HELP !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wildheart

HELP !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 16:20

Wegens grote schulden in het verleden heeft de stal waar ik stond besloten dat ik niet meer bij mijn paard mag komen, zo zijn ook mijn spullen etc. afgepakt.
Er zit een slot op de deur, en ze willen hem verkopen.
Nu kan ik alles wel terug betalen, maar luisteren kunnen ze blijkbaar niet.
Ik heb daar dan ook wel altijd al gezeik gehad, maar mijn vraag is dus , wat zijn mijn opties? Zijn papieren en paspoort liggen gewoon bij mij thuis.

Toverbal

Re: HELP !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:23

Zorgen dat je met het geld wat je nog moet betalen naar stal gaat, handel het af en zoek een ander plekje.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:25

Geloof niet dat zij je kunnen verbieden bij je paard te komen. Ze kunnen je wel de toegang tot het erf ontzeggen, maar dan lijkt mij dat jij wel de kans moet krijgen om je paard mee te nemen. Jouw spullen afpakken is gewoon diefstal, daar kan je zelfs aangifte van doen. Ook mogen ze het paard niet verkopen.

MAar aan de andere kant is het ook niet netjes dat jij daar enorme schulden hebt. Zoals ik het nu zie, moet jij dat nog betalen, en gebruiken zij jouw paard als onderpand.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:26

kan jij dus niet meer bij je paard?
ik zou toch echt mijn paard willen zien/berijden.
Mag ik vragen waarom jij die grote schulden hebt? kon je het niet betalen of wou je het niet?
Er zit niks anders op dan het resterende geld terug betalen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:27

eilleen333 schreef:
Geloof niet dat zij je kunnen verbieden bij je paard te komen. Ze kunnen je wel de toegang tot het erf ontzeggen, maar dan lijkt mij dat jij wel de kans moet krijgen om je paard mee te nemen. Jouw spullen afpakken is gewoon diefstal, daar kan je zelfs aangifte van doen. Ook mogen ze het paard niet verkopen.

MAar aan de andere kant is het ook niet netjes dat jij daar enorme schulden hebt. Zoals ik het nu zie, moet jij dat nog betalen, en gebruiken zij jouw paard als onderpand.

ja idd. ik vind het ook enorm raar dat ze niet meer bij haar paard kan komen, en over die spullen. mag eigenlijk ook niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:27

Als je het kunt betalen, waarom heb je dat dan niet eerder gedaan?
Hoe lang heb je al niet betaald? Ik geloof dat ze na een tijdje idd je paard mogen verkopen.
Zo snel mogelijk dus heen en wat regelen! Neem desnoods iemand mee die kan bemiddelen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:29

Zorg dat je het geld bij je hebt. Ga dan heen en haal je paard weg en je spullen. Volgens mij kunnen ze jouw paard niet zomaar verkopen.

Maar zorg wel dat je al stalling hebt voor je paard.

Princesj

Dit gebeurt heel vaak, ze gebruiken dan je paard als onderpand.
Gewoon met geld en trailer naar die stal gaan, afrekenen en paard inladen.

Amira_

Als je het kan terug betalen moet je het gewoon doen. Anders kan je altijd de politie erbij halen.

Sjors

Cayenne schreef:
Hoe lang heb je al niet betaald? Ik geloof dat ze na een tijdje idd je paard mogen verkopen.
Zo snel mogelijk dus heen en wat regelen! Neem desnoods iemand mee die kan bemiddelen.

dat ze je paard mogen verkopen geloof ik echt helemaal niks van, het is toch jou paard niet die van hun?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:30

Je praat over schulden in het verleden, dus je bent nu een tijd schuldvrij bij de staleigenaar? Dan direct aangifte gaan doen bij de politie.

Mocht je nog een rekening open hebben staan, dan snap ik de staleigenaar wel om onderpand te hebben hoe beroerd dat ook is voor jou. Ik kan ergens niet geloven dat een staleigenaar dit doet als je een weekje te laat ben. Iedereen kan door omstandigheden een keer gebeuren dat je het niet optijd red. En naar mijn idee heeft elke staleigenaar respect voor je als je dit uitlegt en overlegt wanneer je wel betaald.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:31

Sjors493 schreef:
Cayenne schreef:

dat ze je paard mogen verkopen geloof ik echt helemaal niks van, het is toch jou paard niet die van hun?

