ínstructie rijden in drukke les

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

ínstructie rijden in drukke les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:51

tijdens de les oefenen m`n jonge paard en ik van alles ze heeft nog wel wat moeite met de galop soms gaat ze heel hard maar daar zijn we mee aan`t werk en ze heeft nog niet echt een stuur.
normaal oefenen we in de les maar eergister vond de instructeur dat we nog maar even niet moesten galoperen en eerst de draf onder controle moesten hebben omdat de les ook heel vol zat ? terwijl ik wel graag wilde galoperen maar toe heb ik gezegt dat ik graag wilde oefenen en mocht ik het de volgende week in de les wel ! terwijl ik normaal wel altijd galopeer
mijn vraag is kan die instructuur je dus verplichten niet te galoperen als het drukker in de les is ? want je betaalt wel voor je les die je wilt krijgen toch ?

hafjelinger

Re: ínstructie rijden in drukke les

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:52

JIJ kiest voor die instructeur. Die instructeur adviseert jou in wat je het beste kan doen. Dus als je het er niet mee eens bent moet je een andere zoeken ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:53

Tjah als er echt geen stuur opzit is dat niet handig om flink te galoperen terwijl het druk in de bak is. Dus ik ben het wel met je instructrice eens dat je dan beter eerst de draf onder controle kunt hebben. Zij moet ook aan de andere lesklanten denken en het moet niet gevaarlijk worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:54

De instructeur is er ook om de veiligheid te waarborgen. Niet alleen die van jou, maar ook die van de lesgenoten. Tevens heeft hij zijn aandacht te verdelen in een groepsles.

Als je er zeker van wilt zijn kun je beter een keer een priveles afspreken. De effectieve lestijd ligt hier een stuk hoger.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:54

naar mijn mening is de instructeur inderdaad de baas als er meerdere mensen in de les rijden.
verder vind ik het wel een slechte zaak dat je niet mag galoperer omdat de les te vol is.
maar jij kiest er voor om met deze les mee te rijden en je bent er ( neem ik aan) van op de hoogte dat het een drukke les is.
je wilt geen ongelukken met je paard en ik zou persoonlijk zelf niet willen galoperen als ik daarmee anderen in gevaar zou kunnen brengen.
waarom neem je niet wat privélesjes om de galop verder onder controle te krijgen?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:56

naja gevaarlijk is anders ik kan normaal een volte door de bak rijden maar het gaat er ook om dat ik het normaal wel altijd deed ! het is niet echt gevaarlijk ik rijdt niet zo maar tegen een ander aan ! en het ging er ook om dat zij dacht dat als ik eerst de draf goed had de galop ook een stuk beter zou gaan zeg maar eerst een stap terug en dan stappen vooruit maar ja het maakt ook niet veel uit volgende keer mag ik weer stukken galop mee pakken *\o/*
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 06-07-11 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:58

Oke, dat haalde ik er niet uit. In je op staat dat er in galop geen stuur opzit en het hard gaat. Maar rijden er normaal dan evenveel mensen in je les mee? Anders kun je het er een keer na de les met je instructie over hebben?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:59

capopjekop schreef:
Oke, dat haalde ik er niet uit. In je op staat dat er in galop geen stuur opzit en het hard gaat. Maar rijden er normaal dan evenveel mensen in je les mee? Anders kun je het er een keer na de les met je instructie over hebben?

nee er moet nog worden verplaats :j en nee het is idd niet echt zo als ik beschreef :o hij kan gaan race maar doet dat als iedereen rustig rijd niet maar hij valt af en toe wel eens naar buiten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:43

ik vraag me heel eerlijk gezegd af waarom je het zo erg vind om in de les niet een keer in galop te zitten? :=
je wilt je paard neem ik aan een mooie basis geven.
en als je instructeur aangeeft dat je eerst de draf onder controle moet hebben, vind ik het meer dan logisch dat de galop dan achterwege blijft. ongeacht de reden
( drukke les ingaan met een paard kies je immers zelf voor, anders zou je privelessen moeten nemen)
ik heb de eerste weken tot maanden met mijn jonge paard namelijk nagenoeg niet in galop gezeten in de lessen, maar gaf haar eerst de basis van balans en zelf controle kunnen behouden. en nu.. enkele jaren later, zit die basis er prima op inclusief galop ;)
juist omdat er de tijd voor is genomen.

