B ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:44

hooi ik ben een B ruiter en in vroeg me af wat mensen uit hogere klasses van de techniek en tijstyl van B ruiters vinden.

gr

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:32

Ik neem aan dat je rijstijl bedoeld?
Wat moet men daarvan vinden? Alle begin is moeilijk en dit geldt ook voor paardrijden. Denk dat er dan nog weinig techniek en stijl is, dat komt later pas.

KimE

Re: B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:34

Tja de ene B ruiter is de andere niet :)
Bij de ene kijk ik het liefst de andere kant op en bij de ander ben ik blij verrast :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:17

springen of dressuur?
Bij het B springen zie je hele wisselende combinaties. De ene ruiter ziet geen afstanden en zit te rukken en te plukken om vervolgens weer te gaan jagen en hebben 0,0 controle en je ziet ook genoeg ruiters die heel netjes en beheerst een parcours rond kunnen rijden en hun paarden netjes bij de sprong brengen.

Maar waar wil je heen met dit topic? :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:21

Tja de ene B-ruiter is de andere niet... en wat zou het uitmaken wat anderen daarover vinden... zolang jij zelf en je instructrice maar vooruitgang zien.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:35

Moderatoropmerking:
Wat flauwe reacties verwijderd.

N_jumping: Het zou erg veel helpen als je een openingspost plaatst waarin je duidelijk uitlegt wat je bedoelt en wat precies je vraag is. Zoals het er nu staat, is het erg lastig voor anderen om er iets over te zeggen.

sylvia792

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:40

ik snap ook niet helemaal wat je ermee bedoeld, het maakt toch niet uit wat een ander vindt en we zijn ooit allemaal in de B begonnen

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:42

Iedereen is toch in de B begonnen :Y)

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:53

ik hoor vaak mensen zegge oo die start pas in de B dus die kan vast niet goed rijden

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:01

Dat heb ik nog nooit gehoord, rare reacties dan van die mensen.
Ik rij helemaal geen wedstrijden, je rijstijl/techniek hangt echt niet af van de klasse die je rijdt, hoor.
Of sowieso of je wedstrijden rijdt.

Er zijn genoeg B ruiters die veel ontspannender en vriendelijker rijden dan Z ruiters.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:09

mika11 schreef:
Dat heb ik nog nooit gehoord, rare reacties dan van die mensen.
Ik rij helemaal geen wedstrijden, je rijstijl/techniek hangt echt niet af van de klasse die je rijdt, hoor.
Of sowieso of je wedstrijden rijdt.

Er zijn genoeg B ruiters die veel ontspannender en vriendelijker rijden dan Z ruiters.

Mee eens! :j Ik kijk vaak om me heen of ik wat kan oppikken van ruiters met hoger niveau dan ik , en ik ben vind ik zelf nog niet eens een B-wedstrijd waardig (al denken andere er anders over). Maar dan zie ik hoe sommige die ruiters hun paard aan de teugel werken (zagen) en zitten te bonken in het zadel bij het doorzitten. En dan denk ik... laat mij dan maar lekker niveau-loos met heel licht contact proberen mijn pony naar ontspanning te rijden :j en loopt hij niet perfect aan de teugel , tja jammer dan! :D

(zijn overigens ook veel ruiters waar ik al kijkend en luisterend naar hun verhalen wel wat van oppik hoor!)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:06

Ik ben zelf net begonnen in de B. Bij mij op stal staan veel wedstrijdruiters en ik ben eigenlijk de enige B ruiter. De rest rijdt hoger en redelijk fanatiek. Ik krijg altijd heel veel steun en tips van de rest op een hele fijne manier. Er wordt absoluut niet op mij neer gekeken omdat ik 'maar' B rijd. Ik denk dat ik de enige ben die er 'last' van heeft dat ik B rijd. :')
Komt misschien ook wel omdat bij ons op stal de instelling heerst: al ga je eronder hangen, als je maar plezier hebt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:48

-> WD-V

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:22

Het enige wat me altijd opvalt is dat er vaak vrij lang losgereden wordt. Het is in de winter binnen opvallend drukker in de losrijbaan als er een B rubriek verreden wordt, dan wanneer er bijvoorbeeld M1 wordt gereden.

