Pony ziet geen verschil mens/soortgenoot??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peppert

Pony ziet geen verschil mens/soortgenoot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:31

Hallo allemaal,

Weer een vraag.. Mijn welsh hengstje van 2, houdt ontzettend veel van spelen en als je hem een beetje uitdaagt reageert ie er meteen op door als een gek door de wei te rennen.. Nu denk ik zelf dat hij nooit met andere paarden is opgegroeit en dus niet weet dat hij met ons (mensen) zachtjes aan moet doen, want uiteindelijk komt hij na het rennen en gek doen naar je toe en begint tegen je op te steigeren en in je benen proberen te bijten.. Eigenlijk net zoals ze bij een soortgenoot zouden doen!

Onze wei is groot zat voor nog een paardje, dus nu zit ik te denken of hem het goed zal doen om een soortgenootje erbij te zetten waarvan hij dus kan leren en misschien dan wel onderscheid kan maken tussen mens en paard??? Dan hoeven wij ook niet meer met hem te spelen, want hij heeft wel vriendjes in de wei (kipjes) maar die spelen natuurlijk niet leuk :P en is het voor hem misschien makkelijker te begrijpen dat hij bij een soortgenootje wel kan klieren en spelen en bij ons gewoon lekker luisterd.

Wat vinden jullie??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:35

Eerlijk?
Dat het dom is om een tweejarige alleen te houden. Ik zeg: rap de opfok in ermee, liefst in een gemengde kudde (leeftijd en liefst een drachtige alfamerrie erbij) zodat dit heerschap opgevoed wordt.
Hier komen anders echt problemen van.
Kippen zijn geen geschikte vriendjes voor een paard.

Captain

Re: Pony ziet geen verschil mens/soortgenoot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:37

Ben het met Sonja eens. :j Niet in de opfok met jonge paarden maar in een kudde met ervaren merries.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:39

ahum. Dat je dit moet vragen... Daar ga je eenhoop reacties op krijgen...

Paarden zijn kuddedieren. Dat betekent dat ze altijd soortgenoten nodig hebben. Een paard in zijn eentje is niet gelukkig. Dus regel idd maar snel een ander paardje erbij, of nog beter, zet hem in de opfok.

Ten tweede heb je een tweejarige hengst die tegen je op steigert en in je benen bijt. Die moet HEEL nodig opgevoed worden, want dit is zeer gevaarlijk gedrag, zeker als hij over een jaar of 3 nog zwaarder, sterker en groter is. Zoek iemand die ERVARING heeft met hengsten opvoeden om je te helpen, en leer zelf zo veel als je kunt van die persoon. Wil je de pony hengst houden? Wordt hij een goedgekeurde dekhengst? Zo niet, zsm castreren.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:41

Oeh, gedurft topic!

Die 2 jarige moet helemaal niet alleen staan. Lekker in de kudde, die voeden hem dan ook al op. Verder moet jij het natuurlijk ook niet accepteren dat hij dat bij jou doet.
Hup, opfok in!!!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:45

Als de donder in een grote gemengde groep gooien als je geen contactgestoord paard wilt krijgen!
Trek hem daar over een aantal jaar maar weer uit..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:50

Een 2-jarige alleen? :oo

Heeeel vlot in de groep idd! En waarom denk je dat hij niet met soortgenoten is opgegroeid? Had toch een mams als voorbeeld of is t een flessenveulen?

Nja, dan nog... Ik heb ook een 2-jarige Welshhengst en die mag ook graag met me spelen. Maar hij weet heeeeel goed dat ik geen paardenvriendje ben en stopt ook netjes op tijd voor me (al moet je er altijd met je hoofd bijblijven, jonge paarden zijn lomp :Y) ). Maar als de sodemieter in een gemengde groep en als je hem in de hand hebt opvoeden!!

