hoe uit automatische drinkbak leren drinken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

hoe uit automatische drinkbak leren drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:03

ik weet niet of het hier goed staat, maar we hebben nu sinds 2 weken automatische drinkbakken in de stallen. Het probleem is dat mijn 3-jarige schrik blijft hebben van het geluid en het gevoel (denk ik). Ze snapt wel de link tussen het geluid en water, want als ik hem zelf vul komt ze er meteen uit drinken. Als ik mijn hand erin houd en duw, dus dan maakt het lawaai en het water komt eruit, dan durft ze wel drinken. Maar als ik dan mijn hand weg haal, drinkt ze het bakje leeg en dat is het. Als ze per ongeluk met haar neus tegen de nippel (of hoe noem je dat ding, het is geen lepel) komt, blijft ze schrikken en stoppen met drinken. Ze doet er dan gewoon alles aan om maar niet met haar neus tegen de nippel te komen. Hoe los ik dit op?

Inoxkee

Re: hoe uit automatische drinkbak leren drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:54

Je paard zal ommenduur zeer veel dorst krijgen en ze zal er dna wel van drinken achter ne tijd. Had dat ook met men paard en hij snapte et nie, maar achetraf als hij dorst had dronk hij toch, geef haar de tijd het komt wel goed. Leg er mssn een koekje bij de drink automaat zodat ze vaak in de buurt van haar drinkbakje komt. maar ik zeg het als ze dorst heeft zal ze drinken hoor; xxx

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:58

ik heb haar al 2 dagen zonder drinken verder laten staan en ze gaat nog steeds niet uit zichzelf er tegen duwen, dus ze doet het niet ;) en langer laat ik haar niet zonder drinken staan, dat is gewoon niet gezond, dat doe ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:54

Je kunt de waterbak zelf vol laten lopen door op de nippel te drukken. Als je paard de waterbak dan leegdrinkt (en dat doet hij echt wel als hij voldoende dorst heeft) gaat hij vanzelf leren hoe het werkt. Niet te vlug opgeven. Verder ook geen ander water aanbieden. Kwartje moet vanzelf vallen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 15:58

dat doe ik al, zoals hierboven ook staat :+ en dan komt ze het idd leegdrinken, maar ze doet er alles aan om de nippel te vermijden en ze kan het effectief ook leegdrinken zonder de nippel aan te raken. de bakken hangen er inmiddels al 2 weken, vandaag is de 3de dag dat ze ook nergens anders water kan halen en ze drinkt er nog steeds niet zelf uit. ik durf haar niet langer zonder water laten staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:13

Andere bak ophangen? Als ze echt aan water kan komen zonder de nippel aan te raken, is misschien een waterbak met een lepel een optie?

Je zou kunnen kijken of je met voedselbeloning of clicker je paard ertoe kunt zetten om de nippel aan te raken. Haal het water eraf zodat er geen geluid komt, en probeer te targetten.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:40

als dit echt niet zal werken, plaatsen we een bak met een vlotter, een lepel gaat volgens mij hetzelfde effect geven. Als het water af staat raakt ze idd de nippel wel aan, zo gauw er effectief water uit komt, niet meer (zonder mijn hand erin wel te verstaan, mét mijn hand erin doet ze het wel en dan voelt ze ook het water stromen en hoort ze ook het geluid). Met voedselbeloning lukt niet ( bij andere situatie's ook niet), ze geeft niet genoeg om snoepjes om het dan wel te doen, ze laat het snoepje en alles dan wel voor wat het is :D Clickeren kennen we beiden niet, dus dat is helaas ook geen optie. Maar ik wacht nog even af of er iemand nog bruikbare tips heeft, die bak kan ik niet meer naar de winkel terugbrengen namelijk :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:41

Niets aan doen. Het dier krijgt vanzelf dorst en gaat op zoek. :)

Edit: Klinkt misschien sneu, maar het is veel sneuer om het dier te verwennen met een emmer waar ze gewoon veilig uit kan drinken. Alles went, en drinken uit een autobak ook :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:45

Zinn schreef:
ik heb haar al 2 dagen zonder drinken verder laten staan en ze gaat nog steeds niet uit zichzelf er tegen duwen, dus ze doet het niet ;) en langer laat ik haar niet zonder drinken staan, dat is gewoon niet gezond, dat doe ik niet.

2 dagen helemaal zonder water??? heb je niet ff stiekum een beetje gegeven? ze krijgt echt vanzelf dorst en dan gaat ze wel drinken hoor, ff door de zure appel heen bijten........mijn 2 jarige wou eerst ook niet drinken uit de bakjes, vond het heel erg moeilijk en heb haar toen stiekem met de emmer water gegeven, maar uiteindelijk hebben ze mij opgesloten en kon ik niet meer bij mijn paard komen. ( grapje hoor) toen ik weer op stal kwam dronk ze gelukkig eindelijk uit de bakjes.......

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:48

een emmer vers water geven na 3 dagen vind ik geen verwennerij...
ik ga haar niet langer zonder water laten staan, punt. Ik vraag gewoon om tips om haar te helpen het minder eng te vinden. Het geen kwestie van dat ze het nog moet uitzoeken, want ze weet perfect waar er water te halen is ondertussen. Ze weet ook heel goed hoe het werkt, want ze doet alles om te vermijden dat ze die nippel aanraakt, ze weet heel goed dat er dan water uit komt en dat vind ze eng.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:49

En als je er een appel in legt tegen de lepel aan zeg maar? Als ze wat kracht zet, drukt ze de lepel naar achteren en gaat het water stromen. Heeft ze meteen een beloning :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:50

Zinn schreef:
een emmer vers water geven na 3 dagen vind ik geen verwennerij...
ik ga haar niet langer zonder water laten staan, punt. Ik vraag gewoon om tips om haar te helpen het minder eng te vinden. Het geen kwestie van dat ze het nog moet uitzoeken, want ze weet perfect waar er water te halen is ondertussen. Ze weet ook heel goed hoe het werkt, want ze doet alles om te vermijden dat ze die nippel aanraakt, ze weet heel goed dat er dan water uit komt en dat vind ze eng.

