Kuitmaat laarzen, hoe opmeten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Kuitmaat laarzen, hoe opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:02

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ik kon zo gauw niets vinden.
Ik ben op zoek naar leren rijlaarzen en kom een hele hoop termen tegen die ik niet begrijp. Zo moet ik mijn kuitmaat weten, hoe kan ik die bij mezelf opmeten? Ik heb kledingmaatje 36, maar echte nederlandse kuiten, maatje breed dus :P. Mijn rubberen rijlaarzen heb ik in een extra brede maat. Mijn schoenmaat is 37, ook lekker klein dus met die maten tweedehands laarzen vinden is helaas bijna onmogelijk.
Verder lees ik over een dressuurboog, wat is dat? En schachtlengte, moet ik daar ook rekening mee houden? Kortom ik weet het echt even niet meer :P.

Ik ben op zoek naar donkerbruine slank uitziende leren rijlaarzen die mooi bij mijn donkerbruine dressuurzadel passen. Maar ja waar kan ik die vinden? Ruitersportwinkels in de buurt hebben of eng dure rijlaarzen (500 euro vind ik echt te veel) of enkel rubberen laarsjes. Wie o wie kan mij helpen?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:44

De mensen van ruitersportzaak meten je benen wel helemaal op. Plaatje wat je waar moet opmeten: http://www.rijlaarzen.nl/new/product_im ... dnieuw.jpg

Een dressuurboog is een boog aan de buitenkant van je laars, heeft verder niet echt een functie maar staat wel erg mooi.

Hoogte van je laars hangt een beetje af wat je met de laarzen gaat doen. Een springlaars moet iets lager zijn, omdat ze anders in je knieholte prikken tijdens het springen. Dressuurlaarzen zijn wat hoger (knieholte).

Verder qua laars ben ik erg te spreken over Lipica. Laarzen worden op maat gemaakt, goede prijs-kwaliteitverhouding en je kunt de laarzen helemaal naar je eigen smaak maken. Prijzen beginnen bij €200 geloof ik :)

nikkie722

Re: Kuitmaat laarzen, hoe opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:56

over Lipica's ben ik ook erg tevreden, super rijlaarzen, zitten beter dan die dure Petrie's.
ze kunnen bijna alles voor je maken op maat en extra's zoals jachtkap, bijna alle soorten kleuren, steentjes, naam op je laars enz.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:25

Als je op zoek bent naar 2de hands laarzen dan is het handig om je maten op te meten zoals op het plaatje van __denise. En dan zal het heel moeilijk gaan worden om laarzen te vinden die dicht in de buurt komen van je eigen maten.

Als je nieuwe laarzen wilt dan ga je gewoon naar de ruitersportzaak en die meet dan je maten op. Als je mazzel hebt en in een standaard maat past dan ben je redelijk 'voordelig' uit. Anders wordt het maatwerk en dan wordt er een meerprijs berekend voor het op maat maken, bovenop de standaard prijs.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:10

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 11:52

Iedereen bedankt voor de info!

HeleneVdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:21

Gewoon met een lintmeter op het breedste punt van je kuit.
Meestal een centimeter of 8 onder je knieholte.

Testify

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:34

Inderdaad wat HeleneVdb zegt.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:46

Ik zou gaan kijken voor lipica laarzen omdat je een moeilijk been hebt ;)
Ik heb dat zelf ook en die van mij zijn nu in de maak, ze meten alles op zodat het precies past ;) !