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:10

Ik wil mijn hengst niet laten ruinen. Hij domineerd niet, want ik kan alles met hem doen, hij steigerd alleen tijdens het spelen.. Verder nooit! Hij doet alles wat ik van hem vraag. Dus ik zie geen reden waarom hij meteen gecastreerd moet worden omdat hij steigerd tijdens het spelen? Hij is 2 jaar, misschien is dat meer waard om naar te kijken dan dat hij een hengst is. Een merrie of ruin zou precies t zelfde doen op die leeftijd, wat gaan ze daar mee doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:13

Gewoon, OOK in de opfok.
Paarden horen niet alleen, en jonge paarden in het bijzonder niet. Daar krijg je heel verknipte beesten van.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:14

Ook een merrie of ruin hoeft dit gedrag bij mij niet te tonen.
Steigeren wordt bij mij echt niet getolereerd. Dadelijk doet hij het ook als hij volwassen is en dan ben je verder van huis. Ook het bijten in benen vind ik echt niet goed.

Je vraagt advies, maar wil het eigenlijk van niemand aannemen.

Nogmaals de vraag aan jou dan, hoezo staat dit paard alleen en niet in een kudde of opfok??????????

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:21

bo0tjeee schreef:
Ook een merrie of ruin hoeft dit gedrag bij mij niet te tonen.
Steigeren wordt bij mij echt niet getolereerd. Dadelijk doet hij het ook als hij volwassen is en dan ben je verder van huis. Ook het bijten in benen vind ik echt niet goed.

Je vraagt advies, maar wil het eigenlijk van niemand aannemen.

Nogmaals de vraag aan jou dan, hoezo staat dit paard alleen en niet in een kudde of opfok??????????

Ik wil het best aannemen hoor, maar ik laat mn hengstje niet ruinen omdat hij jong is en gewoon wilt spelen. Het is ook niet zo dat ik het accepteer dat hij steigerd, als k m corrigeer, is het ook meteen klaar.

Het paard staat nu nog alleen omdat wij pas een stuk grond hebben gekocht, en ik natuurlijk niet ineens 10 paarden kan kopen.. Daarom vind k sommige reacties een beetje jammer, als mijn paardje gevaarlijk was dan zou ik dat wel merken en wist ik wel zonder een topic wat me te doen stond.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:23

een paard hoort NIET alleen, en zeker een jong paard niet, als dit zo door gaat ga je een heel gevaarlijk paardkrijgen, menig bokker kent jud nog wel die uiteindelijk is afgemaakt omdat hij iemand het ziekenhuis in had geslagen, dit paard was oa door alleen houden (voordat een bokker hem kocht) totaal kontackt gestoord geworden.
ik neem aan dat je dit niet mijn jou pony wilt, dus als je hem hengst wilt houden moet je een kudde zoeken met jonge hengtsen en ruinen, maar wat je imo beter kunt doen is hem laten ruinen en een gemengde kudde zoeken, waarom zou je hem in godsnaam hengst laten? als ja geen toekomstplannen hebt met het fenomeen hengst, laat hem dan liever ruinen, zo'n dier krijgt daar alleen maar last van.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:24

Ik zeg ook nergens dat je hem moet castreren hoor TS. Maar CORRIGEREN!
Maar als je dat al doet is dat toch goed.

Toch zou ik hem in een opfok zetten. Stukken beter voor het paard.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:25

Een goed opgevoede, sociale hengst kan een heel fijn dier zijn... Maar een onopgevoede hengst die in zn uppie groot moet worden? :n Dat is gewoon vragen om problemen..

Las ook in een ander topic dat ie bijt? Heeft die van mij ook nog wel eens een handje van, die krijgt tegenwoordig gewoon een forse tik op zn neus.. Let wel goed op je timing.. Maar echt, steigeren en bijten enz is NOT DONE, net zo min als een (jong!!!) paard alleen!!

Ruinen hoeft niet per definitie nee maar zorgen voor een groep die hem opvoedt en zorgen dat hij weet hoe zich te gedragen bij mensen moet wel. Mijn hengst heeft nooit geprobeerd tegen me op te steigeren oid. Als ik met hem speel is hij heel voorzichtig, wil nog wel eens een vreugdebokje oid geven maar dat doet ie dus al niet als we in een wat kleinere ruimte (paddock bijv) zijn.. Hij is heel netjes met spelen, zoals het toch hoort, ook voor een 2-jarige..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:26

Maar TS de rest zegt het ook al, het is nooit goed om een paard en vooral niet zo'n jonge alleen te laten staan.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 08-07-11 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:26

H_Nalanta schreef:
Ben het met Sonja eens. :j Niet in de opfok met jonge paarden maar in een kudde met ervaren merries.

