Paardenvrachtwagen aankopen waar op te letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mallerije

Paardenvrachtwagen aankopen waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:14

Ik ben eigenlijk op zoek naar een paardenauto voor 4 paarden.(of meer,maar eigenlijk niet minder :+ )
Het liefst een oldtimer,dit vanwege het belastingvrij zijn.
Ik heb mijn C-rijbewijs. (maar heb verder weinig verstand van technische dingen :o? )

Nu wilde ik graag wat tips waar ik om moet denken bij mijn zoektocht.
Ik heb wel iemand (lees vrachtwagenmonteur) die mee kan als ik iets gevonden zou hebben...

Dus als iemand nog wat tips heeft of misschien een leuke auto te koop weet :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:39

Alles onder 200pk motorvermogen laten staan!! Ga niet eens kijken! Geeft alleen maar ellende, niet aan beginnen.

Belangrijkste punten zijn de ophangpunten van de cabine (roest) en de bevestiging van de bak.
Blauw roken: laten staan!
Zwart roken: laten staan!

Een Diesel blaast heel even zwart bij het starten, dat is normaal, maar daarna moet het grijs zijn en nauwelijks zichtbaar.

Verdiep je daarnaast even in de regels rondom het bezit van een grotere vrachtwagen, zodat je niet achteraf voor nare verrassingen komt te staan. Het is allemaal niet wereldschokkend, maar als je in je onwetendheid een overtreding begaat zijn de boetes zo fors (economisch delict!)

mallerije

Re: Paardenvrachtwagen aankopen waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:59

Thanx ga ik op letten... :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:53

ikke schreef:
Alles onder 200pk motorvermogen laten staan!! Ga niet eens kijken! Geeft alleen maar ellende, niet aan beginnen.

Beetje rare tip, onze Mercedes 817, met 170pk doet het nochtans vanzelves met 4 paarden erop, 110 km/u op een vlakke autostrade gaat zonder problemen.

Mijn tip: koop geen oldtimer, en als je het wel doet, laat echt iemand die er iets van kent het chassis nakijken... heel veel vrachtwagens zijn mooi van buiten maar vanonder zo rot als iets...

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 02:39

Vooral de bodem checken! En vragen wat er voor onderhoud aan geweest is, wanneer de bodem voor het laat is nagekeken en de zij muren dat soort dingen maar ook of er wat kapot is gegaan aan de motor ofzo.
Het laaste wat je wil is 4 paardeb vervoeren in een onveilige vrachtwagen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:47

s0173957 schreef:
ikke schreef:

Beetje rare tip, onze Mercedes 817, met 170pk doet het nochtans vanzelves met 4 paarden erop, 110 km/u op een vlakke autostrade gaat zonder problemen.

Mijn tip: koop geen oldtimer, en als je het wel doet, laat echt iemand die er iets van kent het chassis nakijken... heel veel vrachtwagens zijn mooi van buiten maar vanonder zo rot als iets...

Een 817 met 4 paarden? Dat heeft volbeladen op de weegbrug gestaan??
Een 817 weegt ongeveer 5000kg leeg, afhankelijk van de versie. Heb je dan een teruggekeurde 7500kg-versie of een vollast 8200kg-versie?

Op de vlakke autostrade doet zo'n bak het wel, maar kun jij ook onder vollast de helling op bij Luik? En dan wel gas bij kunnen geven he!!

mallerije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 18:14

Klopt het dat een auto met toegestane maximummassa 12.000 kg of meer
nog een extra belasting betaald.(BZM/eurovignet belasting)?
Wie weet dit,heb al wel op site belasingdienst gekeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:26

mallerije schreef:
Klopt het dat een auto met toegestane maximummassa 12.000 kg of meer
nog een extra belasting betaald.(BZM/eurovignet belasting)?
Wie weet dit,heb al wel op site belasingdienst gekeken.

Als je al op de site hebt gekeken, wat is er dan nog onduidelijk?

Boven 12 ton TMM (let op, inkl geregistreerd aanhangergewicht!!) moet je inderdaad een eurovignet hebben, ook als particulier.
Let daarnaast op de verschillende tarieven bij de verschillende euronorm motoren.

mallerije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:34

Wist niet of hiervoor ook bepaalde uitzonderingen zijn....

Maar zoals ik begrijp niet dus.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:35

ikke schreef:
Een 817 weegt ongeveer 5000kg leeg, afhankelijk van de versie. Heb je dan een teruggekeurde 7500kg-versie of een vollast 8200kg-versie?

Ik heb nergens gezegd dat wij ook effectief paarden mogen laden è :)
't Is een 7500kg, dus geen tachograaf en rijden met een rittenkaart (weet niet dat dat in Nederland bestaat).

Ik zeg alleen dat we met z'n 170pk geen enkel probleem hebben. En aangezien ik nooit in de regio Luik wedstrijd heb doet die helling mij ook niks :)
Ik trek met onze 170pk veel beter op dan veel vrachtwagens met 220pk en meer...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:37

s0173957 schreef:
ikke schreef:

Ik heb nergens gezegd dat wij ook effectief paarden mogen laden è :)
't Is een 7500kg, dus geen tachograaf en rijden met een rittenkaart (weet niet dat dat in Nederland bestaat).

Ik zeg alleen dat we met z'n 170pk geen enkel probleem hebben. En aangezien ik nooit in de regio Luik wedstrijd heb doet die helling mij ook niks :)
Ik trek met onze 170pk veel beter op dan veel vrachtwagens met 220pk en meer...

Wellicht omdat die 220pk-versies ook het dubbele wegen........