enige andere optie is een andere instructeur kiezen, die ( hoop ik) de juiste keuze maakt en als een professional kan inschatten waar jij en je paard aan toe zijn, en ook aan de veilgiheid van jullie en derden denken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:46

Het is idd een beetje apart om de wens te hebben persee te galopperen als de draf en waarschijnlijk ook de overgang naar de galop blijkbaar nog niet bevestigd is.
Ik heb een jaar niet of nauwelijks gegaloppeerd (en het gaat om en volwassen paard) en ben mijn eigen baas en rijdt alleen.
Alleen maar omdat er genoeg andere dingen nog niet in orde waren.
De galop is niet een op zichzelf staand ding.
Om correct te kunnen galopperen, moeten er een heleboel voorwaarden aanwezig zijn. Als die er niet zijn, krijg je een paard dat weleenswaar de galopbeweging maakt, maar allerlei issues kan ontwikkelen die het je als ruiter zeer moeilijk maakt en lastig terug te draaien zijn.
Ik denk dat je instructeur een zeer verstandig mens is die je maar beter aan kunt houden.

Verder is het ook niet zo dat het meteen gevaarlijk is in een volle les, alswel lastig.
Er zijn nl waarschijnlijk ruiters die in verschillende tempos rijden en dus nog meer die graag een volte willen rijden om niet tegen een voorstander aan te knallen. Een paar mensen op voltes kan onoverzichtelijk worden en botsing gevaar geven. Het is ook niet prettig voor een jong paard om op een volte te galopperen, ze vinden dat best moeilijk. Als je dan ook nog zou moeten inhouden plots, kun je de balans en vertrouwen in de ruiter enorm verstoren.
Je zult dan ook de volte moeten rijden zonder de hoefslag te raken om andere ruiters de ruimte te geven. Dit wil zeggen dat de volte kleiner wordt dan een grote volte en lastiger voor het jonge paard.
Het beste galoppeer je met een jong paard in het begin vooral zoveel mogelijk recht vooruit en op en zo groot mogelijk volte (1 x rond). In een kleinere les kan dat bv als de rest in stap zit en je voorop bent en aan galopeert, een grote volte bij A of C rijdt en daarna weer aansluit. Betekent wel dat de rest even rekening met je moet houden. Het is de taak van de instructeur om een en ander in goede banen te leiden en ja, het is dus ook zijn recht om je te weerhouden van iets dat niet goed is voor jou, je paard of lastig is voor andere ruiters.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:03

Ik begrijp dat je de galop graag wil oefenen en verbeteren, maar als de bak druk is en er is nog genoeg anders om aan te sleutelen, waarom dan niet een keer overslaan? Als de galop nog niet echt controleerbaar is word die van het oefenen in een drukke les waarschijnlijk ook niet beter, daar je meer bezig zal zijn met het ontwijken van andere ruiters dan met het je concentreren op je paard.

NinaHeutink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:39

Hooii,

Als de bak heel vol is, dan kun je beter niet te veel galoperen, want dan houdje je bezig waar je heen moet om niet tegen anderen te botsten, en let je niet op je zit enzo., Maar hopen dat je de volgende lessen gewoo weer mag galoperren!
Succes!

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:36

Misschien een idee om de galop met privelessen onder de knie te krijgen, zodat je alle tijd en ruimte hebt voor datgene wat jij wilt oefenen?
Als je verder vindt dat je een goede instructeur hebt, dan mag je er vanuit gaan dat diegene wel weet wat voor jou het beste is.