veulen naar de keuring: voor het eerst met de trailer,tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

veulen naar de keuring: voor het eerst met de trailer,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 07:05

hoi allemaal,

mijn veulen gaat volgende maand met zijn moeder naar de keuring,en zal daarbij voor het eerst met de trailer meegaan,
wie heeft er tips om dit rustig voor te bereiden voor de eerste keer,hoe zet je beiden vast,laat je de merrie er eerst oplopen,enz?

ik hoor het graag,alvast bedankt

loisbr96

Re: veulen naar de keuring: voor het eerst met de trailer,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:20

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 07:22

ja dat heb ik gelezen,dankjewel,maar ik ben meer op zoek naar ervaringen echt met de allereerste keer vervoeren,en dan samen met de merrie. hij gaat ook nog niet gespeend worden.

ik wilde graag tips om hem zo goed mogelijk voor te bereiden op die eerste keer met de trailer

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:30

Mijn veulens gaan altijd met een maand of 3 al mee op wedstrijd. Ze staan dan vrij kort in de trailer. kwartiertje maximaal. Mijn veulens zijn dan al gewent om vast te staan. En die staan bij mij in de trailer dus ook vast naast hun moeder.
Moet je lang op pad de eerste keer zou ik het veulen gewoon los bij de moeder zetten. Zorg wel dat je een zeiltje of iets hebt om boven de klep af te sluiten. Beter te warm dan een veulen wat over de klep heen kruipt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 07:38

nou het zal een uurtje rijden zijn ongeveer,dus het beste is dan om ze los te laten staan?

zeil gaat er zeker voor

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:53

Wij vervoeren veulen en merrie altijd in een tweepaards trailer met stangen. De merrie vast en het veulen los. Wel een dikke laag stro op de grond en aan de achterkant een veulenrek zodat het veulen niet uit de trailer kan. Daarbij nog rustiger rijden dan dat je met een volwassen paard doet.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:26

Ik heb mijn veulen twee jaar geleden eerst geleerd de trailer in en uit te lopen. Ik had het tussenschot in de 2paardstrailer gelaten en aan de zijde van het veulen de ruimte voor/onder de voorstang dicht gemaakt, zodat ze niet onder de voorstang kon kruipen. Daarna merrie er eerst op, beetje eten geven en dan veulen met wat biks verleiden om naast de merrie te komen staan. Daarna direkt er weer af. De eerste keer was het veulen ca. 3 mnd oud. Dit paar maal geoefend en toen het goed ging de achterstang en klep een keer dicht gedaan. Dit ook een paar maal geoefend en toen stukje rijden (veulen los aan haar kant van de trailer). Dit ook paar maal gedaan en toen naar de keuring (ca. 1,5 uur rijden) gegaan. Uiteraard (zelfgemaakt)veulenrek boven de achterklep. Veulen was toen bijna 4 mndn. Onderweg hooi gegeven. Ging prima. Direct na aankomst uitgeladen en veulen laten drinken.
Ook terugreis geen problemen gehad. Ik moet wel zeggen dat mijn merrie zeer gemakkelijk laadt, reist en uit de trailer stapt. Ik liet altijd de merrie er eerst op lopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:03

Met een uur rijden zou ik het veulen inderdaad los doen. En dan lekker bij de moeder. Dat is voor het veulen het prettigste!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:45

Vorige week ook met merrie en veulen naar de keuring geweest.
Hij heeft 2x al 5 tellen op de trailer gestaan.

Daarna heb ik ze weggebracht om klaar te maken voor de keuring. Was 45 minuten op de trailer.
Ik heb een 2 paards trailer, en heb het schot en de stangen er gewoon ingelaten.
Moeders vast, veulen los.

Volgorde van erop zetten in verschillend.
Eennalaatste keer hebben we het veulen erop gedrukt, schot schuin zodat deze niet meer achteruit kon en toen moeders erop.
Normaal gesproken gaat eerst moeder erop, maar veulen was toen erg dwars.

Ik doe zelf zeiltje dicht en geen stro op de vloer.
En inderdaad nog rustiger rijden dan dat je al deed, zo'n kleintje weet niet wat ''m overkomt op rotondes etc.