Verder denk ik niet zoveel over B ruiters, er zit namelijk heel veel verschil in zowel de ruiters als de paarden. Merendeel rijd gewoon heel netjes, enkelen zouden beter nog even thuisblijven (en dat heeft dan meestal te maken met simpelweg geen controle hebben over je paard, niet op de hulp aan kunnen galopperen, alleen keihard kunnen galopperen)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:36

N_jumping schreef:
ik hoor vaak mensen zegge oo die start pas in de B dus die kan vast niet goed rijden

Tja, ik hoor ook veel mensen zeggen 'wooo die rijdt AL L' nounou, L, dat stelt veel voor zeg.. Wedstrijd niveau zegt weinig imo, sommige beginnen heel laat met wedstrijden en moet toch in de B beginnen, anderen starten gewoon heel vaak en dan kom je wel een paar keer een 'lieve' jury tegen, dan hebben sommige een heel makkelijk paard terwijl anderen een heel moeilijk paard hebben. Nee, vind niet dat je iets over iemand zn rijden kan zeggen nav zijn/haar wedstrijdniveau. Natuurlijk kun je wel een inschatting doen, maar er zijn zat Z ruiters die ik toch echt bagger vind rijden.

_Esther_87_ Wat vind jij lang losrijden dan? Ik ga altijd een uur van te voren zadelen en mn wedstrijd kleding aantrekken (jasje, zelfknoop plastron, haar, laarzen) daarna ga ik gelijk losrijden, zal ongeveer een half uur zijn. Ga weleens met iemand mee op wedstrijd (nu Z1) en die rijdt wel een heel stuk langer los.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:46

Nies_ schreef:
N_jumping schreef:

Tja, ik hoor ook veel mensen zeggen 'wooo die rijdt AL L' nounou, L, dat stelt veel voor zeg.. Wedstrijd niveau zegt weinig imo, sommige beginnen heel laat met wedstrijden en moet toch in de B beginnen, anderen starten gewoon heel vaak en dan kom je wel een paar keer een 'lieve' jury tegen, dan hebben sommige een heel makkelijk paard terwijl anderen een heel moeilijk paard hebben. Nee, vind niet dat je iets over iemand zn rijden kan zeggen nav zijn/haar wedstrijdniveau. Natuurlijk kun je wel een inschatting doen, maar er zijn zat Z ruiters die ik toch echt bagger vind rijden.

_Esther_87_ Wat vind jij lang losrijden dan? Ik ga altijd een uur van te voren zadelen en mn wedstrijd kleding aantrekken (jasje, zelfknoop plastron, haar, laarzen) daarna ga ik gelijk losrijden, zal ongeveer een half uur zijn. Ga weleens met iemand mee op wedstrijd (nu Z1) en die rijdt wel een heel stuk langer los.

Drie kwartier tot een uur...dat vind ik lang. Of beter gezegd, ik vind alles langer dan een halfuur lang. Ik weet ook niet zeker of het zo is en hoe het precies zit, maar er is hier in de winter altijd een wedstrijd met 2 ringen en 1 losrijbaan. En als ik dan bijv M1 start en het M2 is ook aan het rijden, is het beduidend rustiger met losrijden dan wanneer er in de andere ring B gestart wordt....Misschien vertekent het ook nog wel iets omdat er in de B vaker onervaren paarden en/of ruiters rijden die gewoon iets meer plaats nodig hebben, ik weet het niet. Het valt me met regelmaat op in de winter, maar ik sta er niet bij te klokken ofzo :)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:05

Ik rij ook altijd vrij lang los, ideaal is 3 kwartier. Die tijd heb ik echt nodig om een goede rem en een goed stuur te krijgen. Het zou dus zomaar kunnen hoor. Daarbij heb ik vrij veel ruimte nodig, vanwege ontbreken van 100% rem en stuur.

