Paard op ijzers, voorzichtiger gaan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Paard op ijzers, voorzichtiger gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 00:15

Beetje rare titel, ik weet het. Kwam niets anders in me op.. :o
Ik heb geen idee of het hier goed staat , maar hier mijn verhaal.

Mijn paard gaat volgende week op ijzers. Ik rijd veel buiten en zijn hoeven slijten te veel af. *hij heeft wel keiharde hoeven(!!?)
Hij loopt bijna op zijn straal en dat merkte ik wel, laatste 2 weken liep hij onzuiver.

Maar nu ben ik nogal een crossmonster. Naast serieuze dressuurwedstrijdjes, spring ik vaak. En er gaat geen buitenrit voorbij dat we niet 'voluit' gaan. Of in ieder geval aardig doordenderen.
Ook in het weiland met een paar vriendinnen een wedstrijdje kan ik niet laten.. }>
Moet ik nu voorzichtiger doen volgende week op ijzers? Ben zo bang dat ie onderuit gaat.

zodiacje

Re: Paard op ijzers, voorzichtiger gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:20

Ik zou wel beter oppassen op (Nat) gras en putdeksels en absoluut niet op rijplaten.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:55

zodiacje schreef:
Ik zou wel beter oppassen op (Nat) gras en putdeksels en absoluut niet op rijplaten.

Kan ik dan niet meer in wei crossen?

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:59

Je kunt proppengaten in de ijzers laten maken( beter bekend als kalkoenen) voor meer grip, en het wordt wel gevaarlijk in de wei vooral als het land nat is.
;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:00

Vooral een natte weide is glad. Ijzers worden zowiezo wel iets gladder. Als er kans is dat je op zand kunt racen, kies dat dan ;)

Javayo

Mijn paard staat rondom op ijzers, en rechtuit op het gras laat ik hem gewoon lopen hoor. Als het nat is wel beetje oppassen dat je niet abrupt een wending maakt of kort moet remmen.

Rijplaten kunnen inderdaad glijden, mijn paard stapt er braaf overheen maar ik laat 'm dan zelf rustig beslissen hoe hij erop stapt.

Schoentje

Je paard heeft net wat minder grip op ijzers. Gewoon rustigaan kijken hoe je paard zich erbij voelt en in het begin niet plat door de bocht gaan. Je paard voelt wel als het glad is en zal daar naar gaan lopen. Op een droge wei al het niet echt glad zijn en op bospaden helemaal niet. Op de weg kun je ook gerust draven, maar let op in de bochten en rijd niet over putdeksels, maar dat moet je ook niet doen zonder ijzers, want die kunnen wel eens los liggen...

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:58

Maar als het gras een beetje goed is kan ik dus gewoon VOLUIT'?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:02

probeer dat zelf aan je paard te voelen en hou er rekening mee dat niet elk grasveld hetzelfde is en na regen of dauw ook gladder.
Waarom ga je niet gewoon voluit op zandpaden? Dat is geen probleem.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:16

op nieuw asfalt ook goed uitkijken!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:58

schoentje schreef:
probeer dat zelf aan je paard te voelen en hou er rekening mee dat niet elk grasveld hetzelfde is en na regen of dauw ook gladder.

Binnenkort ponykamp en dan wedstrijdjes op lange velden/weilande.
Waarom ga je niet gewoon voluit op zandpaden? Dat is geen probleem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:02

Dat je paard op zijn straal loopt is geen probleem, bij paarden zonder ijzers is de straal juist ervoor gemaakt om mee te dragen. Als je paard niet gevoelig loopt, dan zou ik niet om deze reden voor ijzers gaan.

Mocht je toch voor ijzers gaan, geef je paard dan de tijd om te wennen zijn zijn nieuwe schoeisel. Met ijzers kun je op sommige plekken net iets door glijden, en daar moet je paard aan wennen. Het is niet zo dat het opnieuw moet leren lopen, maar wel opnieuw leren hoe ver het kan gaan op welke ondergrond. Even een beetje de rem erop kan geen kwaad dus.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:29

lx3 schreef:
zodiacje schreef:

Kan ik dan niet meer in wei crossen?