Als ze het weet, komt ze er vanzelf wel achter dat het niet eng is.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Ze weet waar ze het kan halen, ze komt er vanzelf wel achter :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:52

criollolover schreef:
Zinn schreef:

2 dagen helemaal zonder water??? heb je niet ff stiekum een beetje gegeven? ze krijgt echt vanzelf dorst en dan gaat ze wel drinken hoor, ff door de zure appel heen bijten........mijn 2 jarige wou eerst ook niet drinken uit de bakjes, vond het heel erg moeilijk en heb haar toen stiekem met de emmer water gegeven, maar uiteindelijk hebben ze mij opgesloten en kon ik niet meer bij mijn paard komen. ( grapje hoor) toen ik weer op stal kwam dronk ze gelukkig eindelijk uit de bakjes.......

Ik heb haar effectief 2 dagen geen drinken gegeven, gisterenavond heb ik er dan een tijd mee bezig geweest om te zien in hoeverre ze het snapte. Ze heeft uiteraard vocht uit het gras, anders zou ik haar helemaal niet zonder water laten staan. Ze hééft ook al veel dorst, maar drinkt niet.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:53

monica08 schreef:
En als je er een appel in legt tegen de lepel aan zeg maar? Als ze wat kracht zet, drukt ze de lepel naar achteren en gaat het water stromen. Heeft ze meteen een beloning :)

kijk, daar ben ik wat mee, dankjewel, dat ga ik proberen. Hopelijk wil ze kost wat kost die appel opeten, want het kan ook zijn dat ze die laat liggen hoor...maar dat is een poging waard.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:40

Miscchien moet je er een ander paard uit laten drinken waar jou paard bij is zodat ze ziet dat het niet eng is. En dat gewoon een paar keertjes herhalen. En daarna goed belonen natuurlijk ;)

Suc6 Ermee /3

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:39

ik heb het mijn merrie aangeleerd door het voor te doen :-)
ik deed het met mijn hand en ging er zowat met mijn gezicht heen en ondertussen nam ik haar bij het halster mee, dicht bij en vanaf dan deed ze het zelf...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:45

Of er zit niets anders op dan zelf maar continue met je hand in de drinkbak te staan zodat ze durft te drinken :))

Dat van die appel vind ik een goed idee :-) En dan maar tot die tijd telkens zelf haar drinkbak vullen en ook vullen als je de stal verlaat zodat je zeker weet dat ze in elk geval dat heeft :-)

Een van onze paarden was ook niet gewend aan een automatische drinkbak. Zij kwam in een boks met een bak met nippel inderdaad (ipv een lepel). Zij vond het eerst ook niets. Wij hebben ook continue haar drinkbak gevuld en op gegeven moment dronk ze inderdaad terwijl wij de nippel naar beneden duwden. Zelf deed ze het nog niet.
Uiteindelijk is ze het wel zelf gaan doen, maar ze drinkt nog steeds wat apart. Ze drukt nu eerst op de nippel totdat de bak vrij vol is en drinkt daarna het water op (zonder de nippel aan te raken). Drinken en nippel tegelijk doet ze niet :)) . Eigenlijk doet ze nu zelf wat wij eerst voor haar deden.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:50

bij die van mij heeft het ook even geduurd voordat ze durfde te drinken uit de auto bak. Even geduld hebben dus en eventueel dat met de appel. Succes!

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:12

Gewoon even als voer bak gebruiken.
Brokjes er in en dan gaan ze ervan zelf "slobber"van maken.

Die van ons waren ook niet zo slim maar hierdoor snapten ze t wel.

Succes.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:42

En hoe ging het met die appel ? :D

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:27

appel werkte niet, die hapte ze er gewoon uit. Ondertussen drinkt ze wel, maar we hebben de schroef bijna helemaal dichtgedraaid zodat er bijna geen geluid meer is en een heel zacht stroompje. Zo duurt het wel langer voor ze genoeg gedronken heeft, maar ze durft het nu in ieder geval wel. Als we het harder zetten stopt ze weer met drinken, dus we laten het zo maar staan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:37

Zinn schreef:
appel werkte niet, die hapte ze er gewoon uit. Ondertussen drinkt ze wel, maar we hebben de schroef bijna helemaal dichtgedraaid zodat er bijna geen geluid meer is en een heel zacht stroompje. Zo duurt het wel langer voor ze genoeg gedronken heeft, maar ze durft het nu in ieder geval wel. Als we het harder zetten stopt ze weer met drinken, dus we laten het zo maar staan.

Je moet hem ook niet direct weer helemaal opendraaien. Gewoon over een paar dagen een heel klein beetje meer, en dan weer een week later een beetje. Kan ze er rustig aan wennen :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 17:15

hebben we gedaan, dan stopt ze direct weer met drinken ;) ze is er toch echt bang van als het wat meer open zetten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:16

Zinn schreef:
hebben we gedaan, dan stopt ze direct weer met drinken ;) ze is er toch echt bang van als het wat meer open zetten

Hoelang heb je het uitgetest dan? misschien met nog meer beleid wennen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 17:23

een paar dagen telkens, max 2 a 3, dat vind ik lang genoeg. Als ze niet drinkt, dat is niet gezond, dus dan hebben we het telkens maar weer teruggeschroefd, dan drinkt ze maar gewoon traag.