewoon bang, die vind dat er iets in hoeken zit, kan ze úren naar kijken en echt ook volgen, naar de tv kijken kan ze ook, heel vreemd soms.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:35

Ik denk dat je paard dingen hoort. Vogels op het dak, muizen over de balken, stemmen, mensen verderweg. En dat ze haar hoofd op deze manier houd om zich te concentreren.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:44

Klinkt inderdaad wel logisch dat ze omhoog kijkt om zich beter te concentreren, als ik me wil concentreren ga ik ook niet druk om me heen kijken. Of ze dingen zien die wij niet zien blijft ook een raadsel, mn hond en twee katten kunnen er ook wat van.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:47

Ik herken het wel.
Eén van mijn paarden kijkt altijd gewoon voor zich uit.
Maar als ik hem tussen de 2 stallen in poets gaat hij altijd omhoog staan kijken naar het dak.
Waarom.....geen flauw idee ;)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:50

mijn jaarlinghengstje doet dit ook!
ik vind het best eng :o
hij zit dan de hele avond naar iets te staren en volgt het ook echt :') en echt bijna iedere avond he!
ik moet wel zeggen, toen mijn merrie zwanger was van hem, was er altijd een duif bij haar, als ze in stal was, als ze in de piste ging, als ze op de wei ging, altijd ging die duif met haar mee! sedert dat ze dan bevallen is van mijn hengstje heb ik die duif nooit meer gezien

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:52

Nickyyyy schreef:
mika11 schreef:

Dat zeggen ze dus ook van honden :')

Ja en een klasgenoot van mij had dat net gehoord, gaat thuis op de bank zitten, gaat de hond voor hem zitten en heel ernstig staren naar de lege plek naast hem op de bank. Dan kijk je toch wel even heel raar. :')

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:53

Maxielover schreef:

Paarden zien wel degelijk kleur. :j Vooral bauw en geel doen het erg goed. Ze kunnen idd niet zo ver kijken, dat kunnen wij beter. :D

Interessante site: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... /zien.html