als je ijzers doet met schroefgaten kun je er schroeven indraaien en die zorgen dan voor meer grip op het natte gras ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:44

mijn paard staat ook op ijzers en staat 24/7 buiten op de wei en die maakt me af en toe sprintjes dat ik m'n hart vasthoud hoor (ook als het nat is)(we hebben een hele steile heuvel in de grote wei en het was erg nat en meneer en de rest vd kudde rent gewoon in volle galop naar beneden en weer naar boven en ging m goed af, met mijn hart ging t wat minder goed natuurlijk haha) maar dat gaat hem prima af allemaal.. Hij voelt zelf heel goed aan wat wel en niet kan. alleen idd als jij erop zit beperk je hem in zijn beweging omdat jij de teugels in handen hebt. Dus zou hem dan gewoon wat meer ruimte geven op het gras en zelf zijn weg laten zoeken, dan kun je gerust een lekker sprintje trekken hoor. en misschien dat zo'n kalkoenen een optie zijn, maar ik heb nog geen problemen gehad. heb ook jaren geleden wekelijks 3/4 keer buiten gereden met paarden die op ijzers stonden en we gingen door weer en wind en ook gerust flinke galopstukken en ook over het gras heen, kunnen ze prima aan. al moet je natuurlijk wel even zelf aanvoelen, als je voelt dat het paard wegglijdt moet je gewoon even een ander pad kiezen natuurlijk. maar de ervaring wat ik ermee heb is dat het goed te doen is hoor!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:55

-> BRT

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:38

o0melis0o schreef:
mijn paard staat ook op ijzers en staat 24/7 buiten op de wei en die maakt me af en toe sprintjes dat ik m'n hart vasthoud hoor (ook als het nat is)(we hebben een hele steile heuvel in de grote wei en het was erg nat en meneer en de rest vd kudde rent gewoon in volle galop naar beneden en weer naar boven en ging m goed af, met mijn hart ging t wat minder goed natuurlijk haha) maar dat gaat hem prima af allemaal.. Hij voelt zelf heel goed aan wat wel en niet kan. alleen idd als jij erop zit beperk je hem in zijn beweging omdat jij de teugels in handen hebt. Dus zou hem dan gewoon wat meer ruimte geven op het gras en zelf zijn weg laten zoeken, dan kun je gerust een lekker sprintje trekken hoor. en misschien dat zo'n kalkoenen een optie zijn, maar ik heb nog geen problemen gehad. heb ook jaren geleden wekelijks 3/4 keer buiten gereden met paarden die op ijzers stonden en we gingen door weer en wind en ook gerust flinke galopstukken en ook over het gras heen, kunnen ze prima aan. al moet je natuurlijk wel even zelf aanvoelen, als je voelt dat het paard wegglijdt moet je gewoon even een ander pad kiezen natuurlijk. maar de ervaring wat ik ermee heb is dat het goed te doen is hoor!

Dankjewel! Tja, misschien gewoon gas geven dat hij met de rest mee crosst, als hij zelf merkt dat het niet gaat remt ie vast zelf wel af..

Trouwens, mijn paard neemt graag risico's :P Dus weet ook niet of die dat doet.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:41

Angela schreef:
Dat je paard op zijn straal loopt is geen probleem, bij paarden zonder ijzers is de straal juist ervoor gemaakt om mee te dragen. Als je paard niet gevoelig loopt, dan zou ik niet om deze reden voor ijzers gaan.

Mocht je toch voor ijzers gaan, geef je paard dan de tijd om te wennen zijn zijn nieuwe schoeisel. Met ijzers kun je op sommige plekken net iets door glijden, en daar moet je paard aan wennen. Het is niet zo dat het opnieuw moet leren lopen, maar wel opnieuw leren hoe ver het kan gaan op welke ondergrond. Even een beetje de rem erop kan geen kwaad dus.

Tja, .. Mijn paard reageerd dus wel gevoelig op een ondergrond, behalve gras en zand
Aangezien ik erg veel buitenrijd, ook stukken over straat moet en die dan toch wel eens perongelijk een gemeen steentje tegen zou kunnen komen, lijkt het me voor hem prettiger.. Maar ik zou het jammer vinden al gaan daarmee de 'leuke mogelijkheden' zoals keihard crossen in het land beperken.

Maarja, alles voor je paard hé.. :Y)

/3

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:41

De mijne is heeft ze al zo lang dat hij eerder zonder zou uitglijden dan met. Natuurlijk is het wel oppassen met nat gras en gladde plekken in de winter, maar ach, daar let je sowieso mee op. Je paard moet in elk geval eerst wennen, dan ben je best voorzichtig ja, maar daarna hoef je er niet anders mee te gaan rijden.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:45

Je paard zal wel even moeten wennen zijn zijn gladdere voetjes. Waarschijnlijk merk je dat ook wel met rijden. Rustig proberen, niet de eerste keer voluit gaan.

Maar waarom ijzers? Op de straal lopen hoort bij blote voeten. Loopt hij echt slecht nu en is dit nieuw, heeft het een oorzaak dat hij nu minder goed loopt? Want eerder had hij geen last van z'n voeten? Is het niet een spierprobleem anders?
En zijn hoefschoenen een optie voor je? Dan kan je op gras en in het bos gewoon met blote voeten rijden zoals je altijd al rijdt, doe je ze alleen aan als je veel over verharde weg moet.