Punt 26 in de M2 proeven; impuls en verzameling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Punt 26 in de M2 proeven; impuls en verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 16:56

Ik ben net M2 gestart maar ik verbaas me enigzins over onderdeel 26; de impuls en verzameling. Impuls snap ik maar op basis waarvan wordt de verzameling gebaseerd. Als ik de proef doorlees is er precies 1 gang waar verzameling gevraagd, te weten verzamelde stap, wordt en verder zijn het allemaal arbeidsgangen.

Wordt de verzameling van punt 26 beoordeeld op enkel de verzamelde stap of moet de draf en galop ook iets zijn tussen arbeidsdraf en verzamelde draf in.

Ik ben benieuwd hoe de juryleden hier naar kijken zodat ik het beter snap waar dit specifieke punt op beoordeeld wordt

Rivaldo

Re: Punt 26 in de M2 proeven; impuls en verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:58

Het gaat vooral om het vermogen om te verzamelen. Je moet in de M2 een ander soort draf laten zien dan in de B, terwijl daar ook arbeidsdraf staat. Je paard moet veel meer op het achterbeen/bergop en korter in het lijf kunnen worden.

Succes!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:36

@Rivaldo, ik kijk in het M² niet naar het vermogen om te verzamelen.

Ik kijk inderdaad naar de verzamelde stap, maar meestal zie je daar gewone arbeidsstap.
In de contragalop moet je ook wel iets richting verzameling laten zien, anders kom je een gebroken lijn of slangevolte nooit op een fatsoenlijke manier door. Ik zie dat niet direct als verzameling in het M², maar meer als gedragenheid. Hetzelfde geldt ook een beetje voor de draf in een oefening als travers.

Vroegere werd er wel verzameling in het M² gevraagd maar dat is eruit gehaald omdat men teveel terug ging rijden en onvoldoende voorwaarts bleef.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:42

Vermogen om te dragen zou ook onzin zijn, want een jury moet beoordelen wat hij ziet en niet of de combinatie de capaciteit heeft om..

Ik vind de omschrijving van Karin wel duidelijk :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:44

Ik kijk naar de algemene balans van het paard. In het M2 wil ik dat het paard al met meer houding, meer bergop gaat dan in de L of M1. Paard moet al oprichting tonen en mooi vanuit de schoft omhoog lopen.
Te vaak zie je nog dat de paarden te weinig gesloten gaan of zelfs uit elkaar op de voorhand lopen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:55

Dank jullie wel voor de antwoorden. Zo snap ik weer nog wat beter wat ik moet laten zien

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:54

Ook de overgangen stap-galop en galop-stap zul je toch een bepaalde mate van verzameling moeten laten zien, en inderdaad het algehele beeld.