praktische vraag aan de individuele dressuurwedstrijdgangers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

praktische vraag aan de individuele dressuurwedstrijdgangers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 20:49

hoi, het lijkt me erg leuk om mijn 3 jarige paard vanaf januari uit te brengen in de B. nu ben ik vroeger veel op wedstrijd geweest en toen las een vriendin van me voor. Helaas is deze vriendschap een beetje uitgedoofd en nu vraag ik me af hoe jullie dat doen met proefjes voorlezen. Vragen jullie dit aan andere voorlezers, of zij jullie ook willen voorlezen? En is het dan ook zo dat de meeste mensen zo aardig zijn om dat te doen of zijn jullie reacties/ervaringen negatief hiermee? Want dan heb je dus een probleem..

X_Linz_X

Re: praktische vraag aan de individuele dressuurwedstrijdgangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:50

vaak helpen de meesten je wel hoor!

je zou ook nog gewoon uit je hoofd kunnen rijden

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:52

Er is meestal wel iemand die je voor wil lezen :j

Ik rijd zelf de proeven uit mn hoofd. Is misschien ook een optie voor jou? Dan zit je in elk geval niet met eventuele stress als je geen voorlezer kan vinden.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 20:54

ja maar als ik dan op wedstrijd eenmaal moet rijden, dan krijg ik weleens blackouts :D
dus aan mij is dat niet echt besteed :(

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:54

In mijn pony tijd las mijn vader terwijl ik nog op pony zat zovaak voor andere mensen voor.....

Ik zou dat ook gewoon doen! als je dat al niet voor elkaar over hebt...

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:56

Van wat ik meegemaakt heb bij anderen; er is altijd wel iemand die je wil helpen.
Mijn moeder leest altijd voor. :P

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:13

Sinds ik echt een paar keer flink moeite heb moeten doen en een hoop stress om een lezer te vinden, ben ik ze uit het hoofd gaan rijden.
Je kunt er niet standaard vanuit gaan dat er wel iemand je kan en wil voorlezen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:35

Fitzroy schreef:
Sinds ik echt een paar keer flink moeite heb moeten doen en een hoop stress om een lezer te vinden, ben ik ze uit het hoofd gaan rijden.
Je kunt er niet standaard vanuit gaan dat er wel iemand je kan en wil voorlezen.

dat heb ik dus ook al weleens meegemaakt, en zie op concoursen heel vaak mensen stressen last minute om iemand te vinden, omdat veel mensen NIET extra willen voorlezen.
ik zou er toch voor kiezen om iemand te zoeken die het wel wil doen, kun je tijdens het inrijden gewoon rustig concentreren op het rijden ipv zoeken naar iemand.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:40

Ik ga altijd met vriendin samen op trailer dus lezen elkaar dan voor. Ik zou niet onvoorbereid (als je niet uit je hoofd wil doen) op wedstrijd willen gaan om daar nog een voorlezer te vinden. Ik lees weleens mensen voor maar niet altijd omdat je het in mijn ogen dan niet goed voor elkaar hebt als je nog één moet zoeken, geld juist voor diegene die net voor proef nog even snel vraagt. Als mensen bij het inrijden ver van te voren vragen doe ik het wel.
Vroeger ging ik wel alleen dan nam ik altijd een vriendin van de manege mee. Heb laatst vriendin voorgelezen die via hyves een voorlezer zocht 8-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:42

Praktische vraag aan jou, (hoe) ga jij met een driejarige alleen op concours?

Ik heb altijd een voorlezer bij gelukkig en die leen ik ook best af en toe uit :D Wordt regelmatig gevraagd, en als het goed uitkomt doen we daar niet moeilijk over...maar we moeten ook vaak nee zeggen, degene voor of na mij voorlezen lukt bv al niet bij twee proeven. En mijn paard extra lang op de trailer laten staan om iemand te lezen die veel later moet rijden begin ik ook niet aan.
Ik zou er zelf niet tegen kunnen, stel dat er niemand kan dan zit je er mooi mee...maar ik ga sowieso niet alleen op concours, dan maak ik mezelf gek denk ik (en mijn paard erbij)

Is er geen clubgenootje die in dezelfde klasse start waar je mee af kan spreken? Misschien nog gezellig ook als je regelmatig dezelfde wedstrijden bezoekt...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:05

Ik heb ook altijd iemand mee als 'groom'.
Ze vlecht mijn paard (ik kan geen hengstenvlechten maken), fietst mee (onder de man naar het terrein), houdt hem vast als ik moet plassen, houdt in de gaten wanneer ik aan de beurt ben en leest voor.
Zo deed ik het andersom ook bij haar. Helpen met de trailer, opzadelen, lezen, enz.
Is er geen stalgenootje of andere vriend/vriendin die mee kan?

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:19

Meestal is er altijd wel iemand die dat kan/wil! :)
Maar je weet het maar nooit, dus probeer de proef dan uit je hoofd te kennen, als je op het laatst niemand hebt kan je het proberen uit je hoofd te doen ;)
Wel handig als je dan iemand vraagt die bijv. net de ring uitkomt, anders moeten mensen zo lang op je wachten als ze al naar huis willen..

