Probleempje met paard van ander persoon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonita84

Probleempje met paard van ander persoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:03

Ik zit met een probleempje...

Ik verzorg al 13 jaar paarden bij een boertje... De boer heeft 5 eigen paarden waarvan ik er 1 rij en een vriendin van mij een ander. Met de andere 3 word niks mee gedaan.
Ik reed eerst gewoon lekker recreatief met de paarden daar (zijn tuigpaarden).
Op een gegeven moment had hij toevallig een heel leuk paard gefokt uit een tuigpaardx nrps e pony die is uitgegroeit tot een leuk paard. Ik ben op haar gaan trainen en uiteindelijk rijden we nu een jaar wedstrijd en rijden we L2 met 5 winstpunten.. Iets wat ik zelf helemaal heb opgebouwd zonder de boer heb alles zelf betaald lessen binnenbak vergoedingen knhs startkaart ijzers en ga zo maar door.

Nu zeurt de boer de laatste maanden dat het ontzettend veel geld kost allemaal en dat we nog meer kosten dan ze eigen kinderen omdat hij die paarden voor ons houd, ik praat over we omdat een vriendin van mij daar ook op een paard rijd. Maar hij heeft dus ook nog 3 andere paarden waar hij niks mee doet en wat hem dus nog eens zoveel geld kost.
Nu rij ik dressuur ik heb ook springles en heb nu ook 2 crosslessen gehad. Nu kwam hij met het idee dat het een groot risico is om er met de cross eerder dingen gebeuren dan met dressuur, kan ik helemaal in komen en hij wil dus dat ik verzekering ga betalen. Stel dat hij ze been breekt dan is hij ze geld kwijt zegt hij dan.
Ik ben dus gaan nadenken over die verzekering maar stel dat zij dus haar been breekt dan krijgt hij het geld en ik heb helemaal niks meer, alles wat ik heb opgebouwd waar ik aan betaald heb is helemaal weg!!!

Ik heb dus 2 x aangegeven dat ik haar dan eigenlijk wil overkopen, en dan betaal ik gewoon verzekering voor mezelf. Hij zegt ja ik wil haar eigenlijk niet verkopen en misschien wil ik er over 2 jaar wel een leuk rijpaard op zetten en dus weer een veulen erbij fokken :S terwijl hij al zo zeurt over te veel paarden en dat het allemaal zoveel kost.

Nu heb ik dus het probleem dat als ik zo door ga trainen en uiteindelijk in het Z belandt dat hij nog meer dollar tekens gaat zien in zijn ogen en als ik haar dan over wil kopen dat ik er dubbel zoveel voor moet betalen...

Ik heb ontzettend veel voor die paarden gedaan daar, ga er elke dag heen, mest uit, als hij op vakantie was verzorgde ik al zijn beesten schapen ect...

Ik wil haar dus overkopen maar hij wil daar niet aan, en ik heb zoiets als jij haar nu niet wil overkopen dan ga ik haar niet tot het Z rijden want dan snij ik alleen maar in mijn eigen vingers over 2 jaar.

Wat vinden jullie wat hier ik mee aan moet???

Collie2008

Re: Probleempje met paard van ander persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:07

Tsjah aan de ene kant is het een mooie kans om zonder de eigen kosten van een paard, wel de mogelijkheid te hebben om een paard naar het Z te rijden, daar zitten nou eenmaal ook nadelen aan. neemt niet weg dat ik die boer ook wel onredelijk vind

Ik zou niet meegaan in die verzekeringsvraag, dat vindt ik iets voor de eigenaar en niet voor de bijrijdster

Als hij het paardje niet wil verkopen kan je 3 dingen doen

Stoppen en zelf een paard kopen
Doorrijden en je wedstrijdambities verwezenlijken
Recreatief doorrijden

Als je het geld hebt...Ik zou dan voor een eigen paard gaan, zeker omdat je dan gewoon van het 'gezeur' af bent, maar dan moet je dus wel afscheid nemen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:08

Tja.. in ieder geval niet de verzekering betalen. Hij is de eigenaar, jij niet.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:10

Ja inderdaad maar ik heb dit paard echt van jongs af aan op zien groeien en heb daar dus ook echt een band opgebouwd en wil ook voor dit paard gaan. Aangezien zijn ouders is ze niet zoveel waard en al had hij haar op het land laten staan was ze ook niet veel waard. Ik kan haar niet opgegeven vind dat ontzettend moeilijk!