Inderdaad, huppa naar een gemengde kudde ermee.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:27

gewoon een veulen van 2 jaar erbij of een shet of zo.
niet in de opfok

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:28

Rider01 schreef:
H_Nalanta schreef:

Inderdaad, huppa naar een gemengde kudde ermee.

dat zal toch een probleem worden aangezien het een 2 jarige hengst is en dus al vruchtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:29

vrouwke schreef:
niet in de opfok

Mag ik vragen waarom je dit advies geeft?
Een veulen kan immers geen veulen opvoeden?

@barbar, vandaar drachtige alfamerrie.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:32

O AUB er moet serieus waar een cursus komen die verplicht is voor mensen die een paard gaan kopen !!

Je gaat een 2 jarige niet in zijn uppie in de wei zetten tuurlijk moet hij nog leren en ik denk niet dat jij hem kan leren hoe hij een paard moet zijn !!

Koop GAUW een 2de erbij (dan wel een grote geen veulen of jaarling) Je hebt er 1 nodig met de nodige levens ervaring rond de 10 of 15 iets dergelijks !

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:32

Precies!

Sonja schreef:
vrouwke schreef:
niet in de opfok

Mag ik vragen waarom je dit advies geeft?
Een veulen kan immers geen veulen opvoeden?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:33

Mijn hengst staat idd ook met merrie.. Nou is zij ook wel een goeie 50cm groter maar toch, hij gedraagt zich daar heel netjes naar. Heeft ook heel vaak tussen/met merries gestaan en kent zn plek. Ik vind het iig ideaal, geen betere manier om een hengst manieren aan te leren dan dat :)
Maar een veulen of 2-jarige erbij is niet zo'n strak plan nee. Als hij dan echt niet naar een goede gemengde groep kan (die hij imo toch echt wel nodig heeft als hij altijd alleen heeft gestaan) dan een volwassen, speelse maar dominante ''meester'' erbij, eentje die m ondubbelzinnig op zn plek kan zetten..

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:36

Het is ook de bedoeling, vanaf het begin al, om er nog een paardje bij te nemen. Maar goed, daar moet ik natuurlijk ook weer over nadenken want die koop je niet zomaar, en vind je ook niet zomaar.

Ik wil t allerbeste voor mijn pony, dus nee, natuurlijk wil ik niet dat hij contactgestoord of onhandelbaar word. Maar hij is soieso niet onhandelbaar, hij is jong, en hengst ja, maar dat heeft er niks mee te maken want ieder jong paard heeft zijn kuren.

Je had m moeten zien toen ik hem de eerste dag had, TOEN was hij onhandelbaar ja! Nu niet meer, en dat heb ik in 2 maanden maar netjes bereikt vind ik zelf, dus ik zal het heus niet zo verkeerd doen allemaal dus ik vind sommige reacties nogal aanvallend. Ik heb wel foto's, het verschil is overduidelijk groot, een foto van de eerste dag dat ik hem had en een foto van vandaag.. Heb alleen geen idee hoe ik die hierop kan posten.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:38

Een paard van 2 jaar hoort inderdaad niet alleen, maar dat weet je zelf zo te lezen ook wel. Als je de mogelijkheid hebt om er een ouder paard/pony bij te zetten, dan zou ik dat zeker doen. Een jong paard erbij heeft niet zoveel zin. Die kunnen elkaar niet
echt opvoeden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:39

Trek je niet teveel aan van sommige mensen. Je weet nu dat het beter is om je paard in een kudde te zetten. Je zegt zelf er een tweede bij te willen nemen, dus ga opzoek zou ik zeggen.
Een shetje of a-pony kan ook als tijdelijke oplossing