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:35

Mijn staleigenaar gaat mee, hij heeft veel ervaring met lezen en een fijne, duidelijke stem. En anders vraag ik iemand anders om mee te gaan, ik ga niet zonder voorlezer op wedstrijd. Mensen vinden het inderdaad vaak niet erg om te helpen, maar ik vind het niet fijn om dat aan anderen te moeten vragen. En het zou voor mezelf extra stress geven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:37

Ik heb even in je profiel gekeken naar de regio waar je woont en mijn ervaring in jouw omgeving is idd dat het soms lastig is om een lezer te vinden. Ik heb zelfs letterlijk een keer te horen gekregen; 'jouw probleem, je weet toch dat je zelf voor een lezer moet zorgen? '
Dus ik zou maar beginnen met ze uit het hoofd te leren.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:44

_Esther_87_ schreef:
Praktische vraag aan jou, (hoe) ga jij met een driejarige alleen op concours?

Hier dacht ik ook aan. Alleen met een 3.. nou ja januari 4 jarige op pad is een hele klus. Een extra paar handen er bij is zeker niet verkeerd. Is er verder niet iemand in je vrienden kring die met je mee wil?

Ik ben altijd maar blij een voorlezer mee te hebben, ik kan zelf de stres niet aan om een voorlezer te zoeken en ook nog los te rijden enz enz ;) En uit mijn hoofd rijden ho maar, dan ben ik halverwege de eerste proef, en dan weet ik het niet meer hahaha. Nu moet ik ze langzaam aan wel uit mijn hoofd leren..

Simone_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:36

Het is belangrijk dat je de proeven helemaal uit je hoofd kent. Er is altijd wel iemand op een wedstrijd aanwezig die je even voor wilt lezen. Het is dan prettig om tijdens de proef te weten "welke kant"je op moet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:56

Ik ben altijd iemand die wel extra voor wil lezen en dan gebeurt het regelmatig dat ik de eerst volgende drie combinaties na 'mijn ruiter' alsnog aan het lezen ben. Dan houdt het voor mij toch echt op want dan is het tijd het paard op de trailer te zetten. Ik wil het altijd wel doen als het kán, maar eigen paard gaat voor.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:23

Ik probeer altijd iemand van te voren te regelen, maar soms lukt dat gewoon echt niet. Gister ben ik ook in m'n eentje naar een wedstrijd gegaan. Ik was al een beetje laat en heb toen nog 10 min naar een voorlezer moeten zoeken. Uiteindelijk is het mij altijd wel gelukt om iemand te vinden, maar het is soms idd wel even stressen om zo snel mogelijk iemand te regelen. Vooral op grote concoursen met grote inrijterreinen is het soms nog best lastig.
Ik zorg er dan altijd wel voor dat ik de proefjes ook uit m'n hoofd ken (voor het geval dat..), maar ik merk dat ik het toch prettiger vind om er een voorlezer bij te hebben.
Over het alleen op concour gaan met een 3-jarige, tja dat hangt helemaal van het paard af. Die van mij is heel makkelijk te laden en die neem ik sowieso wekelijks mee naar vreemd terrein. Dat gaat dus prima in m'n eentje :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:35

Zet een oproepje op MP. Zo vind je heus wel een paardengriet die dit voor een kleine bijverdienste wil doen.
Ik zou ook niet graag met een dan 4-jarige alleen op pad gaan

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:08

Ik leer de proefen uit mijn hoofd. Maar er zijn genoeg mensen die je voor willen lezen.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:55

Ik ga vaak met de eigenaresse van 'mijn' paardje mee op wedstrijd en lees haar dus voor en soms word ik dan ook gevraagd of ik wil voorlezen. Uiteraard help ik zo iemand, want ik zou het zelf ook heel vervelend vinden als ik geen voorlezer zou hebben, maar ik vind het niet altijd plezierig. Ten eerste omdat de eigenaresse dan geen hulp heeft bij het afzadelen etc. en ten tweede (dit geldt vooral in het buitenseizoen) heb ik al 2 proefjes voorgelezen en ben altijd blij als dat weer achter de rug is en dan mag ik nog 2 voor gaan lezen en ten derde ben ik doodsbang dat ik een fout maak tijdens het lezen en zo iemands proef (en die ken ik ook nog niet) verknal!!

Het handigst en makkelijkste is als je zelf iemand mee neemt op wedstrijd! Ook omdat je paard nog zo jong is, lijkt me dit helemaal handig!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:40

Nou, ook met een ouder paard ga ik liever niet alleen op stap hoor. Is altijd fijn een paar extra handen. En je hebt gelijk iemand die voor kan lezen ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:14

Voordat ik officieel ging starten heb ik de halve wereldbol gevraagd wie mij eventueel op wedstrijd kon helpen & kon voorlezen. De proef uit het hoofd rijden werkt wel wat ontspannender, maar zeker als je zenuwachtig bent, is de kans groot dat je fouten gaat maken (en dus punten verliest). Vraag bekenden of ze eventueel willen voorlezen (of plaats een advertentie op internet/rijvereniging) en zorg voor een back-up buddy. Anders moet je uiteindelijk toch de proef uit het hoofd rijden. Omdat ook voorlezers fouten kunnen maken is het uiteraard wel verstandig dat je de proef zelf ook uit het hoofd leert.

Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:15

Lezer misschien niet je grootste probleem.
Met 3 jarige op stap allicht handig om nog iemand bij je te hebben, tot je weet wat hij doet op vreemd terein.

Zorgen dat je hem uit je hoofd kent (doe ik ook altijd, maar vergeet ook altijd halverwege iets dus zoek altijd een lezer),
vind je dan geen lezer, nog geen man over boord.

Niet iedereen wil lezen, is hun goed recht.
Maar moet zeggen, vaak toch wel iemand gevonden, ook wel eens niet, ook een keer iemand die alles 1 onderdeel te laat voorlas
(kende gelukkig mijn proef).
Sta zelf ook vaak genoeg mensen hun proefjes voor te lezen.