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:17

Waarom zal je commentaar geven op B ruiters , zijn wij minder dan de hogere ?
ieder zijn begin , misschien rijden ze wel beter dan de hogere ruiters maar ze moeten toch
ergens beginnen he ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:49

Ik heb voor iedereen respect als diegene leuk rijd en er plezier in heeft, of dat nou een kind van 6 is die net rijd of een volwassene die heel hoog rijd. Diegene moet uiteraard ook wel een beetje lief zijn.
Ik zie bijvoorbeeld mensen chagrijnig op het paard zitten en dan denk ik soms echt: 'Je doet het toch voor de lol, de hobby of de sport? Dan moet je het leuk vinden en niet op alles lopen zeiken wat mis gaat of toevallig voor je rijd, ongelukjes kunnen immers gebeuren.'

Ik denk dat je voor de B niet langer nodig hebt dan ongeveer een half uur losrijden omdat je immers minder pittige dingen gevraagd krijgt als bijvoorbeeld M/Z weet ik al niet wat. Hoewel, ik er voor de zekerheid altijd 40 min van te voren opga voor het geval dat (inlopen, paard stelt zich aan enz enz) En als het meevalt dan ga ik gewoon even lekker rond stappen aan de lange teugel.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:56

De manieren op het inrij-terrein vind ik ver te zoeken bij de B ruiters.
Ik kan in de Z een stuk relaxter inrijden omdat deze mensen ervarener zijn, en de situaties ook wat beter inschatten.

Verder heb ik niks tegen B ruiters, het niveau van de meesten ligt al aardig hoog. :j

Met mijn jonge paard ben ik zelf ook nog een B ruiter hoor.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:08

daNiielle_ schreef:
De manieren op het inrij-terrein vind ik ver te zoeken bij de B ruiters.
Ik kan in de Z een stuk relaxter inrijden omdat deze mensen ervarener zijn, en de situaties ook wat beter inschatten..

Dat is ook niet altijd waar. Ik start zelf ook in de B en inderdaad, daar zitten mensen elkaar nogal eens in de weg met losrijden, maar er wordt wel vriendelijk 'sorry' en 'geeft niet' gezegd. Ik vind juist dat de ruiters die wat hoger rijden, en vaak fanatieker zijn flink tegen elkaar uitvallen als ze elkaar in de weg zitten.

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:50

Ik heb een paard gehad , die wedstrijden een goede aangelegenheid vond om de handstand te oefenen vond.
En thuis gebeurde er niets , het paard had gewoon een stukje ervaring nodig.
Ik heb daardoor heel lang in de B gereden , met het inrijden gebeurde er niets.
Maar zodra ik de ring in mocht was het ''showtime!''.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:19

Danique_G schreef:
Ik heb voor iedereen respect als diegene leuk rijd en er plezier in heeft, of dat nou een kind van 6 is die net rijd of een volwassene die heel hoog rijd. Diegene moet uiteraard ook wel een beetje lief zijn.
Ik zie bijvoorbeeld mensen chagrijnig op het paard zitten en dan denk ik soms echt: 'Je doet het toch voor de lol, de hobby of de sport? Dan moet je het leuk vinden en niet op alles lopen zeiken wat mis gaat of toevallig voor je rijd, ongelukjes kunnen immers gebeuren.'

Ik denk dat je voor de B niet langer nodig hebt dan ongeveer een half uur losrijden omdat je immers minder pittige dingen gevraagd krijgt als bijvoorbeeld M/Z weet ik al niet wat. Hoewel, ik er voor de zekerheid altijd 40 min van te voren opga voor het geval dat (inlopen, paard stelt zich aan enz enz) En als het meevalt dan ga ik gewoon even lekker rond stappen aan de lange teugel.

het is voor mij en mijn paard fijn om wat langer los te rijden, zeker omdat mijn paard nog niet veel wedstrijdervaring heeft en nogal vaak spoken ziet. Zo word ze toch wat meer ontspannen. Helaas is die ontspanning weg als er voor de wedstrijdring iets héél geks staat, zoals een vreemd juryhokje. Dág ontspanning... :+

Lijkt me overigens logischer dat bijv. een Z ruiter minder lang gaat losrijden, juist omdat het paard nog veel energie in de proef moet stoppen.