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:13

Ik snap ook wel weer dat hij vind dat ik die verzekering moet betalen omdat het mijn keus is om cross te gaan rijden, maar dan betaal ik het liever voor mezelf dan houd ik er zelf ook nog wat aan over als het mis gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:14

Je doet al genoeg, hij kent jou inmiddels ook wel en weet wat je er voor over hebt.
In mijn ogen probeert hij het gewoon, dat is zijn goed recht. Net zo goed is het jouw recht om te zeggen ik stop ermee.
Er zijn genoeg paarden te koop waar je wat mee kunt bereiken, 1 die je lekker voor jezelf hebt en waar je geen verantwoording naar een ander toe moet afleggen.

Je hebt mooi ervaring op kunnen doen op deze manier, je weet van je zelf dat je gedreven genoeg bent om de stap te maken naar een eigen paard!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:15

Ten eerste vind ik dat je verschrikkelijk onrespectvol over die meneer praat door hem een 'boertje' te noemen. Als je bij mij reed kwam je het terrein nooit meer op.

Ten tweede is het zijn paard. Dus als je het niet met hem eens bent ga je ergens anders maar een paard zoeken. Zo simpel is het.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:17

bonita84 schreef:
Ik snap ook wel weer dat hij vind dat ik die verzekering moet betalen omdat het mijn keus is om cross te gaan rijden, maar dan betaal ik het liever voor mezelf dan houd ik er zelf ook nog wat aan over als het mis gaat.

Maar het is niet JOUW paard. Als er iets mee gebeurt dan is er maar één die een vergoeding hoort te krijgen, en dat is de eigenaar. Tenminste, zo kijk ik er naar.

Misschien is het van hem niet echt terecht om te zeggen dat jij de verzekering zelf moet betalen, maar van de andere kant: als het aan hem lag, dan stond het paard alleen in de wei met beperkte risico's. Jij wil er mee gaan springen en crossen, wat aanzienlijk meer risico's met zich mee brengt. Wat dat betreft snap ik zijn gedachtegang dus wel.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:18

CD28 schreef:
Ten eerste vind ik dat je verschrikkelijk onrespectvol over die meneer praat door hem een 'boertje' te noemen. Als je bij mij reed kwam je het terrein nooit meer op.

Ten tweede is het zijn paard. Dus als je het niet met hem eens bent ga je ergens anders maar een paard zoeken. Zo simpel is het.

Wij noemen dat hier gewoon zo een boertje niks onrespectvol tegenover hem!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:19

CD28 schreef:

Iemand met een boerderijtje en wat vee is toch ook een boertje? Wat is daar onrespectvol aan?

Moet het mister farmer worden dan?

:D

Maar goed, meneer 'gebruikt' jouw toewijding aan dat paard, aan jou nu de taak om je grenzen aan te geven. Je doet genoeg inderdaad :)

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:19

Snadrem schreef:
bonita84 schreef:

Maar het is niet JOUW paard. Als er iets mee gebeurt dan is er maar één die een vergoeding hoort te krijgen, en dat is de eigenaar. Tenminste, zo kijk ik er naar.

Misschien is het van hem niet echt terecht om te zeggen dat jij de verzekering zelf moet betalen, maar van de andere kant: als het aan hem lag, dan stond het paard alleen in de wei met beperkte risico's. Jij wil er mee gaan springen en crossen, wat aanzienlijk meer risico's met zich mee brengt. Wat dat betreft snap ik zijn gedachtegang dus wel.

Kan ik ook wel weer inkomen, maar als ik er niks mee gedaan had hij zeker minder waard geweest!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:20

bonita84 schreef:
CD28 schreef:

Wij noemen dat hier gewoon zo een boertje niks onrespectvol tegenover hem!

Volgens mij is de persoon in kwestie zelf landbouwer? ^^ Of "agrariër" :)
Maar wij noemen het ook zo zonder onrespectvol te zijn.