Als er al een hele tijd geen stalling meer in betaald, waardoor de stallingskosten hoger oplopen dan de waarde van het paard,
dan wordt dat nog weleens gedaan ja. Dan gaat het natuurlijk niet om een schuld van een maand of 3, maar heel wat langer.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:32

Sjors493 schreef:
Cayenne schreef:

Maar als jij langere tijd niet betaald dan gaan er toch echt andere regels gelden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:33

ja sorry Cayenne (en andere), maar ik geloof daar echt helemaal niks van. Dat ze hem verplaatsen, kan nog wel maar verkopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:35

Volgens mij mag die staleigenaar de uitstaande schuld uitsluitend via de officiële weg halen: via een in gebreke stelling, een incasso procedure en een deurwaarder.

Zomaar eigendommen van een ander verkopen mag niet.
Ze kunnen het paard inderdaad wel tijdelijk "gijzelen", maar meer dan dat lijkt me gewoon zoals altijd bij wet verboden.

Als je ergens een garage huurt en je huur niet betaalt, mag de eigenaar van de garage ook niet je auto verkopen...
Maar hij kan wel de garage afsluiten tot de rekening betaald is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:36

Lees even het contract na dat je met de stalhouder hebt en neem contact op met je rechtsbijstand.

Sjors493: Ik geloof dat je nog te jong bent om voldoende weet te hebben van rechten. Cayenne verkondigt zeker weten geen onzin.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:36

Ja, Sjors, dit gebeurt vaker. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je veel topics tegen van staleigenaren die uiteindelijk voor deze oplossing kiezen wanneer een staller echt enorme schulden heeft gemaakt. Naar het schijnt mag diegene die aantoonbaar kan maken dat hij/zij alle kosten (stalling, voer, medisch) van een paard voor langere tijd (weet niet hoe lang) heeft vergoed, aanspraak maken wanneer de originele eigenaar deze kosten niet terugbetaalt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:37

schulden in het verleden?
Heb je die wel afgelost dan?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:39

ze mogen het paard wel verkopen!!!!!!!!!!!!
wij hebben het bij ons op stal wel eens mee gemaakt.
hier ging het wel om een jaar betallings achterstand.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:39

ja oke sorry hoor :)
ik dacht dat het echt niet mocht.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:41

Maar in het geval van de TS weten we natuurlijk niet over wat voor tijdsbestek de achterstand gaat.
Een slot om een staldeur lijkt me trouwens verre van handig wanneer het paard er op stel en sprong uitgehaald moet worden bij een mogelijk noodgeval. Maar aan de andere kant kan ik het me als staleigenaar ook wel voorstellen dat je op een gegeven moment tot dit soort noodgrepen over gaat.
Bij ons op stal is het ook weleens voorgekomen dat er een slot om een stal werd gedaan. Het paard werd overigens nog wel gewoon netjes verzorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:41

Dat iets vaak gebeurd, betekend niet automatisch dat het ook wettelijk toegestaan is...
Ik ben benieuwd naar de wettekst die laat zien dat dit een uitzondering is waardoor dit wel mag....

Tot die tijd kan ik niet geloven dat iemand zomaar andermans eigendommen mag verkopen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:43

Cayenne schreef:
Maar in het geval van de TS weten we natuurlijk niet over wat voor tijdsbestek de achterstand gaat.
Een slot om een staldeur lijkt me trouwens verre van handig wanneer het paard er op stel en sprong uitgehaald moet worden bij een mogelijk noodgeval. Maar aan de andere kant kan ik het me als staleigenaar ook wel voorstellen dat je op een gegeven moment tot dit soort noodgrepen over gaat.
Bij ons op stal is het ook weleens voorgekomen dat er een slot om een stal werd gedaan. Het paard werd overigens nog wel gewoon netjes verzorgd.

en ging die dan nog wel gewoon op de weide? want dan kan je hem zo weghalen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:44

Nope, die kwam er alleen uit in de binnenbak en werd iedere dag gelongeerd zodat ie nog wat beweging kreeg.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:47

dus zonder dat er enige aanleiding was, alleen omdat je schulden hebt gehad (!?) mag je nu niet meer bij je paard/spullen en dreigen ze met verkoop??????????

dat lijkt me nogal een bijzonder verhaal, zal wel meer achter zitten, waarschijnlijk heb je een grote betalingsachterstand want denk niet dat ze dat direct met een maandje achterstand zouden doen.

dus als je advies wilt hebben of dat mag/kan moet je eerst gewoon precies melden wat er nu aan de hand is.
nu krijgt iedereen het idee, dat zomaar, zonder enige aanleiding, alleen omdat je vroeger schulden hebt gehad, je nu niet meer bij je paard/spullen mag.

en als je inderdaad maanden niet hebt betaald kan ik die staleigenaar goed begrijpen.
hij moet ook ergens van leven, het is niet zijn hobby.