Bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peppert

Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 14:31

Hallo Bokkers,

Ik heb een klein welsh hengstje van 2 jaar jong. Ik heb hem nu 2 maanden, gekocht bij een boer die er nooit naar heeft omgekeken dus alles wat ik van hem vraag of verwacht moet hij nog leren. Het gaat allemaal goed, en ik ben heel geduldig van nature en daar ben ik ontzettend blij mee sinds ik hem heb _/-\o_ haha!

Maar nu heb ik een vraag over bijten.. Hij bijt, lang niet zoveel meer als voorheen, maar je kan nooit je kont naar hem keren want gegarandeerd dat ie erin bijt! Hoe leren jullie bijten af?

Zoals ik al zei, het is al minder geworden, maar heel veel verschil is er nog niet in 2 maanden tijd.

Ik merk wel dat stemverheffing meer bereikt bij hem dan een tik op zn neus, want dan hapt ie terug en geef je m weer een tik, hapt ie weer terug.. Ook wil ik erbij vermelden, dat hij NOOIT chaggrijnig is en ook niet bijt uit kwaadheid, dus ik (persoonlijk) heb het idee dat het speelzigheid is van hem en moet je dat nou echt kei hard afstraffen?

Alvast bedankt voor de reacties!!

Groetjes

kinel

Re: Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:34

je zegt het zelf al het is een hengst, en die hebben die streken aan zich. zal niet zeggen alle hengsten , maar wel veel. je moet consequent blijven en niet toegeven of een andere optie is castatreren. dan wordt het bijten misschien wel helemaal verleden tijd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:35

Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het wisselen van de tanden. Net als een mensen baby willen ze bijten...een baby krigt dan een bijtring.
Ik persoonlijk zou hem toch echt een flinke mep verkopen als hij bijt, met een flinke boze stem.

Judith09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:40

je hebt hem nog maar twee maand en het is en blijft een hengst, voorheen heeft hij hier nooit 'straf' voor gehad, daarom blijft hij doorbijten na een tik op de neus.
ik denk dat je gewoon consequent moet blijven zijn in hoe je het nu doet. De neus is toch (wat men zegt) erg gevoelig dus ik zou gewoon door blijven doen want je weet:

De aanhouder wint ;)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 14:41

kinel schreef:
je zegt het zelf al het is een hengst, en die hebben die streken aan zich. zal niet zeggen alle hengsten , maar wel veel. je moet consequent blijven en niet toegeven of een andere optie is castatreren. dan wordt het bijten misschien wel helemaal verleden tijd.

Ik ben helemaal smoor op het karakter van een hengst, dus ik zou hem absoluut niet willen laten ruinen. Ik ben ervan overtuigd dat bijten afgeleerd kan worden (bij alle paarden, dus ook bij hengsten) Alleen moet je weten hoe dat op een juiste manier moet, en aangezien ik nog nooit het bijten heb moeten afleren bij een paard is dit voor mij de eerste x.

Swammy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:31

Ooit geprobeerd om terug te bijten??
Niet letterlijk natuurlijk, pak een klein stukje vel en draai het een kwartslag, dit voelt voor hem net zoals een ander paard bijt.,( in de hals)
Slaan helpt niet, wordt ie kopschuw van;)
Helpt dat niet?
Dan zou ik negeren en weglopen, dan wordt het minder leuk.
Hengsten lokken vaak een reactie uit en vinden het saai als er niet wordtgereageerd.
**heb zelf ook ooit jonge hengstjes verzorgd**
Succes!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:28

Mn vader heeft op de manege meer dan eens paarden écht teruggebeten (in hun oor meestal) en dat ook vaak gedaan bij honden (hij heeft heel lang puppycursussen gegeven). Niet één die t ooit in zn hoofd haalde paps nóg eens te bijten :=

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:31

Alles is er nu al over gezegd. Ik kan je aanraden om consequent te blijven en een afspraak te maken met de DA voor de castratie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:33

Hengsten maken er een spelletje van. Als jij een tik geeft elke keer als hij bijt dan speel jij het spelletje met hem mee. Zorg dat hij je niet kan bijten. Blijf uit zijn "bijtzone" en zet hem in z'n achteruit als hij bijterig is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:33

Jetta schreef:
Alles is er nu al over gezegd. Ik kan je aanraden om consequent te blijven en een afspraak te maken met de DA voor de castratie.

Ja en als dat niet helpt vraag de dierenarts dan zijn tanden te trekken. :Y)

ambertje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:29

waarschijnlijk is het speelzigheid. leer hem door middel van stem verheffing dat het niet mag. als hij weet dat hij het niet mag doen en hij doet het toch dan mag je hem een tik op zijn neus geven. ook kun je als hij heeft geleerd dat het niet mag hem negeren als hij weer bijt want het kan ook zijn dat hij het doet om jou uit te dagen. dus als jij niet reageert is het voor hem niet leuk meer. ik moet wel zeggen dat negeren werkt niet bij elk paard. en bij sommige duurt het lang.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 11:25

Sinds er een vriendje bij hem staat, is het bijten ook zo goed als verleden tijd! Misschien was t dus ook verveling, die een rol speelde in t bijtspelletje met ons. haha

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:12

bijten bij hengsten (op de manier die jij beschrijft) is bedoeld uit vriendschap
het hoofd rustig wegduwen en eventueel terug naar je toe brengen en strelen (je moet dat wat aanvoelen). daarmee maak je op een rustige manier duidelijk dat het niet ok is zonder dat je hem kopschuw maakt.

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:31

Oooh, wij hadden toen op de manege ook zo'n rotveulen...
Die stond dan steigerend tegenover je als je de merrie aan het optuigen was... Zegt zo'n kind "hij doet je niks hoor", ja, lekker, noem dat niks :(

Gewoon, net zoals bij honden met een verzwaarde stem "HE!", en dus niet slaan, krijg je sowieso last mee met halster omdoen etc.
En probeer echt dominantie uit te stralen, jaag hem weg, claim je ruimte (omg, ik voel me net Cesar Milan :=)

Edit: Oh, al opgelost, sorry :')