OT: zoals ook hierboven vermeld, je grenzen aangeven! Wel erg lastig, zeker omdat het ook een gevoelsmatige zaak is!
Laatst bijgewerkt door Oryani op 08-07-11 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:20

De eigenaar kan ook zeggen dat je geen cross meer mag rijden, is het risico ook minder.
Met alleen op de wei lopen kan ook genoeg gebeuren mensen! Paarden kunnen in het draad terecht komen, kunnen een klap van een van de andere krijgen, uitglijden enzovoorts.
De beste man krijgt ook genoeg terug van TS als ik het zo lees, door haar (en haar vriendin) heeft hij weinig omkijken naar de paarden en kan hij ook met vakantie omdat ze de zorg op zich neemt van de andere dieren..

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:22

Hij heeft ook altijd gezegd dat als hij hem verkoopt dat ik wel de eerste bent die de kans daarvoor heeft! Maar aangezien hij nu zo gaat zeuren en dingen gaat vragen die ik niet altijd even eerlijk vind is mijn beslissing dus gekomen om haar te proberen eerder over te kopen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:22

bonita84 schreef:
Kan ik ook wel weer inkomen, maar als ik er niks mee gedaan had hij zeker minder waard geweest!

Ja maar dat maakt voor de verzekering toch niets uit? (heb mijn paarden niet verzekerd, dus ben een beetje een leek op dat gebied). Ik dacht dat dat te maken had met aanschaf, leeftijd, gezondheid, etc. en voor welk bedrag je hem verzekerd.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:25

Verzekering is alleen het bedrag waar je haar voor wil verzekeren, ik heb gekeken voor 2500 euro wat ze niet waard is, omdat hij ouders gewoon niet zoveel waarde hebben ze kan super lopen hoor maar als je haar wil verkopen zijn de ouders toch wel belangrijk, ik denk dat ze uiteindelijk miss op 1500 komt en als ik hoger kom miss op 2000 euro. Maar ik zou voor 2500 euro en dan als ze overlijd krijgt hij geld en als ze onbruikbaar word krijgt hij ook 85 %. En enkele dierenartskosten.

Snadrem

Re: Probleempje met paard van ander persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:26

Maar vind je dat zelf dan niet terecht? Van wie is het paard, van hem toch???

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:27

Ik denk dat de boodschap die het boertje geeft heel duidelijk is: jij doet dingen met het paard die hij niet wilt. Hij zegt het met een ommezwaai, maar de boodschap lijkt mij duidelijk.
Ik denk dat het hem niet zo heel veel interesseert of het paard Z gaat lopen of niet. Ik denk dat hij voelt dat ie de grip op zijn paard kwijt is.
Ik zou nog maar eens een gesprek met hem aangaan en vragen wat hij nou eigenlijk wil, wat hij van jou verwacht, wat jij van hem verwacht etc.
En daarna maar eens opnieuw bekijken of jullie elkaar nog kunnen vinden in wensen en verlangens.
Succes ermee

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:27

Wat ik al zei aan de ene kant vind ik het terecht maar dan had hij meteen moeten zeggen dat hij alles betaalde en dat ik gewoon haar bijrijde voor hem... Snap je

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:27

Wat als je aanbiedt dat hij er nog een veulen bij mag fokken? Inderdaad krijgt hij er op deze manier een opgeleid paard door. Zie het voor jou als oefengeld (niet dat ik weet wat zo'n verzekering kost) Jij hebt de keuze om te stoppen met crossen of nog beter: koop je eigen paard. Ik betaal me blauw aan lessen met mijn verzorgpaard en mij hoor je niet piepen; ik weet wat voor zorgen erbij komen als je een eigen paard hebt. Als ik jou was en door wilde gaan met crossen, zou ik de kosten naast elkaar zetten en dan afwegen wat je wilt gaan doen. Zie het als iets zakelijks en niet als een vriendendienst die hij jou zou moeten bewijzen, omdat je zo goed voor zijn beesten zorgt, want zo ziet hij het blijkbaar ook niet helemaal.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:28

Citaat:
k zou nog maar eens een gesprek met hem aangaan en vragen wat hij nou eigenlijk wil, wat hij van jou verwacht, wat jij van hem verwacht etc.
En daarna maar eens opnieuw bekijken of jullie elkaar nog kunnen vinden in wensen en verlangens.
Succes ermee

dat is sowieso een goed advies

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:28

Gooya schreef:
Ik denk dat de boodschap die het boertje geeft heel duidelijk is: jij doet dingen met het paard die hij niet wilt. Hij zegt het met een ommezwaai, maar de boodschap lijkt mij duidelijk.
Ik denk dat het hem niet zo heel veel interesseert of het paard Z gaat lopen of niet. Ik denk dat hij voelt dat ie de grip op zijn paard kwijt is.
Ik zou nog maar eens een gesprek met hem aangaan en vragen wat hij nou eigenlijk wil, wat hij van jou verwacht, wat jij van hem verwacht etc.
Succes ermee

Hij komt ook vaak kijken op mijn wedstrijden dus denk wel degelijk dat hij het leuk vind als ze hoger komt. Hij vind het ook prima dat ik cross doe dat heb ik hem eerst allemaal gevraagd ga dat niet zomaar doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:29

Tja eigenaars wil is wet. Dat het paard meer waard geworden is dat geluk voor hem. Maar dat had van hem niet gehoeven. Je hebt zelf die keuze gemaakt om wedstrijden te gaan rijden.
Verder is het toch jezelf aanpassen of stoppen denk ik. Als hij het paard niet wil verkopen houdt dat al op. Over de verzekeringskwestie ben ik nog niet helemaal aan uit. Ik weet niet wat die kosten zijn maar opzich ook niet geheel onterecht. Bedoel bijrijderskosten is heel normaal gezien je verder zo goed als alles mag met het paard. Verder zijn natuurlijk als er dan iets met het paard gebeurd de vergoeding voor de eigenaar dat is toch normaal lijkt me.
Dit is nu eenmaal het nadeel met verzorg/bijrijd paarden. Heel leuk maar als het er op aankomt heb je niets te zeggen/willen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:29

Tja, lastig.. Dat is precies de reden waarom ik gestopt ben met verzorgpaarden..

Ik denk dat de eigenaar bang is dat zijn paard een been breekt bij een cross. Hij is er niet gerust onder en wil graag zijn paard heel houden. Ik denk dat je dat gewoon moet respecteren. Als hij cross niet ziet zitten, moet je dat gewoon niet doen dus. Ga eens een goed gesprek voeren met die man, ik heb het idee dat er wat dwars zit bij die man. Die uitspraak over dure paarden en die verzekering... Volgens mij linkt dat samen?

Een paard verzekeren voor een ander? Volgens mij kan dat niet eens. Maar als je besluit het paard te verzekeren zou ik dat zien als "huur" voor het gebruik van het paard. Je kan hem ook een geldbedrag in de maand betalen als lease of zo iets.
Dat een eigenaar het paard voor meer kan verkopen als jij er hoog mee in de sport komt, is het risico van het rijden op paarden van anderen.. Het is maar net waar jij een goed gevoel bij hebt.
Voor mij is alles dus de keuze geweest om niet meer te verzorgen.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:30

Zunzuncito schreef:
Wat als je aanbiedt dat hij er nog een veulen bij mag fokken? Inderdaad krijgt hij er op deze manier een opgeleid paard door. Zie het voor jou als oefengeld (niet dat ik weet wat zo'n verzekering kost) Jij hebt de keuze om te stoppen met crossen of nog beter: koop je eigen paard. Ik betaal me blauw aan lessen met mijn verzorgpaard en mij hoor je niet piepen; ik weet wat voor zorgen erbij komen als je een eigen paard hebt. Als ik jou was en door wilde gaan met crossen, zou ik de kosten naast elkaar zetten en dan afwegen wat je wilt gaan doen. Zie het als iets zakelijks en niet als een vriendendienst die hij jou zou moeten bewijzen, omdat je zo goed voor zijn beesten zorgt, want zo ziet hij het blijkbaar ook niet helemaal.

Mij heb je ook echt nooit horen klagen dat ik alles zelf moet betalen ect maar als hij onredelijke dingen gaat uitspreken dan is het voor mij ook niet meer redelijk! Hij mag inderdaad doen wat hij wil met zijn paard maar voor iemand die daar al 13 jaar komt altijd voor zijn paarden heeft gezorgd voor zijn andere dieren kijk je daar toch wel anders tegenaan...